Floriske.nl's heli avontuur

align is op servogebied zeker niet bij de top te rekenen..
ze hebben op papier goed spul.
maar blijven de servo's ook lang goed?

persoonlijk heb ik op de 450 1 goed setje gehad.. 2e set was in no time de elevator raar aan het doen. let wel, die eerste set heb ik 3 of 4 jaar mee gedaan.. heli is nu in totaal 8 jaar..
bij ons op het veld met de nieuwe 415's ook 2 servo's die raar deden. dit was dan niet mijn heli, maar dan nog.
op mn 600 1 set 610's uitgefikt na een jaar gebruik. vrij vlot. en veel te korte levensduur.
tweede set werkt nog.. heb er alleen geen vertrouwen in dat dit nog een vol jaar goed gaat..

align heeft bij de servo's een beetje last van een slechte kwaliteitscontrole, gok ik
iig, als ze zo duur zijn, pak ik liever een ander merk..
als zo'n servo het in vlucht begeeft, ben je 100% zeker ook de heli kwijt.
of je komt er achter dat je beter aan de loterij mee had kunnen doen ;-)

Oké interessant onderwerp dit!
Zelf heb ik op de 600er en 700er ook de DS610 servo's van Align.
Tot nog toe geen klachten gehad... Maar welke servo's adviseer jij dan @Student? Ik ben nog aan het oriënteren voor mijn volgende project (Gaui x7)

align is op servogebied zeker niet bij de top te rekenen..
ze hebben op papier goed spul.
maar blijven de servo's ook lang goed?

persoonlijk heb ik op de 450 1 goed setje gehad.. 2e set was in no time de elevator raar aan het doen. let wel, die eerste set heb ik 3 of 4 jaar mee gedaan.. heli is nu in totaal 8 jaar..
bij ons op het veld met de nieuwe 415's ook 2 servo's die raar deden. dit was dan niet mijn heli, maar dan nog.
op mn 600 1 set 610's uitgefikt na een jaar gebruik. vrij vlot. en veel te korte levensduur.
tweede set werkt nog.. heb er alleen geen vertrouwen in dat dit nog een vol jaar goed gaat..

align heeft bij de servo's een beetje last van een slechte kwaliteitscontrole, gok ik
iig, als ze zo duur zijn, pak ik liever een ander merk..
als zo'n servo het in vlucht begeeft, ben je 100% zeker ook de heli kwijt.
of je komt er achter dat je beter aan de loterij mee had kunnen doen ;-)

Mmm dus die ds610 is dus ook geen groot succes blijkbaar..
Fikken ze uit tijdens het initialiseren of ook tijdens de vlucht.. jongens jullie maken me wel bang he ;)

Overal savox op gooien dan ofzo..

Straks moet ik nog terug met men oude fb raptor gaan vliegen met zen cheapy futaba servo's en mechanische swash.. maar aan dat ding mankeert wel nooit iets ;) al een geluk dat ik hem nog heb dan :)

@Jeroen: ga denk ik toch maar vast een nieuwe servo bestellen. God weet hoe lang ik anders niet kan vliegen ...

Ja dat zou ik ook doen als ik jouw was. Er is niks zo vervelend als je geen van je heli's kan pakken wanneer je dat wilt.

Ik ben zelf nog steeds aan het wachten op een oneway bearing voor m'n 600er, en mijn 450er ligt ook nog helemaal uit elkaar.
Maar deze week zeker de 700er uitlaten gezien de weersvooruitzichten[emoji1]

Floris, balen man, maar gelukkig heb je 't op tijd opgemerkt.

Waarom stop je er geen setje Savox in?
Betaalbaar en voldoen echt prima.

Mocht je eventueel voor 610's gaan, dan heb ik eventueel nog wel een 650 tail servo voor je liggen mocht je interesse hebben.

Futaba servo's gaan anders vrijwel nooit "zomaar" kapot....

Nee ben er tevreden over geen klachten, eigenlijk naderhand gezien was het niet echt nodig van de 3001 te vervangen door een dig. futaba. Missch zwier ik de 3001 er wel is terug in als ik de dig. op een andere heli wil.

@jeroen1987

Ja deze set up he

Eigenlijk was het een totaal onverantwoorde stunt maar het blijft ongelooflijk hoeveel kracht deze helis hebben.. 56 kg omhoog getrokken.. was eerst nog een discusie over of ze haar zware witte botjes mocht aanhouden of niet,dan toch maar aangehouden.

Batterijen waren wel volledig leeg na 40sec.

Laatst bewerkt:
balen is het wel met de servos voor die prijs !

zelf vlieg ik met 2 van mijn heli's DS servos,
echt heel veel in gebruik,
maar noooooit een probleem gehad,
bij mijn kleinste heli heb ik MKS servos gekomen.

Groet
Uwe

ik ben alleen aan het orienteren nog.. voor een beetje servo moet je tegenwoordig lichaamsdelen verkopen zo'n beetje..

Mijn 610's had ik +/- 1 a 1,5 jaar mee gevlogen, toen me op ging vallen dat de heli weinig "punch" meer had.
dit viel me op tijdens een les, toen ik hem ff op hoogte wilde trekken.
volgende tank heb ik zelf ff gevlogen, omdat ik dit eventjes zelf wilde meemaken.
kwam er dus achter dat ik fff vliegend de motor niet ingekakt kreeg. qua geluid klonk het alsof hij niet belast werd, en echt vlot ging hij ook niet. en dat hoort wel..
Volgas climbout gedaan, weer zakte de motor niet echt in. en bij dalen kreeg ik echte problemen, 10 meter boven de grond wilde ik afremmen (liet hem recht omlaag komen), maar hij remde niet.
op 9 meter had ik al vol pitch, maar hij remde niet echt.
pas op 0,5 meter hing hij stil..
Bleek dus dat 1 servo opgefikt was, en deze heeft OF de rest meegetrokken, OF de BEC plat getrokken.
ik denk het eerste, anders had de ontvanger wel een reset gehad.

tweede set doet het nog, maar heel af en toe test ik het even door wat grover te vliegen, en moet zeggen dat ze me nu niet echt meer overtuigen..

