F5B winteractiviteiten 2014-2015

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door sundaypilot, 19 okt 2014.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bas: foto volgt binnenkort.
    Die Kerbconus ziet er ook wel goed uit, maar ik vermoed dat de Timesert nog iets beter is. En als ik nu iets aanschaf, is dat het beste wat ik kan vinden..

    Vanmorgen de oude servo uit de vleugel van de B10 gefreesd, zo maar eens een nieuwe 448 erin lijmen.. Voor de B14's heb ik nu 4-aderige draad binnen, om ook de telemetrie aan te kunnen sluiten zondar dat er 2 3-aderige servokabels naar achteren moeten (Unilog2 ligt voorin).
    Heb ook een verlengkabeltje voor de Micro-Sd kaart binnen. Lijkt wat fragiel, dus zal me benieuwen hoe lang het heel blijft en of het uberhaupt praktisch is.

    En om de 'scherpte' weer op peil te brengen nog een rondje hardgelopen vanmiddag.. gaat rustig aan de goede kant op.

    Gerben
     
  2. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    was erg koud vanmorgen, alleen gevlogen met de avionic, b95. De Sergei S3 prop resulteert in 26 sec motorloop (16.5s bij 1099Wmin.). Model komt lekker op snelheid. En is erg stil. De accu was denk ik 30graden. Normaliter verwarm ik de accu op een hogere temperatuur voor. Maar 30 graden lijkt me prima. Al met al, goed gelukt.
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Eind van de middag was het ook frisjes... De B95 met nieuwe servo loopt weer als vanouds, de B14 ging ook prima met de 'nieuwe' Unilog2. 4 vluchtjes, laatste vlucht ingekort want het werd tegen 6én net wat te donker..

    26 seconden is goed te doen Ronald. Klopte de Wmin verdeling een beetje?

    Gerben
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maakt mij helemaal niet uit hoor, mwah... maar waar baseer je dat 'gevoel' op als je er nog nooit mee gewerkt hebt? :)
    Je verbinding zal sterker zijn dan origineel. En ik spreek uit ervaring.

    Maar het kan ook aan de hand zijn wat Willy bevestigt... de bus dol is...
    Gr Bas
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik gok zomaar dat je ook een titanium bruggen kan laten frezen voor een paar tientjes per stuk.
    Dan ben je helemaal van het probleem af.
    Ik snap het ook niet helemaal, ik ben nog nooit een prop verloren of iets dolgedraaid.
    En ik zette ze gewoon handvast, met loctite.
    Is RFM dan degelijker dan Avionik?

    GJ
     
  6. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Te vroeg om te zeggen, 1e vlucht was allemaal erg slordig, Late start, geen goede start, etc. Na 39.5 rak, 11 stijgvluchten 1099Wattmin opgemaakt. De korte stijgvluchtjes 80-90Watt min. De Lange 130Watt min. Al met al te nog te weinig Watt min. opgemaakt.
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Op zich een prachtig weertje vandaag, alleen dat het een stevige 6bft woei hier dicht bij de kust. Toch een 5 vluchtjes kunnen doen, het begint weer een beetje te wennen. Ander propje op de B14 getest, dat liep wel lekker, moet alleen nog een beetje aan de ramping sleutelen. Het verlengkabeltje aan de Unilog 2 werkt voorlopig vrij goed, hoed niet de complete Unilog uit de romp te vissen om de data uit te lezen. Hoelang het heel blijft is nog de vraag, 'de tijd zal het leren' ;)
    Na het vliegen nog 6km hardgelopen, ook dat begint een beetje te komen...

    Gerben
     
  8. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    119
    Waar heb je zo'n kabeltje vandaan. Ik heb er ook eentje maar die krijg ik niet mee in de romp naast de regelaar.

    Willy
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  10. Joriz

    Joriz

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Amsterdam
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan hem beter (en goedkoper) zelf maken.
    De houdertjes kan je zo kopen in een goede electronicawinkel en het deel wat in de unilog gaat kan je maken van een sd kaartje of zelf etsen van een stukje printplaat.
    Flatcable ertussen en het werkt.
    Ik heb dat ook zo gedaan voor mijn 3D printer.


    GJ
     
  12. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    zo alles weer gemonteerd in de Avionic .Afgelopen zaterdag had ik een probleemje. Harde wind. Koud. Koude handen. Geklungel. Bij het oppakken van mijn zender bleef de riem van mijn zender hangen achter mijn gas switch. Dus vertrok het model vanaf de opbouwstand. Gelukkig aan alle normale veiligheidsgedragingen voldaan. Ik stond achter het model. Model was gericht naar een plek waar niets/niemand stond. Maar, romp wel flink gekraakt. Sergei S3 Prop stuk (Gerben, bestel je nog nw props?). Dus zondag lijmen, maandag plamuren en dinsdag overspuiten. Alles is weer klaar voor het weekend. Helaas wel ziekenboeg hier thuis (griep). Dus van workshop etc komt komend weekend even niets terecht.
     
