Floriske.nl's heli avontuur

Ho wat lees ik nu, een 550 size aangeschaft floris? :) proficiat met de aankoop he!

We zijn ongeveer evenlang aan het heli vliegen, maar ik heb de 500 size overgeslagen en van 450 in de herfst van vorig jaar ineens naar 550 gegaan, een oude flybar raptor van TT. Echt een heerlijke heli is/was dat. Waarom was denken ze nu, ligt hij missch nu in de kliko.. Nee toch niet maar de laatste tijd staat hij treurig in de koffer van men auto te kijken hoe ik met zen nieuwe broertje aan het vliegen ben, de nieuwere 550E FBL Raptor :)

Wat een verschil.. hij voelt gewoon veel levendiger. Het lijkt wel de oude raptor maar met een turbo erop gemonteerd :)

Maar 550 is een heerlijke maat vind ik,komt al heel dicht in de buurt van 600 en een heel eind groter dan 500 he.

Heel veel plezier met die van jou,power zal hij zeker ook voldoende hebben :)

En euhm.....

HOU HEM HEEL HE (dat geld ook voor mij hoor ;)

Dat lees je goed inderdaad.

Voor mij was een 550 de logische volgende stap. Ik hoorde van diverse mensen dat een 600 eigenlijk (net) niet geschikt is voor 6S en 12S juist weer overkill is en kostbaar in verhouding tot de maat heli.

Bovendien heb ik ook meerdere mensen gesproken die een 550 fijner vinden vliegen dan een 600 en op de club is er zelfs iemand (die toch behoorlijk kan vliegen) waarvan zijn 700 staat te verstoffen sinds hij de 550L Dominator heeft, gewoon omdat deze zo lekker vliegt.

Ik was elke vlucht ook weer zo onder de indruk van de 550L Dominator van 2 mede clubleden dat deze bovenaan mijn verlanglijstje stond. Toen 1 van hen dan ook aangaf hem te willen verkopen was de keus zo gemaakt. Een heli waar ik de historie van ken, weet hoe deze gebouwd is en hoe er mee omgegaan is.

Overigens vliegt hij nog niet. Ik wil de bekabeling van met name de ESC en usb quick link grondig en goed aanpakken (inkorten/zelf goed op maat maken waar nodig) en wacht hiervoor op nog wat kabel. Ik heb al een crimp tool en losse JR pluggen hiervoor.

Verder heb ik een 2S lipo voor de voeding van de elektronica waar nog EC3 aan moet ipv Deans-T en waarvoor ik nog een verloop van EC3 naar 2x 22awg met JR moet maken voor separate/redundante voeding van Rx en FBL unit.

En ook voor jou geld inderdaad/uiteraard: Enjoy en houd hem heel!

Eindelijk tijd vrij weten te maken om de 550L helemaal af te maken en af te stellen. Alleen m'n throttle en pitch curves nog ff instellen en dan hopelijk 1 dezer dagen de maiden!

een 550er is natuurlijk veel lichter dan de 700er,
en ook de lipos 6s i.p.v. 12s scheelt veel gewicht,
maar vliegen doet een 700er toch wat anders,
alles zijn voor en nadelen !

Ja dat klinkt iets minder sven, veel succes met het herstel. Als het een kleine troost kan zijn, heb vorige vrijdag men 550 ook tegen de grond getikt,ook een mechanische fout, had nog maar pitch controle op 1 main blade ipv de 2, heli's hebben dat precies niet graag. ;) maar wel wat schade betreft veel geluk gehad. En was ook op lage hoogte maar gelukkig nog wel de throttle hold net op tijd getrokken.

Maar het hoort bij de hobby,maar het is wel een feit dat een 700 een stukje kostelijker is.

Mvg

tja .. 2015 is niet echt mijn jaar denk ik haha.
nou ja het is balen.

maar het is niet niet anders .. weer een smak geld tegenaan gooien, opbouwen en een nieuwe poging.
hobby's kosten geld.

Laatst bewerkt:
Tjah, schade hoort bij de hobby maar je hebt inderdaad wel pech Sven :(

Vandaag dan eindelijk de maiden met de 550L gehad en dat ging gelukkig volgens het boekje.

5 min hoveren en met de gain rommelen en vervolgens nog 5 minuten rond gevlogen. Helaas niet meer tijd, maar wat een machine! Vliegt echt heerlijk :D

Verder bij HK 2 Turnigy Reaktor 250W (icharger 106b clone) laders gekocht (nog geen 3 tientjes per stuk in de sale) zodat ik m'n 5000mAh 6S in ieder geval op ca. 2C kan laden.

Mijn huidige laders zijn maar 80W dus dat schiet niet echt op ;) voor de 500 heb ik 3 lipo's dus daar was 1C niet zo'n probleem maar vooralsnog heb ik maar 1 lipo voor de 550 dus dat mag wel wat vlugger.

