F3J met Lieren ?

Jurgen, de discussie is een beetje dat de loopstarters zich benadeeld voelen door een lierstart.....
Dat kan inderdaad (afhankelijk van de fysieke konditie van de lopers) maar het kan ook juist andersom, zie post 26 in dit forum. Ik heb altijd al horen zeggen dat een loopstart hoger komt dan een winch start, het is maar wie er trekt waarschijnlijk (en/of de gesteldheid van de ondergrond die het lopen parten kan spelen).
Jurgen.

Lieren en zo

Heren,

Het is duidelijk dat er expliciete voor- en tegenstanders zijn, mogelijke instappers die lieren wel zien zitten etc etc. Linksom rechtsom hebben we vorig jaar op de vliegersvergadering gestemd omtrent dit punt. Een geringe meerderheid heeft zich uitgesproken VOOR het lieren.

Argumenten waren (hoofdzakelijk)
-1- Het moeilijker worden om (goede) lopers in een team te krijgen/behouden met name leeftijd en gezondheidstoestand spelen hier een rol.
-2- Drempelverlagend zodat het instappers eenvoudiger gemaakt wordt om met deze mooie hobby aan te vangen.

Een pro- of contralobby omtrent de beslissing is interessant, maar niet inhoudelijk zinvol. We hebben immers voor gestemd. Hetgeen in december ter tafel en ter stemming ligt is het reglement waaronder lieren ingevoerd kan worden.

Ook mijn persoonlijke mening is in deze oninteressant. Waar we als groep over na moeten denken zijn welke reglementen we ter stemming geven.

De doelstellingen zijn
-1- Iedereen moet mee kunnen doen, loopstarters en lierstarters.
-2- Het moet een faire, eerlijke wedstrijd zijn met vergelijkwaardige (start)condities voor iedereen
-3- De veiligheid moet zo goed als mogelijik gewaarborgd zijn voor ALLE deelnemers

Wij zullen als team (Stootkop) een voorstel uitbrengen welke voldoet aan deze uitgangspunten in de oprechte overtuiging dat dit een bijdrage is om lieren mogelijk te maken.

Mocht er geen goedgekeurd reglement komen kan er in 2009 dus NIET met lieren gestart worden. Kortom het is van het grootste belang nu na te denken en met voorstellen te komen die aan de uitgangspunten voldoen.
Er zullen nog testen gehouden moeten worden om de voorstellen aan haalbaarheid en eerlijkheid te toetsen, oftewel enig tempo is gewenst en wellicht zelfs noodzakelijk.

De vraag is of we voorstellen (alleen) naar de subcommissie sturen, of dat we vooraf de voorstellen communiceren om zo wat langer tijd te hebben om eventuele aspecten te testen. Via de subcommissie is formeel gezien de juiste weg, ik vrees alleen dat we er in één vergadering niet uitkomen, dit gezien eerdere discussies omtrent dit thema.

Fred

Laatst bewerkt:
Duitse F3J kampioenschappen

Eind augustus zijn de Duitse F3J kampioenschappen gehouden, ik trof hiervan een filmpje aan : MySpaceTV Videos: Deutsche Meisterschaft F3J 2008 by Lukas Gabriel, Manuel Belke, Daniel Scheckel

Behalve een goede impressie van een F3J wedstrijd en mooi vliegbeelden, zal de oplettende kijker ook kunnen zien dat er zowel met lieren als ook met een loopstart gestart wordt. Het Duitse regelement is erg eenvoudig:

3. Elektrowinden- oder Handschlepp
Es sind beide Startarten erlaubt. Beim Handschlepp muss das Seil sofort nach erfolgtem Hochstart eingezogen werden. Die Seillänge ist bei beim Handschlepp auf 150 Meter begrenzt. (Länge unter 2 KG Last gemessen)
Beim Elektrowindenschlepp ist die Windenleistung ist auf 1,1KW begrenzt. Die Streckenlänge bis zur Umlenkrolle ist auf 150 Meter begrenzt und wird vom Veranstalter vermessen. Nach erfolgtem Hochstart, ist das Seil sofort bis zur Umlenkrolle einzuziehen.
Bei beiden Hochstartarten ist der Pendelstart verboten.

Alle info is te vinden op deze link: DMFV F3J Deutsche Meisterschaft - RC-Network

Dag Pascal, kan je aub verduidelijken waarom de "loopstarters zich benadeeld voelen door een lierstart" (eventueel een verklaring daarvoor)? Jurgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jurgen, het is voor mij moeilijk uit te leggen, daar ik vrij neutraal sta in deze.

