Flamingo!!!

Ter verduidelijking misschien: een motor op een pylon vind ik ook niet speciaal 'mooi', persoonlijke smaak is wel dat ik het aardiger vind omdat het meer aangeeft dat het een hulpmotor betreft; dit is slechts een design opvatting meer niet.
Nadeel, maar deze opinie wordt niet zo veel gedeeld met mij, van een neusmotor is dat het kwetsbaarder is voor crashes en zand bij strandlandingen.
Mijn suggestie is dan ook: als je geen neusmotor wilt en het model voor de hoofdmoot van je activiteiten het gewone uiterlijk wilt laten behouden, zou je de cockpitkap verwisselbaar kunnen maken met een motoropzetkap, met daarop een ver naar achter stekende pylon en ja de meesten zullen dit niet mooi vinden als ie met pylon vliegt, maar technisch is er niets op tegen.
Het dilemma blijft anders: of je behoud gewoon het oude uiterlijk en respecteerd de ''classic'' met alle nadelen van dien: bungie/huckepack/handstart, of zaag die neus er af en pruts er een motor in; practisch en niks mis mee. (als noodontsnapping een verwisselbare neus : met en zonder motor, maar je zult zien dat je dan maar zelden de ''zonder'' neus er op hebt)

Vandaag nog weer even nagedacht over "het neusje" .
Een pylon is niet zo'n slecht idee. Misschien met twee platen glasvezel tussen de vleugel aanhechting en dan een beetje 'toe' buigen en boven aan een pod maken met een push-klap prop. Een pull prop lijkt me met dit systeem niet zo handig.
Zoiets eerst om te kijken of het bevalt, en dan later besluiten of de neus er toch af moet of anders een mooiere pylon bouwen. Lipo voor in de neus en een stekker tussen de regelaar en de motor. Dan kan ik de pylon er gewoon aftrekken en voila... een orginele zwever (als je niet naar de binnekant kijkt).

Ben aan het brainstormen..... Iemand nog ideeen?

Daar is nog een simpeler oplossing alleen is deze niet goedkoop maar je kunt altijd zelf wat maken.
http://www.klapptriebwerk.de/motoraufsatz/Index.html
trieb.jpg

Michael

Is dit misschien een optie? [34857] zweefvliegtuig-salto-van-wik-3

Ik zit er aan te denken om zoiets te maken voor mijn Barracuda, ook om het mooie neusje intact te laten en omdat ik zo'n pylon bovenop niet mooi vindt en het toestel zo in originele staat te houden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het proberen waard, maar vanwege het lagere rendement van een EDF krijg je volgens mij wel meer gewicht. Daarnaast moet je natuurlijk wat ruimte in je romp vrij hebben.

Ruimte in de romp voor een goede accu bedoel je?

Minder efficient geloof ik inderdaad, maar ik vind het er mooier uitzien. Ik ga het in ieder geval proberen op mijn Barracuda.

OK, misschien wat voorbarig, maar het weer is wat minder dus wordt het tijd om deze schoonheid te gaan opknappen, zodat ik volgend jaar de blits maak op de Wasserkuppe!
Eigenlijk hoeft er weinig aan te gebeuren. Ik heb (nieuwe!) vintage servo's die zo ik de tray passen die al in de cockpit zitten. De remklep servo zat ook al op zijn plek en dat laat ik zo. De servo's in de vleugels waren destijds dure servo's en hebben het altijd goed gedaan, dus daar is ook geen reden om ze te veranderen. Ik heb alleen geen vintage ontvanger nodig en een cel en dan is ie klaar. Ik zit er wel aan te denken om er een moderne ontvanger in te zetten omwille van het gemak va een synth ontvanger.
Nu rest nog de staat van de vleugels. Ze zien er goed uit, maar met hier en daar een butsje, een deukje of een kraakje. De vleugels zijn styro en abachi wat daarna bekleed is met een soort stof (ik denk geen glas) en wit geverfd. Ik wil nu de stickers eraf halen (ik hoop dat wat nieuwe kan sourcen) en dan de vleugels licht opschuren. Dan wil ik met plamuur aan de slag (wat voor plamuur?) en daarna het geheel bekleden met oracover.

Aldus mijn vragen:
Heeft iemand een idee hoe ik aan stickers van de Flamingo moet komen?
Is het een goed idee om de vleugels te plamuren en te bekleden met oracover, of kan ik ze beter spuiten, of zo laten als ze zijn?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

hmm, ja ik weet hoe solartex eruit ziet, maar ik denk niet dat dit dat is. Het lijkt echt meer op een weefsel dat er op gelegd is en daarna geschilderd. Solartex werkt toch ongeveer net zoals oracover toch? Solartex kun je verwijderen door het te verhitten en eraf te pellen. Dat gaat hier niet mee lukken Ook lijkt mij het weefsel wat te grof.
Ik wil het er niet echt afhalen, maar ik wil de vleugel mooi glad maken. Het witte van de vleugel ziet er ook nu wat oudwit uit, niet echt de look die ik zoek :). Bovendien kan ik dan alle butsjes weg werken.

Jorn,

De bespanning van de vleugels kan van alles zijn.
1)Zijde of kunstzijde. Opgezet met Spanlak. Was in die tijd ook wit ingekleurd te krijgen.
2) Glasmat (25 of 50 gr/m2). Hoort met epoxy geimpregneerd te zijn. Echter spanlak, PU lak of parketlak werden ook wel gebruikt (goedkoper en makkelijker te verwerken). Werd bij de Flamingo vaak toegepast om de vleugels te versterken / torsiestijver te maken. Zeker als de oorspronkelijke bouwer F3B aspiraties heeft gehad.
Controleer of er ballastpijpen in de vleugel zijn ingebouwd (was een Multiplex accessoire wat je apart bij moest kopen). Is dit het geval, dan is de kans groot dat de vleugel met een glasmat is bespannen...

Ja! hij heeft balast pijpen en ik heb zelfs orginele loden pennen erbij. als het glas is dan is het wel een vrij zware kwaliteit. het zou heel goed kunnen. Ik zit te denken om de orginele loden staven misschien te vervangen als ik ze niet goed recht kan krijgen door koperen buizen met lood erin.
Nog tips voor het mooier/ strakker maken van de vleugels?

Ik ben nu bezig met de elektronica van de Flamingo, en heb een probleempje. Ik wil graag gewoon de oude servo's gebruiken, maar in een van de vleugels zit een rolroer servo die niet terug wil stellen naar het nulpunt. Dus als ik hem stuur, verdraaid het armpje, maar gaat bij het loslaten van de knuppel niet meer terug naar waar ie vandaan kwam. ik kan hem wel met een vinger terugdrukken. Ook kan ik, als de andere kant opstuur hem met de vinger in die positie duwen, en als ik dan de knuppel loslaat gaat ie weer terug naar zijn begin positie. Wat is er mis? Let wel ik heb zelf stekkers om gesoldeerd, maar volgens mij zit alles goed aangesloten. Ik hoop dat de servo nog goed is want ik heb weinig geld om nieuwe te kopen.

Hmmm, dat is erg jammer! Het is een Robbe RS 500, maar hoogstwaarschijnlijk is ie al meer dan 25jaar oud. Ik heb al even gegoogled, maar niet weer terug gevonden. Heeft iemand nog wat liggen? Ik ga alvast opzoek naar een vervanger, misschien maar meteen twee.

beste is 2 vervangen,

goede vervanger is : GWS Servo IQ-200MG aan 15,50 euro stuk ( DERKUM )
iets dichter in NL : HYPE IQ- 200MG servo aan 25 euro stuk (QUARTEL )

Back