F5J 2500mm full composiet zelfbouw.

robert14

Forum veteraan
hallo allemaal

speel al een tijdje met de gedachte in mijn hoofd om een electrozwever te bouwen. Beetje richting f5j gebeuren.
Heb nog een AXI 2212/26 liggen. Dat zou de basis moeten worden. Deze mag volgens de opgave tot zwevers van 900 gram. lipo word dan een 3s 850 of een 3s 620 rhino.

span zou rond de 2.25-2.50 meter moeten worden. Het lijkt me dat 600-700 gram vliegklaar haalbaar zou moeten zijn.

Voor de vleugel zou ik dan willen beginnen met een HM51 profiel, gezien het feit dat ik hier snijmallen voor heb liggen. exacte layout moet ik nou uitdenken. Positief mal maken voor de romp/pod met als staartboom een hengelstok.

vleugels worden dan gebagged met carbon. Vstaart erop, puur voor de looks. Ik vind een v-staart persoonlijk mooier als een T of kruisstaart.

vleugel met 3 servo's zou haalbaar moeten zijn. Centraal paneel met grote flap (1 servo) en dan iets v-stelling in de tippen met de aileronservo's.

verwacht niet binnen een paar weken een eindresultaat maar hoop wel dat het geen 2 jaren plan word. Ik hoor het wel als er interesse is in een bouwverslagje.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind een v-staart persoonlijk mooier als een T of kruisstaart.

Smaak is persoonlijk, maar thermiek sturen gaat wel veel subtieler met een kruis- of T-staart dan met een V-staart. Richting-uitslagen afstellen bij een V-staart is ook lastiger (uitslag naar boven moet kleiner dan de uitslag naar beneden) maar is voor subtiel thermieken essentieel.
't zijn maar overwegingen ... ;-)

Leuk project, dat wel.
600-700 gram voor een elektro van 2m25 à 2m50 lijkt me ambitieus. :rolleyes:

na een paar weekjes radiostilte in dit draadje dan ook daadwerkelijk een begin gemaakt. alle drukte qua carnaval en het afbouwen van de nieuwe F3k kisten weer gehad. Dus nu tijd voor het F5J projectje.

eerst maar eens het snijboogje weer in orde gemaakt en nieuwe stekkers erop zodat deze op de nieuwe trafo past (oude was overleden). Daarna maar een vleugeltip gesneden. HM51 met een span van 75cm.

De vleugel wordt 2.5 meter, tippen beide 75cm en een middelpaneel van 1 meter (deelbaar in het midden). Is er een stamregel voor de afstand tot de staartvlakken vanaf de TE? denk dat ik toch maar voor de traditionle staart ga, makkelijker te bouwen.

. schuim was eigenlijk net te dik voor de snijmallen. Helaas was mijn eigen schuim op, maar de buurman had nog wel 1.5 plaat staan van het isoleren van de aanbouw. Altijd welkom natuurlijk. Beetje uitdaging met snijden maar is gelukt. maar nu genoeg gel*ld, de eerste paneeltjes zijn eindelijk gesneden :)

20150303_221159.jpg

20150303_212221.jpg

zoals ik al zei, het schuim is net te dik. normaal horen de lipjes bovenaan net boven het schuim uit te steken. Maar ach, zo werkt het ook wel.

20150303_220842.jpg

20150303_221545.jpg

600-700 gram voor een elektro van 2m25 à 2m50 lijkt me ambitieus. :rolleyes:
ambitieus? misschien. Toch moet ik ergens een streven zetten naar wat ik wil bereiken. Theoretisch zou het haalbaar moeten zijn. Maar de praktijk zal het natuurlijk uitwijzen. 140 gram voor beide tippen moet haalbaar zijn.

Alvast even aan het dubben over een eventuele setup.

het word wel een beetje een budget project dus wil er niet teveel aan uitgeven.

servo's vleugel (9.17MM):
EMAX ES3301 10.6g Mini Metal Gear Analog Servo for RC Airplane - US$4.99

Accu
Turnigy nano-tech 850mAh 3S 45~90C Lipo Pack (EU Warehouse)

18A regelaar heb ik nog liggen. Hopelijk kan ik die gebruiken. Motortje ga ik nog mee puzzelen. niet te zwaar motortje met een laag kv. nog even puzzelen. Zeker omdat ik zo goedkoop mogelijk wil natuurlijk (liefst onder 15 dollar). Moet geen wedstrijdwaardig toestel worden. Gewoon voor het fun vliegen en af en toe aan de helling.

neig deze kant op
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__21479__NTM_Prop_Drive_28_26_1350KV_302W.html

maar wat researsch kan nooit kwaad

Vraag anders even aan Terence, hij heeft een res kistje wat als een malle omhoog gaat. Geen idee of het een dure setup is, maar daar ben je dan zo achter :D

Hoi Robert,
Leuk project en erg vergelijkbaar waar ik mee bezig ben.
Ik denk dat 700 gram makkelijk moet kunnen. (ik streef zelfs naar 550 gram...;-))
140 gram voor de tips moet zeker haalbaar zijn.
Hoe ga je de ligger opbouwen?
Ik zal enkel carbonstrips 3x0,6 gebruiken die ik verticaal in het schuim druk. Op de DLG manier dus.

Ik ga voor dezelfde accu's en wil dit motortje erbij bestellen:
Turnigy Park300 Brushless Outrunner 1080kv
Licht, goedkoop en ik denk dat het sterk genoeg is.

Succes verder!
Patrick

Vraag anders even aan Terence, hij heeft een res kistje wat als een malle omhoog gaat. Geen idee of het een dure setup is, maar daar ben je dan zo achter :D

Is helaas niet echt een budget set up wel licht en sterk

A10-7L + 4,4:1 Hacker motor

full

Laatst bewerkt door een moderator:
wel leuk om te weten, niet wat Robert zoekt ...

