Flair Baronette Alias Stand Off scale Fokker DRI electro uitvoeren

Oke Ralf, gaan we doen, bedankt voor je input in dit toch wel "oude" draadje.

Ik laat die film gewoon zitten, wat die Brilman ook zegt;)

Stevo

Je ziet bij Berto's Skymaster dat je een hoop narigheid
Zoek ik op Skymaster wordt ik hier ineens weer genoemd?!?!?!?!?!?!?

Maar Ralf heeft wel gelijk, als de folie goed zit, lekker laten zitten :yes:

Kurt,

Vlot niet zo goed wegens andere verplichtingen maar alla.

Lees dit draadje eens voor wat tips rond het vliegen met de DR1 en mijn gevoel rond het toestel in dat zelfde draadje :

Probleem met een DR1 (van Flair in mijn geval) was dat hij, welle.........drie korte vleugels heeft die nogal hoog boven elkaar gestapeld zijn. Daardoor heeft het toestel, mede door de hoge laterale ligging van het zwaartepunt, de neiging om "door te rollen" bij gebruik van de ailerons.

Net als de echte is hij daardoor een beetje "bokkig" op zijn ailerons. Tevens heeft het toestel ook een tamelijk korte romp waardoor hij op zijn hoogteroer nogal vinnig is.

Je hebt tevens lift van 3 vleugels + een kleine vleugel tussen de wielen en een veel te klein kielvlak. Daarom is dit toestel allergisch aan crosswind en zeer moeilijk te vliegen in dergelijke omstandigheden. Het heeft tevens een gloeiende hekel aan te veel wind.

Tevens heeft hij een korte neus waarbij een 4-takt de enige optie is om geen plak lood in de neus te moeten kleven. Ten andere een 2-takt is bij zo'n toestel geen optie.
En heeft hij soms de neiging om op zijn neus te gaan staan wegens de positie van het landingsgestel.

Is dit toestel nu niet de moeite waard? Tja , toch wel, zeer zeker!!!! Want zeg nu zelf, dat vliegbeeld van een DR1 die een lowlevel pass doet tijdens een DAWN PATROL op zoek naar Neuports en Pups boven het vliegveld. Enig gewoon.

Het is een toestel die op en top schaal kan gemaakt worden, tot en met de vliegeigenschappen toe. Het is een toestel met karakter die met het nodige respect moet gevlogen worden. Als je een beetje rekening houdt met zijn tekorten kun je veel plezier beleven aan dit toestel. Laat je niet afschrikken door dit bovenste Jacques, gewoon dat plan op tafel leggen en beginnen bouwen jongen! Dan heb je een dame met pit en passie (nee nee ik overdrijf niet) die torenhoog boven de grijze muizen van het modelfirmament uitschijnt.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9188

Stevo
Helemaal mee eens, ik heb er zelf ook een schaal 1 /4 van Balsa USA, en het is een echt een prachtig toestel met zijn eigen vliegeigenschapen.

Adrie.

Electromotor keuze flair Baronette

Na veel vijven en zessen maar even weer de DRI van onder het stof gehaald, het is niet de bedoeling dat er nadien weer 3 jaar tussen de volgende update zit.

Ik ben op zoek naar een goedkope brushless electro motor om dit toestel aan te drijven.

Toestel was normaal voorzien voor een 6,5 cc 4 takt.

Ik heb reeds een 60A regelaar (misschien overkill maar het gewicht in de neus kan hij best gebruiken)

Dacht in de richting van HK, als iemand een idee heeft, shoot!

Stevo

Laatst bewerkt:
Als je de gegevens even op een rijtje zet dan hoeven we dat andere draadje niet door te spitten.
Gewicht met en zonder motor spanweidte Accu zijn het belangrijkste.
Motoren zijn er genoeg en hoeven niet duur te zijn.
Alleen de juiste kv waarde en het gewicht van de motor even uit rekenen.
Een 60A regelaar is waarschijnlijk goed en overkil is geen probleem zolang het niet te gek wordt.;)

Zo staan hij nu :

full

Nog wat werk aan de winkel....

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de gegevens even op een rijtje zet dan hoeven we dat andere draadje niet door te spitten.
Gewicht met en zonder motor spanweidte Accu zijn het belangrijkste.
Motoren zijn er genoeg en hoeven niet duur te zijn.
Alleen de juiste kv waarde en het gewicht van de motor even uit rekenen.
Een 60A regelaar is waarschijnlijk goed en overkil is geen probleem zolang het niet te gek wordt.;)

Dank,

Span is 49 inch of 1,25 meter voor de bovenste vleugel, gaat zo taps naar beneden tot de 3de vleugel, oppervlakte genoeg, 3 vleugels en een kleintje tussen de wielen:D

Ik schat rond de 1,5 Kg uit te komen.

