Flex RV8-70cc

En stel dat hij niet goed afsluit. Wat kan ik hieraan doen om dit te verhelpen? Rekening houden dat de motor nog nagelnieuw is en ik eigenlijk nog garantie heb.
 
Dan bel je de winkelier waar. Je de motor gekocht hebt en vertel je dat je motor benzine lekt, en dat de carb niet goed is
Dan heb je gewoon recht op reparatie
 
Na enkele dagen komt er ook een grote luchtbel in de leiding bij de carburator.
DSCN3551.JPG
Alle leidingen zitten goed dus mogelijks ook ergens een lek in de carburator.
Kan dit symptoom ook met dit carburator probleem te maken hebben?

Ik kan nu kiezen tussen 2 opties.
Enkele de carburator opsturen naar toni clark en willen ze deze inspecteren op defecten.

Of de volledige motor terug van het vliegtuig halen en compleet verzenden.
Dan garanderen ze 100% dat het in orde is. Dus ja mogelijks wel de de beste keuze.
 
Laatst bewerkt:
open en eerlijk..
ik zou zeggen, hele ding opsturen.

kunnen ze controleren wat ze willen.
is het ook gewoon duidelijk dat dat het hele ding is, hoeven ze niet te gokken wat er potentieel in de motor aan de hand is.
kunnen ze de boel op elkaar zetten, kijken of het probleem weg is.
ik gok dat ze daar geen 100 testmotoren hebben liggen..

des te meer je weg laat, des te minder ze kunnen.
en des te eerder een bedrijf denkt dat ze genaaid worden, dus de mindere route bewandeld :D
zit je straks na een paar maanden weer met iets wat niet werkt, maar wat toevallig net om het hoekje zat

zet voor de grap eens een klein schapje ergens op de carb
kun je zien of ze er een verse carb op hebben gezet, of een rebuild hebben gedaan.
 
Na enkele dagen komt er ook een grote luchtbel in de leiding bij de carburator.
Bekijk bijlage 575577
Alle leidingen zitten goed dus mogelijks ook ergens een lek in de carburator.
Kan dit symptoom ook met dit carburator probleem te maken hebben?

Ik kan nu kiezen tussen 2 opties.
Enkele de carburator opsturen naar toni clark en willen ze deze inspecteren op defecten.

Of de volledige motor terug van het vliegtuig halen en compleet verzenden.
Dan garanderen ze 100% dat het in orde is. Dus ja mogelijks wel de de beste keuze.
Die "luchtbel" kan ook een benzine damp bel zijn .
 
Intussen bericht gehad van Toni Clark. Ze hebben de motor volledig gechecked en enkele test runs gedaan. Ze hebben me zelfs een video van de testrun ervan doorgestuurd.
Best wel mooie service.
Volgens hun was alles in de carburator in orde. Ze spreken over de mogelijkheid van een droog diaphragm. Enkele drupjes na het lopen zou volgens hun normaal zijn daar de carburator onderaan hangt. Verder lijkt de motor nu ok volgens Toni Clark. Hopelijk is het bij het choken nu toch beter dan wanneer ik de motor de eerste keren liet draaien. Ik kijk er naar uit om hem terug te monteren.
 
Laatst bewerkt:
dat is het mooie als je open en eerlijk de hele boel doorstuurt: een correct bedrijf doet dan ook zijn best :D
wel netjes dat ze ook filmpjes sturen van hoe hij het bij hun op de bok deed
 
Vandaag de motor er terug op gezet. Helaas zie ik weinig verschil hoor. Dat dit bij Toni Clark niet zo was lijkt mij raar.
Wat kan ik verkeerd doen? Alles is nieuw en netjes aangesloten.
De motor loopt eigenlijk perfect maar lekt nog steeds brandstof tijdens het choken en na het openen van de choke zeker direct een druppel of 4 brandstof die er uit druppelt.
Mijn start procedure:
Choke dicht, throttle 1/4 open, ontsteking op en 3 a 4 keer aan de prop slingeren voor de motor netjes wil aanslaan.
Dit lijkt allemaal ok uitgezonderd dat er best wat druppels brandstof op de grond druppen tijdens en na het choken.
Zie deze natte plek van 1x starten.
IMG_20240406_143554.jpg

Verder loopt de motor fantastisch hoor.
Nadat de motor heeft gelopen depte ik nog even onderaan de carburator met een keukenpapiertje.
Zie hoeveel brandstof er hier aan hangt.
IMG_20240406_143546.jpg
Mogelijks is dit allemaal normaal bij een boxer waar de carb onderaan hangt.
Dus binnenkort de eerste vlucht.

Vraag me af of ik beetje gelijkaardig probleem heb zoals hier te lezen:
https://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=69064
Mogelijks zou ik dit pinnetje ook kunnen verwijderen als dit er ook is.
Zie hier voor en na: https://www.flyinggiants.com/forums/showpost.php?p=1600393&postcount=34
Bij mijn dle motoren heb ik dit extra pinnetje althans nog nooit gezien aan het diaphragm.
 
Laatst bewerkt:
Drie a vier druppels na het choken is normaal...

Bij de motoren zonder choke klep draaide je (met afstaande ontsteking) de prop net zolang rond met een vinger op de inlaat totdat je nattigheid voelde.
 
