F3M toestel electrisch

• Topicstarter Topicstarter 3w_flyer
  • Startdatum Startdatum
Houten motorbox lijkt mij op die kist niet echt een super optie...
Ik zou optie 1en2 combineren :-)

ik zou voor de eerste gaan, een buis kan namelijk het beste torsie opvangen !

kan het misschien zijn dat er een constructie zoals die tweede optie bij in de buis zit om het te kunnen bevestigen aan die platen?

Grt

Welja, ik weet niet hoe ze die buis zo stevig op die plaat gekregen hebben maar zoals het er zo uit ziet (op foto) lijkt het mij raar. Die stand offs hoeven niet echt veel te wegen denk ik zo. Dus als je die buis maakt en daar rond gewoon die stand offs nog eens van plaat naar plaat.

Een beetje wat Dennis denkt dat er in de buis zit maar dan erbuiten... :-)

Snap je? Anders teken ik het eens ;-)

Dennis,
Van die redenatie ging ik idd ook uit. In de buis zit er niets volgens wat ik kan zien op deze foto:
attachment.php
maar het had idd gekund ;)

Jens,
Ik snap het helemaal, maar dan doet ge eigenlijk 2 keer hetzelfde eh :) mss wel een optie m.b.v. draadstangen en carbonbuisjes als standoff's, simpelweg om de grote krachten op de draadstangen te krijgen i.p.v. op de lijmverbinding..

Maar aangezien het voorbeeld er is moet het toch ook zonder kunnen? Maar hoe? :D

De predator is een fantastische keuze en ziet er veelbelovend uit. Zijn lage gewicht zal je wel moeten compenseren door je lipopacks zo ver mogelijk naar voor te brengen.

Veel succes met je project.

Stefan, geloof het of niet, maar ik heb hier aan zitten tellen :D
(effe de pro uithangen nu ;) )
Om hetzelfde zwaartepunt te bereiken dient het moment ten op zichte van dat zwaartepunt gelijk te blijven bij zowel electro als benzine, toch?
Moment (M) = kracht (N) x Afstand (m)
Kracht = gewicht(kg) x 9.81 (constante)
Afstand = center vleugelbuis tot center motor/tank/batt
Benzine:
motor: M = (2.58x9.8 ) x 0.502 = 12.69
tank: M = (1x9.8 ) x 0.075 = 0.735
Som = 13.425
Electro:
motor: M = (1.55x9.8 ) x 0.572 = 8.69

Het moment dat ik m.b.v. de lipo's wil verkrijgen = 13.425-8.69= 4.735
Formule wordt dan: Afstand = Moment / kracht = 4.735 / (3kg x 9.8 )= 0.16

Conclusie: indien het center van de lipo's op 16cm van het center van de vleugelbuis ligt, heb ik in theorie het zwaartepunt op de zelfde plaats liggen als bij een DA100 met 1l tank tegen de vleugelbuis, mooi toch? :D
Ik kan de lipo's tot 25 a 30 cm voor de vleugelbuis leggen, dus ik voorzie geen problemen met het zwaartepunt!
Zeg nu nog eens dat ik ondoordacht te werk ga ;)

Bedankt :) Gaat ge volgend jaar weer meedoen trouwens?

Klinkt logisch in ieder geval, nu hopen dat de theorie ook in de praktijk goed zal uitpakken:)

Stefan, geloof het of niet, maar ik heb hier aan zitten tellen :D
(effe de pro uithangen nu ;) )
Om hetzelfde zwaartepunt te bereiken dient het moment ten op zichte van dat zwaartepunt gelijk te blijven bij zowel electro als benzine, toch?
Moment (M) = kracht (N) x Afstand (m)
Kracht = gewicht(kg) x 9.81 (constante)
Afstand = center vleugelbuis tot center motor/tank/batt
Benzine:
motor: M = (2.58x9.8 ) x 0.502 = 12.69
tank: M = (1x9.8 ) x 0.075 = 0.735
Som = 13.425
Electro:
motor: M = (1.55x9.8 ) x 0.572 = 8.69

