Floriske.nl's heli avontuur

geen zorgen, over 18 jaar ben jij aan de beurt als je dochter om 4 uur in de nacht thuis komt en jij haar om 8 uur wakker maakt :)

De 3 weken "vakantie" zitten er inmiddels op, maar de slapeloze nachten zijn nog niet voorbij :nooo: Onze kleine meid weet helaas goed hoe ze papa en mama wakker moet houden 's nachts ;-)

Maar, na ruim 3 weken niet gevlogen te hebben heb ik afgelopen weekend in de tuin wel weer even vlug een lipo met de Super CP gevlogen welke ineens "spontaan" behoorlijk last bleek te hebben van TBE.

Omdat ik geen zin had de oorzaak uit te vogelen daarna de V120 maar gepakt en was toch wel lekker om weer even te vliegen. Deze was al even niet meer van stal geweest en nu bleek dat het oefenen (met de 450) ook voor de v120 z'n vruchten afgeworpen heeft. Ik dacht altijd dat de v120 te vinnig was om bochtjes mee te vliegen in onze tuin, maar dat bleek inmiddels toch best goed te gaan.

Zodra we ons ritme enigszins te pakken hebben hoop ik weer wat vaker te kunnen gaan vliegen.

Ik ben dus weer aan het werk, maar probeer tussen het werken, de luiers en flessen en slapeloze nachten door in ieder geval dagelijks even het forum door te kijken.

Zelf posten zal daarentegen nog wel even op een laag pitje staan ;-)

Gisterenochtend eindelijk, na 7 weken afwezigheid, weer op het clubveld gevlogen met de 450 :-D

Het was zelfs gezellig druk met helivliegers en dus ook meteen weer kennis gemaakt met een aantal andere heli vliegende clubleden met een diversiteit aan heli's: HK 450, Copterx 450, Trex 450, Trex 500, Trex 550, Goblin 630 en een goblin 700.

In alle drukte en gezelligheid zelf maar 3 lipo's gevlogen, de eerste begon wat "roestig", maar daarna ging het erg lekker!

Piro's in ff had ik al wat mee geoefend, maar gisteren ook hoverend (vind ik persoonlijk lastiger dan in ff). De volgende keer eens wat slow piro's proberen.

Daarnaast voorzichtig wat stall turns geprobeerd, dat leek nog niet echt ergens op, maar dat komt vanzelf wel. Optrekken tot verticaal is weer even een knop die om moet ;-) maar wel een goede oefening voor m'n "pitch management".

Verder wat leuke complimenten gehad over hoe het ging en dat is altijd goed voor het zelfvertrouwen natuurlijk!

Vanaf nu wil ik gaan proberen elke zonnige/droge zondagochtend van het seizoen nog mee te pikken.

En dan in de winter eens op het gemak op zoek naar een geschikte 500. Ik heb nog getwijfeld over een 550, maar heb deze 2 gisteren naast elkaar zien staan en de 550 is me toch nog wat te groot. Dat scheelt nog best veel.

Edit: Gisteren overigens ook de eerste lipo van m'n 450 afgedankt.

Met de originele Align lipo die bij de 450 Plus geleverd werd had ik tijdens een vlucht ineens een flinke spannings dip. De heli kakte even flink in en deze dus aan de grond gezet. Daarbij bleek de lipo tijdens slechts een paar minuten vliegen ook flink opgebold te zijn (voor de vlucht was dit dus eigenlijk nog niet het geval).

Deze lipo vertrouw ik dus niet meer en heb ik gisteren even tot 9V ontladen met m'n lader en daarna buiten in de vuurkorf aan mijn zelfgemaakte L.O.L. (Lipo Ontladings Lamp = 21W auto gloeilamp ;-)) gehangen. Daar ligt hij op het moment nog steeds.

Straks nog ff in een bak zout water en dan weg er mee.

