F3A B/C wedstrijden 2009

Haha, dat zal allemaal wel, maar ik weet nu al dat ik me kapot zou ergeren aan het toestel in de B. Dus voorlopig hou ik het bij de C, àls ik mee ga doen dan. Hangt een beetje van de komende periode af. Wanneer ik accu's binnenkrijg, enzovoorts.

Het B programma is ook nog eens een stuk korter, dus dan lukt het misschien zelfs met je oude accu's;):)

Het C en het B programma duren even lang als je het goed doet. Ongeveer 5:30 van de beschikbare 8:00. Voor het B programma heb je wel meer vermogen nodig, dus als de akku capaciteit beperkt is is het C programma aantrekkelijker.

Voor mijn gevoel is het C programma een stuk langer, maar heb het nooit nagemeten. De B is in ieder geval leuker om te vliegen:D (maar dat is persoonlijk)

Het C en het B programma duren even lang als je het goed doet. Ongeveer 5:30 van de beschikbare 8:00. Voor het B programma heb je wel meer vermogen nodig, dus als de akku capaciteit beperkt is is het C programma aantrekkelijker.

Dit heb ik wel eens gemeten op wedstrijddagen, om te kunnen bepalen hoeveel vluchten we kunnen maken op een dag. Om vervolgens een beslissing te kunnen maken of we 3 of 2 ronden gingen vliegen op een wedstrijddag.

De conclusie daaruit was dat het C-programma beduidend langer duurde dan een B-programma. Het kader speelt geen rol bij de C waardoor er veel verder uitgevlogen wordt door die piloten in het verleden. Met de huidige regelgeving, waarbij de vlucht niet langer dan 8 minuten mag duren (vroeger 10) wordt dit tegengegaan. Maar nog steeds zie je verschillen in benodigde tijd tussen B en C.

Het B programma, zoals Bert al stelt, vraagt natuurlijk meer vermogen, dus per saldo zal het ongeveer evenveel verbruik moeten opleveren.

Het vergelijk van Derk is niet helemaal representatief, want die houdt zich ook in het C-programma perfect aan het kader. :-)

Laatst bewerkt:
Misschien ook voor het C programma de regel instellen dat je binnen de box moet blijven? Die regel is bij de F3A-X C ook ingevoerd m.i.v. dit jaar:)

Als je de keerfiguren meetelt, is het C programma langer. Het B programma is 15 figuren, inc. start en landing, het C programma 19, als ik mij niet vergis.

Omdat er in het B programma veel meer stijgende/dalende lijnen zitten, is de tijdsduur per figuur voor het B programma hoger.

Vorig jaar zijn er een aantal non-maatregelen genomen om het C programma korter te krijgen qua tijd. Non-maatregel 1 was het afschaffen van de procedure turn. Winst op een vlucht: ca. 15 seconden. Bij 10 deelnemers en 3 rondes heb je zo (15*10*3)/60 = 7 minuut en 30 seconden gewonnen op een hele vliegdag. Non-maatregel 2 was het verlagen van de tijd van 10 minuten naar 8 minuten. Dat veranderd helemaal niets aan de duur van een C-ronde, men vloog het al binnen de 8 minuten. Het enige wat het veranderd, is dat er na de landing minder tijd over is op de teller.

Wil je het echt veranderen, zul je idd. grenzen moeten stellen aan het uitvliegen, of minimaal 1 figuur schrappen.

Het probleem is een beetje dat het zo moeilijk is in te schatten allemaal. Seizoen 2007 was redelijk 'op het randje' wat betreft aantal deelnemers, maar seizoen 2008 was eigenlijk weer vrij rustig, ondanks dat het er voor de start van het seizoen op leek dat het onvoorstelbaar druk zou worden.. alleen bleek uiteindelijk dat veel mensen die zouden meedoen, stiekum toch niet meededen, om allerlei redenen.

Wat mij betreft zou elke klasse een eigen wedstrijddag krijgen. Dan kun je zo'n dag ook wat later beginnen, kan iedereen gewoon z'n 3 vluchten maken, en heb je niet zo veel wachttijd als nu. Als je 150km of meer moet rijden, is 9:00 am op een zaterdag/zondag best naar, zeker als je eigen eerste vlucht pas om 11:30 is ofzo.

