Flex RV8-70cc

Intussen begonnen aan het monteren van de servo's. Servokabels uitlengen doe ik zoals ik het al jaren doe. Stekker er af en powerbox one4one of one2one kabels aan solderen.
DSCN3374.JPG
Voor de delen zoals vleugels en stabilo, welke telkens los moeten, zijn deze stekkers echt zeer goed.
Vraag me eigenlijk af of je dan altijd je garantie kwijt bent van de servo's?
 
bij veel dingen in ons hobbygebied valt en staat de garantie met de winkelier waar je het spul gehaald hebt.
is het een dozenschuiver, moet je het spul naar hem sturen, gaat hij overleggen met de fabrikant, en naar een verschrikkelijke tijd hebben ze vast iets van misbruik ontdekt.
is het een goede winkelier, die ook een beetje normaal gebruik kan herkennen, komt hij wel over de brug.
iets met gelijk hebben een gelijk krijgen.

Ik heb wel eens een methanol motor opgestuurd naar OS in amerika.
ding had schade, en in dit geval klopte er echt niets van.
op internet gezocht, de duitse vestiging had maar 1 antwoord: alles is de schuld van de klant.
de amerikaanse vestiging keek er echt naar, en kreeg je een goed antwoord van.
mooi open briefje meegestuurd, ook de vraag gesteld dat wanneer de fout bij mij lag, wat ik er aan kon doen.
In dit geval kreeg ik de motor terug met een mooi briefje dat het mijn schuld was.
maar geen uitleg of wat ik kon doen (zal wel een anti claim briefje zijn)
maar ze hadden wel alle aangetaste onderdelen vervangen voor 10% van de koopwaarde van de onderdelen..
dus toch coulance? of toch garantie, zonder toe te geven?

ander ding:
Bij dat soort kabels, soldeer ik er meestal multiplex stekkers aan.
iedereen zijn voorkeur :D
indien nodig zet ik ook meerdere servo's op 1 zo'n stekker.
heeft bij mij nog nooit problemen gegeven.
de paar kisten waar ik het met servostekker doe, hebben trouwens ook nooit problemen gegeven
als je er maar zo'n stekker klem overheen zet
 
Eerstvolgende dagen ga ik mijn eerste futaba T16IZ zender aanschaffen. Voor mij maakt het niet uit dat deze het protocol Fasst niet heeft.
Deze gaat er toch blijkbaar uit en concentreer ik me op Fasstest ontvangers. Zullen 2x R7008SB worden.
Mijn keuze staat ook op een powerbox pioneer.
Nu weet ik niet of ik nu voor lipo of Lifepo ga.
In mijn slick heb ik nu 2x lipo voor powerbox evolution en 1 lifepo voor ontsteking.
Misschien is lifepo ook beter om de servo's/powerbox te voeden?
Wat zijn jullie ervaringen? Lipo of Lifepo?
 
Lifepo niet helemaal vol kan prima rechtstreeks zonder bec op de ontvanger
Lipo / liion met hv servo’s en voor ontsteking kan 4 eneloopjes of een 2s lipo met bec
 
Er van uitgaande dat je servos 8.4v aan kunnen gewoon lipo dr tussen doen. 2x 2s voor vluegen van 2500mah en 1x lipo voor ontsteking. Pb killswitch er tussen met de goede uitgaande spanning. Lekker alles het zelfde kwa accus kan je ook niet verkeerd laden.

Ben ook geen fan van lifepo persoonlijk.
 
Ah ik zie dat mensen nog steeds niet snappen hoe life accus werken .
Life is al jaren in gebruik bij mij als ontvanger accu . Helemaal vol geladen kun je ze rustig wegleggen zonder schade .
Je kunt deze zonder bec rechtstreeks als voedings bron op je 6volt servos zetten .. helemaal volgeladen zijn ze 6,6 volt en geen probleem voor de servos of ontvanger ..
Lipo kan ook mits je servos dit aankunnen .
Liion is ook een goede en beter dan lipo .
Liion kun je ook ongestraft vol geladen wegleggen .
 
