Fietslier!

Ik heb hier in de buurt een echte ouderwetse hometrainer te koop zien staan die ik hoop voor een paar tientjes op de kip te tokken. Daarvan wil ik een fietslier maken, zoals die vertoond is op een vintage glider meeting. Het lijkt me een erg leuk ding.
Nou is mijn vraag heeft iemand ook foto's en/of een beschrijving van het apparaat? Of heeft iemand misschien goede ideeën en aanvullingen op dit al geweldige idee?
Ik hoor het graag!

Ik heb wel een filmpje dat ik op de vintage meeting heb gemaakt. Misschien heb je er iets aan.
Leuk is hij zeker!

Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen al voor de fietslier vind ik het jammer dat ik niet bij de tweede Vintage Glider Meeting ben geweest...
Ik neem aan dat er ook een stuk elastiek aan het eind van de lijn zit hè? (te oordelen hoe er eerst getrapt wordt en dan pas losgelaten)

Misschien is dit wel een geschikte plek om het volgende te vertellen...
Bij deltavliegclubs in Nederland is het al jaren gebruikelijk, omdat clubveldjes meestal niet geweldig lang zijn, dat als je boven de lier aankomt, de lierman het gas eraf haalt, je keert om en vliegt mét de lijn terug naar de start (en vaak ver eroverheen), dan draai je weer in de wind en de lierman gaat weer trekken. Op deze manier halen we op een veld van een paar honderd meter toch lierhoogtes van vijfhonderd meter.
Wat je bij een modelzwever zou moeten hebben om dit ook te doen, is een lierhaak die niet vanzelf lost, maar vanaf de zender bediend wordt. Zo zou je vanaf relatief kleine veldjes toch flink hoog kunnen komen.
Tussen haakjes: bij het terugdraaien in de wind moet je vlak draaien, omdat anders de kans bestaat dat je in een steile bocht met een vleugel de kabel "schept".

De fietslier heb ik in actie gezien op de meeting in hoeven. Er zit geen elastiek aan het eind. De lijn loopt via een keerrol weer terug naar de fietslier. De eerste trapslagen zijn bedoeld om spanning op de lijn te zetten, de rek in de nylon draad fiets je er eerst uit. Weer eens wat anders dan 'fiets 'm er in'.

Jacob

Bart, op de fietslier zat geen elastiek, maar een soort touw met enige veerkracht. Door de enorme lengte van het touw (veld was 300 meter lang en we konden vrijwel het hele veld gebruiken, dus ruim 500 meter touw!) veert het behoorlijk. Ik ervaarde de rekkracht als precies goed, je doseerde kracht met de fiets, niet zozeer snelheid.

Ik heb op mijn speed astir een bedienbare haak maar vlieg nooit terug, mij te link. De methode die je beschrijft kan werken bij zware zwevers en windstil weer, maar als je een niet te snelle zwever hebt en er staat wat wind hoefde je met de fiets al nauwelijks te trappen. Na het lossen hoefde de kabel slechts enkele tientallen meters (of minder) teruggelopen te worden. Dan weegt het risico van het terugvliegen m.i. niet op tegen de zeer beperkte hoogtewinst.

Op die vintage-dag in Hoeven hadden we ook een "normale" lier in gebruik.

De lijn hiervoor heb ik in Duitsland besteld, bij www.emc-vega.com.

Via de site kun je precies bepalen welke lijn je nodig denkt te hebben; hier zit een groot verschil in!

't is niet als reclame bedoeld hoor, ik heb alleen goeie ervaringen met hen en wil die ervaringen graag delen!;)

Suc6, Louis

ik denk dat Jochem Meyjer nog beter geschikt is voor de fietslier! In zijn show 'ADHD' probeert hij ook een hometrainer met bijbehorende flitspaal over de zeik te fietsen en dat gaat heeeeeel snel!

De fietslier ziet er overigens wel uiterst vermakelijk uit! K heb het filmpje wel 2x bekeken :p
edit: inmiddels al 3x, nu samen gelachen!

zie hier:

Vraag het de bouwer zelf!

Jorn,

Waarom stuur je Max vd Berg zelf niet een berichtje? Hij heeft de fietslier zelf gemaakt, en kan je precies vertellen wat je moet doen. Gegevens: flymax. Max heeft aan ons uitgelegd wat hij gedaan heeft, en dat is helemaal niet moeilijk.

Verder twijfel ik of je Tom Boonen wel moet uitnodigen. Als je hard fietst, wordt de lijn korter en dus eindig je lager (er van uitgaande dat je geen F3B katapultstart doet). Bij een lichte zwever heb ik al fietsend zelfs achteruit getrapt. En achteruittrappen betekent een langere lijn dus een grotere starthoogte :)

Succes met bouwen. Ik vind het een geweldig apparaat.

