Floriske.nl's heli avontuur

... mijn oude Rex 450 ben ik het laatst ook met 4s gevlogen,
alleen heb ik geen pinion vervangen, maar gewoon met hogere touren gevlogen,
dat ging zo als een raket !

... ben je zeker, dat je
met een 10 tanden pinion met 75 % throttle hetzelfde heeft dan
met een 11 tanden pinion met 90 % throttle ?
als MrMel dat goed vind, is dat prima !

Met 11t op 4s draait hij veel te veel toeren.

10t op 4s = 3825 bij 75% (met volle lipo)
11t op 3s = 3785 bij 90% (met volle lipo)
11t op 4s = 4205 bij 75% (met volle lipo)

De governor heeft minimaal 75% nodig om goed te kunnen werken dus 11t op 4s gaat m niet worden. Hij hoeft niet veel meer toeren te maken maar ze beter constant kunnen houden en dat bereik ik met 4s en 10t.

:p naar blijkt heeft Align ooit een typefout gemaakt in de specs van de 450 Plus DFC kit :rofl: daar staat namelijk in dat de main gear 112t is maar dit moet 121t zijn (spare parts list klopt wel).

Daarmee worden de rpm's ook wat anders natuurlijk:

10t op 4s = 3540 bij 75% (met volle lipo)
11t op 3s = 3505 bij 90% (met volle lipo)
11t op 4s = 3895 bij 75% (met volle lipo)

10t op 4s blijft verder dus wel de juiste keuze maar zo klopt m'n verhaal tenminste weer ;)

Pinion en lipo zijn inmiddels binnen. Eerst volgende keer vliegen = kijken wat t doet.

... zo ziet dat maar goed uit,
je hebt met de 10t dan toch niet zo een lage throttle (governor, warme motor enzv.),
wij kijken benieuwd verder !

tipje:
Als je gaat rekenen met toerentallen, kun je beter met 4 of 3,8 volt de cel rekenen..
een lipo zakt even hard, blijft dan gigantisch lang rond 1 voltage hangen, om dan weer in te storten richting leeg.
Je zal ook zien dat je jouw getallen op de heli niet gaat meten.

Meestal zit er 10 a 20 % verlies in de aandrijflijn. Dus daar verlies je ook nog wat toeren.

Maar, je gaat zowieso meer toeren krijgen.
op 4s kakt de accu minder in (minder amperes), en hij trekt dus ook de grote pieken een stuk beter.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar ik had even met volle lipo gerekend puur om het vergelijk te kunnen zien tussen 10t en 11t om zo het punt te zoeken waarop het toerental ongeveer gelijk ligt met waar ik mee vloog.

Zo, de 450 draait op 4s.

De governor van de Align regelaar is niks waard, de staart is met geen mogelijkheid rustig te krijgen. Hier kwam ik online ook al meer verhalen over tegen dus die heb ik maar snel weer uit gezet.

Draai nu 75% vlak maar misschien rond midstick nog ff naar 70% trekken.

Voor nu alleen gehoverd in de tuin en ben benieuwd op t veld.

Nope die regelaars zijn niet wat qua governor.

Je kunt er ook voor paar tientjes een HW platinum esc op gooien. Die hebben wel een prima interne gov.

Nah, wil er voor nu niet teveel geld meer in stoppen. Eens kijken wat hij zo doet.

De 450 is eigenlijk aan vervanging toe maar als ik er zo op 4s nog ff lol mee kan hebben dan kan ik dat nog ff uitstellen ;)

De 450 op 4S vliegt echt stukken beter. Nu kan ik er pas echt mee gooien en smijten ;)

Verder heb ik afgelopen week m'n 500 verkocht. Daar vloog ik niet of nauwelijks meer mee en heb er nog een nette prijs voor gekregen.

Nu mijn ogen maar weer eens open houden voor iets anders ;)

leuk met 4s de 450er,
die mijne was niet te herkennen !

(helaas naar een fatale crash ook niet meer)

suc6 verder Floris !

gr. Uwe

We zullen zien hoe lang hij bij mij nog heel blijft ;)

Ondertussen wordt het bij ons op de club steeds gezelliger (lees: meer heli's ;) )

20160717_113015-800x450.jpg

Edit: excuses voor de slechte kwaliteit foto. Verklein app die ik gebruikt heb maakt er bras van :)

Ga je die kopen ?

Ga je veel plezier aan beleven.

Heb er nu een x aantal vluchten op zitten met de logo en man man, daar kan voor mij geen ander merk aan tippen. Zo verdomd lekker vliegen.
Soms sta ik zelf nog verbaasd hoe Smooth en licht hij door de lucht beweegt.

Back