Heel vaak hoor ik het argument; met een lierstart kom je hoger.
Is misschien ook wel zo. Maar dan moet je ook naar de variabelen kijken. Toestel, weer, materiaal (lopers) etc.
Een feit blijft dat je met lieren voor iedereen vergelijkbare condities beschikbaar maakt.

Het blijft een moeilijke discussie. Op de een of andere manier ligt het erg gevoelig. Jammer, anders was het een stuk makkelijker.

Dag Pascal, ik heb een vrij goede argumentatie ontvangen in een persoonlijk bericht van iemand, mijn dank daarvoor.

Bij gebrek aan ervaring geloof ik jullie dat in kalm weer de loopstart minder hoog komt dan lierstart.
Drempelverhoging door aanschaf ($) van lier en mogelijk extra sterkere vliegers ($) zijn hoofdargument tegen de lier.

De moderne wedstrijdminaar heeft überhaupt een brede "gereedschapskist" (weertype) nodig, hierbij zit normaal een toestel dat een lier kan verdragen.
Heb je niet de nodige middelen, dan ligt de essentie daar, en niet bij de steeds "heter" wordende F3J scene.
De trend is steeds agressiever en dat gebeurt ook zonder de lieren, hen bannen helpt hier niet.
Toestelletje opofferen aan risico's nemen, het hoort er gewoon bij, tja wedstrijd is beenhard.
Instapdrempel en kosten zijn relevant, maar in praktijk slechts gemijmer onder de onstuitbare prestatie evolutie, altijd zo geweest.

1 Lanceermethode is eerlijkst, da's inderdaad waar. Nog eerlijker is 1 standaardtoestel voor ieder dat op identieke standaardhoogte gelost wordt.
Maar keuzemogelijkheden zijn ook aantrekkelijk, alles kleurt op door diversiteit en mogelijkheden. Marge is het potentieel tot evolutie.
Alles gelijkmaken is eerlijk, maar wel saai, en ten gunste van? Finaal is talent toch steeds doorslaggevend.

Persoonlijk vind ik een agressief uitgevoerde speerlanding het ergst voor de sport, maar da's een andere discussie ;)

Happy landings, Jurgen.

Duits F3J Kampioenschap

Karel berichte eerder (zie post 64) over de Duitse F3J kampioenschappen.

Noemenswaardig is hierbij ook dat het in Duistland 2 modelvliegbonden geeft. de DMFV (Die de door Karel genoemde wedstrijd organiseert) en de DAEC zie DAeC - Modellflug-Sportfachgruppe . Deze laatste bond is net zoals de KNVvL aangesloten bij de FAI. Vanuit de DAEC wordt een Duits F3J Kampioenschap gehouden bestaande uit 1 Duits kampioenschap en 2 aanvullende EK/WK F3J selectie wedstrijden. Aangevuld met nog eens 2 Eurotour wedstrijden bepaald de DAEC wie er naar de EK's en WK's mag gaan namens Duitsland. Op al deze wedstrijden is lierstarten niet toegestaan. voor meer info zie Modellflug im DAeC-F3A

Op de site van de DMFV staan de regels van hun Duits kampioenschap. Ze volgen vrij aardig de F3J regels met uitzondering van de lierstart en de landing. De oplettende lezer ziet dat het "prikken" (Of is het speerwerpen?" ) in de landing niet is toegestaan! Ook kennen ze andere punten aantallen toe voor de landing.

Jurgen schreef :

" Bij gebrek aan ervaring geloof ik jullie dat in kalm weer de loopstart minder hoog komt dan lierstart.
Drempelverhoging door aanschaf ($) van lier en mogelijk extra sterkere vliegers ($) zijn hoofdargument tegen de lier"

Kun je " en mogelijk extra sterkere vliegers ($) " uitleggen......

Dat vond ik ook een beetje een vreemde passage.
Als de loopstart in harde wind hoger gaat komt er mijns inziens meer kracht op het vliegertje dan bij de lier want anders zou hij toch niet hoger geraken.
Ik heb altijd gehoord dat een goede loopploeg met wat wind alles kapot trekt, als ze willen/en gewoon blijven sleuren. Of ben ik verkeerd geinformeerd ???

Climaxx

Hoi,
Een mooi model om het F3J mee te leren zeggen ze.
De Climaxx van Höllein. Uiteraard dan zonder elektromotor.
Dit model weegt 1500 gramen heeft een spanwijdte van 250cm
Ik hoop volgend jaar mee te kunnen/mogen doen!

IMG_1100_1_3.jpg

mvg,
Kees

Fred

Hi,

je hebt gelijk dat een goede loopploeg bij iets stevigere weersomstandigheden e.e.a. kapot kan trekken. Bij excessen zijn lopers sterker dan genormeerde lieren. In Nederland moet ik zo'n loopploeg nog voor de eerste keer zien. Het gaat in deze discussie denk ik niet om een enkel exces maar om de norm zoals die in 99 van de 100 wedstrijden wordt getoond.

