Floriske.nl's heli avontuur

neuh. Met een beetje normaal rondvliegen merk je dat niet.
Alleen met een flybar zou je het in hoover kunnen merken. Of als je flink enthousiast met de staart rond gaat slingeren.

voor je idee: bij mij in de 600 ligt er ongeveer 400 ml brandstof ACHTER het zwaartepunt.
dat zwaartepunt veranderd dus door de vlucht heen...
en het is me tot nu toe nooit echt noemenswaardig opgevallen.

@ruud: ik heb met de Turnigy 3600mAh nog ruimte over in de neus zelfs. Het zijn in mijn geval de HXT 4mm connectoren waardoor het proppen wordt. Ik heb de aansluiting aan de bovenzijde zitten en dan passen de connectoren mooi dwars in de schuine hoek tussen lipo en de bovenzijde van de lipo mount en kan ik ze met een kort klittenbandje vast zetten aan de canopy spacer. Echter kom ik dan in de breedte eigenlijk net te krap uit, vandaar dat ik EC5 connectoren heb besteld.

De 3600mAh is in NL € 11,- duurder dan de 3300mAh. Met beide in bezit kan ik mooi eens kijken of dat prijsverschil ook de moeite waard is qua vluchttijd. In het int. warehouse van HK zijn ze dan wel weer vrijwel even duur (scheelt maar 69 dollarcent), maar dan ben je weer weken aan het wachten.

Edit: Ik vind de canopy plaatsen overigens wel een gehannes met die extra onderste mounts. Daar hadden ze beter een canopy clip à la heli option op kunnen zetten, maar die is volgens mij niet te krijgen voor de 500.

Quick release mounts werken op de onderste mounts schijnbaar ook niet lekker omdat ze niet haaks op de canopy staan.

nou zoiets heb ik ook de atom 500 floris, maar dat ik ook soms een beetje pielen.. je moet altijd kijken of de onderkant goed zit voordat je de quick locs kunt vast zetten.

floriske.nl;3435388 Edit: Ik vind de canopy plaatsen overigens wel een gehannes met die extra onderste mounts. Daar hadden ze beter [URL="http://www.helioption.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=109" zei:
een canopy clip à la heli option[/URL] op kunnen zetten, maar die is volgens mij niet te krijgen voor de 500.

Quick release mounts werken op de onderste mounts schijnbaar ook niet lekker omdat ze niet haaks op de canopy staan.

Ik gebruik Booya quick release mounts.. en de voorste idd standaard van align.. verder geen problemen met de canopy past prima:thumbsup:

de 600 van align heeft zo'n houdertje onderin de canopy, en daar heb ik ook eerst even de helft vanaf moeten dremelen voor de kap er op een zedelijke manier op en af kon..

verder is het originele duw/rubber systeem zowieso ruk.
ik had op de 600 in 2 weken 3 van die rubbersetjes kapot. En dan heb ik nog een brandstofheli, dus die kap gaat er alleen af aan het eind van de dag.
sindsdien de booya quick release erop, en het probleem is over.

Zodra de huidige rubbers het begeven eens kijken naar Booya.

Gisteren ook nog even de signaalkabel van de ESC wat anders door het frame gelegd. Liep nu onder de aileron servo door, maar dan vond ik hem toch wat te dicht bij de motor en main gears komen. Boven de servo langs is hij eigenlijk net wat te kort waardoor hij wat minder fraai loopt maar wel uit het bereik zit van bewegende delen.

Maak 'm nog wel een keer wat langer. Ik heb een setje van 10 stuks 15cm male male servo kabels besteld. Waarvan ik er eigenlijk maar eentje nodig heb voor tussen de Rx en 3GX. Die kan ik mooi ook gebruiken om die van de ESC te verlengen en wellicht de ESC zo te monteren dat de lipo connector onder uit komt ipv boven. Dat ging met de standaad lengte ook niet. Boven werkt wel prima, maar onder zit deze ook weer wat verder weg van de bewegende delen.

gewoon wat verlengkabeltjes volgende keer bij HK bestellen heb ik ook omdat ik ook soms had dat de servo kabeltjes net eigenlijk wat te kort waren voor hoe ik ze eigenlijk wilde hebben, kosten geen knoop :-)

gewoon wat verlengkabeltjes volgende keer bij HK bestellen heb ik ook omdat ik ook soms had dat de servo kabeltjes net eigenlijk wat te kort waren voor hoe ik ze eigenlijk wilde hebben, kosten geen knoop :-)

Pas wel op met die dingen, want het zijn érg goedkope dingen, met navenante kwaliteit.
Ik heb bij HK laatstelijk servoverlengkabels besteld voor diverse doeleinden (een laadkabel kost geld maar kun je ook uit een servosnoer maken bijvoorbeeld) en het blijkt dat niet alleen de "Futaba" snoeren domweg afwijkende maten hebben (de contrastekker past niet eens in de laadaansluiting van de Futaba safetyswitch), maar de contrastekkers vallen ook regelmatig uit elkaar, en dan houd je opeens een servostekker maar dan met uitstekende pinnen over.... Kortsluit festijn!

Ik gebruik ze niet meer voor toepassingen die belangrijk zijn!

Groet, Bert

kortweg: als je verlengt, soldeer dan..
ook geen gerommel met stekkers die gaan rammelen/uit elkaar vallen etc.

doe je het toch met stekkers, zeker ze dan.
bij servo kabels heb je daar van die mooie klemmetjes voor

@Dave: Ik heb niet voor niets een soldeerstation/leren solderen op school ;-)

Heb zelf ook gewoon wat meer vertrouwen in solderen dan in extra stekkers toevoegen.

wie heeft het over stekkers loooool. (die knip je er toch af ??) gemak dient de mens soldeer en krimpkous ineen.

