Feda indoor electro heli..

• Topicstarter Topicstarter tigermoth
  • Startdatum Startdatum

Feda heli aanschaffen?

• NEE!

Votes: 0 0,0%
  • geen mening.

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    149
Doen ze dat ook buiten op een vliegveld met een beetje wind :?:
Al in 1996 is een wereldrecord gevestigd met een ECO 8, dat staat nu op ruim 63 minuten 8) en dat zonder Kokams :!:
Dit zijn allemaal "speciale" gevallen, ik praat (schrijf of type :wink: ) hier over een "simpele" heli waarmee je zonder grote problemen lekker buiten kan vliegen. Met die kleine Picco en z'n klonen is dat maar heel beperkt mogelijk. De Eco 8 en Eco 16 zijn voorbeelden van helies waarmee dat wel kan maar er zijn er meer. Deze helies (of is het heli's) vliegen normaal gesproken niet veel langer dan een 10 minuten op een volle accu.

Hebben julie al van de Eolo van Robbe gehoord?
810mm doorsnee met 8*1700mA +- 5min hooveren. Hij is zeer, zeer stabiel voor zijn groote en ziet er ook nog leuk uit (zie mijn avatar). probleem is alleen de levering, ik heb er een jaar op gewacht. En dan sturen ze er 2 ipv 6 die besteld zijn naar de winkel. Oja, toen er een onderdeeltje ontbrak stuurde Robbe deze gelijk op........Incl. rekening.
Jeroen

Ik heb die Eolo van Robbe eens bekeken in de doos maar vind het vrij veel geld voor zo een kleine heli die je ook nog eens helemaal in elkaar moet zetten. Waar ik hem zag was de prijs bijna 300 euro. Wel wordt er een zware motor bij geleverd. Lijkt op een speed 480 of iets in die trend.
Is voor mij net iets te zwaar en te duur.

ik wacht de reacties uit dortmunt in spanning af ;)

ga zelf niet. helaas, volgende keer misschien..

mvg
Rico.

Het is een 550, en het LEUKE is natuurlijk het bouwen van het ding! We zijn toch modelBOUWER?(sorry voor de hoofdletters, weet niet hoe dit anders kan). Daarbij komt dus ook naar voren dat het een echte heli is en zeer strak ontworpen, dat vertaalde zich weer in het afstellen, alles volgens maat in elkaar en vliegen maar met een paar keer afregelen. Nee hoor, top heli'tje 100% beter dan een Pico die dus nu stof staat te verzamelen.
Jeroen

zijn die picolo en feda helicopter ook te gebruiken zonder dat speciale regelaar en mixer board?

Dat bouwen heb ik geen problemen mee maar wel met de relatief hoge prijs. Ook het hogere gewicht speelt bij mij een rol.

Waarschijnlijk wel, maar dan moet je zender de juiste mixers hebben voor heli's...

Dirk, Af! Terug in je hok! Zit! :wink:
Feda is FP heli, geen CP heli, dus helie mixers heb je bij deze helie helemaal niks aan!

Geen "feda-board" betekend dus het gebruik van 2 aparte electro regelaars.
Bij FP helies is bij meer gas, dus meer rotor toeren, dus meer koppel, weer meer tegenkoppel van hekrotor nodig.

Op bijv je zender moet dan het gas kanaal naar het hekrotor kanaal met instelbare gain worden meegemixt.
Dit kan met een van de los programmeerbare mixers, of bijv combi switch achtig iets.

Dat "feda-board" erbij lijkt mij goedkoper dan 2 losse regelaars.
Waarbij dan met een eenvoudige kale 4 kan zender zonder verdere toeters en bellen kan worden gehelied.
Dit is een voordeel van deze dingetjes, scheelt ook weer in de kosten.

