F16 dual schaal 1 op 5

Heb weer een paar paneeltjes gemaakt, er is een die ik wel vier x over moest doen :mad:, even niet goed opgelet en de bouten staan verkeerd.

full

full

full

full

Even een shot van boven af.​

full

Een zij shot, panelen moeten nog geschuurd worden.​

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik moet eerlijk zeggen
je doet erg veel moeite om de plug zo schaal mogelijk te maken
terwijl dit tog de mal word
Is het dan niet erg duur en zonde van al dat aluminium
en zou het niet veel makelijker zijn dit gewoon in de mal te maken
Of dit wat je nu doet op het vliegende model
Ik moet echt zeggen het ziet er bloedmooi uit
Vakwerk

Dit wordt de positieve mal, ook wel plug genoemd. Van deze plug maakt Peter later één of meerdere mallen (sets van de diverse gedeeltes van de plug). Pas daaruit komen de schaaldelen van de kits, waarvan uiteindelijk een vliegend model gemaakt kan worden.

Het is inderdaad erg veel werk, ik heb hem er al bijna zolang ik hem ken mee in de weer gezien. Volgens eigen zeggen is de methode met het Alu eigenlijk de enige manier om zoveel detail te verkrijgen en dat zie je zometeen echt. Gaandeweg het proces van plug naar mal naar kit heb je kans op het vervagen van details, ik denk dat de plug daarom in details écht moet uitblinken, toch?

Peter, heb ik de boel zo goed verwoord? ;)

~Jolmer

Super! Heb je alweer nieuwe Alu nodig? ;)

~Jolmer

Ik ben zuinig er op, nou ja... heb al een paar stukjes verkloot. Heb de panelen uit het eerste velletje kunnen halen, ik ga het makkelijk redden denk ik.

Ik moet eerlijk zeggen
je doet erg veel moeite om de plug zo schaal mogelijk te maken
Is het dan niet erg duur en zonde van al dat aluminium
en zou het niet veel makelijker zijn dit gewoon in de mal te maken
Of dit wat je nu doet op het vliegende model
Ik moet echt zeggen het ziet er bloedmooi uit
Vakwerk

Duur......... ik heb een hele goeie connectie :D. De buurman hier boven.

Hey Peter,

Leuk, die MMS van gisteren. Komt er ook een kiekje van canopy #2 op het forum? ;)

~Jolmer

Later als die klaar is.

Ben nu met een paneeltje bezig waar veel tijd in zit (ja welke niet ;)), moest iets vinden om de hele kleine schroefkopjes mee te maken. Het is een klein kruis bitje geworden, er zit geen rondje omheen omdat die eigenlijk ook niet zichtbaar is op de 1/1 kist mits je er 50 cm boven hangt.
De stukken die overgeslagen zijn worden voorzien van kleine nagel afdrukjes.

full

Dit paneel is overigens helemaal met een kruis laser uitgemeten boven op de kist omdat je anders niet uit gaat komen met de lijnen. Er zit niet een recht stukje op een F16, alles is gewelfd.​

full

In de luiken zelf komen wel weer echte schroeven te zitten.​

Dit is em geworden na een paar uurtjes pielen :hammer:. Ziet er wat vreemd uit maar heb em onder een glasplaat liggen omdat er al een ronde vorm in zit.

full

Gaatjes in de panelen geboord als voorbewerking voor de schroeven die er in gaan komen. Klein detail, de gedrukte schroeven staan ook gedraaid onderling.​

full

Weer een er bij en dichter naar het doel :rolleyes:.

full

Lijmen en 5 minuten wachten tot het niet meer plakt.

full

full

Prachtig! Ziet er erg strak en realistisch uit! :D

Wat ga je met de plug doen nadat je er een mal van hebt gemaakt?
Je zou `m kunnen afmaken met details en als statisch model verkopen.
Voor zo`n grote F-16 zijn wel liefhebbers te vinden denk ik.

Succes verder met vouwen, detailleren en plakken!

Grt, Ram6

Dit keer even wat anders gedaan nl de cockpit. Ja alweer :mad:, er was iets dat niet kopte en dat zat in bepaalde rondingen.
Dus terug naar de tekentafel en ben er nu van overtuigd dat hij nu wel klopt.

full

full

full

Spantjes gemaakt en de puzzle in elkaar zetten. Nu nog latjes snijden en beplanken maar.
In het midden zit een dubbel spant welke een mm kleiner is dan de andere om rekening te houden met de splitsing van de kap.

full

Back