Ah ik zie dat mensen nog steeds niet snappen hoe life accus werken .
Life is al jaren in gebruik bij mij als ontvanger accu . Helemaal vol geladen kun je ze rustig wegleggen zonder schade .
Je kunt deze zonder bec rechtstreeks als voedings bron op je 6volt servos zetten .. helemaal volgeladen zijn ze 6,6 volt en geen probleem voor de servos of ontvanger ..
Lipo kan ook mits je servos dit aankunnen .
Liion is ook een goede en beter dan lipo .
Liion kun je ook ongestraft vol geladen wegleggen .

life helemaal vol is echt wel hoger dan 6,6 volt, ik meet 7,4 volt bij een volle 2 cel Lifepo4 accu, even kort een belasing erop en hij zakt dan al vrij snel terug naar 6,6 volt
En dat ik wat ik bedoel met een niet helemaal volle lifepo accu
6,6 volt gaat bij mij al jaren prima met normale servo’s, heb je veel sterke servo’s en gebruik je ze nogal wild dan zie je wel dat het voltage inkakt en dan pak ik liever een liion of 2 lifepo’s paralel en in een opstelling waarbij er redelijk wat vermogen getrokken word door de servo’s is het zoo belangrijk om een degelijke voedingskabel en stekker naar je ontvanger te leggen.
Ik ken er zat die een 0,25mm2 kabeltje met jst stekkertje (zon kleine rode) aan een 3000mAh lipo gesoldeerd aan een schakelaartje in de ontvanger prikken, en dat bij een 2,2 mtr warbird of 3d toestel, en het dan niet begrijpen dat het fout gaat
 
Laatst bewerkt:
Eerstvolgende dagen ga ik mijn eerste futaba T16IZ zender aanschaffen. Voor mij maakt het niet uit dat deze het protocol Fasst niet heeft.
Deze gaat er toch blijkbaar uit en concentreer ik me op Fasstest ontvangers. Zullen 2x R7008SB worden.
Mijn keuze staat ook op een powerbox pioneer.
Nu weet ik niet of ik nu voor lipo of Lifepo ga.
In mijn slick heb ik nu 2x lipo voor powerbox evolution en 1 lifepo voor ontsteking.
Misschien is lifepo ook beter om de servo's/powerbox te voeden?
Wat zijn jullie ervaringen? Lipo of Lifepo?


Werd ff getriggerd door het ontbreken van FASST op die zender, maar wel FASSTest kunnen doen..
dat is toch wel bijzonder?
dacht altijd dat de telemetrie een klein stukje software bovenop de normale fasst was..
blijkbaar niet, anders hadden ze die optie er wel in gehouden..

qua lipo / life
ik ben persoonlijk voorstander van alles hetzelfde
scheelt in de laadfout marge, en je kan accu's ook nog eens ergens anders voor gebruiken
in zoverre trekt de besturing wel wat stroom, maar nooit zoveel als een aandrijving.
in dat punt geen foute keuze, wat je ook kiest
je servo's kunnen alles hebben. rest van de electronica ook.
het is meer de keuze op welk voltage je graag wilt zitten.
gereguleerd of ongereguleerd
hoe kun je de accu's verder gebruiken
Persoonlijke voorkeur.. echt goed of echt fout heb je niet als je tussen die 2 "moet" kiezen.

Persoonlijk heb ik een reeks 2s 2200 lipo's, die gebruik ik in alle brandstofmodellen.
Stel, je hebt eens wat leeg op het veld, kun je nog eens een andere accu overprikken.
ik heb 1 2s 1300 voor de ontsteking van mijn 35cc toestel, die accu gaat eerder kapot van het stil liggen dan van gebruik..
Voor mijn mamba heb ik in de besturing ook 2x 2s 2200, in theorie zou ik 5 vluchten daarmee kunnen doen. verbruikgebaseerd.
dus ik heb meestal wel een setje extra ontvangeraccu's in de koffer. zo groot zijn ze niet, en ik heb ze toch liggen..
 
Ok duidelijk dat het niet veel uitmaakt. Mijn servo's kunnen dit allemaal aan ongereguleerd.
De optie Liion hierboven genoemd is misschien ook wel interessant om over na te denken? Bijvoorbeeld deze:https://aerobertics.be/nl_be/emca43063
Ook zie ik er van powerbox. PowePak 2.5x2 pro en eco maar wel duur voor een batterij.
Alhoewel ik nog niet echt iemand ken bij ons die dergelijke liion gebruikt.
Zijn deze even duurzaam/betrouwbaar als onze lipo's? Kunnen ze ook geladen worden met een normale lipo lader?
 
