Floriske.nl's heli avontuur

..als je verder wil komen,

is de tweede factor ook, wat je doet,
en dat je de vliegactiviteit voorbereid op de SIM,

!! dat is geen moet,
ik vind het ook geweldig,
gewoon rondjes te vliegen en te genieten !!,

maar voor de "volgende stap in vliegen"
zijn niet alleen de vlieguren belangrijk

(mijn ervaring)

Groet
Uwe

wind is juist leuk!
geweldige oefening in de reflexen, en geweldig om je automatismes goed te krijgen

en qua tips..
De beste tip is doorgaans te proberen de rotor rustig te houden..
Dat is vele malen belangrijker dan het hooveren boven dat ene madeliefje. dat komt later wel.
Maak je uitslagen zo klein mogelijk... (met je vingers, niet in de zender!)
Allen zul je met wind wel eens stevig moeten corrigeren, maar dat inschatten is natuurlijk de truc ;-)

De heli reageert rustiger, geeft ook minder rare bokkesprongen. Zeker met wind is dat belangrijk..
Haartje pitch, en een elevator correctie waardoor de wind opeens onder de rotor slaat, geeft als gevolg een heli die hard omhoog schiet..
minder correcties, minder van dat soort bokkesprongen

en niet elke dag hoeft een perfecte vliegdag te zijn.

Zo heb ik gister ook 3 accu's leeg gevlogen waarvan ik dacht... wat ben ik hemelsnaam aan het doen.. beetje raar te roeren met die sticks... was gewoon niet mijn dag.
Dan lekker die heli aan de grond zetten en wat anders gaan doen, niet te veel focussen op 1 ding met vliegen.

En inderdaad... wind is leuk :),
voorheen alleen met de micro's keek ik elke dag of het niet te hard waaide.
nu met de 500 ga ik gewoon vliegen, wind of geen wind... gaan met die handel :D

Ik vind wind ook niet echt vervelend, het maakt het juist dat je wat "harder moet werken". Het was voor mij de eerste keer bij flinke wind met de 450 dus het was wel even wennen.

Bij hover mooi rustig houden, ook bij dat soort wind, zit er inmiddels goed in.

@Student: Je had die tip inderdaad al eens eerder gegeven en je merkt bij wind inderdaad goed dat als je niet teveel op cyclic corrigeert en de heli wat meer toestaat om wat te driften je makkelijker op 1 hoogte blijft. Als je boven dat ene madeliefje wil blijven wordt het lastiger.

Ben nu vooral aan het oefenen om de heli bij het rustig vliegen en korte bochten zoveel mogelijk netjes op 1 hoogte te houden.

Verder het langere bochtenwerk (banked turns) aan het oefenen en daarbij nog niet teveel op het stijgen aan het letten (ik kom op het moment aan het einde van de bocht meestal nog wat hoger uit dan ik begon), eerst de bocht zelf maar eens goed onder de knie krijgen, daarna op 1 lijn gaan oefenen zodat ik ook achtjes kan gaan vliegen.

Je merkt gewoon dat bij in je eentje vliegen je zelf moet proberen in te schatten waarom iets niet helemaal lekker gaat en hoe je dit op moet vangen. Bij een club met mede heli vliegers gaat dat natuurlijk allemaal een stuk vlotter omdat je onderling tips uit kan wisselen/aan kan geven waar op te letten.

De sim heb ik al even niet meer opgestart, daar is het veel te lekker weer voor ;-)

dat je hoger uit de bocht komt zetten is niet erg, dat heb ik ook wel eens.
Liever hoger uit de bocht..dan lager uit de bocht ;)

Gewoon door veel oefenen en vliegen word het vanzelf een stukje mooier.

De club heeft mij wel geholpen om sommige stappen te zetten en het gewoon te doen.
Even luisteren naar een instructeur... en dan gewoon doen. En de heli doet het gewoon, just like in the sim.

Qua wind, jij had geen paddels toch?
FBL is met wind wel goed te houden.
Een flybar met wind ook wel, maar is toch net even wat harder werken.

ach. met de tijd en ervaring leer je de heli zodanig kennen, dat je ook boven een madeliefje kunt hooveren met wind, en weinig collective correctie.

komt vanzelf.
met wind gewoon minder corrigeren, maar de dingen die je doet goed uitkienen.

Stel, je hebt trouwens op een zaterdag tijd...
doorgaans ben ik er vanaf 10:00...
Alleen een pokke eind rijden..

Weinig van me laten horen de laatste weken. Druk bezig geweest met vanalles en nog wat.

Maar vandaag eigenlijk voor het eerst bij MVSB gevlogen :-D. Eén van de heli instructeurs van de club was hierbij aanwezig alsmede een ander heli vliegend clublid.

De eerste lipo keken beiden even mee en kreeg al snel te horen dat het goed ging en wat extra tips op de koop toe. Ook gaven ze aan dat het brevet ook wel goed moet komen.

De tweede lipo was alleen de instructeur er nog bij en had ik het hele veld voor mezelf. Das toch wel een stuk fijner vliegen als je alle ruimte hebt en niet om je heen hoeft te kijken of er geen onverwachte toeschouwers op komen dagen. Gewoon je aandacht 100% bij je heli. Lekker wat bochten geoefend, gaat steeds beter.

