Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Het C en het B programma duren even lang als je het goed doet. Ongeveer 5:30 van de beschikbare 8:00. Voor het B programma heb je wel meer vermogen nodig, dus als de akku capaciteit beperkt is is het C programma aantrekkelijker.
Als je de keerfiguren meetelt, is het C programma langer. Het B programma is 15 figuren, inc. start en landing, het C programma 19, als ik mij niet vergis.
Omdat er in het B programma veel meer stijgende/dalende lijnen zitten, is de tijdsduur per figuur voor het B programma hoger.
Vorig jaar zijn er een aantal non-maatregelen genomen om het C programma korter te krijgen qua tijd. Non-maatregel 1 was het afschaffen van de procedure turn. Winst op een vlucht: ca. 15 seconden. Bij 10 deelnemers en 3 rondes heb je zo (15*10*3)/60 = 7 minuut en 30 seconden gewonnen op een hele vliegdag. Non-maatregel 2 was het verlagen van de tijd van 10 minuten naar 8 minuten. Dat veranderd helemaal niets aan de duur van een C-ronde, men vloog het al binnen de 8 minuten. Het enige wat het veranderd, is dat er na de landing minder tijd over is op de teller.
Wil je het echt veranderen, zul je idd. grenzen moeten stellen aan het uitvliegen, of minimaal 1 figuur schrappen.
Het probleem is een beetje dat het zo moeilijk is in te schatten allemaal. Seizoen 2007 was redelijk 'op het randje' wat betreft aantal deelnemers, maar seizoen 2008 was eigenlijk weer vrij rustig, ondanks dat het er voor de start van het seizoen op leek dat het onvoorstelbaar druk zou worden.. alleen bleek uiteindelijk dat veel mensen die zouden meedoen, stiekum toch niet meededen, om allerlei redenen.
Wat mij betreft zou elke klasse een eigen wedstrijddag krijgen. Dan kun je zo'n dag ook wat later beginnen, kan iedereen gewoon z'n 3 vluchten maken, en heb je niet zo veel wachttijd als nu. Als je 150km of meer moet rijden, is 9:00 am op een zaterdag/zondag best naar, zeker als je eigen eerste vlucht pas om 11:30 is ofzo.
Juryleden een probleem? De C kan verplicht gejureerd worden door B vliegers, de B verplicht door A vliegers. wil je B vliegen? dan moet je verplicht 1 C wedstrijd per jaar jureren.
Is in heel veel sporten zo dat hogere klasses verplicht zijn de lageren te jureren.
Het is duidelijk dat jij niet op een hele wedstrijd dag met de stopwatch in je handen hebt gestaan en ik wel de afgelopen jaren. Veel C vliegers deden er 9 minuten over. En dat houdt in van starten in de ready box tot het landen van het vliegtuig.
Het inkorten van het programma naar 8 minuten is dus absoluut geen NON-maatregel zoals jij het beschrijft. Dit is een feit, geconstateerd op meerdere wedstrijden gedurende de laatste 4 jaar dat ik bij de organisatie betrokken ben geweest.
Het splitsen van de wedstrijddagen is niet alleen een kwestie van juryleden. Maar ook een financiele kwestie en een kwestie van het vinden van velden en verenigingen die hun veld een dag beschikbaar wil stellen. Daarnaast moeten alle wedstrijden georganiseerd worden, dus een hogere druk op de SC. Daarnaast rekening houden met internationale wedstrijden, gezien het feit dat je de juryleden uit hogere klassen wil halen moeten die mensen wel beschikbaar zijn. Een hoop haken en ogen die niet zo makkelijk op te lossen zijn als er gedacht wordt!
Ik ben niet anders gaan vliegen sinds de invoering van die regel, en niemand voor zover ik weet. Wat ik gehoord en gezien heb het afgelopen jaar, is dat men erg dicht bij de 8 minuten in de buurt kwam steeds.
Ik heb het niet gemeten, maar wel gesproken met andere C vliegers en niemand zegt anders te zijn gaan vliegen door die maatregel. Als het afgelopen jaar, sinds de invoering van die regel, de vluchttijden korter zijn geworden, is dat naar mijn mening louter toeval, mogelijk veroorzaakt door andere windrichtingen en/of krachten
Ik weet het, het is een dilemma. Je moet mijn teksten dan ook zeker niet als kritiek op de SC zien, ik ben blij dat ik het probleem, als het al bestaat, niet hoef op te lossen.
Wel ben ik het niet eens met de richting waarin de SC het nu zoekt, maar dat valt buiten deze discussie.
Wat wel degelijk mee speelt is dat de wedstrijd leiders de vliegers meer hebben aangespoord de afgelopen jaren.
Als tijdsproblematiek in de C speelt, zou ik eerder pleiten voor het laten vervallen van een figuur (plus het hieraan vooraf gaande keerfiguur) dan voor een tijdslimitiet of puntenaftrek bij overschreiding van het kader. Te veel raak je anders van het idee van de instapklasse af.
In de X gaan er bij "algemene indruk" punten af als je tóch de box te buiten gaat, ook dat kun je invoeren bij de F3A-C......
Het voordeel van 2.4 vliegen is dat je een korte antenne hebt, zodat een zender in trillende handen minder opvalt. Het gaat wel kriebelen....