Fleur-de-Lis

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door PH7CW, 30 mrt 2008.

  1. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Hey,

    Ja ik zal binnenkort foto's maken, ik heb er nu een grotere prop op zitten, maar nadat de vleugel los was gegaan na een crash en nieuw elastiek, doet die van mij nu ook meer 3-d vliegen.


    Ik moet zowiso een nieuw model maken, deze is iets te zwaar gebouwd, het verbaast me niets als ik nu al boven de 2-3 gram zit.
     
  2. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Wout,

    Ik heb de 2de af!
    Gewicht 0.101 gram. Spanwijdte 48 mm en lengte 83 mm.
    Best ok denk ik zo.

    Ik heb weer 1 streng van 1x0.5mm opgedraaid en 200 toeren gaan er in 3 a 4 seconden uit dus torsie is te hoog, ik heb daarom nog geen vluchtpoging durven doen.

    Kevin
     
  3. rudyvc

    rudyvc Guest

    Hallo ,een klein vraagje moet de onderkant van de vleugel ook bespannen worden ,lijkt mij niet zo duidelijk te zijn ?
    Groeten Rudy
     
  4. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Het is niet nodig om de onderkant ook te bespannen. Is alleen maar gewicht en je hebt kans dat de vleugel krom trekt.



    Bernard
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Igortje, de onderkant moet je inderdaad niet bespannen.

    Kevin, 0,101 gram? Bernard zal wel zeggen: "Naar mijn mening kan het altijd lichter."
    Heb je de mogelijkheid om nog dunner rubber te strippen? Ik ben erg benieuwd hoe die vliegt!

    Hier wat foto's van mijn nieuwe modelletje:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het lagertje met een kraaltje tussen twee teflon schijfjes:
    [​IMG]

    De eerste vluchtpogingen zijn nog wat onrustig maar langzaam begint het ergens op te lijken. Ik gebruik een lus van 1 x 0,24 mm en dat is net een beetje teveel voor dit model. Ik heb ook 0,32 mm en ik denk dat ik daar een enkele streng van moet gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2008
  6. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Hij ziet er leuk uit, Wout.
    Het is ook mooi te zien hoe het verschil van invalshoek is van de voorvleugel. Klopt het dat het midden voorvleugel iets links ten opzichte van de romp zit?
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja, dat heb je goed gezien. Het verschil had nog wel wat meer mogen wezen om de torsie nog wat meer tegen te gaan. Ik heb nu de invalshoek van de linkervleugel flink moeten vergroten om het model stabiel te krijgen.
     
  8. rudyvc

    rudyvc Guest

    Wauw dat ziet er mooi uit .
    Groeten Rudy
     
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Vanmorgen voordat ik naar mijn werk ging nog gauw een vluchtje gemaakt. Stijgvlucht gaat mooi beheerst tot aan het plafond. Zodra het modelletje het plafond aantikt raakt het echter nogal ontregelt en gaat opeens acrobatiek doen. Vlak boven de grond werd hij weer stabiel en de totale vlucht was toch nog 25 seconde. De stabiliteit mag nog iets beter, hij pompt aan het eind van de vlucht. Ik denk dat wanneer ik iets minder invalshoek in de vleugel heb dit in orde zal zijn. En met een iets dunnere motor moet een langere vluchtduur mogelijk zijn.
     
  10. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Even over mijn 0.1 gram modelletje:
    Ik heb het dunst mogelijke rubber gesneden met een rubberstripper ong 1 x 0.3 mm, dit heb ik vervolgens met een scheermes doorgesneden tot 0.5 x 0.3 mm. Hiervan 1 streng is echter te dik. Volgende stap is het in reepjes snijden van een condoom.
    Wout, hoe kan ik het best een enkele streng onder mijn model hangen? Aan beide kanten een lusje knopen? Maar hoe gaat dat het best?

