Flair Baronette Alias Stand Off scale Fokker DRI electro uitvoeren

Ja WV,

Je hebt absoluut een punt. Ik heb nog niet echt aan rechearch kunnen doen en heb ook nog nooit een echte DR I zien vliegen of er met mijn neus dicht op kunnen staan en dat alleen al zorgt ervoor dat ik behoorlijk aan het tobben ben gegaan wat de uiteindelijke look van mijn DR I zal zijn.

Over één ding moeten we het eens zijn en dat is dat alle DR I's, of het nu de echte of een replika is, met doek zijn bespannen. De enige manier voor mij om "doek" enigszinds na te bootsen is gebruik te maken van solartex of een andere soortgelijke bespanning en dus niet de solarfilm die op heden aan het toestel hangt.

Alleen weet ik niet of ik het bij mijn toestel moet toepassen aangezien het een "stand off scale" toestel is waar alle dimenties zo wie zo niet echt kloppen met het origineel.

Ben eigenlijk wel tevreden dat de discussie eindelijk, na lettelijke weken, is open gebarsten.

Ik hoor graag verdere pro's en contracs nopens een schaalbespanning of niet.

Stevo

Mijn overtuiging is het (nog steeds) dat de mate waarin een model overtuigt, als zijnde het model van 'een echte', voor een zeer groot deel bepaald wordt door mate waarin de aan de buitenkant gebruikte materialen overeenkomen met die van het origineel.

(Het effect op de 'beleving' is veel groter, dan bv. de schaalgetrouwheid (de afmetingen)). :yes:

Bespanning origineel = doek? Dan bespanning model ook = doek. :yes:

Motorkap origineel = aluminium? Dan motorkap model ook = aluminium. :yes:

Aansturing roeren origineel = staalkabel? Dan aansturing roeren model ook = staalkabel. :yes:

Bekleding van de wielen origineel = doek? Dan bekleding van de wielen model ook = doek. :yes:

Propellor origineel = hout? Dan propellor model ook = hout. :yes:

Enzoverder enzovoort.

En die foto's: die zeggen mij niet zoveel. :nooo:

En de bekleding glimt daar toch ook weer heeeeeeeeeel anders dan die !#@#%$%$#@ :evil: !! oracover!

Ik heb gezegd. :teacher:

jan.

Jan je vergeet nog eentje, bij de originele dr-1 staat het richtingsroer 3 graden scheef om de motortrek te corrigeren, dus bij het model moet dat dan ook.

hmm, bij een fokker Dr1 de cockpit vol werkende instrumenten= bij een 1:6 ook? waar blijven we dan met gewicht, en waar moet alle electronica, wat gebeurt er met het zwaartepunt?
bij een Me109 geweren in de motorkap en door de spinner= bij de 1:6 ook?
ik weet niet hoor, maar je kunt het ook overdrijven.
Écht schaal kun je iets nóóit krijgen tenzij het 1:1 is en niet radiografisch, een exacte kopie dus.
ooit een fokker DR1 gezien met 3 gigantische servo, een grote ontvanger en een accu in zijn binnenste, en een brandstoftank waar je een 2-persoons badkuip mee kunt vullen?
dacht het niet :wink: .

even nog een vraagje stevo... hoe hoog en hoe lang is het model eigenlijk?
ik ga namelijk morgenavond naar hobbyin en ga daar of de baronette, of een SIG 1/5 schaalmodel van de piper cub halen.
ik vind een spanwijdte van 1meter 24 namelijk wat klein en wil weten of ie dit in de hoogte compenseert.
alvast bedankt :wink:

I know, 2 meter span is veel t veel van het goed, balsa usa verkoopt er ook eentje van 1 meter 80, wat een bakbeest is dat.... is ook een beetje duur, 315 euro..... alhoewel, als ik er over nadenk valt dit nog wel mee....moet alleen minimaal een 20 CC op :roll: .

Danny Mulders zei:
even nog een vraagje stevo... hoe hoog en hoe lang is het model eigenlijk?

Euh heb er eigenlijk geen flauw idee van, nog niet opgemeten vrees ik, maar ik schat de lengte van de romp op een 95 cm en de hoogte vanaf de grond (wielen inbegrepen tot de bovenste vleugel) op een 45 cm.

Hij is inderdaad wat aan de kleine kant maar heeft heel wat oppevlakte door die drie vleugels (en eigenlijk vier door de vleugel tussen de wielen). Denk dan ook niet dat er onmiddellijk een probleem zal zijn om hem goed in de lucht te krijgen.

