Zo, terug van een prachtig weekend en ervaring rijker met deze kist. Vrijdag avond met rolroeren up en geen lood een vlucht gemaakt. De vlucht ging goed, kist vloog lekker maar met flaps up werd hij onrustig. Iets te langzaam in de laatste bocht en hij was niet te besturen haast. Hij rolde de andere kant op en met slecht zicht kreeg ik hem van ver maar net terug. De baan over en naar beneden maar het was een dweil met een eigen idee. De snelheid zat er toch nog wel in leek het. Wat hard de baan geraakt en hij stuiterde weer omhoog om hard neer te komen met een klap. Neuspoot pen weer krom (6mm boor hss carbon!!!) maar dat was erg weinig. 1 hoofdpoot was ook krom! Het L stuk was door gebogen, en daarvoor was veel geweld nodig om het weer recht te buigen. Gelukkig was dat de schade maar nog steeds is de kist niet te vliegen met flaps en dus niet te landen.
Dus wat nu? Hij vloog best goed zonder de rolroeren als flaps te gebruiken...... dan dus die niet gebruiken

Maar hoe dan wel remmen in de lucht? De kist komt zonder flaps erg hard voorbij. Voordeel van een dubbele staartboom is 2 rudders die gebruikt kunnen worden als air brakes

Dit is nu ingeprogrammeerd maar nog niet getest. Ook de motor recht op de kist gezet wat al iets beter aanvoelde.
De vlucht van vandaag was lekker, hij ging als een raket. Verticaal volgas is prachtig snel en ook horizontaal volgas gaat lekker rap. Helaas duikt hij nog wel iets dus de motor moet wel domping hebben, uitlaat omhoog. Dan zou hij achter de kist omlaag drukken dus de neus omhoog. Ook een accu naar achteren om het gewicht nog naar achteren te krijgen. Hoe sneller hij ging hoe meer up erbij moest. Ook met weinig gas moest er nog up trim bij dus gewicht moest nog naar achteren. Waar ik van schrok was dat met hoge snelheid je veeeeeeeel up moet trekken om de neus omhoog te krijgen. 12kg servo moet toch voldoende zijn zou je zeggen al voelt zo'n hyperion niet super sterk aan. Wellicht komt dit door de ontbrekende motor domp en het nog iets neuslastig zijn. Ik zal nog even kijken hoeveel servo weg wordt gebruikt maar dat kan ook een probleem zijn. Ik heb de kortste arm op de servo maar de hevel is ook niet super groot. Wellicht een 20kg erop. De landing was erg mooi al was hij was snel. De kist voelde de hele landing heerlijk stabiel aan dus landen kan hij wel. Nu nog kijken of dat wat langzamer kan.
Na de landing de kist leeg getankt maar dat ging wel erg snel

En dat voor een 3min vlucht met een 2l tank.......... Hij kan ook niet helemaal vol dus wellicht maar 1900ml. Daar verbruik je bij de start al iets van 300ml van. Je wilt nog iets van 300ml reserve en veel meer zat er ook niet meer in denk ik, max 600ml. 1300ml effectief bruikbaar voor de vlucht en dat is niet veel. Ik wil een 500ml extra tank erbij plaatsen zodat de hoofdtank ook maximaal gevuld kan worden. Dan kan er totaal 600ml bij. Dan wordt het opeens 1900ml voor de vlucht ipv 1300, stuk beter

dat is ongeveer 6 ipv 4 min. Zo'n P120 SE zuipt wel als je het gas erop houdt en de kist vraagt er wel om.
Morgen wat sleutelen en wellicht dinsdag een vlucht op ons kleine veld van slechts 115m diagonaal. Ik heb wel het vertrouwen erin dat het kan met goede remmen.