F3A B/C wedstrijden 2009

net terug van het veld, lekker gevlogen met de adrenaline met de 2.4 ghz.
afgelopen week een paar aanpasingen gemaakt aan het hoogteroer servo de vleugels uit gebalenceert en een spie achter in de romp gemaakt om het resoneren van de romp te stoppen.
het begint nu ergens op te lijken, altants de losse figuren.
de motor loopt nu ook naar mijn zin pakt goed loopt mooi door en het midden gebied is ook netjes.
kortom ik heb nog aardig wat werk om alles mooi aan elkaar te breien.

net terug van het veld, lekker gevlogen met de adrenaline met de 2.4 ghz.
afgelopen week een paar aanpasingen gemaakt aan het hoogteroer servo de vleugels uit gebalenceert en een spie achter in de romp gemaakt om het resoneren van de romp te stoppen.
het begint nu ergens op te lijken, altants de losse figuren.
de motor loopt nu ook naar mijn zin pakt goed loopt mooi door en het midden gebied is ook netjes.
kortom ik heb nog aardig wat werk om alles mooi aan elkaar te breien.

Super Bert, goed om te horen. Het was een behoorlijk groot project. Maar nu ga je er echt plezier van hebben. Heb je alles al goed afgesteld, alles uitgetrimd? En wat is het uiteindelijke gewicht geworden? Ben je onder de 5050 gram limiet gebleven?

groet
Job

Ja daar zit een marge op idd.

Ok, dat is ook volgens de regels zo? (dus niet dat het hier op het forum wordt geroepen, en je met 5049 gram alsnog gediskwalificeerd wordt op een wedstrijd....)

Ik weet wel dat in de B en C niet gewogen wordt, maar wil hem er toch onder hebben.

Komende week ff een weegschaaltje scoren zodat ik de Evolution kan wegen, vandaar dat ik ff wil weten wat de exacte max is:)

Ja, dat is volgens de regels zo :)

Goed om te weten:D 50 gram is vaak best een hoop om kwijt te raken als het nodig is. In mijn geval heb ik al wel gezien dat ik enorm veel gewicht kan kwijtraken met andere accu's, maar zolang ik B vlieg maak ik mij daar niet druk om.

Super Bert, goed om te horen. Het was een behoorlijk groot project. Maar nu ga je er echt plezier van hebben. Heb je alles al goed afgesteld, alles uitgetrimd? En wat is het uiteindelijke gewicht geworden? Ben je onder de 5050 gram limiet gebleven?

groet
Job
het gewicht weet ik niet, ik heb geen goede weeg schaal.
voor de aanpasingen zat ik op 5110 gram daar is wat van af gegaan van de ontvanger en de lipo accu's, en ook weer wat bij gekomen van de spie en de aanpassing van de hoogteroerservo, ik heb dus geen flauw idee wat het gewicht nu is.

met het afstellen en uittrimmen ben ik nog lang niet klaar, ik ga dit ook niet voor de eerste wedstrijd redden, langzaam maar zeker ga ik begrijpen hoe en wat er gebeurd als je wat verandert.
ik kan het wel voor me laten doen, maar ik moet het zelf ook kunnen.
ik vindt dit ook bij het wedstrijdvliegen horen.
als ik er echt niet meer uitkom dan zal ik toch je hulp moeten inschakelen.
er zit nog steeds vooruitgang in.

Tsja, hier eigenlijk hetzelfde verhaal.

Moet ook nog het nodige finetunen aan de kleine Oxalys 50, waarmee ik de eerste wedstrijden zal vliegen. Zo is de rol linksom bijvoorbeeld niet helemaal axiaal, terwijl dit rechtsom wel het geval is.

Komende weken veel figuren vliegen, en hopen dat ik op de eerste wedstrijd in Oss mijn zenuwen enigzins onder controle houd en een redelijk C-programma neerzet. :D

Ben overigens benieuwd of er dit jaar ook jeugdigen (dus <18 ) meevliegen in de F3A competitie...:) Tot zover, ben ik er nog geen tegengekomen. :rolleyes:

Groet,

Julius

Laatst bewerkt:
Een student die een huis koopt?Dat is nu wel echt maf! :-)

Is die 5050gram volgens FAI regels of volgens de Nederlandse regels?