Juryleden een probleem? De C kan verplicht gejureerd worden door B vliegers, de B verplicht door A vliegers. wil je B vliegen? dan moet je verplicht 1 C wedstrijd per jaar jureren.

Is in heel veel sporten zo dat hogere klasses verplicht zijn de lageren te jureren.

Als je de keerfiguren meetelt, is het C programma langer. Het B programma is 15 figuren, inc. start en landing, het C programma 19, als ik mij niet vergis.

Omdat er in het B programma veel meer stijgende/dalende lijnen zitten, is de tijdsduur per figuur voor het B programma hoger.

Vorig jaar zijn er een aantal non-maatregelen genomen om het C programma korter te krijgen qua tijd. Non-maatregel 1 was het afschaffen van de procedure turn. Winst op een vlucht: ca. 15 seconden. Bij 10 deelnemers en 3 rondes heb je zo (15*10*3)/60 = 7 minuut en 30 seconden gewonnen op een hele vliegdag. Non-maatregel 2 was het verlagen van de tijd van 10 minuten naar 8 minuten. Dat veranderd helemaal niets aan de duur van een C-ronde, men vloog het al binnen de 8 minuten. Het enige wat het veranderd, is dat er na de landing minder tijd over is op de teller.

Wil je het echt veranderen, zul je idd. grenzen moeten stellen aan het uitvliegen, of minimaal 1 figuur schrappen.

Het probleem is een beetje dat het zo moeilijk is in te schatten allemaal. Seizoen 2007 was redelijk 'op het randje' wat betreft aantal deelnemers, maar seizoen 2008 was eigenlijk weer vrij rustig, ondanks dat het er voor de start van het seizoen op leek dat het onvoorstelbaar druk zou worden.. alleen bleek uiteindelijk dat veel mensen die zouden meedoen, stiekum toch niet meededen, om allerlei redenen.

Wat mij betreft zou elke klasse een eigen wedstrijddag krijgen. Dan kun je zo'n dag ook wat later beginnen, kan iedereen gewoon z'n 3 vluchten maken, en heb je niet zo veel wachttijd als nu. Als je 150km of meer moet rijden, is 9:00 am op een zaterdag/zondag best naar, zeker als je eigen eerste vlucht pas om 11:30 is ofzo.

Juryleden een probleem? De C kan verplicht gejureerd worden door B vliegers, de B verplicht door A vliegers. wil je B vliegen? dan moet je verplicht 1 C wedstrijd per jaar jureren.

Is in heel veel sporten zo dat hogere klasses verplicht zijn de lageren te jureren.

Het is duidelijk dat jij niet op een hele wedstrijd dag met de stopwatch in je handen hebt gestaan en ik wel de afgelopen jaren. Veel C vliegers deden er 9 minuten over. En dat houdt in van starten in de ready box tot het landen van het vliegtuig. Het inkorten van het programma naar 8 minuten is dus absoluut geen NON-maatregel zoals jij het beschrijft. Dit is een feit, geconstateerd op meerdere wedstrijden gedurende de laatste 4 jaar dat ik bij de organisatie betrokken ben geweest.

Het splitsen van de wedstrijddagen is niet alleen een kwestie van juryleden. Maar ook een financiele kwestie en een kwestie van het vinden van velden en verenigingen die hun veld een dag beschikbaar wil stellen. Daarnaast moeten alle wedstrijden georganiseerd worden, dus een hogere druk op de SC. Daarnaast rekening houden met internationale wedstrijden, gezien het feit dat je de juryleden uit hogere klassen wil halen moeten die mensen wel beschikbaar zijn. Een hoop haken en ogen die niet zo makkelijk op te lossen zijn als er gedacht wordt!

groet Job

Het is duidelijk dat jij niet op een hele wedstrijd dag met de stopwatch in je handen hebt gestaan en ik wel de afgelopen jaren. Veel C vliegers deden er 9 minuten over. En dat houdt in van starten in de ready box tot het landen van het vliegtuig.

Ik ben niet anders gaan vliegen sinds de invoering van die regel, en niemand voor zover ik weet. Wat ik gehoord en gezien heb het afgelopen jaar, is dat men erg dicht bij de 8 minuten in de buurt kwam steeds.

Het inkorten van het programma naar 8 minuten is dus absoluut geen NON-maatregel zoals jij het beschrijft. Dit is een feit, geconstateerd op meerdere wedstrijden gedurende de laatste 4 jaar dat ik bij de organisatie betrokken ben geweest.