Op zeer hoog niveau starten , als we het dichtbij houden met name de Duitse betere vliegers, dermate bruut ( 2 a 3 seconden) dat er wel nog eens iets kapot gaat. Dit heeft samen met de priklandingen (zeg maar gerust Kistkamikaze) in mijn ogen niets meer met de oorspronkelijke sport te maken. Gelukkig valt dat in ons landje meestal nog wel mee, misschien is dit ook wel de oorzaak voor de scores op menig Ek en WK.

Brute starts en eigenlijk ook wel de landingen vragen eigenlijk om steeds sterkere kisten. Dit staat in schril contrast met het streven naar steeds lichter spul.

2F@st4U.:[BE]:.;1036991 zei:
Dat vond ik ook een beetje een vreemde passage.
Als de loopstart in harde wind hoger gaat komt er mijns inziens meer kracht op het vliegertje dan bij de lier want anders zou hij toch niet hoger geraken.
Ik heb altijd gehoord dat een goede loopploeg met wat wind alles kapot trekt, als ze willen/en gewoon blijven sleuren. Of ben ik verkeerd geinformeerd ???

Jurgen, mooi stukje tekst. Daar sluit ik me bij aan.

Jammer dat de argumentatie via persoonlijk bericht gegeven werd. Gelukkig deel je het alsnog :)

...Kun je " en mogelijk extra sterkere vliegers ($) " uitleggen......
De originele passage die bij mij gepost werd (dus niet mijn woorden/gedachten):
"Als we in de NL competitie mee willen komen hebben we dus vol carbon kisten nodig om zo een maximaal voordeel uit lierstarts te halen. Hierdoor hebben we (te) veel kisten nodig wat uiteindelijk erg duur wordt."
Misschien verdient dit wel een opmerking:
wil je alles uit de lier halen dan kan inderdaad een vol carbon kist nodig zijn. Maar sleutelwoord is KAN. Dat is niet MOETEN. Bij ons gaan heel veel non-full-carbon kisten omhoog aan de lier, maar wel met een voetje dat geleerd heeft om het pedaal te beheersen. Maw, alles uit je KIST halen is prioritair op alles uit de LIER halen. Dat is een leerproces inderdaad, maar daar gaan we toch voor :)?
Jurgen.

Weet iemand aub te verduidelijken waarom uitgerekend en in godsnaam een thermiek kategorie (F3J) opgezadeld wordt met een straf (minder punten) voor aan-de-lijn-zijn-tijd?
Als men wil vermijden dat iemand opzettelijk in tegenwind aan de lijn blijft pielen tot er toevallig een bel passeert, geeft dan strafpunten als lijntijd vb 10 of 15 sekonden overschrijdt, probleem opgelost.

F3B, met toestellen structureel beter geschikt voor wilde starts, daar mag men dan wél lekker ongestraft de tijd nemen aan de lijn :confused:
Jurgen.

Da's een heel proces, geloof me........... ;)
Berrie ik geloof je zeker, maar hij hoeft niet onvoorspelbaar te breken (tenzij de ligger een zwakke spot heeft, gezegd met het nodige respect voor jou !).

(Driest) van koers af willen maakt de limiet zichtbaar, zou toch zo moeten.
Je kan uiteraard die nervositeit vervroegd uitlokken door een "stall" in de hand te werken door:
* te veel "chamber"
* te veel hoogteroer
* haak te ver naar achter plaatsen
* indien ze toch gebruikt worden tijdens de start, het ontbreken van voldoende of 100% differentiaal op de rolroeren.

Het voordeel van de lier is dat je het pedaal uberhaupt kàn lossen op eigen initiatief.
Bij looptrekken is piloot-inspraak nul zero nada, je zal op ene zekere (wedstrijd)dag maar eens twee briesende kolossen ter beschikking hebben, oo jee :Fade-color
Jurgen.

leuk zo'n discussie maar mijn idee waarom niet beide zoals in duitsland loop en lier de lier is toch in het nadeel je haalt meer meters lijn binnen als lopers, en wat betreft regels voor de lier neem ze over van de f3b.

voorstel

Samen met de RB zweef subcie is een gedegen voorstel tot reglement wijziging gemaakt. Deze zal volgende week samen met de uitnodiging verstuurd worden en voor de vliegersvergadering verstuurd worden aan alle "bekende" wedstrijdvliegers. Via dit geweldige forum zal ik ook de andere geintresseerden op de hoogte houden.

Dus volgende week meer !!! :pc:

Back