Floriske.nl's heli avontuur

@Sven: schuimpje is hetzelfde als wat er voorheen onder zat toen de heli wel goed vloog. Daar is verder niks mee gebeurd.

@Bert: Slijtage na 14 vluchten? Het kan natuurlijk, maar dat zou wel heel vlug zijn. Toch ga ik het niet uitsluiten. Ik wil nog een paar dingen proberen/uitsluiten en als ik het dan nog niet goed krijg zal ik de lagers eens vervangen.

M'n quad en T6J zijn overigens verkocht inmiddels dus mijn korte quad avontuur is weer voorbij.

14 vluchten is inderdaad erg weinig, om lagers al om zeep te hebben...

Maar er kan natuurlijk ook een maandagmorgen lager bij tussen gezeten hebben, he?

Groet, Bert

Ik heb het met een paar heli's nu gehad, dat de staartservo de boosdoener bleek.

Maar heb ook al een paar keer dergelijke problemen voorbij zien komen waarbij een lager, zwaar lopende aansturing, speling oid het probleem was..
Governor is ook een berucht apparaat wat dit kan veroorzaken.

• Servo "lijkt" goed te zijn, maar sluit ik nog niet uit
• Alles aan de staart loopt super soepel, dus zowel de torque tube als de aansturing
• Governor gebruik ik niet

Quadavontuur al voorbij? Waarom?
Ben nl. ook aan het twijfelen er een te bouwen. Al weet ik niet of ik me er zo lang mee kan amuseren als met de heli's...

Laatst bewerkt door een moderator:
misschien een beetje welke uitdaging je erin legt en wat je er mee wil doen.
Bijvoorbeeld in een later stadium uitbouwen tot fpv vliegen.

ik ben er dus ook een aan het bouwen, maar dan zo budget mogelijk, als ik het dan ook niks vind heb ik er in ieder geval niet veel geld aan besteed ;)

Floris, het kan ook zijn dat de gain te laag staat. Je moet in ieder geval een keer het punt op zoeken dat de staart snel gaat overcompenseren.

Bij de Logo 400 kreeg ik de staart ook niet goed. Tot ik de gain flink omhoog draaide. Daarna was deze super strak.

@Sven: dat is waar natuurlijk. FPV vliegen trekt me persoonlijk niet zo en voor "los vliegen" vond ik een quad gewoon lang zo leuk niet als een heli.

@Joop: voorheen stond mijn gain op 30%. Hier ben ik in de nieuwe zender dus ook mee begonnen en van daaruit ben ik zowel omhoog als omlaag gaan werken. Bij 15% hield de staart compleet niet meer (bij een piro sloeg deze nog bijna een kwartslag door) en bij 55% begon deze redelijk heftig te oscilleren.

Ik heb inmiddels de staart er af gehad en daar eigenlijk niks aan kunnen vinden. Verder de kop, featheringshaft, lagers, main shaft etc. nog een keer nagelopen en niks gevonden.

Voor de zekerheid heb ik de Gyro instellingen in de 3GX nog een keer in zijn geheel doorgelopen en de kabels naar de 3GX nog een keer wat meer "opgeruimd" en anders vast gezet.

Als dat niet geholpen heeft ga ik langzaamaan maar onderdelen vervangen .... maar ja, waar begin je dan

Als alles goed loopt en draait..
Als hij nergens een zwaar punt in de aansturing heeft (goed opletten, komt stiekem toch wel eens voor)
Kan nog zijn dat hij wel enige zware punten creeert als hij is opgetoert, de bladhouders worden dan naar buiten geduwd/getrokken, en gaan stevig in de lagers hangen. Zit daar iets mis, kan hij blokkeren/zwaar gaan lopen.
Bladen eraf, staartservo los, optoeren en voelen wat de servo moet doen.
al heb ik dit persoonlijk nog niet gehad of gezien in mijn omgeving

Voor een 500 zal dat niet zo gek veel zijn..
Nooit gemeten persoonlijk, maar ik verwacht dat dit op 1 kilo zal zitten ongeveer
met staartbladen erop dan..

Een servo kan meer verzieken dan je lief is..
Ik heb jaren gezocht en gesleuteld aan mn 250 om die &%^*#*(&&@(* staart goed te krijgen..
Gain omlaag en hij klapte weg, gain omhoog en hij ging hunten.
zonder goed punt ertussen
upgrades.. balanceren, staartdelen van andere types erop, allemaal geen oplossing.
Van ellende servo veranderd naar een kwalitatief beter type.. En zowaar: alles weg!