Persoonlijk zit ik bij MKS en futaba te kijken.
Futaba heeft een beetje als nadeel dat je minimaal een jaar op droog brood moet. Aan de andere kant, ze hebben een reputatie dat ze eigenlijk onverslijtbaar zijn...
moet je wel de brushless hebben. anders verslijt je alsnog de koolborstels.. HV moet je zelf weten. Kan hier alleen voor mezelf niet echt de vinger leggen op welke types ik nu moet hebben.
Daarnaast heeft futaba alle zwaardere/duurdere/betere servo's uitgerust als S bus servo, maar kan echt werkelijk nergens vinden of dat ook gewoon op een normale ontvanger geprikt kan worden.
her en der een vage zinspeling.. maar niet echt veel concreets.

MKS heeft ook een extreem goede reputatie, en is IETS liever voor de beurs. Ook deze brushless.. HV kun je doen, ook hier geen verplichting.
MKS heeft een paar gouden oude setjes. o.a. de 950 en de 980
ook hier wat S bus onduidelijkheid. maar dat ben ik. zo jammer als je perfecte servo's koopt, en je kunt ze niet gebruiken.

SAVOX valt bij mij meteen af. excuseer mezelf alvast voor de voorstanders ;-)
SAVOX en align hebben extreem korte lijntjes. tot het punt dat 1 van beide de ander zijn servo's maakt.
vroegah hoorde ik altijd dat align de savox servo's maakt, tegenwoordig lijkt het omgedraait. maar de geruchten geven wel vrij duidelijk weer dat er een kruisbestuiving zit.
ze hadden in de begintijd (paar jaar terug als ik me niet vergis) zelfs een 610 tegenhanger, die exact hetzelfde probleem had met zijn overdadige stroomconsumptie..
Align heeft wel eens foute servo batches.. savox niet?

En ik vind het een beetje veel geld om te testen of savox nu beter is dan align of niet...

Mmm dus die ds610 is dus ook geen groot succes blijkbaar..
Fikken ze uit tijdens het initialiseren of ook tijdens de vlucht.. jongens jullie maken me wel bang he ;)

Overal savox op gooien dan ofzo..

Straks moet ik nog terug met men oude fb raptor gaan vliegen met zen cheapy futaba servo's en mechanische swash.. maar aan dat ding mankeert wel nooit iets ;) al een geluk dat ik hem nog heb dan :)

je moet je ook weer niet te snel bang maken ;-)
de halve wereld vliegt er mee.. alleen heb ik altijd pech met dat soort dingen.
heb altijd precies de foute batches en zo.
Alleen gebeurt me dit bij align een beetje te veel. vandaar dat ik bij mijn eigen spul align er uit werk ;-)

Wil niet zeggen dat de 610 ruk is. ik ben alleen een beetje anti 610 op mijn spul, achterhoofddingetje.
Je kan natuurlijk testen of het goed gaat, dan zou je een logger ertussen moeten zetten af en toe om je stroomverbruik in de besturing af en toe te monitoren.
gaat die op een gegeven moment stevig omhoog, heb je OF een goede vlucht gehad, OF een servo die versleten raakt..

wat trouwens bij alle servo's met koolborstels kan gebeuren.

helemaal met eens @Student :
en idd HV alleen gebruiken, als je ook een HV set-up vliegt,
ik heb het gevoel, dat de gewone (MKS b.v.) servo's beter gaan met een 6 volt set-up dan de HV.

Ja mijn 700df vliegt ook gewoon en niet HV.. zie er voor mij persoonl ook niet het voordeel van in, ben ook maar een lichte acro vlieger met snelle heli's en een trage leercurve ;)

Als de stroom lager was bij een HV servo zou ik dat wel een voordeel vinden maar dat lijkt meestal niet het geval.

Ik had een set align ds610/ds650 op m'n 600 (compass 6hv) met een 2s life accu voor de voeding. De lagers van de compass 1050kv motor versleten maar de servo's bleven probleemloos werken. Met de verkoop van de heli heb ik die servo's wel bewaard om evt weer te gebruiken.
Op m'n atom 500 de zelfde ervaring met align ds510/ds650 met zowel de standaard ~425 als ~500mm bladen.
Misschien heb ik geluk of een ander juist pech. Eerder ook wel mindere ervaringen met goedkopere servo's op de 450 en 500. Toch lijken de 3 tgy306 servo's het wel erg goed te doen als swash servo op m'n goblin 380.

@easy: Ik draai HV. Alle elektronica wordt separaat van de vlieglipo gevoed dmv een 2S lipo

@sven: als ik er een ander merk op moet zetten ben ik nog meer geld kwijt. Align vervangt de servo's als het goed is onder garantie en de nieuwere variant is net wat anders en heeft deze problemen voor zover bekend niet meer.

Ooh dat had ik niet begrepen dat align ze vervangt. Nou prima toch. Wel jammer van de extra down time van je machine .. maargoed, shit happens.

Daarom denk ik er over toch maar vast een nieuwe servo aan te schaffen, maar twijfel nog. Het mooiste we hebben weer toch al gehad inmiddels.

Back