H
hezik
Guest
Jups, ergens stel je inderdaad als enkele voorwaarde dat men zelf moet kunnen vliegen, maar wat je in dit topic het meest propagandeert is toch het feit dat de wedstrijdvliegers zelf de jury zouden moeten vormen. Daar blijkt dan toch wel uit dat je het programma moet kunnen vliegen?
Nee, driewerf neen, je probeert mij nu iets op te leggen wat ik niet zeg of gezegd heb. Ik zou bv. de A wel durven jureren, maar zou mij niet kunnen invliegen (nog niet althans).
Overigens, als je enkel als eis stelt dat mensen zelf moeten kunnen vliegen, ongeacht hun prestaties, dan kan ik je ook weer zó veel mensen aanwijzen die op zaterdag met hun calmato/big lift/etc. al jaren hun rondjes vliegen, maar die werkelijk geen idee hebben hoe een snaproll gevlogen dient te worden.
Nogmaals: je hoeft niet te weten hoe een snaproll gevlogen dient te worden, dat heb ik ook nergens beweerd. Het gaat er om dat je moet kunnen herkennen of een toestel vliegt of overtrekt, en daar in het brevetprogramma al een spin zit, kunnen de meeste mensen dat wel. Nu kun je dan gaan zoeken naar die uitzonderingen die nog amper kunnen zien of een vliegtuig rechtdoor vliegt of achteruit, maar laten we even reeel zijn, ik heb het over het oproepen van mede-wedstrijdpiloten, niet met een kaarsje het land afspeuren naar mensen die het echt niet kunnen.
Ik blijf het een beetje een non-eis vinden, ook al nuanceer je het nu iets.
Ik nuanceer niets, mijn stelling is ongewijzigd, jij probeert er zaken aan toe te voegen, en die weer ik. Dat is echt iets anders

Ik denk dat de eerste eis vooral moet zijn dat mensen enthousiast zijn en gemotiveerd zijn om te jureren.
Tsja erg leuk als je in Utopia woont, maar wij wonen in Nederland, waar het vinden van juryleden een steeds groter probleem wordt. Zo groot zelfs dat men er nu over praat om dan maar te proberen juryleden uit het buitenland te gaan halen. DAT is naar mijn mening pas een doodlopende straat en een korte-termijn oplossing. Linksom of rechtsom zul je in Nederland meer juryleden moeten kweken.
Dan houden ze het die hele dagen vol op dat stoeltje. Niet als je het mensen gaat opleggen, omdat ze toevallig graag zelf met de wedstrijden mee doen.
Laat ik even voorop stellen dat mijn actuele voorstel was om voor de B het volgen van een jurycursus verplicht te stellen. Als je een beetje leuk wil rondklooien, prima, dan kun je in de instapklasse vliegen. Wil je er serieuzer mee bezig, dan dien je een jurycursus te volgen. Lijkt mij geen onredelijke eis en het komt de vliegers zelf nog ten goede ook. Het idee erachter is dat er dan vanzelf ook meer mensen komen die vrijwillig jureren.
Een brug verder, waarvan ik zelf ook aangeef dat die waarschijnlijk in de huidige situatie te ver is, zou dan het verplicht jureren kunnen zijn. Iets waar ik duidelijk voorstander van bent.
Overigens is het zinloos om er heel lang over te discusseren of dat zou werken of niet, het werkt. Dat wordt al heel lang bij andere sporten aangetoond.
Het gevolg van dat probleem is onder andere dat we nu straks met 25 man op 1 dag 2 wedstrijddisciplines moeten gaan vliegen, zodat het jureren alleen maar een nog langere zit wordt, minder populair, etc. Ik ben er voorstander voor om, als er sprake is van zoveel deelnemers, de B en de C te splitsen. Op die manier maak je het voor de vliegers ook weer leuker, en voor de juryleden een minder lange zit.
Ik ga er ook vanuit dat wedstrijdvliegers integere mensen zijn, dus dat als men zou moeten jureren, dat men dat naar beste kunnen zou doen. Daarnaast geef ik aan dat er reeds juryleden zijn, dat het gaat om het aanvullen van juries.
Sowieso zou ik er op inzetten dat het wedstrijdvliegen veel en veel groter moet. Met een groep van ca. 10.000 modelvliegers in Nederland, die ik door het succes van de silverlit spullen en het meer en meer beschikbaar komen van electro/ARF oplossingen, alleen maar zie groeien, moet het mogelijk zijn om een competitie te hebben die uit meer dan pak-m-beet 50 man bestaat.
Ik kijk daarbij naar andere sporten waarbij de verhouding 'recreanten/wedstrijdvliegers' veel gunstiger ligt (als je van competitie houdt) en noteer dat een van de verschillen oa. de verplichting tot jureren is.
Laatst bewerkt door een moderator: