F5J, wedstrijd-nabeschouwing-vooruitblik 2012

Nee geen maximum aantal deelnemers.
Het is natuurlijk wel zo prettig als iedereen zci zoveel mogelijk van te voren aan kan melden om een idee te hebben van wat we kunnen verwachten.
Gewoon een beetje optimistisch blijven en rekenen op mooi weer, de avond van te voren zal ik de berichten eens goed bekijken en besluiten wat we doen. Afgelopen zondag was bijvoorbeeld begin van de week erg slecht weer voorspeld, maar hebben we een prachtige dag gehad op de F5B wedstrijd in Oostrozebeke (Belgie). Allemaal duimen voor mooi weer, dan komt het vast goed!

Gerben

Ik heb 3, 80 ampere auto accu's waarmee tussendoor opgeladen kan worden.
Lijkt me wel nuttig.

Voor wie de Carrot niet kent....

2,6 meter 1250 gram 2kanaals

full

full

De Tonga staat in mijn Avatar

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat zit ik ook te miepen... ik doe mee:

1) Willem P, Robbe Tonga/Carrot, 2,4 GHz + frequentiekerstboom. Meetlint
2) Superior, Pike Perfect F5J, 2,4 GHz
3) Dzjaivnt, Dragon, 2,4 GHz
4) Arjan, Valenta Sioux, 2,4 GHz
5) Marc, Elipsoid, 2,4 GHz
6) Ruud, Thermik Excel, 2.4Ghz
7) Jeroen, Elipsoid, K77
8 ) Jacob Bos, Graupner Mosquito, 2,4 GHz
9 ) Terence van der Stelt, Spirit/Atlantis, 2,4 GHz
10) Johan Snijders, Sig Riser, K78
11) Siem R., Zegitta/Callisttic, K76
12) Bart Doets, Elipsoïd, 2.4 Ghz

Laatst bewerkt:
Oefening baart kunst

Zat onderweg in de auto naar mijn werk in gedachten eens even droog te oefenen hoe zo'n wedstrijdvlucht er uit gaat zien

Start werktijd van 10 minuten
Start van zwever, 30 seconden motorloop
Max 10 minuten vliegen, dus nog 9:30 na stoppen motor
Doellanding

Klopt dat zo?

En dan heb ik om te oefenen voor de komende dagen de memorecorder op mijn mobiel maar eens gebruikt: in je eentje is het lastig om te starten én de tijd in de gaten te houden. Dus heb ik dit ingesproken en als .wav bestandje in mijn Dropbox gezet zodat jullie er ook gebruik van kunnen maken. Opslaan (rechtsklikken op de link en 'opslaan als' kiezen) op mobiel of MP3 speler (de meeste spelen ook .wav af) en je hebt een extern hulpje bij de 30 seconden start....

De vluchttijd is eenvoudiger, dat doe ik met een timer op de zender.

Groet,

Jacob Bos

Laatst bewerkt:
Volgens mij is het ook de bedoeling niet hoger dan 200meter te starten, toch? Anders zou je 2000W vermogen in je zwever kunnen stoppen........ zoals eerder aangegeven was dat niet de bedoeling.

Ik heb ook een electrozwever.... tot wanneer kan ik me opgeven?

tot de dag ervoor zou ik zeggen. er is geen limiet voor het aantal deelnemers.
Er zijn echter slechts 6 loggers als ik het goed heb begrepen...5 van Gerben en een van een deelnemer. Mochten er meer mensen zijn met zo'n logger lijkt mij dat alleen maar makkelijk.

Diverse praktische problemen zijn op te lossen door gebruik te maken van een persoonlijke begeleider. Deze geeft aan wanneer de 30 sec motorloop is verstreken noteerd de eindtijden en meet de afstand naast de doellanding..
Is dit de neus van de zwever of het dichtsbijzijnde onderdeel van de zwever????
Het is ook makkelijk indien er blanco tabellen zijn gemaakt waarop de gegevens zijn genoteerd. Ook een klapper met klem is makkelijk om de papieren vast te houden.
Een voldoende aantal stopwatch is prettig.

Ik denk dat bv DLG wedstrijd deelnemers weten waarover het gaat.