Ik heb het niet gemeten, maar wel gesproken met andere C vliegers en niemand zegt anders te zijn gaan vliegen door die maatregel. Als het afgelopen jaar, sinds de invoering van die regel, de vluchttijden korter zijn geworden, is dat naar mijn mening louter toeval, mogelijk veroorzaakt door andere windrichtingen en/of krachten.

Het splitsen van de wedstrijddagen is niet alleen een kwestie van juryleden. Maar ook een financiele kwestie en een kwestie van het vinden van velden en verenigingen die hun veld een dag beschikbaar wil stellen. Daarnaast moeten alle wedstrijden georganiseerd worden, dus een hogere druk op de SC. Daarnaast rekening houden met internationale wedstrijden, gezien het feit dat je de juryleden uit hogere klassen wil halen moeten die mensen wel beschikbaar zijn. Een hoop haken en ogen die niet zo makkelijk op te lossen zijn als er gedacht wordt!

Ik weet het, het is een dilemma. Je moet mijn teksten dan ook zeker niet als kritiek op de SC zien, ik ben blij dat ik het probleem, als het al bestaat, niet hoef op te lossen.

Wel ben ik het niet eens met de richting waarin de SC het nu zoekt, maar dat valt buiten deze discussie.

Ik ben niet anders gaan vliegen sinds de invoering van die regel, en niemand voor zover ik weet. Wat ik gehoord en gezien heb het afgelopen jaar, is dat men erg dicht bij de 8 minuten in de buurt kwam steeds.

Ik heb het niet gemeten, maar wel gesproken met andere C vliegers en niemand zegt anders te zijn gaan vliegen door die maatregel. Als het afgelopen jaar, sinds de invoering van die regel, de vluchttijden korter zijn geworden, is dat naar mijn mening louter toeval, mogelijk veroorzaakt door andere windrichtingen en/of krachten

Ik weet het, het is een dilemma. Je moet mijn teksten dan ook zeker niet als kritiek op de SC zien, ik ben blij dat ik het probleem, als het al bestaat, niet hoef op te lossen.

Wel ben ik het niet eens met de richting waarin de SC het nu zoekt, maar dat valt buiten deze discussie.

zoals altijd, Meten = Weten! Als je het niet meet kun je er ook geen stellige uitspraak over doen. Wat wel degelijk mee speelt is dat de wedstrijd leiders de vliegers meer hebben aangespoord de afgelopen jaren. Het alvast starten van het vliegtuig wanneer andere nog in de lucht zaten is iets waar mee gestart is, wat in het verleden niet werd gedaan. Allemaal kleine dingen die inderdaad leiden tot een snellere doorloop.

over het schrappen van 1 figuur uit het C-programma, dat hoeft niet per direct te leiden tot een tijdsbesparing, aangezien er wind mee figuren en wind tegen figuren in zitten. Dat zou dus inhouden dat je 2 figuren moet schrappen of 1 figuur moet verwijderen en een ander figuur zou moeten veranderen. Dat zijn inderdaad keuzes. De suggesties zijn van harte welkom....! En daarvoor zijn de vergaderingen in December&Januari de momenten voor. Maar dan horen we over het algemeen niets. Of mensen die door het hele jaar allerlei goede ideeen hebben of commentaar hebben komen niet opdagen op de vergadering. Ik denk dat het erg belangrijk is om te beseffen is dat dit een sport is die van ons allen is! En niet van de SC leden, die vertegenwoordigen immers de vliegers groep. Kom dus naar de vergaderingen en leg je ei!
Wel belangrijk om te weten dat de reglementen enkel aan het begin van het seizoen veranderd kunnen worden.

Meten is weten en ik betwist dan ook je metingen niet, ik betwist de conclusie die je trekt uit de metingen.

Wat wel degelijk mee speelt is dat de wedstrijd leiders de vliegers meer hebben aangespoord de afgelopen jaren.