SKU081567h.JPG

Hmm, dan doe mij toch maar een rolletje tin en zwarte krimpkous ;-)

Gisteren niet meer aan gedacht, maar net even in m'n Tx gekeken en bij model 4 stonden zelfs meerdere rare waarden voor een aantal instellingen (waaronder 50% EPA voor de pitch servo). Als ik een model echter reset staat alles zoals verwacht. Ofwel bij align hebben ze inderdaad in meerdere modellen liggen rommelen tijdens het RTF afstellen van de 450 Plus, maar hier geen naam aan gegeven.

Waarom? Schiet mij maar lek.

Vanaf model 5 lijkt alles "blanco" te zijn.

Dat heb ik met de heli ook gedaan, en ook de instellingen in de Tx heb ik in zijn geheel nagelopen/aangepast. Maar ik ging er niet van uit dat ze ook in andere modellen in de Tx zouden hebben zitten rommelen.

Maar goed, wijze les voor de volgende keer: Een model altijd eerst resetten.

@student: Dat sowieso.

Net mezelf eens even verdiept in de failsafe icm futaba S-FHSS en weer wat wijzer, maar ook een vraag rijker geworden.

De 3GX MRs op de 450Plus is FBL unit en RX in 1 als het om S-FHSS gaat. Daarbij houdt deze voor de failsafe de in de zender ingestelde waarden aan. Alleen bij Spektrum of JR kan- en moet je tijdens het binden bepalen wat je als failsafe zou willen.

So far so good en duidelijk!

Maar dan nu naar een losse S-FHSS receiver en de 3GX: dat moet ik eens goed gaan testen, want wat gebeurd er in dat geval?

Wordt de waarde uit de zender nog steeds aangehouden?

Hier ben ik bij het afstellen van uit gegaan en dit lijkt me op zich het meest logisch aangezien je met de zender in principe de waarden die de ontvanger uit moet sturen als ze elkaar uit het oog verliezen instelt.

De 3GX ziet dit dan gewoon als input en zal deze waarden volgen.

Of worden toch de waarden uit de 3GX aangehouden?

En wat gebeurd er dan als de verbinding tussen receiver en 3GX wegvalt?

Mij lijkt het meest logisch dus:

- Verbinding tussen zender en receiver valt weg: Waarden uit de zender
- Verbinding tussen receiver en 3GX valt weg: Waarden in de 3GX

Omdat bij m'n failsafe test gewoon de instellingen die ik verwachte naar voren kwamen (Pitch, Elevator en Aileron naar 0º en throttle dicht) ben ik hier niet verder in gedoken, maar dat ga ik toch maar eens doen voordat dadelijk blijkt dat in de ene situatie andere waarden aangehouden worden als in de andere.

Edit: over de pitch instelling bij failsafe zijn overigens nogal wat verschillende meningen. Align adviseerd vol positief en anderen weer vol negatief. Zelf heb ik 0º aangehouden omdat dan bij upright of inverted in principe geen verschil in gedrag optreedt.

Last position hold zie ik in ieder geval niet zitten.

Wat houden jullie gemiddeld aan? (ik heb dit al eens gevraagd, maar volgens mij heeft toen alleen Student aangegeven wat zijn instellingen waren, ben wel benieuwd hoe anderen hier over denken.)

floris om er nog 1 toe te voegen kijk ook eens in je specs van je ESC. Tegenwoordig hebben verschillende ESC's ook een failsafe. Als ze bijv 3sec geen signaal op de throttle meer hebben gaat de motor uit of schakelt de ESC helemaal uit.

In dit geval dus dat je RX er mee ophoud gaat je ESC ook geen throttle meer krijgen en valt ook de ESC na 3sec in failsafe.

als verbinding tx-rx wegvalt gebeurd het volgende, in principe stel je de waardes in met de zender, maar bij initialiseren programmeert hij de rx met deze failsafe waarden (eigenlijk zo van mocht de verbinding wegvallen gebruik dan dit :-).

volgens mij kan je de failsafe van de 3gx instellen zoals je wilt met de stick posities maar dit weet ik niet 100% zeker of dit bij fut rx gebruik ook kan , bij een sat in ieder geval wel.. throttle is zowieso een preset.

er zijn verschillende systemen en elk is net wat anders , jouw fbl unit wordt direct gevoed vanuit de esc/bec als het goed is terwijl de mijne via de rx gevoed wordt, verschil als mijn rx uitvalt valt alles uit want de fbl unit krijgt geen prik meer :-)

De RCE-BL70G heeft alleen een cutoff voltage instelling, verder geen failsafe bij signaalverlies oid.

Ik kom er net overigens achter dat align wel degelijk modellen voorgeprogrammeerd heeft in de Tx :-(

Ik had model 3 nog niet gereset, alleen model 4 en wat blijkt: als ik model 3 reset komen daar de standaard instellingen in voor een Trex 250 met 3GX MRs. De modelnaam wordt 25MR en bij mijn 450 was deze 45MR.

Lekker handig als je daar een nieuw model onder wil zetten. Kan je eerst alle instellingen na gaan lopen voor je kan beginnen :-(

Het is dat ik geen zin heb om m'n 500 opnieuw te programmeren anders had ik deze ook eens gereset om te kijken wat ze daar onder verstopt hebben.

Model 4 wordt zoals gisteren al ondervonden wel echt een blanco model dus alleen de eerste 3 lijken in de firmware vooraf ingebakken te zijn.

Staat er nergens in de handleiding iets over in de zender voorgeprogrammeerde modellen? Ik zou contact opnemen met Align om te vragen hoe dit zit.

Back