F16 dual schaal 1 op 5

Okee weet ik dus ook wie Mendeltbooster is.
Zelfde persoon had een aantal jaren later hier bij Vreewijk ( toen een expositie van de plaatselijke club) nog een tweetal andere turbines draaien, en dat draaide echt super.

Maar Peter ga vooral zo door, dit is een echt fantastisch project!

Vriendelijke groet Karl
 
Zo, heel wat vooruitgang geboekt!

Ik val in herhaling, net als vele anderen: wat prachtig! Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat, van de eerste kit die je uit je mallen trekt... :mrgreen:

~Jolmer
 
De detaillering op de radome moest nog en is nu ook klaar, lastig iets om de detaillering zo te krijgen als de grote.
Met veel spuit en plakwerk is het gelukt het enige dat ontbreekt zijn de veeele kleine rondjes die in de strip zitten ( zie foto) dat was een beetje te veel van het goede..... 200+ rondjes van 0.6 mm maken (op 1 strip), dat word een decal later.

1000581se.jpg


003squ.jpg


005wqx.jpg
 
Funfact voor de mensen die t niet kennen: maar al die metalen rondjes op de "echte" F-16 fungeren als 'static discharger'. Ofwel, deze strips zorgen ervoor dat de opgedane statische electriciteit, weer wegvloeit (ontlaad).

Topwerk om dit detail zo te maken!


M.v.g,


Marco
 
Waarheen ontlaad het dan?

Dat er statische elektriciteit ontstaat, dat kan ik nog volgen. Want de lucht stroom langs de neus, waardoor wrijving ontstaat.
Maar hoe het ontlaad, ben ik wel nieuwsgierig naar. Ze zijn niet verbonden met de grond, dus dat kan niet (tenzij het gebeurd tijdens de landing)
 
Wat ze mij verteld hebben is dat het terugvloeit in de atmosfeer. Net als de static dischargers die aan vleugeltips en stabilotips zitten. Maar daar zijn het staafjes van een centimeter of 15 lang waarvan de F-16 er in totaal 16 heeft. 3 aan elke vleugeltip en 1 bovenop het verticale stabilo. Reden dat ze aan de tips zitten: dat is de plek waar de statische electriciteit normaliter uit zichzelf naartoe stroomt tijdens het vliegen. En zo ontlaad het vliegtuig zichzelf enigzins tijdens de vlucht.
 
Ook aan de verticale stabilo zitten er drie.

Ik heb ook bij het demonteren van de neus op school verwonderd er van gestaan waarvoor deze stukjes metaal dienden tot een docent het uitlegde eigenlijk best slim bedacht!
 
Ghe ghe, lekker weer om te gaan vliegen, let op 0:38 sec:


Wat ik begrepen heb is dat statische electrischiteit niets van vlieg richting aantrekt en het kan ook bij de achterkant beginnen (of onder :rolleyes:) en naar voren schieten. Hoe dan ook, wel eens zo'n lightning strike moeten inspecteren op een Fokker F50, ziet er niet eens zo dramatisch uit. Één of twee van deze "wicks" afgebroken en hier en daar kleine las bolletjes in aluminium huid. Crew merkt er ook vrij weinig van behalve een klap. De 747 hierboven zal wel wat navigatie spullen verloren hebben denk ik.....:black:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kap

Dat wordt wel gaaf zeg!

Gewoon transparant doet denk ik iets aan de schaal-beleving af?

Wat gedachtes;

Bestaat er misschien materiaal dat een groenige gloed heeft, of misschien een groene teint heeft?

Anders kun je de kap naderhand misschien van een folie voorzien of misschien wel lakken?

HJ
 
Great job, Peter!
Now I understand why russian tsar Peter the Great came to Holland to learn the craft. :D

tsar-carpenter-statue-on-admiralty-embankment-in-st-petersburg.jpg


Good luck!
 
Laatst bewerkt:
Mooie close up van de echte pitotbuis in de tijd dat er nog veel op de F16 getest werd. De pitot op de Orange Jumper is nu een heel stuk kaler want alles is er nu vanaf.

viagraboomj066.jpg

De windvanen op de foto zitten er niet meer op want gaan vaak kapot op de grond als er weer eens iemand tegen aan loopt :rolleyes:.​

888721277125413.jpg
 
Back
Top