Later bij grotere (cp) helie (zoals bijv eco8) is dan ook een zender nodig waar wel heli mixers in zitten.
Maar dan ben je ook een bepaald ander bedrag aan het uitgeven, dan kan een nieuwe zender er nog wel even bij.. :P

Theo, deze vraag is ook beantwoord op de ezone, je kunt daar veel info vinden over de hummingbird/feda en piccolo helicopter in de micro heli sectie.

AiAiAi....Wroeff, sorry Niek foutje...blijft wel dom zendertje -> slim coptertje...of...slim zendertje -> dom coptertje....maar beide hebben nogsteeds slim pilootje nodig anders KLABAMM...

Feda bordje 2x regelaar + mixer $40,-- (Eur 55,-- bij ACT Europe)
Picco bordje ontv. + gyro + 2 regelaar + mixer Eur 119,--

beide dus goedkoper dan de som van de losse componenten...

P.S. Zou de Feda zo goed gekloond zijn dat de CP ombouw van de Piccolo (Piccolo -> Piccolo PRO) past.....

Heb van vanmorgen tot nu zoveel mogelijk gelezen over de Picolo, de Feda en de Hummingbird en datgene wat ik nu kan zien is dat ze alledrie dezelfde voor en nadelen hebben, waarbij de picolo op dit moment de meeste uitbreidingen heeft. Wat de echte prijs (inclusief besturing) betrefd zullen ze zich niet zover ontlopen.

en of die uitbreidingen van die picolo ook op de andere toegepast kunnen worden is afwachten dit heb ik nog nergens kunnen vinden.

Waarom Niek, het risico dat je "plotseling" met een helietje opgescheept zit, of ..... een heel squadron van die dingen.....$$$$$$$$.........

ache maa leut heb.....

gelukkig heb ik geen credit card.. ook geen geld trouwens... dus toch maar even wachten..

daarbij is de eerste uitgave in de planning een zender, met heli mix, maar vooral met meerdere vliegtuig programma's en een diffrentieel instelling

serval heeft de rolroertjes andersom tov de holiday. en eh. zjah. dat gaat ooit een keer fout.. hopen dan maar dat dat bij de holiday is.. makkelijker te plakken ;)

oei.. offtopic? hmm. vrijwillig lezen ;)..

mvg
Rico.

Heb zelf een Feda

Ik heb zelf medio November vorig jaar zo'n Feda aangeschaft.

Alles werkt, maar DAARMEE is het ook eigenlijk wel gezegd.
De gyro werkt zeer matig en aangezien je de staart verder geen eigen afregeling heeft anders dan via het toerental wat weer mede geregeld wordt door de gyro, moet je echt heel voorzichtig zijn.

Bij mijn eerste vlucht, binnen een grote kamer, bleek dat de heli alles behalve goed afgesteld was. Hij dook direkt naar een linker roll en de staart vloog naar rechts.

Resultaat, landingstgestel gebroken.
Dit was met secondelijm nog wel te repareren.

Nu is helaas de staartrotor aan 1 kant afgebroken. Toen ik met de verkoper belde, die dus NIETS heeft, anders dan een adres in China waar hij die dingen vandaan haalt, geen winkel, helemaal niets. Hij verkoopt gewoon vanuit zijn flatwoning aan de Emiclaer in Amersfoort, had hij dat onderdeel niet op voorraad.... Na 8 weken krijg ik eindelijk een mail dat ik de rotor (een stukje plastic) kan ophalen. 32 Euro !!!!!

Ik zeg dus NEEEEEEEE, koop maar een eco8 o.i.d. bij een goede winkel...

Harpert

Re: Heb zelf een Feda

Harpert zei:
Ik heb zelf medio November vorig jaar zo'n Feda aangeschaft.

Alles werkt, maar DAARMEE is het ook eigenlijk wel gezegd.
De gyro werkt zeer matig en aangezien je de staart verder geen eigen afregeling heeft anders dan via het toerental wat weer mede geregeld wordt door de gyro, moet je echt heel voorzichtig zijn.