Daar ben ik van overtuigd. Echter ik heb nog nooit een C vlieger aangespoord horen worden dat ie 'harder' moet vliegen, noch heb ik C-vliegers horen zeggen dat ze het afgelopen jaar vanwege de 8-minutenmaatregel, harder zijn gaan vliegen (harder als in: meer snelheid). Conclusie is dan ook dat de daadwerkelijke vluchttijden niet veranderd zouden moeten zijn en dat als ze dat wel zijn, dat waarschijnlijk eerder met overige condities te maken heeft (bv. windrichting/kracht) dan met de maatregel van het verkorten van de max. beschikbare tijd van 10 naar 8 minuten.

Uiteraard is er wel wat tijd gewonnen met het veranderen van de startprocedure, mogelijk is het dat wat je meet. Zonder verder onderzoek onder de C vliegers (vragen als: wist je van de verandering van de max tijd af? ben je er sneller door gaan vliegen?) blijf ik er vooralsnog van overtuigd dat het veranderen van die tijd qua vluchtduur een non-maatregel is.

Wat ik wel van je geloof is dat de aansporing van de wedstrijdleiding om klaar te staan etc, de totale tijd benodigd vanaf opstellen van 1 kandidaat tot opstellen van de volgende kandidaat, korter is geworden. Dat staat echter los van die maatregel, had men de tijd op 10 minuten gehouden en mensen aangespoord e.e.a. sneller te doen, had men alsnog dezelfde tijdswinst gehaald.

Vandaar dat ik het een non-maatregel noem, de maatregel zelf heeft naar mijn mening geen enkel effect. De effecten die jij meet, zijn niet afkomstig uit die maatregel, maar uit andere factoren (zoals het aansporen) maar dat is dus mijn mening en daarmee geen absoluut of vastgesteld feit ;)

Wat betreft vergaderingen: ik was er wel bij bij de 1e vergadering dit jaar en heb ook getracht eieren te leggen, maar mijn eieren zijn kennelijk niet zo lekker. Kan ik ook niemand ongelijk in geven, ik zou ook geen ei door mij gelegd willen eten :) Het bleek ook dat catagorie-A eieren lekkerder waren dan B of C kwaliteit eieren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als tijdsproblematiek in de C speelt, zou ik eerder pleiten voor het laten vervallen van een figuur (plus het hieraan vooraf gaande keerfiguur) dan voor een tijdslimitiet of puntenaftrek bij overschreiding van het kader. Te veel raak je anders van het idee van de instapklasse af.

Als tijdsproblematiek in de C speelt, zou ik eerder pleiten voor het laten vervallen van een figuur (plus het hieraan vooraf gaande keerfiguur) dan voor een tijdslimitiet of puntenaftrek bij overschreiding van het kader. Te veel raak je anders van het idee van de instapklasse af.

In de X gaan er bij "algemene indruk" punten af als je tóch de box te buiten gaat, ook dat kun je invoeren bij de F3A-C......

Nog iets meer dan 3 weken tot de eerste wedstrijd, worden we al zenuwachtig?:mrgreen:

Vliegtuigje gister afgesteld, zendertje correct ingesteld en gaan met die banaan. Het voordeel van 2.4 vliegen is dat je een korte antenne hebt, zodat een zender in trillende handen minder opvalt. Het gaat wel kriebelen....

Het voordeel van 2.4 vliegen is dat je een korte antenne hebt, zodat een zender in trillende handen minder opvalt. Het gaat wel kriebelen....

Hehe, sinds vorige week ben ik ook op de 2.4 overgestapt, maar wiebel eigenlijk niet hoor:) Maar het is wel heerlijk; op de wedstrijden hoef je nooit meer te kijken of je kanaal in gebruik is:p

Maar goed; hoop dat het nu 3 weken mooi weer wordt; ik probeer 3/4x per week met de Evolution te vliegen om het een beetje in de vingers te krijgen (doordeweeks in de avond 2 accu's achter elkaar leegvliegen, en in het weekend de generator mee)

Maandag nog een paar tips van vd Vecht gehad, dus we gaan er weer stevig tegenaan:mrgreen: (blijf na 20 vluchten nog steeds expo en uitslagen finetunen)

Ik heb net voor het eerst sinds tijden weer met de Funtana gevlogen, ging erg lekker (3D dan hé) ondanks de wind.

Ook 2× het B programma gevlogen, dat viel wel erg tegen. Niet dat de figuren moeilijk waren, maar een strakke lijn kon ik er niet mee trekken.
Zal toch ook grotendeels aan de wind, en een kist (en piloot) die daar niet mee om kunnen gaan, liggen.

Back