Heb enkele 3 s lipos (2200 mAh) liggen

Stevo

Met deze motor zit je aardig in de richting.
Na het kiezen van een prop(beetje op schaal) kan dat nog wat aan gepast worden.

http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm

Static thrust moet in dit geval het vliegklaar gewicht benaderen schat ik.
Wordt het een slow fly kunststof prop of een houten?
In ieder geval een grote met een kleine spoed omdat het een langzaam vliegend model is.
De spullen die je hebt passen er goed bij.;)

HobbyKing R/C Hobby Store : NTM Prop Drive 35-48 Series 900KV / 815W

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1593839&highlight=fokker+dr1

Hier de gegevens van een vergelijkbare motor.

btn_bookmark.gif

a20791f13380480d8fb114_m.jpg

a20791f13380480d8fb114_s.jpg

a20791f13380479d6b7dd4_s.jpg

a20791f13380471f17e704_s.jpg

hoverOver.gif

Power Up 25 Sport Outrunner Brushless Motor

SKU: E-585
Price: $27.95
This item is in stock
Quantity:

icon_wish.gif

The Power Up25 Sportis a 6.0 ounce, 900KV, 620 watt outrunner brushless motor that is roughly equivalent in power to .35 to .40 two stroke glow engines. It will produce up to 77 ounces of thrust, and works well with 3 and 4 cell Lipo batteries. This motor includes an X mount and prop adapter. 3.5mm male connectors are installed, and the motor comes with female connectors for your ESC.

ThePower Up25 Sportis well suited for many models weighing 3 to 5 lbs. We recommend using the following set up for sport planes up to about 4 lbs:
50A Emax ESC
APC 11x7E prop
11.1v 3300 35C or 11.1v 4500 20C Lipo battery
This will provide over 60 oz of thrust, and some very nice speed.
A 12x6E prop can be used with a 3 cell Lipo battery if you want higher performance (up to 72 oz of thrust).

To obtain maximum thrust and speed from the Power Up25 Sport, use an APC 10x5E prop and a 4 cell Lipo, such as the Power Up 14.8v 3200 25C.

MOUNTING OPTIONS: The Power Up25 Speed includes an X mount that makes it easy to mount in front of a firewall. A 5mm Prop Adapter is included for mounting props. If you need to mount the motor BEHIND a firewall, we suggest that you consider the 3548-09 motor, as it is similar in size, but the shaft extends from the base of the motor.

Propeller test data using a 3-cell Lipo battery:

APC 12 x 6E: 72 oz thrust at 40 amps, 460 watts.

APC 12 x 8E

Laatst bewerkt:
Cd rom flyer,

Hulde makker, daar kan ik wat mee:worship:

Prop mag inderdaad schaalgetrouw zijn, hout mag maar moet niet, mijn vorige DRI had de neiging heel tijd op zijn neus te gaan staan dus met hout zit ik dan niet echt snor.

Middagje prutsen :

full

Het gene je nu ziet zit inmiddels op 663 gr, dus 1,5 kg all in kan nog al zal het waarschijnlijk meer worden.....

De eerste motor draai ik op 4 S in mijn Nemisis, het is geen speedmonster maar gaat toch vlot vooruit met een 12 x 6 prop.

Stevo

Laatst bewerkt door een moderator:
Ga ik even bekijken, Het plan van vleugel 3 ligt inmiddels op de werktafel maar de kids willen eerst naar het zwembad (wat dan weer geheel in de lijn met je onderschrift is cdromflyer ;-)

Stevo

Er zijn nog meer spreuken zo als""Als de kinderen lol hebben dan heb ik het ook"".
Dat onderschrift is misschien het meest van nut voor de forummers die eerst vragen en dan pas gaan denken.:D

:confused:

Dit mag je voor mij ook even uitleggen.

jan.
Ik geloof dat ik nu verwarring sticht.:oops:
Er zijn mensen die op het forum vragen stellen die ze eigenlijk zelf al kunnen beantwoorden maar het makkelijker vinden dat een ander dat even voor ze uit zoekt.
Tegenwoordig komt dat gelukkig al minder voor.
Mijn onderschrift is b.v.een hint voor hen.
In dit geval is daar zeker geen sprake van.
Ik ben altijd al gecharmeerd van de Dr1 maar heb er nog nooit een gebouwden dat gaat nog wel gebeuren maar dan kleiner.
Bij het zoeken naar gegevens zoek ik er altijd graag een elektro setup bij omdat ik zelf ook vele brushles motoren heb gebouwd.
Het is dan een kleine moeite die gegevens even door te spelen aan iemand die daarmee geholpen is en al veel moeite gedaan heeft voor dat het een elektro kist moest worden.;)

Back