Laatst bewerkt:
tip: lipo alarm. lampje wat gaat branden op 9,9 volt

daar hoort een lipo niet te komen tijdens de vlucht.
hoor je dat de heli verder dan normaal inkakt bij een beetje vermogen, neem je even het lampje in beeld en doe je ff een climb out.
gaat ie branden, trekt de accu het niet meer.

gaat hij branden, gaat hij doorgaans uit zodra je stopt met vermogen vragen.
dus gewoon rustig op het gemakkie omlaag, heeft de accu even de tijd bij te komen.

edit:
dit soort spul:
http://www.conrad.nl/nl/modelcraft-lipo-saver-230328.html

Ik heb 5 van deze dingen liggen:

mENNFkaxPonKDDH7AfPS4iw.jpg

Maar die "liggen" dus nog en er zit er dus nog geen op de heli ;-)

Een dezer dagen maar eens een keer d'r op plakken.

Die van jou moet je op de balanceerstekker prikken?

Die van mij zet je in de regelaar draad, degene tussen lipo en regelaar
Zit vast, slijt niets, altijd controle ;-)

Alles wat ik er los aan moet hangen, zou ik zelf vrij vlot vergeten ;-)

ach, die align regelaars laten vanzelf weten wanneer er geen puf meer zit in de lipo's.
Dat hoor je vanzelf aan het schommelende toerental die de regelaar als waarschuwing aangeeft.

En als je anderhalf uur aan het opladen bent voor een accu... dan weet je ook wel genoeg ;)

@Student: Die moeten op de balanceerstekker inderdaad. Heb ze nu eenmaal liggen dus ga ze maar gewoon gebruiken. Plak het ding wel op een plek waar ik goed kan zien of hij nog werkt of niet.

@Sven: Schommelende toerentallen als waarschuwing heb ik niet gehad, het was echt spontaan een flinke dip.

De lipo was pas 14 (rustige) vluchten (in totaal 86min.) jong, dat zegt wel iets over de kwaliteit denk ik.

Wellicht heeft het er ook wel iets mee te maken dat m'n lipo's 7 weken geladen op de plank hebben gelegen, maar mijn turnigy's heb ik totaal geen problemen mee gehad en de laad tijden etc. waren gewoon goed.

Niet heel interessant, maar nu ik toch mijn accu log weer eens aangevuld heb zomaar even wat (voor jullie) nutteloze feitjes:

• Ik heb er inmiddels 46 vluchten met de 450 op zitten met een gemiddelde vluchttijd van ca. 6min.
• De 25C 2200mAh turnigy's verbruiken gemiddeld zo'n 1200mA (+/- 55%) in die 6min
• De 30C 2200mAh turnigy's zo'n 1400 mAh (+/-64%)
• De gesneuvelde Align Lipo zat op ca. 1150 mAh (+/-52%) per vlucht
• Voltage per cel zit na het vliegen voor alle lipo's rond de 3,85V

Theoretisch zou ik dus nog net wat langer kunnen vliegen, maar die 6min vind ik wel mooi.

ja, maar dan zit je al in de cut off van de regelaar.
heb je net ff een tik vermogen nodig, kan hij ook net zo makkelijk opgeven.
begint hij met toerentalschommelingen wanneer je kort bij de grond zit, wordt je ook niet gelukkig.

Nu is er voor iedere situatie of oplossing wel een doemscenario te verzinnen..
ik luister onbewust altijd naar het toerental van de rotor.
zakt dat erg ver terug, ga ik even op het lampje letten. gaat het niet aan, weet ik iig dat de accu nog voldoende voltage geeft.

Wat dat betreft is nitro makkelijker.
ff naar de tank kijken, en je kan weer verder.
en je weet dan ook zeker dat je nog voldoende peut bij je hebt ;-)

koleertig, dan verbruik je niet veel ;-)
ik kom op 7,5 minuten vliegtijd. en dat is erg netjes voor een 450..
zowieso voor een e heli

die 200 ma verschil kan trouwens makkelijk hoor
ik heb ook altijd wel wat verschil tussen de verschillende accu's
ligt een beetje aan de vlucht.

in principe heeft trouwens de opslag weinig invloed op de vlucht
lipo's zakken wat terug in volts, maar ze houden het in principe net zo lang vol als een net geladen versie.
Bij nimh of loodaccu's is dat wel anders..
En soms heb je wel eens pech met een lipo.