  13. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    119
  14. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    119
    Bij mijn Jeti heb ik een program overgenomen van de engelsen en zij hebben een extra schakelaar die eerst moet aangezet worden om de gasschakelaar te kunnen bedienen. Zo te zien nog niet zo'n slecht idee.

    Willy
     
  15. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    dat is wel een extra veilig. en een goed idee. een dominante flightmode ""opbouw"" met gas veilig op -100. Dat is denk ik op vele zenders mogelijk.
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zit er nog eens over te denken Ronald, maar waarom was je model al ingeschakeld (ontvanger)?
    Ik schakel het model pas in als ik op het veld klaar sta het model te werpen, dan kan zoiets niet gebeuren toch?

    Groetjes,
    Gerben
     
  17. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Toen wij pas begonnen met F5b vliegen, hebben wij staan kijken naar de veiligheid van jullie modellen. Wij vonden toen zo n armetierig schakelaartje net achter de vleugel niet voldoende. Vandaar een eerste veiligheid met een dikke Jack plug. De tweede veiligheid zit vanaf het allereerste begin in het programma van onze zender. Door middel van een 3-standen schakelaar aan de bovenkant van de zender zetten wij de servos op scherp en dan op het laatst pas de motor op scherp.
    Dus eerst opbouwen met accu's aangesloten.
    Zender check bij de wedstrijdleiding. Dan de plug eruit. Initialiseren regelaar, 1e stand controle roeruitslagen in alle vliegfasen en daarna de 2e stand en motor scherp. Is nog nooit misgegaan.
    Na het landen eerst de plug in het vliegtuig en alles is veilig.
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    En hoe schakelt die jackplug Jan Jaap? Schakel je over het kleine contactje in de jackplug, of zit daar een stukje electronica achter?
    In de B10's gebruik ik een 3.5mm jackplug, maar de electronica daarachter doet het echte schakelwerk. Het model gaat aan als de jackplug geen contact maakt. Het is dus een electronische schakelaar, geen contactjes die wat vuil kunnen worden ofzo.

    Een extra schakelaar op de zender, tsja daar kun je over discussieren. Ik snap de gedachte. Persoonlijk heb ik het er niet zo op. Hij wordt geheid een keertje vergeten, of andersom, je denkt dat de motor geblokkeerd staat terwijl dat niet zo is.

    Groetjes,
    Gerben
     
  19. Joriz

    Joriz

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Amsterdam
    Voordeel van die jackplug is dat je ook eens naar je favoriete muziek kan luisteren vlak voordat je moet vliegen, goed voor de "winning mood" ;-)
    Ik heb een schakelaartje binnenin de romp, die ik dan met een pinnetje van buitenaf kan aan- en uitzetten. Vlak voor het gooien zet ik hem pas aan en als ie nog in de cirkel ligt zet ik hem weer uit. Tot op heden probleemloos. Het schakelaartje is wel mechanisch dus zou op ten duur slecht kunnen worden. Af en toe kijk ik het wel even na en spuit ik er wat contactspray op.
    De laatste tijd zie je veel van die magneetschakelaars, een mooi systeem lijkt me. Maar ik las ook dat ze moeite hebben met hoge stromen vlak in de buurt. Was er niet een Duitser op een van onze laatste wedstrijden die dat in zijn RW4 had zitten?

    Groetjes
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    In de B14 gebruik ik magneet schakelaars (Rick bedankt voor de tip). Bevallen me erg goed, nog geen probleem mee gehad.. Schakelaar zit voorin, aandrijving en daarmee de hoge stromen voorin. Uit gaan ze pas als het magneetje 5 seconden op precies de goede plek gehouden wordt.

    Een schuifschakelaartje zou ik na een jaar vervangen. In de B08 heb/had ik een schuifschakelaar, in combinatie met een Castle 10A BEC. Johan had me al eens gewezen op het kleine inschakelvonkje van de CC Bec. Schakelaartje moet dit vonkje verwerken. Dus na een jaar het schakelaartje vervangen en de oude opengehaald. Daar zag je duidelijke zwarte plekjes op het inschakelpunt van het schakelaartje.

    Pas trouwens op met de Hobbyking schakelaartjes, die zijn echt bagger. Ze lijken op iedere andere schuifschakelaar, maar in plaats van schuifcontactjes zit er een kogeltje met een veertje erachter in wat contact maakt. Heel klein contactvlak, en afhankelijk van het veertje, wat niet al te sterk is...

    Groetjes,
    Gerben
     

Deel Deze Pagina