Pattex Transparant...50% verdunnen met thinner. Bovenzijde: Indekking wit spuiten voor een mooiere kleur van de bekleding ( mag met Action spuitbus). Bekleding bovenzijde: Op maat snijden en bij voorlijst 5 mm overlapping op de onderzijde. Bij achterlijst overlapping tot de voorkant van de achterlijst ( aan onderzijde) Kopse kanten op maar snijden. Lijmen bovenzijde: Lijm op de bovenzijde van de vleugel aanbrengen en alleen op de plekken waar de kopse kant van de bekleding komt. In éééén streek vet aanbrengen en niet nogmaals met de penseel er overheen want anders trek je de witte verf weg). 2 lagen lijm op de onderzijde van de vleugel voorzijde ( die 5 mm) en onder de achterlijst aanbrengen 2 lagen op de omtrek van het stuk doek aanbrengen Goed laten drogen Met de stijkbout het stuk bekleding vastzetten aan de omtrek. Bekleden onderzijde: Voorkant laten overlappen naar de bovenkant ( bv 15 mm extra...kom ik zo op terug). Achterkant gelijk met de achterkant van de achterlijst. Kopse kanten op maat maken Lijmen onderkant: Onderkant achterlijst, ribben , onderkant voorkant ( ongeveer 5 mm) en een stukje van de voorkant bovenkant lijm aanbrengen. Dat stukje van de bovenkant tot aan waar de turbulentiedraad zal gaan komen. 2x lijm aanbrengen. 2 lagen op de omtrek van het doek aanbrengen dan nog even weer een 3e laag alleen op de ribben aanbrengen. Bekleden onderzijde: kopse kanten vastzetten een rib in het midden vastzetten geleidelijk en verdeeld alle andere ribben vastzetten achterlijst vastzetten onderkant bij de voorkant vastzetten. Nu uitmeten hoe groot de flap die aan de voorzijde uitsteekt en er nog om heen moet gaat worden. (tot aan waar de turbulentie draad gaat komen) Flap op mat snijden..eventueel de flap nogmaals voorrzien van lijm. Flap er om heen zetten. Alles gelijkmatig spannen.
Ga toch eigenwijs zijn en het nog anders doen. Voel er weinig voor telkens met meerdere lagen lijm te moeten werken. Gewoon 1 laag en vast. Noem me lui, maar doet dat vooral omdat ik geen ruimte heb om alles rustig weg te leggen. Ja als ik graag wil dat ik straks een aangeknaagde vleugel heb moet ik dat doen. Binnenkort wat meer ruimte in mijn agenda dus de eerste keer proberen met de nieuwe lijm combinatie.
Andere lijm nieuwe kansen. Deze lijm werkt een stuk beter. 1 maal insmeren en direct plakken. Zit ook bijna meteen muurvast helemaal met de strijkbout erbij. Onderkant eerst gedaan. De achterlijst, voorlijst paar mm, eindribben en ribben onverdund ingesmeerd. De rest van de d doos ietwat verdunde lijm gesmeerd. Vervolgens het icarex op overmaat erop gelegd en alles vastgezet met de handen. Daarna met de strijbout alles goed vastzetten en als spannen. Moet zeggen dat icarex krimpt nog aardig. Daarna alle randen bijtrimmen. Vervolgens het andere paneel gedaan op de zelfde wijze. Hier is te zien dat de tip al gedaan is en het middenpaneel nog bijgetrimt moet worden. Dan is de bovenkant aan de beurt. Hier is het weer de eindribben, achterlijst en paar mm van de voorlijst onverdund insmeren met lijm en het icarex plakken. Weer met de bout eroverheen en het zit vast. Voor een wakefield is het niet nodig om de ribben te lijmen. Is alleen maar meer gewicht en heeft geen nut. Bij een model dat wat meer snelheid genereert in korte tijd weet ik niet of dit goed gaat. Bij de voorlijst heb ik een kleine overlap naar de onderkant. Het eindresultaat. Op de foto lijkt de kleur wat flets maar in de zon springt het er echt uit. Morgen de andere vleugel en is alles klaar om behandeld te worden met spanlak.
