Floriske.nl's heli avontuur

Hoi,
Die dip in toerental is idd een functie van de esc. Het is een systeem om te waarschuwen dat de lipo gevaarlijk laag in spanning komt. Je kan dacht ik 3 niveaus instellen.

Deze ochtend eens de test gedaan met 75% governor en de heli na de vlucht afgetoerd en daarna terug opgetoerd en het leek presies wel beter te zijn.ik heb geprobeerd om het toerental te meten met z'n app op m'n telefoon, maar das toch niet echt stabiel. Maar afgaand op m'n oren lijkt het erop dat hij nu wel het begintoerental aanneemt.
Maarja het kost mij wel 2 min vluchttijd.

de "Dip" die floris omschrijft lijkt me iets anders.

Volgens mij bedoel jij ook wat ik vertelde, een "Schommelend" toerental waarbij de regelaar aangeeft dat er iets aan de hand is.

@BartVD: in de manual van mijn regelaar (RCE-BL35P) staat duidelijk vermeld dat throttle tussen de 75% en 85% moet staan voor correcte werking. Wellicht dat jouw 65% roet in het eten gooit.

Zelf gebruik ik de governor niet omdat ik er hier en daar slechte verhalen over gehoord heb ivm het veroorzaken van tail wag.

Die Align ESC, die heeft voor normal mode (niet vliegen in normal mode, maar ESC in normal mode) inderdaad minstens 70% nodig.

In governor mode werkt hij wat anders, en de praktijk wijst uit dat hij dan met 55~60% nog steeds geen onoverkomelijke problemen krijgt: hij schaalt namelijk vanzelf op als je vermogen begint te vragen.

Op zich werkt deze governor goed, maar hij is niet goed genoeg voor 3D.
Maar voor schaalvliegen kun je de respons van de governor hoger of lager zetten, en daarmee kun je tailwag (eventueel met aanpassing van de gain van de gyro) volledig wegkrijgen.

Er zit een klein nadeel aan deze governor functie, en dat is dat hij zijn toerental "relatief" kiest. Relatief aan de beschikbare accuspanning tijdens het opstarten.

Als je te vroeg vermogen vraagt, "locked" hij op een lager (want belast) toerental.
Als je de motor stopt halverwege de accu-lading, is bij de eerstvolgende start, i.v.m. de lagere accuspanning, het toerental waarop hij locked, ook lager.

Maar als je met een verse accu de heli optoert, en je wacht 10 seconden voor je de pitchstick aanraakt (als je een scherp gehoor hebt, hóór je het locken aan dat de motor een licht ander geluid maakt), dan houd hij het toerental de gehele vlucht constant, TOT de accuspanning zo ver daalt dat hij in LVC terecht komt, en dan gaat hij inderdaad het toerental laten schommelen.

Prima ding, maar met beperkingen.

Groet, Bert

@Bert,
Dat is nu precies wat ik ook ondervond aan die Align governor. Dan had ik het toch juist.
Ik start nu al een tijdje op in idle up met de collective stick 1 streepje onder midstick.De bedoeling hiervan is de rotor zo weinig mogelijk belasten zonder dat de heli omvalt (of al opstijgt).
Ik dacht deze ochtend dat die 75% throttle invloed had, maar waarschijnlijk was de test toch niet zo goed (enkel op mijn onervaren gehoor).
Maar als ik het zo begrijp kan ik gerust terug naar 65% en 10min vliegtijd.
De heli vliegt in die omstandigheden best goed naar mijn oordeel.

Van tailwag heb ik geen last. Ik vlieg nu ook al wel een tijd gewoon in normal (gyro) mode. Dat werkt prima voor mij.
De reden dat ik in normal vlieg is dat ik naar schaal toe wil gaan en eerlijk gezegd merk ik bijzonder weinig verschil tussen HH en normal bij mijn 450.

lekker op die manier blijven vliegen dan ;-)

en een hek om je heen, zodat je gewoon volle accu's leeg kunt vliegen, zonder de noodzaak af te moeten toeren
of de vrouw africhten :mrgreen:

even je lipo merken, als je dat alleen bij die lipo overkomt weet je genoeg.
Gebeurt het ook bij andere lipo's.. dan is er meer aan de hand.

De lipo was voor de vlucht nog totaal niet opgebold en erna wel echt flink, die heb ik dus direct leeggetrokken en afgevoerd ;-)

@Bert: Thx voor de uitleg en @Bart: dan blijkt het inderdaad dus toch een ESC gerelateerd ding te zijn dus zoals Student al aangaf "De vrouw africhten!" ;-)

@Bert,
Dat is nu precies wat ik ook ondervond aan die Align governor. Dan had ik het toch juist.
Ik start nu al een tijdje op in idle up met de collective stick 1 streepje onder midstick.De bedoeling hiervan is de rotor zo weinig mogelijk belasten zonder dat de heli omvalt (of al opstijgt).
Ik dacht deze ochtend dat die 75% throttle invloed had, maar waarschijnlijk was de test toch niet zo goed (enkel op mijn onervaren gehoor).
Maar als ik het zo begrijp kan ik gerust terug naar 65% en 10min vliegtijd.
De heli vliegt in die omstandigheden best goed naar mijn oordeel.