Het moment dat ik m.b.v. de lipo's wil verkrijgen = 13.425-8.69= 4.735
Formule wordt dan: Afstand = Moment / kracht = 4.735 / (3kg x 9.8 )= 0.16

Conclusie: indien het center van de lipo's op 16cm van het center van de vleugelbuis ligt, heb ik in theorie het zwaartepunt op de zelfde plaats liggen als bij een DA100 met 1l tank tegen de vleugelbuis, mooi toch? :D
Ik kan de lipo's tot 25 a 30 cm voor de vleugelbuis leggen, dus ik voorzie geen problemen met het zwaartepunt!
Zeg nu nog eens dat ik ondoordacht te werk ga ;)

Bedankt :) Gaat ge volgend jaar weer meedoen trouwens?

Plaats heb je genoeg zo te horen, als je zo veel speling hebt met de lipopaketten zal dit geen probleem vormen. Met mijn Beast heb ik wat moeten goochelen om het zwaartepunt goed te krijgen.

Natuurlijk doe ik volgend jaar mee, dit jaar heb ik een beetje een sabbatjaar gekend omdat ik een woning had gekocht.

Ik sta hier te trappelen om mijn Beast in te vliegen en ben vandaag vrij doch het is zo kkkkoud buiten.

Alexzzz,
Idd :) maar zelfs al heb ik mij 5cm misteld, heb ik nog ruim 10cm speling. Aangezien we gaan schuiven met 3 kg (+- 1/4 van het totaalgewicht!) ga ik er van uit dat het geen probleem zal worden..

Cornetto,

Das het voordeel van een grote open romp natuurlijk!
Mooi zo! Met de Beast meedoen?
Get that Beastie flyin' man!!! ;) 't zal de koude wel waard zijn!

Jens,
Straf eh?? Mijn brein wou eigenlijk ingenieur zijn, maar mijn motivatie heeft daar een stokje voor gestoken! :D
Das waar, zo is da nu eenmaal als ge aan het studentenleven voorbij zijt :rolleyes:

Intussen heb ik wat meer info over deze Motormount:
P8250120.jpg

Deze is namelijk gemaakt door Ivo Kryl zelf. Had hem gemaild voor wat info, hieronder het antwoord in Tsj-English
It was two plywoods ( thicknes 8mm) and tube of carbon with diam 100/3 mm . The tube of C/F was put and glue inside the firewalls of plywood. All parts was glue together with epoxy and rovings of Carbon .

Dat moet dus wel zelf te maken zijn.. Iemand een idee waar je Carbon buis met een Diameter van 100mm kan vinden? (wanddikte 3mm)

Helaas zal de motor pas half-eind Januari geleverd worden, dus buiten de Servo's inbouwen kan ik nog niet veel doen.
Wat ik wel al kan doen is nadenken over de motorbevestiging. Er dient een afstand van bijna 14cm overbrugt te worden.
Volgens mij kan dit op 3 manieren (goed) gedaan worden:
Mijn voorkeur gaat uit naar deze manier:
P8250118.jpg

Dit is volgens mij de sterkste/lichtste constructie.
De vraagtekens hieromtrent:
-Diameter buis?
-Wanddikte buis?
-Verbinding tussen Carbon platen/buis?
Als iemand hier een antwoord op heeft hoor ik het graag ;)

Hey schat, als ge die koolstofbuis bvb 3mm door de platen laat gaan en ge kunt die buis dan lijmen aan de voor en achterkant van de plaat kunt ge daar volgens mij nen olifant aan hangen ;)

- Buisdiameter zou ik zo groot mogelijk kiezen, maar natuurlijk wel rekening houdend met de grootte van de montageplaten.

- Over de wanddikte v/d buis zou ik me het minst druk maken. Die afstand is te kort om de buis met torsie te beschadigen

Deze methode gaat in ieder geval steviger zijn dan de Hacker-motorsteunen :p

Dat moet dus wel zelf te maken zijn.. Iemand een idee waar je Carbon buis met een Diameter van 100mm kan vinden? (wanddikte 3mm)[/QUOTE]

In 3mm? Da wordt zelf maken vrees ik....
Is maar nen halven dag werk ;)

Back