Leon

fietslier

Jorn,
Zoals Leon al aangeeft ben ik de eigenaar van de fietslier uit het filmpje. Zoals je kan zien is het principe heel eenvoudig. Bij de hometrainer heb ik alleen de rubber band en de aandrukrol verwijderd. (Die aandrukrol was om de fietskracht instelbaar te maken). Op de kale velg heb ik twee multiplex platen geschroefd. Maak die zo groot als het frame toelaat want 500 meter lijn neemt altijd meer ruimte in dan je verwacht. In eerste instantie waren het 6 mm multiplex platen maar die trokken naar verloop van tijd krom waardoor de lijn er soms tussen kwam. Van een paar aluminium strips heb ik een geleiding gemaakt zodat de lijn netjes op de velg komt.

Ik gebruik gevlochten nylon lijn. Een monofil lijn ( een enkele -niet gevlochten) kan waarschijnlijk ook heel goed alleen is die wat gevoeliger voor knopen en moet je die aan het eind van de dag wel zorgvuldig zonder al te veel spanning oprollen.

Overigens was ik op dit idee gekomen door een artikel in de FMT waarbij iemand een fietslier had gemaakt van een vouwfiets. Alleen moest die man het frame verbouwen en een kabelgeleiding naar achteren maken. Toen ik die hometrainer in de kringloopwinkel met dat loopwiel aan de voorkant zag staan was het idee direct geboren.

Max

en ik zit persoonlijk met het idee van een LIGfietslier te bouwen...
gewoon een frame, waar je met je stoeletje achter kan gaan zitten/liggen en gelijk een waterfiets trapt.

dan kan je ineens lekker relaxed blijven zitten.

is het mogelijk van je zwever vanaf de grond te starten met de lier?
of moet je de zwever vasthouden zodat je genoeg spanning kan opbouwen?

Een vriend van mij bood me zijn oude roeimachine aan toen ik hem hierover vertelde. Lijkt me echt hilarisch om te zien hoe iemand met een roeimachine midden in het weiland een vliegtuig omhoog roeit!!!
Maar ik denk dat een hometrainer gewoon het meest praktisch is. Je kunt dan in je eentje desnoods je ook nog redden denk ik. Ik denk dat je misschien wel een zwever van de grond zou kunnen starten, maar met alle risico´s van dien.

fietslier

De zwever van de grond starten is erg riskant (weet ik uit ervaring, de vleugel van mijn Sagitta wacht nog steeds op nieuwe folie). Wat wel werkt is twee PVC of aluminium buizen onder ca 30 graden in de grond steken en de zwever daar op leggen. Daardoor blijft hij netjes met de vleugels vrij van de grond maar een tweede effect is dat de zwever pas begint te bewegen als er al redelijke spanning op de lijn staat. Zoals op het filmpje te zien is zit er toch nog wel aardig rek in de lijn en als ze zwever op de grond start dan moet je de eerste 20 meter aardig trappen om voldoende snelheid te krijgen.

Bij de grondstarts die ik heb gemaakt hield ik de zender zelf vast, maar het blijft dan lastig om voldoende kracht te zetten, zeker bij wat grotere zwevers. De zender op een platformpje op de lier bevestigen is een mogelijkheid maar echt subtiel sturen is er niet bij omdat je zelf druk aan het trappen bent.

max

Voor grondstarts zou je kunnen denken aan een dolly, een karretje waar de zwever op ligt dat op de grond achterblijft. Wordt veel gebruikt in het deltavliegen bij sleepstarts achter een ultralight. De twee voorwielen van de dolly zijn dan zwenkwielen en het achterwiel is vast; zo blijft het op koers.

Een roeihometrainerlier lijkt me niet handig, de terughaal (het weer naar voren gaan van de roeier) duurt te lang waardoor de kracht onregelmatig wordt - tenzij je een erg groot vliegwiel zou hebben. Dat je ook weer moet meeslepen naar het veld...

fietslier

Bart,

Een dolly werkt niet echt goed, ik heb er een gemaakt omdat we bij onze club ook slepen en die heb ik ook al een keer gebruikt. Zoals ik in mijn eerdere post al heb aangegeven heb je er juist baat bij om voorspanning op de lijn te krijgen. De snelheid die een zwever nodig heeft om met een hele kleine invalshoek (lees liggend op het karretje) te gaan vliegen is veel hoger dan met een klimstand. Daarom werken die twee stangen of buizen ook zo goed nl meer voorspanning en meer invalshoek.

Mocht je nou echt willen zien hoe de fietslier werkt, geef je op voor het vintage glider wintertreffen
vintage-glider-wintertreffen

Max

Bij grote schaalzwevers die met een flitschstart van de helling worden gelanceerd zie je wel eens dat ze een voetpedaal gebruiken om de zwever te lanceren. Niet dat een voetpedaal erg handig is als je zit te fietsen, maar een dergelijk mechanisme kun je misschien gebruiken voor het opbouwen van voorspanning.
Is het niet mogelijk om zittend op de fiets met je zwever in de hand voorspanning op te bouwen? Als je dan de zender op een plankje bij het stuur hebt staan zou het toch moeten lukken, zonder al te veel gevaar. Misschien kun je een preset op je zender programeren om up te geven bij de lancering.

Oh, en ik kom graag kijken op de Vintage glider meeting. De Flamingo vraagt nog om een paar avondjes aandacht.

Back