    Kevin
     
  11. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Kevin, ik heb net een enkelstrengsmotor gemaakt voor mijn modelletje, 0,36 gram per meter. Mijn methode:
    - prop-zijde: vouw het rubber om een tandenstoker en knoop met garen de eindjes bij elkaar. Druppeltje verdunde houtlijm op het garen om de knoop te borgen. Laten drogen en de overbodige eindjes wegknippen.
    - staartzijde: snij een dun ringetje van een plastic lollie stokje. Doe het rubber er doorheen en maak een knoopje. Met garen een lusje eromheen leggen ter borging, weer een druppeltje lijm erop en klaar.

    Mijn modelletje deed gisteren een vlucht van 53 seconde op de nieuwe motor! Het verminderen van de invalshoek werkt prima, nu mooi stabiel bij het raken van het plafond.
     
  12. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    waarom doe je achter ook niet alleen een lusje?

    Kevin
     
  13. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Omdat een ringetje makkelijker werkt met mijn windertje. Het lusje is hiervoor wat klein. Maar aan beide kanten een lusje is uiteraard een optie.
     
  14. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
  15. rudyvc

    rudyvc Guest

    Hallo, ik heb ook een poging gewaagd om zo'n ding te maken maar ik heb minder succes.Het maakt een stijgvlucht en dan pats terug naar beneden ,ik denk dat het aan het rubber of propellor ligt. Maar ik geef het nog niet op .
    afmetingen .
    lengte 150mm
    span 200mm
    gewicht??heel licht
    Groeten Rudy
     
  16. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Hoi Rudy,

    Zeker niet opgeven.:D

    Wat doet het model in zweefvlucht? pompen of een mooie glijvlucht?


    Even weer een update van mijn ervaringen:
    Het is me gelukt om elastiek wat je bij de HEMA kunt kopen, te ontleden in losse strengen rubber. Ze zijn wit van kleur en dunner dan de elastiekjes die ik eerder gebruikte. Met 1 streng dubbel heeft het net te weinig vermogen om een vlakke vlucht te maken. Met twee strengen dubbel gaat het beter. Echter het leverde ook m'n eerste vliegschade op: Bij het starten maakte het model heel langzaam een rol waardoor het uiteindelijk recht op de prop op de grond kwam.:( Het leverde een breuk op tussen de romp en de propellor houder.
    Ook een leerzame ervaring: De grote Fdl kan niet in de kamer vliegen, dus toen het niet waaide liep ik met het model de tuin in en kwam erachter dat bij het huis een valwind was. Met (leterlijk) hangende vleugels ben ik weer naar binnen gegaan. Het was gelukkig geen blijvende schade.
    Dus de les: het waait altijd.
     
  17. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    "Het maakt een stijgvlucht en dan pats terug naar beneden", dat is dus overtrekken oftewel pompen. Wanneer dit ook gebeurt bij een zweefvlucht is dit te verhelpen met minder instelhoekverschil tussen vleugel en staartvlak. Wanneer dit alleen gebeurt bij de motorvlucht is dit te verhelpen door de propellor een beetje domping te geven, dus een klein beetje naar beneden te buigen. De vraag van Erik is dus relevant om te zien wat de oorzaak is van het probleem. Wel een probleempje, de FdL zweeft erg beroerd dus dat maakt het lastig te beoordelen. Die van mij heeft een glijhoek van ongeveer 30 graden. Van belang is dat de glijhoek constant is en dan dus niet op en neer gaat.
     
  18. rudyvc

    rudyvc Guest

    foto vergeten, hier is hij (hopelijk)


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 apr 2008
  19. rudyvc

    rudyvc Guest

  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Rudy, dat ziet er erg leuk uit! Een ding wat mij opvalt is dat de vleugel weinig of geen V-stelling heeft. Dat is voor de stabiliteit toch wel nodig. Anders gat het model meteen op zijn kant als die grote prop gaat draaien.
    Waar ligt het zwaartepunt? Ongeveer op 1/3 van de vleugel lijkt mij goed.
    Het lijkt mij dat dit model zeker aan het vliegen moet zijn te krijgen! Ik ben benieuwd.
     

Deel Deze Pagina