Floriske.nl's heli avontuur

nou, mijn mini titan vliegt zonder stabilisatie, zonder flybar, en in normal...

geen revo.
wel een hoop aandacht besteed aan de basissetup. vliegt als een spoortrein..
met een flinke dot pitch wil hij wel een tik om, maar dat zie je vanzelf..
in hoover en rustig rondvliegen merkte ik het verschil eigenlijk niet. wordt natuurlijk anders als er wat wind bij komt kijken..

nu is de ene gyro de andere ook niet, de ene doet wat meer automatisch dan de ander..

nu is de ene gyro de andere ook niet, de ene doet wat meer automatisch dan de ander..

Klopt... is mij vaker opgevallen, dat bijvoorbeeld de GY401 (en vermoedelijk de hogere GY versies ook) zich eigenlijk maar weinig aantrekken van wel of geen ReVo, terwijl oudere types, of de goedkopere moderne, zonder nauwkeurig ingestelde ReVo heel vervelend op Pitch kunnen reageren.

Het is ook deels gewenning natuurlijk: vroeger lukte het me om met een mechanische tolgyro en een FP brandstofheli nog enigszins rustig te vliegen: je leert vanzelf om wat kalmer met het gas om te gaan en wat "vooruitziend" te sturen (alvast wat rudder geven op het moment dat je gas/pitch geeft was vroeger een basisvoorwaarde om heli te vliegen; het hoorde er gewoon bij).

Groet, Bert

idd kan een goede servo en een goede gyro
in HH mode met een Revo-mix omgaan,

maar beter zou het zijn,
dat je met Revo in Rate mode vliegt,
en als je omschakelt naar HH mode, de Revo uitschakelt,

de lengte van de stuurstang stel je in
in stick positie 'hover' en Rate mode,
bij omschakelen naar HH pikt de servo dat op, zonder dat je het voelt.

Het was weer flink winderig op het veld vanmorgen (windkracht 8), maar omdat we de flauwste niet zijn toch weer 2 lipo's met de 500 en 2 met de 450 gevlogen.

Ik heb de staart van de 500 toch nog wat strakker gekregen door de gain nog wat te verhogen.

Op een gegeven moment waaide het zo hard dat ik met de 450 niet eens meer fatsoenlijk loops kon vliegen omdat de wind ze steeds verpeste ; -) maar ik blijf er bij dat het wel goede oefening is om met dit weer te vliegen.

leuk floris, ja met wind vliegen kan een uitdaging zijn ... maar ook wel een leuke.
Zeker een 450 heeft niet het gewicht om zich niet te laten beinvloeden door wind.

Dat merk ik met de warp ook wel, maar het maakt het ook wel weer leuk.
En die loops .. dat vergt dan even wat coordinatie om de heli goed de rondte door te sturen ;)

Maar het belangrijkste is dat je alles weer heel mee naar huis hebt genomen en plezier hebt gehad :)

De uitdaging maakt het net leuk inderdaad, alleen de koude noordenwind wat minder ;-) (staan bij ons op het veld met het gezicht naar het noorden dus dat maakt die wind nog minder aangenaam) maar het zijn maar 6 minuten doorbijten.

Loops gaan bij wat minder wind al prima met de 450, bij zoveel wind als vandaag lijkt het wel of de heli het niet trekt. Zelfs bij flinke snelheid kakt hij halverwege wat in zodat je de loop niet echt meer af kan maken. Het wordt dan meer een halve loop gevolgd door een halve flip ;-) maar ook dat zal nog wel aan mijn (on)kunde liggen :-D

Overigens vandaag ook met de 500 wat statische rolls geprobeerd. Dat is ook weer compleet anders als met de 450 en vergt weer wat oefening. Vanwege de wind nog geen ff rolls aangedurfd met de 450.

En alles is weer heel thuis inderdaad, een aangename bijkomstigheid!

