Zoals gezegd ben ik jullie nog een verslagje schuldig over mijn testrit met de Tesla model S.
Bij aankomst kreeg ik heel veel uitleg over de electronica aan boord waarmee je alles kan bedienen. In de middenconsole zit een reuze beeldscherm warop je alle gevraagde info kan zien. daarnaast zitten er dan ook nog opties op voor muziek vanaf diverse opslagmediums tot de normale fm en am radio. Ook de mobiele telefoon wordt niet vergeten hierin. Verder wat ik het interesantse vond hierin was de verbruiks gegevens die op dat grote scherm stonden, maar ook op het dashboard recht voor je kon je die gegevens zien. Daar zat ook een kilometer teller analoog en digitaal. hier zat ook een verbruiksmeter in verwerkt.
Nu het rijden. Het is een automaat, dus rem los en hij begint heel lanzaam te rollen. Gas geven luistert heel goed en direct. In het begin was dat even wennen aangezien je direct vol vermogen daar hebt en je dus voorzichtig moet zijn, zeker bij stoplichten. Het eerste stuk ging via enkele stoplichten naar de snelweg A2 richting België. Net voor de Belgische grens gingen we de snelweg af en reden we een heel stuk binnendoor om ook de stuurhandeling te voelen. Op de snelweg ben ik overigens niet boven die 120 Kmh uit geweest, dat is immers daar de maximale snelheid. Ook het bochtenw erk is perfect, even een kleine trekker inhalen was schrikken van het vermogen en de directe werking van het stuurwiel. Maar bij de 2de trekker was dat al gewend. Op een verlaten stukje weg probeerden we een acceleratietest van bijna stilstand tot 90 kMH. En ja hoor, ik dacht dat ik door de stoel heen naar achteren werd gedrukt. Wat een kracht en toen ik op de klokken keek zag ik dat ik al aan de 90 Kmh zat hier had ik nog helemaal niet op gerekend, man wat is dat ding snel en hij bleef maar doorgaan zonder schokken of ernstig geluid. Wel hoorde je de electromotor dan fluiten, maar dat stelde niks voor, ook het banden geruis en windgeruis was minimaal. Na de test netjes achteruit ingeparkeerd op de camera en dat viel mij eerlijk gezegd wel mee, dat ging daar beter dan met mijn bedrijfsbusje waar ik ook een camera op heb.
Na nog wat dingetjes besproken te hebben werd het weer tijd om naar huis te gaan. Man wat was dat vervelend, nu hoorde ik pas echt hoeveel lawaai mijn L400 maakt met zijn 2,5 liter turbo diesel. De hele rit naar husi heb ik me daaraan zitten irriteren...... Ik heb Tesla dan ook gevraagd om een bedrijfsbusje te gaan maken, dan hoeft die geen 200 Kmh te halen, maar ben tevreden met 140 Kmh en een bereik van minimaal 300 kilometer.
Wel kreeg ik de complimenten van de dame van Tesla, ik had erg zuinig gereden en zat voor het grootste gedeelte van de rit onder de ideale lijn, maar we hebben ons netjes aan de maximale snelheid gehouden, op die acceleratie test na dan. De gegevens van enkele voorgangers kon ik nog zien en die zaten allemaal heel ver boven die lijn.
filmpjes van Tesla zelf met uitleg over de auto en enkele interesante zaken.
http://www.teslamotors.com/nl_NL/models/walkthrough/playlist