De door de KNVvl gebruikte weegschaal heeft een nauwkeurigheid van 1%, er wordt dus 1% gewichts afwijking getolereerd.

Op Ek's en WK's is het exit bij meer dan 5000,00 gram.

Bedankt Dick! Voorlopig heb ik toch geen internationale ambities nog, dus 5050 is prima dan:D (ik heb voor de Evolution nu ook nieuwe wielkappen en een carbon landingsgestel besteld die iets zwaarder zijn dan origineel)

Nou Alexzzz, schat je kansen.. hoe groot acht je de kans dat je binnenkort, of uberhaupt met de E-Evolution, aan een EK of WK mee gaat doen? :)

Maar zat je zo dicht bij de 5kg dan? Ik meende dat de E-evulution daar nog wel redelijk ruim onder bleef?

Maar zat je zo dicht bij de 5kg dan? Ik meende dat de E-evulution daar nog wel redelijk ruim onder bleef?

Nou, dat weet ik niet, zal 'm denk ik ergens volgende week wegen, maar het is makkelijker om onder de 5050 te blijven dan onder de 5000:)

Het nieuwe carbon landingsgestel is namelijk ongeveer 50 gram zwaarder dan de originele poten van de Evo, de nieuwe wielkappen zijn daarentegen weer 25 gram lichter dan de oude;

74f9_1.JPG

Ik blijf bij veel :ontopic: berichten lezen, "trainen, afstellen, trainen, weegschaal kopen, trainen, afstellen, trainen..." Mijn plan was iets anders hoewel ook ik nog geen 5kg (of 3kg) weegschaal heb.

Ik wou met de Funtana oefenen, de 22ste mijn f3a kist (Angel S50) in Dortmund ophalen, 23 en 24ste bouwen, 25ste simpel trimmen (echt afstellen kost natuurlijk maanden) en de 26 ste in de B meevliegen.

Maar waar het 3D meeviel viel het precisie vliegen erg tegen. (Ik verwachte een 6 voor 3D en een 5 voor f3a, en ik vloog een 7,5 3D en een 4 f3a :oops:.)
En aangezien ik een geweldige piloot ben moet het wel aan de kist liggen. ;)

Nou vind ik het B programma erg mooi, en een turnaround programma is best uitdagend en erg prettig. En de C, ik vind het eigelijk wel erg saai, niet dat het niet moeilijk is om dat strak te vliegen, maar een leuk programma is wat anders.
En met die voorbereiding kan ik mij bij de B eigelijk niet vertonen.

Vandaag heb ik een vrije dag dus ik ga naar hobby-in heen en weer om hem op te halen. OV kaart nog ergens goed voor.
Ik kan het wachten ook eigenlijk niet meer aan :mrgreen:.
Dus 3weken veel vliegen om daar met een redelijk goed afgesteld vliegtuig en getrainde duimen te staan op de 26ste.
Zal een assemblage verslagje plaatsen als ik hem heb.

dat verslag gaat je meer tijd kosten dan het bouwen zelf hoor.

welke motorkombinatie ga je gebruiken op de angel 50 ?

Nou vind ik het B programma erg mooi, en een turnaround programma is best uitdagend en erg prettig.

Klopt, was ook mijn redenering. 1 jaar F3A-C gevlogen en hetzelfde een jaar in de F3A-X gedaan, vond het nu ook wel mooi geweest eigenlijk, vandaar de B.

De figuren zijn het probleem niet, maar met dwarswind de figuren op een constante diepte vliegen is wat lastiger. Gisterenavond met 90 graden crosswind weer wat vluchten gemaakt, vanavond ook weer trainen met de Evo en misschien zaterdag ook nog. Met pasen zit ik 3 dagen in Someren, misschien ook nuttig om daar met de Evo te trainen.....:)

Dan zijn wij het helemaal met elkaar mee eens Alexzzz. Die constante diepte is de killer.

3W, ik haal alles uit de Funtana S40, die ligt nu al elektronica loos.
Ik ga wel met een andere prop vliegen, 15X10 denk ik ipv 16X8 (welke nu 1500W doet op 5s4000 en 3600) en dat gaat nu al snel genoeg omhoog ondanks een kist met meer weerstand. Meer info in het komende topic.
En ik ga vooral foto's nemen voor en tijdens de bouw, en achteraf het in het topic plaatsen. Anders vertraagd het de boel alleen.

Back