F-15

TITA

In Memoriam
Hallo elektro vrienden,

Ik ben onlangs helemaal in de ban geraakt door het maken van jets modellen waarvan ze tegenwoordig op het Engelse Forum een aantal leuke draadjes hebben beschreven o.a. F22, F14, F15, F/A-18 Hornet. enz enz. De vliegtuigen zijn beschreven volgens een zelfde concept, en van depron.
Zie http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=271581 F18
En hier http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=289276 F15

Zelf heb ik al reeds de F22 en de Saab Gripen gebouwd en ze vliegen allebij zeer goed en stabiel, zie mijn website hieronder.
Ik denk dat er een aantal forumleden hier al reeds over hebben vernomen en ook gebouwd hebben. Het lijkt me leuk als ze hier dan ook hun ervaringen samen met mij delen.

Nu ben ik met een F15 bezig en daar heb ik hier een klein fotoverslag van. Ik wil een ieder die elektro vliegt dit zeer aanraden, De modellen met brusles motoren komen op een vlieggewicht van ongeveer 500 gram.
MEGA 16/15/5 met een 6X4 prop en 3S 1700 Liupo. vliegtijd 8 min. volgas.

afb14035.jpg


afb14036.jpg


afb14037.jpg


afb14038.jpg



Hans.
 
Het probleem bij Halmar is de snelheid die hij niet halen kon, het probleem van sturen was dat hij op zijn hoogteroer ook gekombineerd heeft met rolroeren.
Bij mijn F22 heb ik het ook gedaan maar had ook problemen bij het sturen, dat ging behoorlijk traag.

Mijn F15 gebruik ik afzonderlijk hoogte en rolroeren.
Ik heb geen angst dat het niet gaat vliegen want ik heb van dit concept al twee gebouwd en die vlogen perfect.

Hans.
 
Ik had het draadje van Halmar niet gezien maar daar van afgezien ga ik
toch door met mijn verslag omdat ik er van overtuigd ben dat het wel kan vliegen.
Op het Engelse forum hebben er meer dit toestel gemaakt en met succes.

afb14079.jpg


Hans.
 
Ik vraag me nu eigenlijk af welk schuim er wordt gebruikt??
is wel een leuk en snel project (denk ik)
hmm ik heb nog een plaat epp

groetjes Dennis
 
spul depron, word ook wel eens gebruit als ondervloer voor laminaat en parket.
 
Satoer, dat ben ik ook niet van plan hoor want dit ontwerp is het zelfde
als de twee vorige die ik gemaakt heb en die vlogen super.

Ik ga er ook een puscher van maken dat bevalt me goed en heeft veel
meer power dan de impeller.

Ik heb vorige week twee platen 6 mm depron gehaald en het bleek dat
dit materiaal dichter van structuur is dan ik normaal gekocht had.
Wel een voordeel met schuren en schilderen.
 
Hier de inbouw van de servo's, nog even en voor het weekend zit die
in elkaar.
Wie heeft er ervaringen bij het plakken van depron, tot nu toe gebruik ik
altijd kleine zakjes 5 min epoxie die had ik nog van mijn werk en dat
koste mij niks. Nu gebruik ik het alleen voor bepaalde delen die sterker
gelijmd moeten worden en voor de overige gebruik ik UHU POR.

afb14277.jpg


Hans.
 
Hoi Gert,

Dat klopt, je denk toch niet dat ik helemaal voor niks naar Kampen rijd?
Nu ik in de FUT ben heb ik natuurlijk veel tijd.

Hans.
 
Heel interessant Gert, ik neem aan dat het vierkante buisjes zijn?
Hetkan dan voortreffelijk in de vleugel kunnen.
Nu verwerkt ik de ronde buisjes van 3 mm tussen twee lagen depron van 3mm. Het kan wat dunner, scheelt in gewicht.

Hans.
 
Nee ze zijn niet vierkant, maar gewoon rond...
:oops: Buis = rond ~ Koker = vierkant... :oops:

Ik zal proberen zowel de 3x1mm te fabriceren als de 3x1,5mm :!:

Zodra de eerste meters van de machines af rollen laat ik je het weten

gr Gert
 
OK Gert, begrepen.
Die ik van jouw had gekregen waren 4X1 en 4X1,5 ,dat scheelt dus een stuk in gewicht en ruimte.

Hans.
 
mooi werk Hans. :D
begintbij mij ook weer te jeuken als ik dit zie, straks ga ik spontaan weer beginnen (of de huidige ombouwen) met een F-15. en ik had al zo veel tijd.

groeten Halmar
 
Hoi Halmar,

Leuk dat je ook reageerd, ik weet niet van welke tekening jouw F-15 is
gemaakt, ik had het uit het Engelse Forum en die waren er laaiend positief over.
Velen hebben het daar ook gemaakt.

Wat het zwaartepunt betreft kan je het goed zien op de tekening die ik
hiervoor had gepost.
De .pdf tekeningen heb ik op mijn site staan onder links.

Je kan het ook proberen als puscher om te bouwen dan heb je meer vermogen.

Hans.
 
de tekening heb ik zelf gemaakt van een paar schetsen en foto's van het origoneel, lang leve internet.

wat aandrijving betreft heb ik al het een en ander geprobeerd, impellers, duwprop met verschillende accu's. ik denk dat als ik weer wat ga doen er rolroeren in komen met een duwprop. even het zwaartepunt afkijken en zien wat het doet. heb ik het vliegtuig toch nog niet voor niets bewaard :)

Groeten Halmar
 
Rolroeren kan natuurlijk een heleboel schelen, die fout had ik ook gemaakt
met mijn F-22, daar had ik ook een mix en als er geen snelheid in zat
dan had het weinig effect.
Met mijn gewicht van 500 gr. had ik met een prop van 6X4 een goed resultaat met een MEGA 16/15/5 op 3 Lipo's.

Groeten, Hans.
 
Back
Top