Had eigenlijk ook de re-maiden van m'n Bixler 2 willen doen (wing spar versterkt en flap servo's toegevoegd) maar daar waaide het gewoon veel te hard voor.

van mij mag de lente ook wel weer beginnen ... brrr warm is anders inderdaad.

eerst zelf vliegen, en vervolgens nog even iemand aan de kabel nemen... brrr.. niet prettig aan de vingers.

met het niet trekken van de 450, bedoel je dat de motor dan helemaal in kakt?
Toch zou een 450 zich er wel door heen moeten worstelen hoor.
misschien ligt je headspeed wat te laag?

De motor kakt niet echt in, meer de heli zelf, de vaart is er met zo'n wind uit voor het hoogste punt. (Vlieg dan met wind in de zij omdat ik anders van me af of naar me toe de loops zou moeten doen).

Ik vlieg de 450 op 90% vlak. Das ergens tussen de 3000 en 3300 rpm.

Pardon?
Vlieg je dan wel goed op de wind?
Des te meer wind, des te minder jij en de heli hoeven te doen...

Tegen de wind in aanvliegen, iets pitch bij, en wat elevator trekken
Doordat de wind opeens onder de rotor slaat ipv erop, schiet de heli een aardig eind omhoog
De wind duwt de heli al door de loop.. jij moet alleen zorgen dat je de pitch wat verminderd bovenin.
Onderin hoef je eigenlijk pas weer pitch te gaan geven om op de goede hoogte uit te komen.

Kom je scheef op de wind aan krijg je een kurketrekker.
Ga je met de wind mee, moet je op motorvermogen omhoog, en wil hij niet lekker rond worden.
Dan krijg je dus de komma..

Bij ons op het veld sta ik eigenlijk altijd met m'n rug zo goed als naar het zuiden. Dat wil zeggen dat ik bij noordenwind zoals gisteren met de wind in de zij vlieg. Wil ik op zo'n moment op/met de wind vliegen dan moet ik dwars gaan staan en vlieg ik ook richting clubhuis/publiek, iets wat ik niet zo zie zitten.

Als ik gisteren met de rug naar het zuiden loops tegen de wind in had willen proberen dan moest ik dit dus van me af doen en dat doe ik liever niet.

Bij wat minder wind gaat het overigens prima, maar bij sterke wind als gisteren (onze windmeter gaf gemiddeld windkracht 7-8 aan met zo nu en dan windvlagen tot windkracht 10) lijkt het gewoon alsof de heli wat te kort komt.

aha. dat verklaard zeer veel ;-)

tip: ga dan een eind van je af zitten, en vlieg dan even tegen de wind in
of je moet ook nog te maken hebben met een weg waar je niet over mag oid..
Ik sta normaal met de neus richting oosten, en de wind komt meestal uit noorden of zuiden.
Wij hebben dan weer te maken met de verschillende luchtlagen, veel turbulentie onderin ivm de verhoging waar ons veld op ligt..
soms zit de wind op neushoogte van noord, terwijl hij 10 meter omhoog een stuk gedraaid is.
vrij irritant.. zeker met zo'n plank..

Een goeie loop maken, en niet tegen de wind in vliegen is vrij lastig. Bij mij gaat dit meestal ook mis, dat er toch een scherpe hoek in komt te zitten.

Punt met loops wind mee of zij is dat je eigenlijk minder naar de stand van de heli tov het figuur moet kijken
meer naar de richting
windje mee moet de heli bovenin het figuur al met de neus een tik naar beneden staan, en dan moet je ook negatief geven om hem goed erdoor te krijgen
zijwind zul je de heli schuin moeten hangen in de loop..

Maar, zoals vermeld: dat is echt lastig om goed voor elkaar te krijgen..

Sorry dat ik het zeg, maar die heli, die trekt zich er v.w.b. loopings vliegen geen zak van aan of het nu windstil weer is of 5 Bft...

Het is de piloot, die een ronde looping wil zien, en DAT verstiert de boel....

Als jij je sticks precies zo zou bewegen als je zou doen met een looping bij windstil weer, en je zou met precies dezelfde airspeed aan komen vliegen, dan gaat die heli probleemloos rond. Het wordt alleen vanaf de grond gezien tegen de wind in nogal een eivormige looping, en van de wind af een soort van komma....