Thx's Terence! en Robert sorry voor de dode mus ...

Is helaas niet echt een budget set up wel licht en sterk

A10-7L + 4,4:1 Hacker motor

niet echt budget genoeg. Zoek toch even verder in china of evt een dymond (nog redelijk betaalbaar)

Hoi Robert,
Leuk project en erg vergelijkbaar waar ik mee bezig ben.
Ik denk dat 700 gram makkelijk moet kunnen. (ik streef zelfs naar 550 gram...;-))
140 gram voor de tips moet zeker haalbaar zijn.
Hoe ga je de ligger opbouwen?
Ik zal enkel carbonstrips 3x0,6 gebruiken die ik verticaal in het schuim druk. Op de DLG manier dus.

tips word met een ligger 3*0.8 onder en boven. inderdaad zelfde opbouw zoals ik mijn dlg's heb. Webbing in de ailerons voor stijfheid denk ik. Al is dat op een dlg kritischer als een electro kist verwacht ik. Hele vleugel word gebagged. twijfel nog tussen een dbox met glas, of een full carbon vleugel.

vleugel wordt in het middel deelbaar met als ligger een carbon buis, hiervoor wordt een huls gemaakt die er omheen past. ligger (buis) zal 50cm worden (gaat 25cm in per helft) en tevens nog platte liggers (3x0.8 ).

Ik ga voor dezelfde accu's en wil dit motortje erbij bestellen:
Turnigy Park300 Brushless Outrunner 1080kv
Licht, goedkoop en ik denk dat het sterk genoeg is.

had hem gezien inderdaad, verwacht alleen dat dit motortje net te licht word voor mijn doel. Ik heb altijd geleerd motor 10% van het vlieggewicht. deze zit met zijn 25 gram op 3.3% als ik even uit ga van een vlieggewicht van 750.

@bobt: dode mus? Heeft ermee te maken toch? tips/advies is natuurlijk altijd welkom. Is ook mijn eerste grotere zwever die ik zo bouw.

tot nu toe alleen maar dit soort spul gebouwd:

sensazione.jpg

t8c.jpg

EDIT:
ook nog een AXI 2212/26 liggen. 57gram. met 9x5 klapprop. Makkelijker kan niet. Ligt al op de plank. kan dan evt nog testen met wat verschillende props (bv 10x4)

Ik zou eerst die AXI maar eens inbouwen als je die nog hebt liggen.
Vlgs ecalc levert die bijna 600 gram static thrust met een 9x5 en 850mah 3s.
Zou toch voldoende moeten zijn....

dat dacht ik, was dat motortje al helemaal vergeten. Alleen even een mooie spinner voor bestellen zodat het allemaal mooi aansluit op de (nog te ontwerpen/bouwen) romp.

titel van het draadje even veranderd naar het concrete plan.

Ik zou eerst die AXI maar eens inbouwen als je die nog hebt liggen.
Vlgs ecalc levert die bijna 600 gram static thrust met een 9x5 en 850mah 3s.
Zou toch voldoende moeten zijn....

static thrust 613 gram op 8.64A. lijkt me prima. Dit heb ik net even uit de online versie van ecalc gehaald. Viel me wel op dat de 2212/26 in de NL versie niet in de lijst staat, maar wel in de engelse versie. 18A regelaar heb ik liggen dus die gaat gebruikt worden.

8.64Ampere zou ik ook prima kunnen doen met een rhino 3s 610mah 20c. Zou rond de 12a max mogen trekken. hier dus net iets meer als 2/3 van de maximale rating. Lichter als een 850 pakje en heb nog 2 setjes van de 610 liggen. lijkt me prima dus.

Alleen even andere stekkers op de regelaar solderen. Zit nu nog zo'n rode T-stekker op, terwijl de lipo's de kleine rode jst stekkers hebben. Lijkt me prima.

met een 9x6 zou ik theoretisch naar 700 gram thrust gaan met 1A meer. Misschien leuk om daar even mee te spelen qua verschillende prop bladen.

http://hobbyking.com/hobbyking/stor..._Assembly_9x6_Alloy_Hub_Spinner_1pc_bag_.html
is besteld. heb ook bladen 9x5 liggen. Kijken wat beter presteert.

Wat voor romp komt eronder?
Hey Erik,

zou het nog niet weten. deze moet nog ontworpen worden. Ga gewoon zelf wat tekenen. uitwerken als positief mal (schuim) en daar omheen glas/carbon trekken onder vacuum. dan schuim oplossen/eruit halen.

maar mocht je suggesties hebben hoor ik het graag uiteraard ;)

:)
Nog geen suggesties.
Ik zal de romp eens opmeten waar ik nu een mal voor heb.
Deze is voor DLG, maar is redelijk ruim.....
Ik vroeg al eens bij een paar F5J 400 modelbouwers/-verkopers of ze ook losse rompen verkochten..... :(

Succes!

Ik ga precies hetzelfde doen.
Positieve schuimmal met een max diameter van 4cm, 1x kevlarkous SA26 en 1x SA12 er om heen, daaromheen krimpkous.
Evt dan nog in de vacuumzak.
Dit moet een sterke pod van zo'n 30-35 gram opleveren die geen afwerking meer nodig heeft.
Motorschot en vleugelzadel breng ik al aan op de schuimmal zodat die gelijk perfect verlijmd zitten...

denk dat ik voor de romp gewoon eerst wat uitteken op papier. alle componenten erin tekenen. en dat overbrengen op schuim.

vleugel word een flinke lap. zeker als je gewend bent f3k vleugels te bouwen van 150cm.

20150305_145937.jpg

Back