Zo de andere vleugel ook in een roze jasje. Laatste stap dus spanlakken en dan mogen de registratie en model identificatie nummers erop.
Mijn eerste wedstrijd in denk ik wel zo'n 7 tot 8 jaar in de F1B klasse was zaterdag een feit. Eerst een proefstartje met 1 van mijn modellen, dat zag er goed uit. Dus verse motor erin en gaan met dat model op zoek naar thermiek. Geen slecht resultaat 12 seconden gemist op 5 rondes met ieders een 3 minuten max. Kwam er wel achter dat ik wat praktische zaken miste zoals een strandtentje waar ik netjes mijn spullen in kwijt kan. Dus dan is internetshoppen erg handig. Helaas geen tijd gevonden om het slanke model te kunnen testen. Dit is voor later, gelukkig komen er nog wat mogelijkheden om te vliegen zonder wedstrijd element. Voor die tijd hoop ik ook mijn "roze" model af te hebben. Inmiddels ook weer wat gedaan aan mijn roze model. Registratie staat op de vleugels, alleen nog een naamsticker erop. Verder moet de turbulentiedraad nog gedaan worden. De romp had nog aanpassing nodig voor de mechanische timer. Dit is inmiddels klaar en alles gaten zijn dichtgemaakt. Timer en startknop op z'n plek. Plaatje gemaakt over het gat dat overbleef. De romp is zover klaar. Dus de laatste checklist voor dit model. - stabilo bekleden - propstartkabel maken - wingwiggler lijnen opnieuw trekken - turbulentiedraden op vleugel maken - aantal stuurlijnen opnieuw trekken - uitbalanceren naar juist zwaartepunt Het lijkt veel maar zijn vooral kleine klusjes nog.
Ziet er mooi uit. Bespanning vind ik toch wel erg leuk spul en mooi strak, ga dat toch een keer proberen. Mooi hoor zo'n carbon rompje ziet er toch wel heel specialistisch uit zo'n model. Zou een houten model nu nog een kans maken hoog te eindigen in de wedstrijd. Een vlucht van 3min betekend dat in de auto springen en het model 1km verder ophalen. Ton
De bekleding is erg leuk spul. Net zo zwaar als oracover transparant en vele malen sterker. In thermiek vliegt zelfs een piano. Een uitspraak van de laatst overleden oud-voorzitter van de club. Dus ja hout kan nog. Zodra je met still air te maken krijgt wordt het toch anders. En je moet natuurlijk wat meer opletten met de torsie in je rubber. Zal volgende wedstrijd wat foto's maken van de opwindbuizen van tegenwoordig. Dit gebeurd buiten het model en die alu buis tordeert gerust mee. Afhankelijk van de wind is 3 min een meter of 50 tot 2,4 km. Auto is verboden in Nederland op de heide en internationaal op steeds meer velden. Dus halen met fiets of benenwagen...