Omdat je je airspeed niet kunt inschatten, vlieg je vaak op het oog een grondsnelheid, en dat verstoort de boel nog meer, vooral met wind mee heb je dan ERG veel vermogen nodig om de heli in de opgaande baan te krijgen, helemaal als je ook nog wilt dat de looping er rond uitziet.

Hoe je dat op moet lossen weet ik ook niet, ik vlieg zelden of nooit loopings :D

Groet, Bert

dat was mijn uitleg bert ;-)

inderdaad, het draait om de wind rond de heli..
de heli doet niets anders tov de wind, maar wij op de grond willen altijd hetzelfde zien

dan moet je stevig gaan corrigeren.
pitch spelen.
en de heli hangt dan niet meer altijd met de neus in de vliegrichting..
wat ik persoonlijk dan weer raar vind ogen

Ik heb de 450 mooi laten staan zondag en gewoon de trouwe ouwe electro raptor 30 door de wind heen geknalt :)

Ding vliegt er goed doorheen, natuurl voel je het wel en je bochten hebben wel wat extra stuurwerk nodig maar over het algemeen gaat het goed, heb hem ook een paar keer met zen pootjes omhoog rond laten gaan maar ik heb het enkel recht in de wind gedaan.

De extra wind zorgde ook voor wat extra rotor geluid van de bladen,altijd mooi. :)

het was fun en alles nog heel naar huis. :)

Gr

Dat geluid is mooi..
Zeker als je de echte blade farts krijgt :mrgreen:

Wel een klein puntje voor het achterhoofd: een blade fart is eigenlijk een teken dat de bladen in een stall gaan
De klap is eigenlijk de stall...

Is niet erg, maakt ook niet uit.
Als je maar oplet dat wanneer je dit hoort, je hetzelfde figuur niet 2cm boven de grond gaat doen ;-)

Ik heb inmiddels mijn Orange RX DSMX module en de bijbehorende programmer (om de kanaalvolgorde permanent te kunnen wijzigen naar TAER voor BNF modellen) binnen.

Daarnaast beginnen de onderdeeltjes voor de adapter ook binnen te druppelen, als m'n schakelaars binnen zijn kan ik aan het solderen.

Ik ben benieuwd! Heb zelf nog niks met/van Spektrum dus zal 1 van m'n mede clubleden even lastig moeten vallen met het testen ;-)

Omdat veel elektronica spul in 10-voud niet veel meer kost dan bij 1 stuk heb ik materiaal besteld om 10 adapters te kunnen maken. Mocht de adapter goed blijken te werken dan zal ik deze tzt voor een zacht prijsje (vermoedelijk ergens tussen de € 5,- en 10,- per stuk) in het te koop gedeelte zetten. De adapter werkt als het goed is ook met de Spektrum DM8 module, maar die is alleen DSM2.

Ik moest toch nog wat van Hobbyking EU hebben dus meteen maar even een cheap Orange RX DSMX receiver mee besteld zodat ik de eerste adapter kon testen en warempel .... het werkt!

- rx van bind plug en stroom voorzien
- Schakelaar op de zender uit laten staan
- bind knop op de module ingedrukt houden
- schakelaar op de adapter aan zetten
- de zender start dan ook meteen op in trainer mode zonder dat de interne zendmodule inschakelt wordt. Zo wordt dus alleen de DSMX module van stroom voorzien en dat scheelt weer stroomverbruik van de zender.
- wachten tot de module en rx gebonden zijn
- bind plug verwijderen en alle kanalen testen met een losse servo
- et voila, ik kan Spektrum vliegen met een Futaba zender

1 dezer dagen eens een range check doen. Als ik het goed heb moet ik hiervoor de bind knop op de module ingedrukt houden.

Verder dacht ik vandaag slim te zijn door een oude 6V 2A adapter die ik nog had liggen van een servo stekker te voorzien om zo de ontvanger van stroom te voorzien, maar gelukkig had ik de multimeter er bij gepakt om de spanning nog even te controleren. Dat was bijna 10V! Ok, die zakt nog wel wat in onder belasting, maar ik heb het er toch maar niet op gewaagd en even een 1S lipo gepakt.

Back