Een vriend van mij vloog de Balsa USA DRI met een 20 cc surpass viertakt. Ook dat toestel had te kampen met het voor een DRI zo typische vlieggedrag te wijten aan een te korte romp en een te hoog lateraal zwaartepunt maar het was toch goed te vliegen. Alleen heeft hij zich geruineerd aan houten props omdat het toestel ook constant op zijn neus wou gaan staan.

Stevo

Stevo zei:
Hij is inderdaad wat aan de kleine kant maar heeft heel wat oppevlakte door die drie vleugels (en eigenlijk vier door de vleugel tussen de wielen). Denk dan ook niet dat er onmiddellijk een probleem zal zijn om hem goed in de lucht te krijgen.
daar was het mij ook niet om te doen :wink: . het is alleen dat ik nou eenmaal meer van grote kisten hou :D .

Hallo piloten uit 'den grooten oorlog',

ook ik heb al enkele jaren de Baronette in m'n bezit, maar verder dan de vleugels ben ik nog niet geraakt. 't Wordt ook zo'n projectje van lange duur (mss moet ik wat minder uren op het forum rondneuzen en eens serieus beginnen bouwen ;-)

Ook ben ik de laatste jaren meer en meer aan het overschakelen naar kleine foamies/electro waarmee we iedere avond in de lokale velden wel enkele vluchtjes kunnen maken zonder steeds kilometers ver naar de club te moeten

Ik ga het kistje standaard motoriseren met de OS FS40 (volledig te verstoppen onder de cowl) en te bespannen met rode Oratex.

Dit is slechts mijn 3de kit (de arf's natuurlijk niet meegerekend) : na de kleine Disco (zwevertje Robbe-slappe vleugels die krom trekken bij bespannen) en de Ibis van Lasermodels (zeer goed te bouwen, echter een niet zo makkelijk toestel, zeker in vergelijk met m'n eerste perfecte Trainer40 van Kyosho ) blijkt dit toch een bouwpakket voor mensen met ervaring. Ik heb me er een beetje op verkeken. Ik hou toch meer van met foto's/tekeningen gedocumenteerde kits genre vb Great Planes. Niet iedereen is een profi bouwer :-)

Met slechts enkele A4'tjes Engelse tekst en 2 tekeningen moet ik toch dikwijls eens de tekst lezen,herlezen en zoeken, 't is niet altijd zo duidelijk voor mij :-( Maar enfin, ooit moet hij luchtwaardig geraken, da's zeker (als hij maar niet crasht..., want een 2de keer zou ik voor ARF gaan toch, alhoewel het plezant is achteraf te kunnen zeggen : 'zelfgebouwd', maar te tijdrovend !)

Ik lees hier dat er verschillende bouwers problemen kennen met het vinden van die 'schaal' accessoires : ik had het zelfde probleem, belde zelfs eens rechtsreeks naar Flair, maar daar konden ze mij ook niet helpen !

Uiteindelijk vond ik in de US de homepagina : http://www.williamsbrothersmodelproducts.com/rc.html en op deze de link naar blijkbaar de enige verdeler, nl SIG, bekend van goede bouwdozen, maar blijkbaar verdeler van zeer uiteenlopende merken en producten waaronder ook Willams : http://www.sigmfg.com/
Hier bestelde ik dan mijn gerief zoals 3 dummie cilinders, 2 Spandaus, 2 munitiebanden, piloot, en 2 schaal1/12 pilootjes voor in GWS warbirds, die hier trouwens ook al niet te vinden zijn in die maat! De munitie moet je er wel niet bij bestellen want bij ieder machinegeweer zit er een bandje bij (wist dat niet) Totaalprijs incl 9.9$ verzendingskost : 58.19$ Na +- een goeie week geleverd door de postbode die ook nog zo vriendelijk was om 10 Euro douanekosten te komen innen ! Hier in België is het toch ongelooflijk schandalig dat voor zo'n klein pakje van buiten de EU zo'n bedrag wordt aangerekend !!!! Misschien wordt ik maar beter zelf importeur van die spullen en bestel ik volgende keer maar direct een ganse container ;-)
$*#&£ ,(censuur) na omrekenen naar Euro op m'n Visa uittreksel kwam dit toch ook op zo'n 45Euro + 10Euro douanekost = 55Euro, en dat voor wat plastic prularia, want hoe onmisbaar het ook is voor het afwerken v/h model : het zijn mooie mg's, en cilinders maar toch slechts plasticmodelbouw met vele kleine onderdeeltjes en veel spuitgietbramen van de (versleten?) matrijs !