Van tailwag heb ik geen last. Ik vlieg nu ook al wel een tijd gewoon in normal (gyro) mode. Dat werkt prima voor mij.
De reden dat ik in normal vlieg is dat ik naar schaal toe wil gaan en eerlijk gezegd merk ik bijzonder weinig verschil tussen HH en normal bij mijn 450.

Ik vlieg zelfmet -3 tot +9, en toer op bij minimum pitch (-3) het voordeel daarvan is, dat ik als de accu een keer wat leger is bij optoeren, ik er vor kan kiezen het optoeren bij -2, -1 of 0 graden te doen (op het gehoor) zodat ik ondanks de lagere accuspanning toch weer op hetzelfde toerental uitkom.
Ik moet nl nog wel eens halverwege een les even stoppen om uitleg te geven, en dan laat ik natuurlijk niet de rotor draaien want zolang die draait loopt de lestijd ook door, en dan heb je snel een hele les alleen maar staan praten.

Ik draai vrij lage toeren, dus een heli die halverwege de les NOG lager draait is niet acceptabel. Vandaar.

Je manier is op zich goed, maar ik neem aan dat jij -10 tot +10 draait, en dan kun je net zo goed bijvoorbeeld op -10 opstarten met een flatcurve op 90% in plaats van optoeren met -1 of -2 en een flatcurve op 60%. Het verschil is een iets hoger verbruik tijdens het opstarten, meer niet, want de governor kijkt maar 10 seconden naar die throttle curve: tijdens het opstarten geeft hij X% spanning (de waarde van de curve op dat moment, maal 0.8 van de accuspanning) naar de motor, wacht tot de toeren stabiliseren, en daarna locked hij dat toerental.

In governor mode zul je zien dat een flatcurve op 100% een lager toerental geeft als 100% in normal mode. Dit heeft maar één reden, en dat is dat hij die 20% reserve inbouwt om te compenseren voor het feit dat de accuspanning tijdens de vlucht met ongeveer 20% zal dalen.
Zou hij dat niet doen, en je zet hem op 100%, zul je toch een dalend toerental hebben. Op 90 % halverwege de vlucht een dalend toerental, etc etc.

Vandaar....

Groet, Bert

ja zou mooi zijn, denk dat het een dominator achtige zal zijn. Kan er niks verder over vinden ,maar zag toevallig op een site dat er een opvolger zou komen en dat hij overal is uitverkocht zou ook in de richting van een nieuw model kunnen wijzen.

Wel top dat je naar de 500 gaat, ze vliegen gewoon veel rustiger als een 450(afhankelijk natuurlijk wel hoe je vliegt :-).

Ik vind ze allebei wel lekker vliegen

Sinds ik de 500 vlieg staat de 450 meestal in de kast. De 500 vliegt zo veel aangenamer, heckrotor zit wat hoger boven het gras en de heli is beter zichtbaar op een afstand.
Veel plezier er mee!

Laatst bewerkt door een moderator:
Dominator variant hoop ik niet, dat betekend gegarandeerd ook een hogere prijs.

500 size loop ik al even mee, maar wilde eerst mijn ogen eens open houden voor een leuke tweedehands Atom o.i.d. maar die komen of niet voorbij of zijn al zo oud dat de elektronica ook wel een upgrade kan gebruiken. Dan koop ik liever een nieuwe Trex.

Ik vind het altijd wel grappig, dat een grotere heli vaak meer vermogen heeft, sneller de hoek om kan, maar toch rustiger voelt met vliegen ;-)

Maar qua 500's, align is natuurlijk niet de enigste die ze heeft..
En vaak is juist de electronica die het duur maakt. de align combo's zijn daar sterk in
de protos, goblin tegenwoordig, logo, gaui..

Align is inderdaad niet de enige die ze heeft, maar wel goedkoop vergeleken met andere merken, zeker met de super combo's inderdaad.

De 500 DFC was bij Sam (tot deze uitverkocht was) € 550,- daar stel je absoluut geen protos, goblin, logo, gaui of compass voor samen. Zelfs niet als je dezelfde align elektronica gebruikt

Valt wel mee hoor een protos met YGE esc, Brain fbl unit, scorpion motor heb je denk ik ongeveer nieuw voor 500Euro(misschien zelfs voor minder) dan heb je alleen nog servo's nodig

maar de protos is ondertussen ook al weer een tijdje oud...
oude modellen heb ik altijd wat doemscenario's in het achterhoofd over onderdelen etc..

Back