D
Vandaag de motor er terug op gezet. Helaas zie ik weinig verschil hoor. Dat dit bij Toni Clark niet zo was lijkt mij raar.
Wat kan ik verkeerd doen? Alles is nieuw en netjes aangesloten.
De motor loopt eigenlijk perfect maar lekt nog steeds brandstof tijdens het choken en na het openen van de choke zeker direct een druppel of 4 brandstof die er uit druppelt.
Mijn start procedure:
Choke dicht, throttle 1/4 open, ontsteking op en 3 a 4 keer aan de prop slingeren voor de motor netjes wil aanslaan.
Dit lijkt allemaal ok uitgezonderd dat er best wat druppels brandstof op de grond druppen tijdens en na het choken.
Zie deze natte plek van 1x starten.
Bekijk bijlage 578279

Verder loopt de motor fantastisch hoor.
Nadat de motor heeft gelopen depte ik nog even onderaan de carburator met een keukenpapiertje.
Zie hoeveel brandstof er hier aan hangt.
Bekijk bijlage 578280
Mogelijks is dit allemaal normaal bij een boxer waar de carb onderaan hangt.
Dus binnenkort de eerste vlucht.

Vraag me af of ik beetje gelijkaardig probleem heb zoals hier te lezen:
https://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=69064
Mogelijks zou ik dit pinnetje ook kunnen verwijderen als dit er ook is.
Zie hier voor en na: https://www.flyinggiants.com/forums/showpost.php?p=1600393&postcount=34
Bij mijn dle motoren heb ik dit extra pinnetje althans nog nooit gezien aan het diaphragm.
Dat zou je kunnen testen door wat druk op de brandstofleiding te zetten,
blaas eens in de vulslang of hou het toestel voorover en dan zou er brandstof moeten lekken

eerlijk gezegd lijkt me dit sterk voor een DA motor…… ga nou gewoon die motor laten draaien en de kist invliegen
Als de motor verder goed loopt dan er lekker vanaf blijven, een 1 cilinder heeft de carb normaal gesproken recht naar achter wijzend (horizontaal) en bij een boxer hangt ie naar beneden, en ja…. De zwaartekracht zorgt er dan voor dat brandstof naar beneden drupt
wil je geen drupjes brandstof dan kan je beter electro vliegen
 
D

Dat zou je kunnen testen door wat druk op de brandstofleiding te zetten,
blaas eens in de vulslang of hou het toestel voorover en dan zou er brandstof moeten lekken

Eigenlijk heb ik dat voor ik de motor ter inspectie had aangeboden gedaan. Op het eerste zicht zag ik niet echt brandstof lekken dan.
We zullen zien. Hopelijk binnenkort beter weer zodat ik het vliegtuig kan invliegen.
Ik ga althans het gat in de motorkap net onder de carb iets vergroten. Zo kunnen de druppels uit de kap lekken in niet binnenin voor een smeerboel zorgen.
 
En daar weer een goed filter op in de romp.
Je motor loopt dan ietsje zuiniger, alles blijft schoner en hij is stiller
 
Misschien dat ik er niet zo op let (of het niet interessant genoeg vind)
een paar drupjes bij het choken zou ik niet als problematisch beschouwen

bij mijn motor zit de kap nog tussen carb en grond, dus wat er bij mij uit valt, valt in de kap
en om eerlijk te zijn, ik ga niet tijdens het starten dat ding checken
dus kan makkelijk dat de mijne het ook doet, heb het alleen nooit gezien
heb de kap er best wel wat af gehad, ik zie ook niet echt bewijs van een dergelijke uitdaging.

nu is de mijne goed ingelopen ondertussen, daar kan ook nog wel eens een dingetje in zitten
en het feit dat ze er bij toni ook niet op aansloegen (terwijl het DE klacht was) wil ook zeggen dat het niet buiten de normale dingen zit
als ze zoveel doen om je wat te laten zien, zouden ze daar ook wel wat aan doen.. als het kan

eerst s goed in laten lopen, vliegen..
zien wat ie doet als hij los komt
 
ingeving..
hoe hoog ligt jouw benzinetank tov de carb?
misschien dat er enige hevel actie gaande is

tegelijk, je motor moet nog inlopen, kan zijn dat ie nog baggervet staat (en zodoende wat meer peut in het inlaat traject laat hangen)
hoeveel toeren draai je op het moment?
mijne zit rond de 7500 met een 24x8, 1:33 mengsmering (kwam beter uit op 5 liter mengen :D)
 
Hoe hoog? Ik denk iets van een 5 cm onderkant brandstoftank tot brandstofaansluiting aan de carb.
Max toerental heb ik nog maar even kunnen meten (zo weinig heb ik de motor al laten lopen). Denk toen iets van een 6500toeren heel kort.
Zelf heeft de motor mogelijks nog geen 2 tankjes brandstof gezien. Dus ja ik ga er best eerst eens goed mee vliegen voor ik verder conclusies trek.
Prop is wel een falcon 25x8w. Dus het aantal toeren zoal u zal ik niet halen.
Mijn mengsmering is 1:40. Later ga ik over op 1:50. Wel met Bellray H1r.
 
volgens mij is dat bij mij meer dan 5 cm..
dat zal het dan niet mogen zijn

als hij inderdaad nog maar zo weinig benzine heeft gezien, zou ik er eerst eens 5 liter er doorheen jagen..
ff doekje eronder voor die druppels. doek wel achter de prop..
bij deze motor zou dat in 1 a 2 vliegdagen moeten lukken..
beetje doorvliegen :D
mijne stookt iets van 400 a 500 ml op een vlucht
 
Back
Top