Ik zit nu nog met enkele vraagjes :
-lijm ik die plastic onderdelen met gewone lijm voor statische modellen, of kan ik beter voldoende cyano gebruiken voor de stevigheid ?
En mag je die attributen op het toestel laten tijdens het vliegen of zijn dit enkel voor statisch gebruik bedoeld (ivm de trillingen en luchtverplaatsing die je toch altijd hebt bij brandstofmodellen) Ik ben bang dat m'n dure onderdeeltjes er af waaien tijdens de vlucht !!!! + met welke vernis maak je die dan brandstofbestendig ? Iemand ervaring hiermee ?

grtz, en hopend op reakties van de Baronette bouwers,

bird

En mag je die attributen op het toestel laten tijdens het vliegen?
Je moet het allemaal zo maken dat ze er verantwoord op kunnen blijven zitten (en er niet afwaaien).

Maar hoe . . . :?

Alweer een tijdje niks van Stevo gehoord . . . :(

jan.

ik had een paar maanden terug ook bijna een baronette, maar die was uitverkocht en kwam blijkbaar ook niet meer op voorraad... dus toen maar de flair harvard gebouwd :wink:

jan brilman zei:
Alweer een tijdje niks van Stevo gehoord . . . :(
jan.

Beste jan,

Ben wel degelijk nog steeds vertegenwoordigd op dit forum hoor :D

Ik weet niet of je van mijn persoonlijke problemen op de hoogte bent of was maar ik zal ze hier niet al te breed uitsmeren, ben intussen na de nodige problemen uit het echt gescheiden, huis verkocht, weer naar vader en moeder gaan wonen voor iets meer dan 1,5 jaar en heb nu weer alleen een huis gekocht die ook nog eens moest aangekleed worden en ik probeer tussen door ook nog eens vader van drie kinderen te zijn en mijn hobby uit te oefenen.

Het spreekt voor zich dat de Fokker effe in de koelkast is terecht gekomen maar ik haal hem er zeker terug uit. Tot dan STAY TUNED

Stevo

afb6105.jpg

Geweldige foto dit! :D
Jong geleerd is oud gedaan

Dank voor de link, had hem nooit eerder gezien
Je was al een aardig eindje op weg dan

Hopenlijk zijn je problemen wat minder geworden nu

Groeten, Ralf

Hopenlijk zijn je problemen wat minder geworden nu

Ralf,

Problemen zijn helemaal van de baan, vriendin waar ik al weer meer dan een jaar mee samen woon in nog een nieuw huisje. Bezig het huis aan het verbouwen en uiteraard van een bouwhok aan het voorzien. Mijn relatie met "de ex" gaat ook helemaal goed. Kortom , mij hoor je niet klagen. Kom alleen de laatste tijd meer aan forummen toe dan aan vliegtuigen bouwen:rolleyes:

Zeg ook eens je mening over die folie anders, doen? of er gewoon weer afgooien?

Stevo

Hee da's altijd goed te horen :D, belangrijk dat de basis weer OK is :!:

Als je persè mijn mening wilt horen over de folie: :rolleyes:

Persoonlijk zou ik het lekker laten zitten, het ziet er goed uit zo
Je ziet bij Berto's Skymaster dat je een hoop narigheid te wachten kan staan met plakrestjes, dit kost een hoop energie en tijd om het weer mooi te krijgen.
Zou die tijd lekker aan het afbouwen besteden :p
Zou leuk zijn als we een setje bijeen konden brengen :proost:

Mijn voorkeur gaat bij dit soort modellen altijd uit naar solartex omdat ik het prettig vindt werken, gladde folie moet je altijd voorzichtig aanbrengen met een 'sokje' om je bout om geen krassen te krijgen
nadeel van Solartex is dat je het dient te verven en brandstofbestendig te maken :( (b.v. met parketlak)

Bij een kist als deze (semi schaal) zou ik me er niet zo druk om maken, het gaat meer om het vliegbeeld en de vliegeigenschappen vind ik
(maar ja wie ben ik?)
Op oracover kun je ook makkelijker stickers aanbrengen van b.v. de maltezer kruizen

Ga weer eens lekker bouwen en geniet ervan, doe ik ook

Groeten, Ralf :bye:

Back