Een degelijkere lader (hyperion eos730i duo) staat nog wel op het verlanglijstje maar voor nu heeft het wel weer even genoeg gekost.

Laatst bewerkt:
Zo, vandaag weer 3 vluchten op de teller van de 550 gezet. Hij vliegt na een paar vluchten al zo soepel en vertrouwd dat ik er alles al wel mee doe wat ik met de 450 en 500 ook al deed muv inverted hoveren.

Na wat rommelen en na iedere vlucht uitlezen van de regelaar weet ik inmiddels dat ik op zo'n 2400 à 2500 toeren lekker vlieg met voor mij voldoende power. Dus 1 dezer dagen de governor maar eens aanslingeren rond die koers. Kan in de regelaar meerdere toerentallen instellen voor de governor dus ga er ook nog eentje inzetten die net wat hoger ligt voor als het eens echt gek moet ;)

Verder mijn ervaringen met de gpro gbl unit tot nu toe: erg goed! Eenvoudig af te stellen maar wel met uitgebreide mogelijkheden voor het naar wens finetunen. Super stabiel en geen rare hickups oid.

De reaktor 250W laders zijn ook al binnen en werken prima. Op 12V max 8.5A op 6S maar vanaf 13.5V de volle 10A. Heb 2 575W HP server voedingen gekocht en de onderdelen om deze om te bouwen zijn ook al besteld. Hiervan is het voltage op te regelen tot 13.8V dus dat is ook perfect.

Ik twijfel nog of mijn Super CP en V120D02S in de verkoop gaan maar denk het wel. Die worden toch nooit meer gebruikt. Alleen geen idee wat die nog op gaan leveren? De 450 en 500 blijven in ieder geval nog wel.

Tot zo ver weer.

mooi te horen (lezen) Floris,
bij mij is ook alles wat kleiner is dan 500 uit de collectie genomen,
alleen mijn Fun-Heli (en vakantie heli) blijft.

Veel plezier verder
groetjes, Uwe

Grr, zondag naar het veld geweest maar niet kunnen vliegen!

Zag dat de elevator servo van de 550L raar deed bij het initialiseren en die blijkt dus defect te zijn.

Een bekend probleem met vroege versies van de BL815h en BL855H servo's dat door Align zelf glashard ontkent wordt ondanks dat Align USA en Freakware (tegenwoordig distributeur in Europa) het wel erkennen. Een mede clublid heeft ook exact hetzelfde probleem gehad met zijn elevator servo.

Gelukkig wordt eea als het goed is wel onder garantie vervangen.

Servo's zijn op 550 en 700's verkocht en vind het persoonlijk levensgevaarlijk dat hier door Align zo mee omgegaan wordt :(

Servo's kosten ook nog eens 135,- per stuk.

Balen!

Amai floris dat is idd balen.. goeie tip, neem altijd minstens 2 heli's mee als je nr de club gaat, dan ben je iets meer zeker dat je dan toch al altijd kan vliegen :)

Goed dat je het zegt van de servo's want heb me onlangs nog een (wat oudere) fbl rex 550 aangeschaft.. amai zijn die servo's zo duur.. en als je nu nieuwe koopt zijn ze dan beter..? Of zijn ze gewoon identiek aan de "oudere"

Ben is benieuwd of het lukt in garantie..

Succes en idd wel wat schandalig van align..

Dat is zeker balen zeg! Maar gelukkig merkte je het probleem op voordat je ging vliegen.
Nu maar hopen dat je het er voordelig vanaf brengt[emoji29]

550l dominater is dat met een dfc kop? Weet dat nu effe niet vanbuiten.. Of heeft het er niets mee te maken en gaan ze bij de gewone fbl ook stuk.. dacht dat bij dfc de krachten op de servo's groter waren..

@easy: het gaat specifiek over de genoemde servo types en die zijn inderdaad zo duur. De klachten komen niet door zware belasting volgens mij. Meestal gaan ze schijnbaar stuk tijdens het initialiseren.

Ik had mijn 500 niet bij omdat daar wat lagers in vervangen moeten worden. De 450 waaide het te hard voor naar mijn zin.

@Jeroen: ga denk ik toch maar vast een nieuwe servo bestellen. God weet hoe lang ik anders niet kan vliegen ...

Zie net dat ik ds610 coreless digital servo's op men rex 550 heb..
Jou heli zal zoiezo jonger zijn dan de mijne veronderstel ik.
Spijtig dat ze dan hun nieuwere spullen niet wat beter testen..

Kan er niet aan doen maar vind het echt een hoog bedrag voor die servo.. een ds610 kost minder dan de helft.. die is dubbel gelagerd ook en met titanium tandwielen..

Als je niet zeker bent of je andere swash servo's het gaan houden is het misschien al interessanter om alles door ds610 te vervangen..

Ik denk maar wat luidop he,wil niks opdringen.

En idd zondag was veel wind voor 450 size..

Back