F1B, wakefield.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 12 sep 2017.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Het model stond vol met registratie en model nummers zo ook op het kielvlak en stabilo. Het kielvlak was goed los te halen alleen het stabilo ging even mis. Dus die zetten we op de lijst om opnieuw te bekleden. Komt goed uit want vind het zilveren mylar mooier dan het transparante.

    Tijdens inspectie meteen nog 2 ribben gerepareerd dus het stabilo is er weer klaar voor.

    Gelukkig is het nog vroeg in het najaar dus tijd zat.

    Bernard
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels is het rubber onderweg vanuit Amerika en het mylar voor het stabilo vanuit Engeland.

    Als het rubber er is begint het tijdrovende werk van het rubber uitwegen, strengen maken, wassen en smeren. En dit eerst maar s 75 keer. Van de week vast wat materialen verzamelen voor mijn hulpgereedschap voor het maken van de strengen in het rubber.

    Gr.

    Bernard
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Ondertussen ben ik tegen nog een kleine probleempje aan gelopen. Het klinkt nu net alsof het slechte modellen zijn, maar lijkt erger dan het is. En natuurlijk zijn ze gebruikt en dus wat meegemaakt.

    Bij het nieuwste model zit het spinnerdopje los en valt er dus telkens vanaf. Nu kan ik deze opnieuw vastzetten maar vind het dopje ook niet mooi. Het model lijkt net een rode clownsneus te hebben. Dus bij CCT maar een nieuwe besteld. Een mooie strakke zwarte. Kreeg vandaag al te horen dat deze de oven in ging.

    Bernard.
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    20171217_124038.jpg
    Inmiddels de rode spinner vervangen voor een zwarte, kleinere en lichtere spinner.

    20171217_124101.jpg

    Het rubber is ook binnen dus daar ook mee aan de slag.

    Bernard
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    20171230_162403.jpg

    De eerste 30 motoren zijn klaar. Dit was nog voor het wassen en smeren. Inmiddels wordt de 2e batch van 30 gewassen en moet ik dus nog een stuk of 30 maken voor dit seizoen. 90 motoren voor dit seizoen is voorlopig meer dan genoeg.

    Als ik alle motoren individueel verpakt heb komt er nog wat smeer bij en is alles er klaar voor om te vliegen.
     
    crins vindt dit leuk.
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    De checklist voor seizoen 2018

    Motoren maken. -> inmiddels afgerond
    Vleugels bekleden van 1 model
    Stabilo bekleden van 1 model
    Timer en startknop inbouwen bij 1 model
    Slanke model uitbalanceren
    Nieuwe spinner vastzetten op propkop
    Timers schoonmaken

    Straks heb ik dus 2 modellen vliegklaar en alle overige zaken op orde. Het doel is om zo snel mogelijk de 3e kist op orde te hebben. Deze kan ik dan invliegen of tijdens een wedstrijd of tijdens het club weekend van de NLC. Belangrijkste is dat deze kist ook inzetbaar is tijdens de world cup wedstrijd in Duitsland.
     
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    20171227_153126.jpg

    Tijdje terug al eens begonnen met bekleden van de vleugels. Heb er nog wel wat gemengde gevoelens over. Heb t idee dat ik te weinig lijm heb gebruikt en de boel niet helemaal goed vast zit. Dus de boel zit weer ff in de koffer zodat ik t even kan laten bezinken welke stap de volgende is. Dat en t feit dat ik geen tijd meer heb gehad sindsdien.
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Even een korte vraag aan jullie.

    Ik heb een stabilo waar ik per ongeluk met het mes door de bekleding ging. Dus tijd voor nieuwe bekleding. Alleen zitten de lijmresten en stukken mylar muurvast op t hout. Het koolstof kan ik wel loskrabben. Iemand een snellere manier om dit alles te verwijderen?
     
  9. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Aceton?
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels is de slanke van de 2 kisten opnieuw uitgebalanceerd. Moest even wat heen en weet schuiven met propkoppen zodat alles nu ok is.

    Alle timer tijden zijn uitgezocht. Erg handig om te weten omdat de max nog wel eens veranderd tijdens een wedstrijd.

    20180120_201407.jpg
    Beide modellen zijn ook voorzien van de verplichte registratienummers. Die voor ons overigens ook verplicht zijn tijdens wereldbeker wedstrijden en niet alleen EK of WK.

    Hopen op mooi weer zaterdag. Dan hebben we onze eerste meeting waarbij wat getest kan worden en alles op orde gebracht wordt voor 2018.
     
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Hulp gevraagd. En dan met name aan de wiskundigen onder ons.

    Ik heb wat ballast nodig in de neus. Nu is de mooiste oplossing een ring met een bepaald gewicht. De binnendiameter is vast buitendiameter heeft max afmeting. Heeft iemand een formule voor me die ik kan gebruiken om een richtlijn te hebben voor mijn collega qua afmetingen van de ring. De ring zal van messing gemaakt worden.

    Wie o wie kan me helpen?

    Bernard
     
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    bij maten in millimeters, Sg messing per kubieke mm 0.0084gr
    Do=buitendiameter, Di=binnendiameter, π=3,14 , L=hoogte van de ring, vanwege toetsenbord staat Di2 voor binnendiameter in het quadraat.

    L*0.0084*1/4*π*(Do2-Di2)=gewicht ring
    oftewel: L*0,006594(Do2-Di2)=gewicht ring

    Controle door derden gewenst :)
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Kan het zijn dat je zwp te ver naar achter ligt omdat er eerst een VP prop op de kist heeft gezeten??

    In dat geval heb je 8 gram nodig..kan bv een messing ring zijn welke op de buitendiameter van de lagerprop in het lagerhuis wordt gelijmd.

    bv d= 10 mm
    D= 15 mm
    L= 10 mm
     
    BBruins vindt dit leuk.
  14. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Er zat inderdaad een vp prop. Die 8 gram klopt behoorlijk ja.

    Maar een 10mm dikke schijf past dat in het lagerhuis?
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Maak even een foto van de binnenkant van het lagerhuis en geef de buitendiameter en de lengte van het deel waar de lagers in zitten even door...dan zal ik je de gewicht maten doorgeven. Mogelijk dat de ring wat korter moet worden (ivm de rubberhouder) en een wat grotere buitendiameter moet krijgen.
     
  16. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zal de maten straks sturen. Maar nog even over het gewicht. Er zit al een ringetje in van 3 gram. Heb nu 6 gram aan lood op de romp geplakt (met plakband). Hart van het blokje lood zit 4 cm vanaf de prop ring. Cg ongeveer 56%.

    Gaat die 8 gram goed zijn of liever de ring iets zwaarder en aanpassen mits nodig?
     
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    20180126_181107.jpg
    20180126_181121.jpg
    De foto's

    Buitendiameter lagerhuis: 10mm
    Lengte lagerhuis: 8 mm
     
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Wellicht handige extra info. Het gaat niet om de kist die opnieuw bekleed wordt.
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    ivm de verstrekte gegevens de ring als volgt maken:

    d=10,2 ( lijmen op de schacht)
    L= 8
    D= 16

    Dan zwp controleren en ringlengte zonodig iets kleiner maken
     
  20. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Bedankt Henk. Ff tekening maken vandaag, kan die naar de instrumentmaker op t werk.

    De bekleding zoals op de foto (roze) ben ik niet tevreden over. Denk dat ik te weinig lijm heb gebruikt. Nou vind ik de methode ook net iets te bewerkelijk voor mij. Dus na overleg met een andere vlieger wat nieuwe lijm aangekocht en ga ik t daar mee proberen.
     

Deel Deze Pagina