Deze week is het "vliegweek" op de club en wordt er de hele week druk gevlogen en de week wordt afgesloten met een barbecue. Helaas moet ik overdag werken, maar ga zeker af en toe kijken. Ik werk er 5 à 10 minuten vandaan en heb drie kwartier pauze dus kan goed zijn dat ik in m'n pauze ook nog af en toe 1 of 2 lipo's leeg ga vliegen.

Het was in ieder geval een stuk leerzamer en gezelliger dan alleen vliegen ;-)

Inmiddels van een van de instructeurs die zaterdag mee gekeken hebben (de 2e persoon bleek achteraf ook instructeur te zijn) op de club te horen gekregen dat ik de heli voldoende beheers en zelfstandig op het hele veld mag oefenen mits er op dat moment niemand gelijktijdig vliegt :-D

Zondag weer bij MVSB gevlogen.

Ik merk dat ik daar in verhouding een stuk minder vlieg dan bij het wildvliegen omdat er meer geouwehoerd moet worden ;) Maar tussendoor toch weer 2 lipo's op de teller gezet en het gaat steeds beter. Begin zelfs zo nu en dan lekker rustige langere gecontroleerde bochten te vliegen. Rechtsaf gaat daarbij beter dan linksaf dus ik weet waar ik extra op moet oefenen.

Waar bij mij de knop nog om moet is "door blijven vliegen". Na een achtje gevlogen te hebben pak ik de heli vaak weer terug naar tail in hover terwijl ik eigenlijk gewoon het ene achtje na het andere moet kunnen blijven vliegen.

Maar ach, die knop gaat vanzelf om...

Verder ben ik er aan aan het denken om een CP micro, bijvoorbeeld een Walkera Super CP aan te schaffen als "Vervanger" van de V120. Puur om thuis wat te kunnen oefenen, met flips, rolls etc. Daar is de V120 gewoon niet echt geschikt voor, het minste foutje wordt al afgestraft met kapotte gears of servo's en daarom blijft deze eigenlijk maar op de plank staan.

Twijfel in het geval het de Super CP zou worden wel of ik hem dan direct voorzie van brushless kit of gewoon stock laat.

@Sven: Jij hebt de super CP ook, en zowel stock en brushless, gehad toch?

Verder ben ik er over aan het denken om een keer een Bixler 2 te bestellen om ook eens te kijken hoe het is om met een vliegtuig te vliegen.

Laatst bewerkt:
Ja floris, die heb ik gehad.
het komt er uiteindelijk op neer dat je 'm gewoon lekker stock moet laten en gewoon wat spare motors extra moet mee bestellen.

De brushless motor had bij mij zoveel pit dat de staart het niet bij kon benen.
Met als gevolg dat je je throttle terug schroeft, maar dat alleen maar slecht is voor je accu's.
Ook lever je in op je vliegtijd.

Dus het is een leuke oefenheli, maar houd 'm stock.

Thx voor de info!

Aangezien jij de v120 ook hebt en ik nog twijfel of een micro CP er bij wel de juiste keuze is: is de Super CP/een micro CP als oefen gooi en smijt heli voor thuis een leuke aanvulling of zeg je eigenlijk eerder "niet doen"?

de v120 is gewoon wat pittiger en wat strakker in het vliegwerk.

de super cp is een leuk dingetje... ik gebruikte hem ook om lekker bochtjes te oefenen e.d.
3d kan het ook hoor .. kan leuk mee komen. Maar niet zoals de v120.

Het is wel een prima heli om even op een klein veldje lekker te prutsen met bochtjes / nose-in e.d.
En door z'n lichte gewicht zal er bij een val in het gras niet veel gebeuren.

vind het lastig om je te adviseren of het wel of niet verstandig is om aan te schaffen omdat ik je natuurlijk nooit heb zien vliegen. Ik ben nu gewoon volledig over naar de grotere sizes omdat ze gewoon veel beter en mooier vliegen.

Ik zal in dat geval eerst de lipo's van m'n V120 nog eens een keer leegvliegen om wat flips en rolls te oefenen, afhankelijk van hoe goed of slecht dat gaat (lees: of er wéér iets kapot gaat) zal ik dan wel eens verder kijken.

Bedankt zover in ieder geval.

het is voor jezelf even een afweging maken of je 80 euro wil uitgeven aan een micro, of dat je liever door gaat met grotere sizes en bijv. dat geld steekt in spare parts ;)

Ik heb de keus wel gemaakt en steek nu liever het geld in de Warp dan de v120.
Ik doe 'm nog niet weg, maar kijk er later wel een keer naar als de warp vliegend is.

Weet je wat ik niet snap, aan de ene kant wordt er geklaagd dat de v120 zo snel kapot is(wat ik zelf totaal niet herken ook niet na 30+crashes in gras en 200+vluchtjes), aan de andere kant wordt er gezegd dat bochtjes al bijna lukken en vervolgens heeft men het over flips en rolls oefenen.:confused:

iedereen z'n eigen manier van leren toch.

Laten we eerlijk wezen ... een flip is makkelijker dan een nette bocht ... althans, dat vind ik ;)

en de v120, mijne vloog niet goed out of the box, vergde nogal wat aandacht.
En als het eenmaal vliegt is het oke, maar zodra je begint te sleutelen met plastic onderdelen word de constructie toch minder.

het is absoluut geen slechte heli, maar ik vind het verschil te groot tussen de v120 en een goed vliegende 500.

Back