450 heeft een tijd hetzelfde gehad, daar was het een combinatie van speling, een heeeeel licht zwaar puntje in de aansturing, een tik trilling hoofd en staartbladen waar een tapeje van weg was
kan een rotzoektocht zijn.

ik weet trouwens dat de 3g toendertijd een kleine heli modus had, en een grote heli modus.
zette je een 450 of kleiner op de grote heli modus, kon je ook dergelijke dingen krijgen

Kijk eens of je delay goed staat van de gyro(ook in de 3gx).. heb ik met de gp780 op de 450 me ook een breuk aan gezocht in het begin, misschien kan je er wat mee.

Daar ben ik niet aan geweest dus die zal nog stock staan (0% gok ik? ).

Ik neem aan dat deze in ieder geval 0% zou moeten zijn als uitgangspunt?

Volgens mij, ik gebruik die align gyro/3gx al ff niet meer, is er een delay voor 250 en 450 size heli's en een voor 500, 600 en 700 heli's. Maar zeker weten doe ik het niet. Even de manual erop na slaan, daar staat het vast in.

Oh en probeer eens de tail rotor op een paar punten in tegengestelde richting te draaien, tegen de counterbearing in dus, kun je hem terug draaien op een bepaald punt, als hij terug KLIKT, is er ergens toch een tail drive gear gestript, kan ook voor problemen zorgen , die witte zijn zeer zacht.. ik heb ze in het begin eens gestript, ik weet nog steeds niet hoe en waar, maar iemand zag het toevallig en wees me erop, je zag het amper, nieuwe erop gedaan, die zwarte, nooit geen problemen meer gehad en je kunt de tail rotor niet meer terug klikken.

dat is valkuil 1 als je rare dingen tegenkomt...
het is natuurlijk een eerste uitgangspunt, maar daarna moet je alle uitgangspunten laten varen.

Soms is het een combinatie van factoren, waardoor ook gain instellingen etc wijzigen.
Toendertijd heb ik de 3g als staartgyro een keer buiten werking gezet (ik was door alle ideeen heen) en had er een ouderwetse 401 op gezet met een staartservo van mn 600.
en zowaar: probleem was nog identiek. Kortweg, toen was het een hardware probleem.

Was op een gegeven moment weg toen ik een andere staartunit (heli ding aan de achterkant) had vervangen.
Was ook het nieuwe aanstuursysteem, en opeens was het probleem weg.
staart was opeens ook een hoop speling kwijt

Terwijl alles toch zo ver als mogelijk was gecontroleert en aangepast

Zeker omdat ik nu met de T14SG vlieg ipv de T6J en daarbij alle 3GX instellingen opnieuw doorlopen heb (muv een aantal compensatie instellingen en de gyro delay) wil ik dit soort instellingen niet uitsluiten als veroorzaker.

Stel dat de gyro delay inderdaad op 30 staat in plaats van 0 en dat dit icm de nieuwe zender het probleem veroorzaakt? Klinkt onlogisch, maar is wel iets wat ik kosteloos (dus voor dat ik onderdelen ga vervangen) kan bekijken. Nee heb je, ja kan je krijgen zeggen ze dan wel eens ;-)

Ik heb gisteren ook nogmaals de gyro instellingen in de Tx nagelopen. Bij de T14SG heb je 3 gain instellingen (RUD, ELE, AIL waarvan de laatste 2 niet gebruikt worden igv de 3GX, maar enkel voor bepaalde Futaba gyro's zijn) waarbij je niet alleen een percentage in kan stellen, maar ook type (GY of Normal), mode (AVCS of Norm) en een knop voor trim/finetuning. Daar hoeft natuurlijk ook maar 1 ding niet goed te staan en het gaat ook al mis.

Ik had (en heb nu nog steeds) als gyrotype "GY" ingesteld op "AVCS" en zonder trim/finetuning. Dat zou voor de 3GX goed moeten zijn.

Wellicht dat ik wel eens 1 van de draaiknoppen als trim/finetuning in ga stellen zodat ik makkelijk in de vlucht de gain instelling kan veranderen. Mocht daar een goede stand uit komen dan kan ik de bijbehorende waarde later weer uitlezen en definitief instellen.

Het is gewoon balen dat ik de heli 's avonds niet kan proberen omdat het zo vroeg donker is.

Back