Oeps 2,4 km dat is een best stukje ja dan is een fiets wel noodzakelijk. Foto's ja graag altijd leuk om te kunnen zien wat er zoal nodig is om zo'n model te kunnen vliegen. Ton
Heb zaterdag 14 april weer eens kennis mogen maken met Vrije Vlucht bij Garderen. Daar werd namelijk gehouden de F1A-F1B-F1Q-E36-F1Q-Spring Competition GARDERENSE HEIDE Vrije Vlucht 14 april 2018 Hier is Bernard zijn vlucht Met vriendelijke groet Xat
Voorjaarswedstrijd 14 april 2018 Vrije Vlucht vliegers F1A, F1B, F1Q, E36 F1B Wakefield rubber-motor wordt op spanning gebracht. F1B Wakefield Gerard Willemsen F1B Wakefield Bernard Bruins Timing Bernard Bruins E36 Zweef-model - start met E-motor - van Kees van de Ven F1A (A2) 2x zweef-modellen van Kees van de Ven F1A (A2) Zweef van Niels Wijnhoven F1Q met E-motor - Old & New Model van Henk van Hoorn (is 3 dagen even alleen op reis geweest , doet ie overeens wel vaker , trekt zich niets van Henk zijn DT Thermiek-Rem aan ? F1Q start met E-motor van Pim Ruyter Met vriendelijke groet Xat --- Roelof
Inmiddels weer wat kunnen doen aan mijn modellen. Het model in aanbouw is bijna klaar. Gisteren de turbulentiedraden getrokken, bekeken wat er nog moet gebeuren aan de romp en nog wat kleine zaken aan de andere modellen. Bij de romp besloten om deze in Nijmegen te laten en daar gaat Roel mee bezig om m af te krijgen. De turbulentiedraden moet ik nog vastlakken en naamstickers op de vleugels plakken. De nieuwe propbladen (van Nederlandse makelij) zitten inmiddels ook op de prop van model nr. 3. Alleen nog in de juiste spoed zetten. Ik heb 2 setjes aangekocht de 2e set gaat op een propkop die ik in het najaar aankoop. Dan begint ook de grote wisseltruc met verschillende props en dan gaan alle modellen in de juiste kleur.
We zitten verder niet stil. Er moet nog nog een model bij voor een nieuwe wakefield vlieger. Volgens seizoen moet het model af zijn. Set vleugels zijn al binnen en zijn eigenbouw vleugels van wijlen Frans Voskens. Alle bekleding er af en dan alles controleren. Beide tipribben vergen wat werk en dan opnieuw bekleden. Deze winter een romp er onder bouwen en volgend seizoen moet t vliegen.
Vandaag de laatste hand gelegd aan mijn 3e model. Deze is dus nu vliegklaar. Nog wat test vluchten en afstelling nodig en hij moet inzetbaar zijn.
Helaas heeft het roze monster nog niet gevlogen. Wel heeft mijn vrouw een complete kist gekocht die wat liefde nodig heeft en een korte set vleugels voor een semi storm kist. Ik zal de verbouw en bouw perikelen posten na gelang ze vorderen. Wel is er wat stukken icarex ingeslagen en bij Henk staat een bestellen uit voor onderdelen om hopelijk begin 2019 2 modellen klaar te hebben.
Zo als t goed is over 2 weken de laatste NK wedstrijd op Nederlandse bodem en dan kunnen alle modellen in de revisie. 2 van 3 modellen krijgen nieuwe bekleding. Er is wat reparatiewerk nodig na een onstuimig seizoen her en der. Er wordt wat geruild qua propkoppen (een mooie nieuwe VP kop is onderweg) Verder is er nog een model die wat liefde nodig heeft om weer aan t vliegen te komen. Model is trouwens van mijn vrouw die ook met de mannen mee wil gaan doen in het wedstrijd geweld En er komt nog een model bij waarvan we nu alleen de vleugels hebben. Ook hiervan zijn alle overige onderdelen onderweg uit de Oekraine.. Oei dat wordt een drukke winter...
Vandaag was de uitsteldatum van de Hart van Brabant cup op de Regte Heide. Het was prachtig weer met mooie omstandigheden. De 5e ronde was de laatste vlucht van 2018 met dit betreffende model. Het model nam afscheid met een paar kusjes met een boom. Nu kan er in principe nieuwe bekleding op.
Gisteren tijdens de Fly off wou ik nog wat testen en kwam er achter dat de startknop niet goed functioneerde. Vooral bij het aanspannen van de Wingwiggler draad. Dus thuis de boel open en kwam deze situatie tegen. Niet goed dus!! De knop er dan maar uit en vergelijken met een nieuwe. Het haakje is bij een nieuwe wat kleiner dus besloten die er in te zetten. Beslissing was ook makkelijker te maken aangezien de oude roest had op bewegende delen. Alles weer netjes terug gebouwd en alles werkt weer...