Ik zou het nog sterker willen stellen, Julius.. wat is de reden dat CPLR op dit moment geen regerend wereldkampioen is? Juist.. motoruitval. En reken maar dat dat iemand is, of op z'n minst de mensen ervoor heeft, om een brandstofmotor goed te laten lopen.
De 160FX is een behoorlijk betrouwbare brandstofmotor, maar het blijft een brandstofmotor en daarmee domweg storingsgevoeliger dan een electroaandrijving. Daarbij is het een 2-takt en dat is van alle aandrijvingen de meest ongunstige, voornamelijk vanwege het, in verhouding, erg slechte remmen in downlines. De laatste wedstrijd C vorig jaar vloog ik met een geleende kist met een OS160. De eigenaar had heel lovend gesproken over hoe goed die motor liep en startte. De 1e keer dat ik er op ons veld mee zou vliegen, is ie langer dan een uur bezig geweest om het ding aan de praat te krijgen. Daarna liep ie overigens wel betrouwbaar en startte ie ook beter, dat moet gezegd worden. Een ander clublid vliegt met een hele mooie (om te zien) Irvine .160. Gaf hoog op over de betrouwbaarheid en had er nooit problemen mee. Tot het weekend voor de wedstrijd, toen het ding het, van de 1ne vlucht op de andere gewoon niet meer deed.
Echt serieuze F3A deelnemers kiezen dan toch al snel voor 4 takt, specifiek, de YS 160/170. Een hoogst onbetrouwbaar apparaat met een heel eigen karakter.. levert bruut vermogen, dat zondermeer, maar doet dat wel terwijl ie je halve kist kapottrilt. Een clubgenoot vliegt er mee en is zeker een half jaar kwijtgeraakt aan continu maar weer landen met een uitgevallen motor. Met de ontsteking loopt het ding nu, dat moet gezegd worden, erg mooi en levert het ontzagwekkend vermogen.. maar zodra ie laag stationair staat te draaien zie je de kist bij bijna elke onsteking van het veld afspringen. Dingen trillen los en na een jaar vliegen kun je al je servo's van nieuwe tandwielen gaan voorzien en is je kist structureel domweg aangetast door al dat getril.
Ik stel het allemaal wat overtrokken, dat zal inmiddels wel bekend zijn van mij, ik heb zelf een jaar lang eigenlijk vrij probleemloos gevlogen met een OS 140RX, maar goed, ik vlieg ook niet op het niveau waar het nu even over ging, of het al dan niet goed remt in downlines was voor mij minder kritisch.
Ik ken geen enkele methanol-brandstofvlieger naast Alexzzz, die geen problemen heeft gehad vroeger of later met z'n motor. Van Alexzzz geloof ik het ook niet, die geeft zelf ook aan dat ie wel eens een plug of een lager heeft moeten vervangen, waaruit ik concludeer dat die ook vliegtijd is kwijtgeraakt daardoor.
Electromotoren zijn ook niet het walhalla, het is wel een kwestie van de juiste combinatie vinden.. maar als je die eenmaal hebt, is ie gewoon betrouwbaarder dan een brandstofmotor. Dat blijkt volgens mij ook uit de statistieken, het is de realiteit.
Natuurlijk kun je met een brandstofmotor prima wedstrijdvliegen, dat bewijst oa. CPLR uiteindelijk wel, en er zijn nog genoeg mensen die relatief probleemloos vliegen met brandstofmotoren. Dat neemt niet weg dat volgens mij een electroaandrijving aantoonbaar betrouwbaarder is en sowieso minder 'zij-effecten' met zich meebrengt, zoals genoemde trillingen.
Sinds ik alleen nog maar electro vlieg, heb ik nog geen enkele vlucht gemist vanwege motorproblemen. Ervoor zat ik net in een periode dat het continu misging, met schades als gevolg. Dan kun je zeggen dat ik geen gevoel heb voor brandstofmotoren, zal ongetwijfeld zo zijn, en ook dat een uitvallende of storende motor geen excuus is voor schade, wederom geheel waar, maar feit blijft dat je met electro al dat gezeur in elk geval kwijt bent. Daar zitten geen naalden op waar je aan moet draaien. Het stoppen met brandstofmotoren kost mij qua wedstrijdvliegen minimaal 1 jaar, dit jaar, maar ik zal er geen seconde spijt van hebben. Vooral ook het feit dat je af bent van variabele terugkerende lasten (=brandstofaanschaf) en dat je af bent van al die vette meuk..
Tel daar dan de huidige methanol-brandstofprijzen bij op en naar mijn mening kun je dan nog maar tot 1 conclusie komen...