Laatst bewerkt:
Wordt beetje druk rond K76,77,78, zouden er eventueel wat reserve-kristallen meegenomen kunnen worden? (en anders moeten we een handige indeling maken in de rondes).

Gerben

he gerben ik zou hem ook nog op 72 kunnen zetten hoor:yes: maar we werken toch zeker ook met n freqentiebord?

Start werktijd van 10 minuten
Start van zwever, 30 seconden motorloop
Max 10 minuten vliegen, dus nog 9:30 na stoppen motor
Doellanding

Als je 30 seconden blijft klimmen zitten de meesten wel boven 200 meter denk ik. Maar als je meteen naar (geschatte) 200 meter klimt en dan de motor uitzet doe je jezelf te kort. Dus eigenlijk moet je zorgen dat je pas bij 30 seconden op 200 meter aankomt. Of de resterende seconden op die hoogte blijven vliegen - maar dat is lastig te beoordelen van 200 meter lager.

Bij clubwedstrijden met de Huckepack op mijn club worden we doorgaans op 300 meter afgezet, 200 kan ik niet erg goed schatten (en dan vlieg ik trouwens met een heel ander toestel)...
Ik moet dus een truc gaan verzinnen om de hoogte te kunnen inschatten. Heb zojuist de film Melancholia van Lars von Trier gezien (geen aanrader overigens); daarin werd een eenvoudig hulpmiddel getoond dat naar mijn mening zou kunnen helpen de hoogte te schatten...

Nog iets: om doellandingen te meten kan je, in plaats van een meetlint, beter een koord hebben dat in het doel vastzit, waarop de verschillende afstanden zijn gemarkeerd.
Omdat er best eens meerderen tegelijk zullen komen landen moet je wel twee doelen voorbereiden denk ik.

Nog iets: om doellandingen te meten kan je, in plaats van een meetlint, beter een koord hebben dat in het doel vastzit, waarop de verschillende afstanden zijn gemarkeerd.
Omdat er best eens meerderen tegelijk zullen komen landen moet je wel twee doelen voorbereiden denk ik.

Voor iedere deelnemer voor die ronde een doel.
Als je er 2 voorbereid en er komen 5 of 6 vliegers tegelijk landen dan is dat niet bepaald goed voor je hart;)

Misschien kan ik aan 8 doeltjes komen compleet met meetlint aan het doel vast.
Nog overgehouden van het F3J.
Als het lukt neem ik ze mee.

Adrie

Die ken ik en heb ik gedownload, maar zijn net niet goed genoeg bruikbaar voor onze toepassing....

Als je 30 seconden blijft klimmen zitten de meesten wel boven 200 meter denk ik. Maar als je meteen naar (geschatte) 200 meter klimt en dan de motor uitzet doe je jezelf te kort. Dus eigenlijk moet je zorgen dat je pas bij 30 seconden op 200 meter aankomt. Of de resterende seconden op die hoogte blijven vliegen - maar dat is lastig te beoordelen van 200 meter lager.

Het is toch zo dat je punten verdiend met je vliegtijd? Dus als je in theorie in 1 seconde op 200 meter en je land exact 10 minuten na de start dan heb volgens mij 599 punten.. (Punten voor de landing even buiten beschouwing laten) Dus doe je je zelf tekort met proberen in 30 seconden naar 200 meter hoogte te komen.. Hoe sneller hoe beter voor je vliegtijd.

Mijn Mosquito krijg ik echt niet in 30 seconden op 200 meter. Maar dat gaan we dit weekend maar eens uittesten in Enkhuizen :)

Groet,

Jacob Bos

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is toch zo dat je punten verdiend met je vliegtijd? Dus als je in theorie in 1 seconde op 200 meter en je land exact 10 minuten na de start dan heb volgens mij 599 punten..
Nee, je maakt het jezelf moeilijker omdat je 29 seconden langer motorloos moet vliegen dan iemand die na 30 seconden op 200 meter aankomt.

Mijn Mosquito krijg ik echt niet in 30 seconden op 200 meter.
Mijn Elipsoïd is ietwat overgemotoriseerd... als ik een paar maal met mijn ogen knipper is-ie uit zicht... :rolleyes:

Ha, jullie zijn er al lekker fanatiek mee bezig, leuk!