Laatst bewerkt:
laden van Liion kan gewoon op Lipo programma, de kant en klare van Emcotech, Powerbox Jeti zijn idd erg duur, ik maak ze tegenwoordig zelf door de Liion cellen zelf te solderen tot 2s accus
het loont echt als je gelijk een stuk of 4 of meer maakt, je maakt dan een 2s 2800 voor ongeveer 11 euro ...... cellen kan je hier bestellen https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/molicel-inr18650-p28a-2800mah-35a.html

Gaan ze ook even lang mee als lipo's? Ik bedoel is het aantal laadcyclussen een beetje hetzelfde?
 
lipo's worden wat meer misbruikt..
In de ontvangertoepassing gaan ze bij mij 3 tot 6 jaar mee
heb er zelfs nog 1 van ouder die nog 100% is

Lion zal niet minder zijn, misschien eerder meer
maar op zo'n levensduur vind ik dat altijd wat lastig schatten
accutechniek is +/- hetzelfde, materialen zijn anders. ik verwacht daar geen extreme verschillen
 
Misschien een domme vraag maar als ik mijn futaba ontvangers via Sbus2 wil verbinden met de Powerbox pioneer, is dit met gewone servo verlengsnoer? Of is dit speciale kabel?
Nog nooit gebruik gemaakt van Sbus of Sbus2.
 
Normale servo kabel. Ik.heb eventueel nog een powerbox teleconverter. Had ik.nodig bij mn mercure toen ik nog futaba vloog. Mocht je belang hebben laat maar weten. Heb een nieuw in verpaking en een kort gebruikte.
 
Penscharnier bijplaatsen gaat moeilijk worden daar ik het rudder demonteerbaar moet houden. Zowel voor transport als opbergen.
Dus ja. Zal nog zien hoe ik dit ga oplossen.
Intussen m'n servo's ontvangen. Savox SV 1270TG+ HV.
Bekijk bijlage 562246
Benieuwd hoe deze het zullen doen. Enkel Hitec ervaring daarmee.
Je heb ook penscharnieren waar de borging middels een stalen stang gaat, dus ipv het vaste ingeklonken pennetje een losse pen, dan kun je wel 1 of 2 van deze penscharnieren bijplaatsen. Doe je daar bij rudder alles met die deelbare penscharnieren dan is het van boven de pen erin en alles zit geborgd. Kun je gewoon de tailgear van je ingeplaatste foto gebruiken.
 
Normale servo kabel. Ik.heb eventueel nog een powerbox teleconverter. Had ik.nodig bij mn mercure toen ik nog futaba vloog. Mocht je belang hebben laat maar weten. Heb een nieuw in verpaking en een kort gebruikte.

Bedankt voor het aanbod maar ik zou blijkbaar geen teleconverter nodig hebben. Hoor ik nu pas.
 
heb je ook niet, omdat je je servo's rechtstreeks aanstuurt.
stel je hebt een heel erg grote kist, kun je met sbus tussenpunten maken, die op hun beurt de servo's aansturen
dan ga je de signalen over sbus sturen, en meerdere van die tussenpunten vertalen dit naar de servo's die aan hun vastgekoppeld zitten.
maar daar heb jij geen last van
 
Ik kan weer wat verder. Wel weer wat armer geworden :(

DSCN3380.JPG

Aanvankelijk wil ik terug 2x voedingskabels zelf maken welke ik via MPX in de pioneer ga prikken. Dit doe ik al jaren zo, echter werd me dit nu afgeraden.
Tegenwoordig zou m'n de batterijen rechtstreeks in de powerbox prikken. Dit lijkt me niet zo handig om telkens uw batterijen in en uit de powerbox te moeten halen. Mogelijks worden de batterijen niet losgemaakt en worden ze in het model geladen. Ik ben nog altijd van het principe om mijn batterijen uit het model te halen om te laden. Wat zou hiermee mis kunnen zijn?
Enfin benieuwd hoe de DA70 (allereerste DA die ik koop naar DLE) het zal doen in dit model.
 
Stekkers als aan/uit schakelaar kan. MPX zijn vrij degelijk en gaan ook wel lang mee. Waarom wordt dat afgeraden?
 
Stekkers als aan/uit schakelaar kan. MPX zijn vrij degelijk en gaan ook wel lang mee. Waarom wordt dat afgeraden?
Weet niet. Het is iets van het idee hoe minder verbindingen hoe beter. Voor alle duidelijkheid vervangen we geen schakelaar hé. Er is nog altijd een schakelaar waarmee we de powerbox/servo's van power voorzien.
In mijn slick gebruik ik zoiets : https://sussex-model-centre.co.uk/products/powerbox-adapter-lead-mpx-deans-1236-10
Dus de mpx blijft in de powerbox zitten en in mijn geval zijn mijn batterijen voorzien van deans. Dus enkel deze worden telkens losgemaakt om de batterijen uit het model te halen na het vliegen.
Ik denk dat de meesten dit toch zo doen?
 
Back
Top