en over dat schommelende toerental, dat moet je wel instellen.
align heeft het als default cut off manier staan, maar hij kan ook op gewoon "uit" schieten.
klapt een cel van de accu opeens helemaal weg, schiet het voltage opeens zo laag dat de regelaar de schommelstap helemaal overslaat.
als hij was ingesteld

Hallo,

Ik gebruik zippy flightmax 2800 30C lipo's.
Mijn verbruik zit ook rond de 200 à 220mA /min.
Hierdoor kan ik rustig 10min vliegen met m'n 450 en dan laad ik tussen de 75% en 80% terug.
Ik vlieg met een 11T/121T verhouding op 65% throttle met governor. (Align esc)
Ik voel altijd aan motor en esc, maar deze worden niet noemenswaardig warm.
Ik vindt wel 1 ding jammer aan die governor. nl dat hij z'n toerental niet onthoud zolang hij onder spanning staat.
Het gebeurt wel eens dat ik halfweg m'n vlucht onderbroken wordt door moeder de vrouw, die iets komt vragen. Dan land ik, throttle hold erop en als ik daarna terug optoer heb ik plots veel minder toeren. De governor is dus gereset en houdt het nieuwe toerental aan (dat natuurlijk lager is omdat de lipospanning al wat gezakt is)

in theorie hoort dat niet.
governor heeft gewoon een toerental. punt.

los van de accuspanning. dat was juist het voordeel van een governor..
of je moet de accu losgooien als je een vraag beantwoord..

wat wel kan, is dat je te vroeg vermogen vraagt en de governor voortijdig stopt met optoeren.

koleertig, dan verbruik je niet veel ;-)
ik kom op 7,5 minuten vliegtijd. en dat is erg netjes voor een 450..
zowieso voor een e heli

die 200 ma verschil kan trouwens makkelijk hoor
ik heb ook altijd wel wat verschil tussen de verschillende accu's
ligt een beetje aan de vlucht.

in principe heeft trouwens de opslag weinig invloed op de vlucht
lipo's zakken wat terug in volts, maar ze houden het in principe net zo lang vol als een net geladen versie.
Bij nimh of loodaccu's is dat wel anders..
En soms heb je wel eens pech met een lipo.

en over dat schommelende toerental, dat moet je wel instellen.
align heeft het als default cut off manier staan, maar hij kan ook op gewoon "uit" schieten.
klapt een cel van de accu opeens helemaal weg, schiet het voltage opeens zo laag dat de regelaar de schommelstap helemaal overslaat.
als hij was ingesteld

Ik vlieg dan ook nog niet zo agressief dus vraag ook wat minder van m'n lipo's ;-)

Standaard staat de align regelaar zo ingesteld dat bij 9,6V het toerental inkakt en bij 9V uitschakelt. Dit is evt ook op 9V/8,4V in te stellen.

@BartVD: in de manual van mijn regelaar (RCE-BL35P) staat duidelijk vermeld dat throttle tussen de 75% en 85% moet staan voor correcte werking. Wellicht dat jouw 65% roet in het eten gooit.

Zelf gebruik ik de governor niet omdat ik er hier en daar slechte verhalen over gehoord heb ivm het veroorzaken van tail wag.

@Sven: Schommelende toerentallen als waarschuwing heb ik niet gehad, het was echt spontaan een flinke dip.

Ik weet ook niet of je dat moet aangeven in de esc hoor. Maar heb 't nu een paar keer gehoord op de club en ze zeggen dat 't bij align regelaars zo kan.

Ik heb nu sinds kort een kontronik regelaar, ben er erg tevreden over. Zeker de govenor ervan is prachtig. Zit er sterk aan te denken om er ook 1 op de atom te gooien in de toekomst.

De ESC doet dit inderdaad wel (ik gok tenminste dat de dip die ik ervaarde het ingrijpen van de ESC was), maar ik zou het geen "schommelingen" willen noemen aangezien het echt een flinke dip in het toerental was.

Geen idee hoever het vermogen precies teruggeschroefd wordt, dat kon ik niet terug vinden.

even je lipo merken, als je dat alleen bij die lipo overkomt weet je genoeg.
Gebeurt het ook bij andere lipo's.. dan is er meer aan de hand.

Back