De verkoper benaderde mij in een persoonlijk mail. Hij vond mijn kritiek ten aanzien van de FEDA niet terecht. In één ding heb ik mij inderdaad vergist, het onderdeel, kost geen 32Euro, maar 9,90.

Het is echter wel zo dat deze overigens erg vriendelijke man, geen winkel oid heeft en dus ook niet anders dan 2 modellen vliegtuigen verkoopt (verkocht) Toen ik in december het onderdeel per mail opvroeg bleek hij (op dat moment) geen enkel onderdeel op voorraad te hebben.

Ik vond en vind dat als je een crash gevoelig produkt verkoopt, je minimaal onderdelen die snel sneuvelen op voorraad moet hebben.

Daarbuiten vind ik dat als je 300 euro voor een dergelijk produkt betaald, je ook wel iets van service mag verwachten. De kapotte staartrotor kost verkoop dus 9,90, maar hij wilde hem alleen onder rembours verzenden of ik kon hem tegen kontante betaling ophalen. Ik had het normaler gevonden als ik dat ding gewoon tezamen met of een rekening of een acceptgiro toegestuurd had gekregen.

Ik begrijp uit zijn verhaal dat hij inmiddels wel onderdelen op voorraad heeft en zijn assortiment uitgebreid is. Wellicht moet iemand hem het voordeel van de twijfel geven. Persoonlijk denk ik dat je toch beter iets meer kan uitgeven maar dat is en blijft MIJN mening

Harpert

Naar mijn bescheiden mening is het misschien een beter idee als hij als importeur gaan werken ipv als "voordeur" verkoper. ..
Op die manier zijn meerdere winkels wel geinteressseerd in dit parkflyer spul.

Als hij daarmee ook zijn onderdelen in voorraad situatie heeft verbeterd, kan deze feda hier ook een geduchte piccolo concurrent worden.

Hb afgelopen zondag een Feda bij indoor meeting wat hupjes zien maken, eea ziet er wat steviger en doordachter uit dan de pic..
Maar alles kan stuk natuurlijk.

Over je klacht van de staartrotor, dit is inherent aan het concept van de piccolo / feda / hummingbird enz met een los aangedreven FP staartrotortje.

De hornet heeft een met een as aangedreven CP staartrotor, en bevalt door de directere aansturing vooral de meer ervaren heli vliegers wat beter. Is door hoger rotor toerental minder geschikt in huiskamer. En natuurlijk heeft dit dingetje ook weer zijn eigen nukjes en probleempjes.

Veel info over micro choppertjes op:
http://www.rcgroups.com/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=42

Niek zei:
Naar mijn bescheiden mening is het misschien een beter idee als hij als importeur gaan werken ipv als "voordeur" verkoper. ..
Op die manier zijn meerdere winkels wel geinteressseerd in dit parkflyer spul.

Als hij daarmee ook zijn onderdelen in voorraad situatie heeft verbeterd, kan deze feda hier ook een geduchte piccolo concurrent worden.

Hb afgelopen zondag een Feda bij indoor meeting wat hupjes zien maken, eea ziet er wat steviger en doordachter uit dan de pic..
Maar alles kan stuk natuurlijk.

Over je klacht van de staartrotor, dit is inherent aan het concept van de piccolo / feda / hummingbird enz met een los aangedreven FP staartrotortje.

Ere wie ere toekomt... Het staartrotorblad is inmiddels met een notatje aan mij gestuurd.
Ik deel je mening, importeur is beter dan voordeurverkoop. Ik denk ook dat hij zo een groter marktaandeel kan krijgen