Doelen: Adrie, als je doelen kunt regelen zou dat mooi zijn, wel graag minimaal een week vantevoren laten weten, mocht het niet lukken heb ik nog even de tijd om iets anders te regelen.
We zullen starten in groepen, als er bijvoorbeeld 15 deelnemers zijn, worden het 3 groepen van 5 man. Die 5 man starten tegelijk, het startsignaal van de 10 minuten zal aangekondigd worden, en na 30 seconden een 2e toeter om einde motorloop aan te gegen.
Er evenveel doelen als startende piloten zijn, iedereen heeft zijn eigen landingsdoel. In dit voorbeeld dus 5 landingsdoelen.

Landing: de afstand van landingspunt tot de spinner van het model telt. Priklandingen zijn trouwens niet toegestaan, puur omdat mensen dan in de hitte van de strijd risico's zouden kunnen nemen die schade kan veroorzaken, dat zou jammer zijn.

Vleigtijd: de totale vliegtijd telt, vanaf het moment dat het model de hand van de starter verlaat, tot het moment dat het model stilligt op de grond. Dus ook de motorloop telt mee in de vliegtijd.

Klappers en scorelijstjes zal ik meenemen, evenals een laptopje om alles uit te rekenen. Mark heeft me al een handig programmatje gestuurd om alles in te zetten.

Voorlopig lijkt mij een man of 5 per groep een mooi aantal. Al hebben we 25 man kunnen we in een ruim uurtje een volledige ronde doen, kunnen we zeker 3 a 4 ronden vliegen, misschien nog wel meer, net ook een beetje waar iedereen zin in heeft. Naast zelf vliegen zul je ook andere piloten moeten timen en eventueel mag je ze ook aanmoedigen natuurlijk :)
Rond de middag een pauze om wat te eten etc, en een beetje bij te praten wat iedereen ervan vindt. Belangrijkste is dat iedereen het lekker naar zijn zin heeft en lekker kan vliegen.

Berrie: zou leuk zijn als jij ook kunt, opgeven kan desnoods op de dag zelf, maar het zou fijn zijn om een beetje een overzicht te houden van hoeveel mensen denken te komen.

Gerben

Ik heb getrained vanavond :cool:
Best lastig hoor. Maar een vario met logfunctie is dan wel héél handig. Ik weet nu dat ik met een verse accu in 27 seconden op 200 meter zit.

Grappig detail; 3 seconden langer en ik zit 22 meter hoger (=66 strafpunten). Maar drie seconden korter is 177 meter, dan laat je 11 punten liggen. Het verschil is 55 punten.
Nou heb ik zitten rekenen, mijn daalsnelheid is 0,65m/s. Dus die 45 extra hoogtemeters leveren me 70 seconden extra vliegtijd op als ik niet boven zou kunnen blijven, dus 70 extra punten. Waarmee het verschil maar 15 punten is.

Conclusie: als er geen thermiek is en je kunt die 10 minuten niet vol maken maakt het niet zo gek veel uit of je iets te hoog of iets te laag zit :-)

Doellanden op tijd is toch ook wel knap listig hoor.

Ik heb getrained vanavond :cool:
Best lastig hoor. Maar een vario met logfunctie is dan wel héél handig. Ik weet nu dat ik met een verse accu in 27 seconden op 200 meter zit.

Grappig detail; 3 seconden langer en ik zit 22 meter hoger (=66 strafpunten). Maar drie seconden korter is 177 meter, dan laat je 11 punten liggen. Het verschil is 55 punten.
Nou heb ik zitten rekenen, mijn daalsnelheid is 0,65m/s. Dus die 45 extra hoogtemeters leveren me 70 seconden extra vliegtijd op als ik niet boven zou kunnen blijven, dus 70 extra punten. Waarmee het verschil maar 15 punten is.

Conclusie: als er geen thermiek is en je kunt die 10 minuten niet vol maken maakt het niet zo gek veel uit of je iets te hoog of iets te laag zit :-)

Doellanden op tijd is toch ook wel knap listig hoor.

Het is haast wetenschap ;) Erg leuk om exact de prestaties van jezelf en de kist in kaart te krijgen zo!

En doellanden.. Ben al blij als ik 't veld haal ;)

Laatst bewerkt:
En als het wel thermisch is, kun je een gokje wagen om op 50mtr de motor al uit te zetten ;)

Gerben

Back