Heb dus na maanden weer eens kunnen "vliegen" met de Feda.
Zoals ik eerder gezegd heb. Hij is erg instabiel.
Je merkt dat als je de FEDA draaiend op je hand zet en verder niets doet.
De Feda gaat volledig uit zichzelf nicken en rollen. Ik denk dat de speling in alle onderdelen daar de grote oorzaak van is. Tweede probleem is dat de ontvanger, rotor besturing en gyro allemaal (oude model) aan één kant zitten wat de heli uit balans brengt (helt wat naar links)
Hierdoor moet je met je zender je trim wat naar rechts zetten (roll) en nick forward.
De Piezo gyro werkt (bij mij) onregelmatig. De staart gaat zonder enige vorm van wind (binnen) er plotseling vandoor, maar dat kan zowel naar links als naar rechts zijn en is dus niet op te lossen met een trim.
Ik denk (graag nog tips) dat de gyro beter afgesteld moet worden. De Gain heb ik al op en neer gedraaid, maar dit helpt vooralsnog niet

De behuizing waarin motor regelaar en ontvanger zijn geplaats gaan lastig dicht, mede omdat ik de servo's moest omsteken. Ik vlieg gas en roer op de linkerstick en nick en roll op de rechter. De Feda is af fabriek niet zo gebouwd. De kabellengte van de servo's is zo klein dat ze niet meer via de uitsparing naar binnen lopen. Een nieuwe uitsparing biedt iets aan soulaas, maar dan nog sluit het deksel niet goed.
Probleem daarbij is dat de roll servo dan tegen de deksel aan kan komen en de FEDA onbestuurbaar wordt. Veel plakken of tie-rips kunnen niet vanwege het gewicht.

Mijn persoonlijke conclusie:
Je moet een ervaren rc-heli piloot zijn om de FEDA goed in de hand te kunnen houden. Mijns inziens is op termijn, een (lichte) crash vrijwel onvermijdelijk. Het is leuk speelgoed, maar er in je huiskamer mee vliegen kan alleen als je eerst alle meubels er uit gehaald hebt. Of je moet een CRACK zijn en alle onverwachte bewegingen tadeloos kunnen opvangen.

Voor wat het waard is.... Harpert

Leuk, micro-heli discussie ;)

Heb de Feda, Hornet en de Pic gevlogen. Heb zelf de pic gekocht:

Piccolo FUN: 99
Piccoboard: 119
Lagerset: 20
2x servo: 36
---------
Totaal 274 Euro.

Das dan dus met gyro, 2x regelaar, 6 kanaals ontvanger. De lagerset maakt er een Eco Piccolo van, das namelijk het grootste verschil met de Eco...
Das dus goeiekoper dan de Feda met z'n 299, alle onderdeeltjes bij Q op voorraad, en ranzig veel updates te krijgen.
Heb trouwens eerst met de Pic leren vliegen (Hoover met gemak setje Kokams leeg, beetje liggende 8jes etc.) in 8 maanden voornamelijk in de huiskamer.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat je het hooveren sneller onder de knie hebt met elke dag 1 accutje dan met 1-2x per week een tankje, als je dat al red met het weer in de NL... Maar das natuurlijk heel persoonlijk.
Ben vorige week met windkracht 4 buiten aan het vliegen geweest (Vol nick en dan schuin tegen de wind in hangen ;)) en ondanks dat hij van 2 meter het gras in kwakte was de schade beperkt tot het vastklikken van de rotorkop!
Ik vind persoonlijk dat een goed afgerichte Piccolo stabieler vliegt dan de Hornet of de Feda. De Hornet is door de staartaandrijving een beetje gevoelig voor afvallende tandwieltjes en door de constructie minder stabiel voor beginners, terwijl de Feda wel uiterlijk op de Pic lijkt maar er geen GFK is gebruikt. Resultaat: Het frame buigt, de bladen flexen en de coning van de bladen is echt ondoenlijk waardoor stilhangen prima gaat maar vooruit vliegen nog slechter gaat dan met de piccolo... En dat wil wat zeggen.

Ff mijn 2 Eurocent...

Ton.

Ik ben 15 jaar en geld is dus een groot probleem :oops:
Dus ik zou toch graag iets degelijk willen en niet te moeilijk (ik ben beginner)
Wat raden jullie mij aan?

mvg, yookai

Back