flybarless van Gaui GU-365 / 368

3x Spektrum DS 821 servo`s op de swash, 9254 op de staart, Hacker A 40 8 polige motor 1300 KV en een Hacker X70 PRO regelaar. 5S 4800 Zippy-R

Als het weer nog even zo blijft, ga ik hem straks even "uitlaten" op de skeelerbaan.;)

Ik ben ook errug benieuwd hoe de staart zich gaat gedragen als ik hem in z`n achteruit zet :)
Welliswaar zit de gyro behoorlijk dicht op een van de servo`s en loopt de bandkabel dicht langs de heckservo. Als ik nog glitches zie, verplaats ik het systeem.

Filmpje komt wel als de boel naar m`n vingers staat afgesteld.

Laatst bewerkt:
Aha, geen exotische set-up dus, prima referentie voor de "doorsnee piloot" dus.
(dat zijn toch servo's die standaard bij de JR 2.4GHz zender zitten)

Bas

Het werdt dus een kort vluchtje :(

De nick is niet strak en gaat met horten en stoten tijdens vlucht.

Pitch en roll geven geen krimp, dus haal ik de gyro bij de nickservo weg en verplaats hem naar onder. Ik heb al eerder gelezen dat een gyro gestoord werdt omdat hij te dicht op een servo zat.

Wordt vervolgt :)

Dat probleem is ook opgelost !

1383490ac761ab36e.jpg

Een stukje alu strip in het frame gelijmd en daarop de gyro.

De heli vliegt nu eigenlijk best goed, dus omhoog ermee ! De heli heeft overduidelijk veeeel meer power, het stuurgedrag is prettig, de heli reageert veel direkter en lijkt overal veel minder moeite mee te hebben.
Voor 3D vliegers is dit echt een aanrader !

Nu was ik gewend dat ik best even de handen van de sticks kon halen, en dat de heli dan rustig rond bleef hangen, dat lukte even niet, hooveren is heel veel sturen. Toeren omlaag, ik schat zo`n 1500 toeren en de heli wordt duidelijk veel rustiger, opvallend is dat de heli ondanks het lage toerental , ongelooflijk scherp blijft sturen !

Bij de volgende vlucht ga wat meer op de staart letten, nu had ik de gain op 50 % staan en deed het gewoon goed bij wat lichte acrobatics.

Voorlopige conclusie : een echte aanrader voor 3D piloten! juist met snelle stuurbewegingen komt dit systeem goed tot zijn recht. De heli krijgt er een puist vermogen bij en stuurt zeer direkt.

Ik houd meer van F3C en ga er zwaardere en langere bladen op zetten.
Dan gaat dit helemaal goed komen :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou dit systeem ook bij brandstof heli`s werken..
heb zelf een vario waar ik een 4 blads kop voor heb liggen en aangezien dit systeem lekker goedkoop is..
Michien maar eens een poging wagen

Ze waarschuwen heel duidelijk dat dit systeem niet geschikt is voor brandstof modellen. Dat heeft met motortrillingen te maken.

Hallo allemaal , ik ben van plan om een GU-365 op m'n DF36 te zetten dus dit topic was leerzaam .
Rheli , ik ben wel benieuwd hoe het systeem nu bevalt na een tijd ermee gevlogen te hebben .
Ik heb uit het hele verhaal begrepen dat het afstellen niet moeilijk is en de gyro voldoet prima maar is gevoelig voor storing van buitenaf .
Ik begreep alleen niet wat je bedoelde met de swash op 30 zetten , is dit expo ? .
Wel jammer dat de gyro zo gevoelig is voor storing want dat maakt het plaatsen een stuk moeilijker op een 450 model .

Dat valt best mee hoor, bij een 450 model kan hij ook gewoon onder de heli gemonteerd worden.

Tsja, de uitslag van de swash staat bij mij nu op 30 % , anders gaat hij wel erg fel sturen. Ik heb een poosje niet gevlogen ermee door slecht weer en indoor vliegen. Wel heb ik een nieuwe kontronik regelaar binnen en langere bladen. Dat moet ik dus nog gaan uittesten .

Ik ben beniewd naar je bevindingen , ik heb ook andere draadjes gelezen op rcgroups en iedereen was uiteindelijk goed te spreken over de gyro .
Ik las wel dat veel mensen last ondervonden bij het gebruik van hun subtrims , maar dit zou geen probleem geven als je de gain op 0 zou zetten voordat je de subtrim gaat instellen .
Verder las ik nog dat je de throttle stick in het midden moest houden (0 graden)wanneer je de cyclic naar voren houd om het lampje groen te krijgen (calibreren ?) .
Ik hoop maar dat de rotorkop van de Walkera 36 gaat werken , ik ga de flybarholder vastzetten en haal de rest er af .
Ik denk dat de pitch vertraging die op de flybarholder zit er voor zorgt dat ie vrij stabiel is , maar het kan evengoed heel anders uitpakken .
Ik ga proberen om met de heli te hoveren met de flybar gefixeert en de travel te halveren en wat expo op de cyclic .
Als dat lukt moet de gaui gyro er ook geen probleem mee hebben , hoop ik .

Nee, met het verhogen van de gain beinvloed je de stabiliteit van de heli.

Dus als de gain hoger word gezet reageert de heli feller op de cyclic en vliegt ie minder stabiel toch ?
Ik vraag me af of je de Gaui GU-365 zo afgesteld krijgt dat de heli stabiel genoeg word om er grote rondvluchten mee te maken en er normaal mee kan hoveren .
Ik ben eigenlijk net flips loopings rolls aan het maken en heb tick-tocks en inverted flight op m'n Phoenix sim aardig onder de knie maar ben (nog) geen 3D piloot , dus ik wil de heli toch wel een beetje stabiel houden .
Gaat dat lukken met de GU-365 denk je ? .

zovastbedankt .

Dat is wel de bedoeling ! Als je gain hoger zet, krijg je meer gyrowerking, dus zal hij ook stabieler worden. Ik ben ook geen 3d vlieger en rondvliegen gaat net zo makkelijk als met een fly-bar. Het kostte mij alleen iets meer moeite om de heli op 1 plaats te hooveren, en dat hoop ik nu met de bladen en betere governer opgelost te hebben. Met de swash instellingen kun je de heli idioot fel maken, maar ook gewoon rustig, en expo instellen is ook gewoon mogelijk (op de zender)

De Gaui is niks meer dan een 3 assen gyro waarvan je de staartgyro vanaf de zender kunt schakelen tussen hh en normal.

Hey Rene,

mooi filmpje, heerlijk rustig! Gebruik je hier de gyro uit de flybarlessunit? En ik verbaasde me (de eerste keer) over het (erg lage) gewicht van de Mikado glasvezelkapjes. Deze 3D kap is idd vele malen mooier als de DX kap.

Greetz, Aldert

Ik zou dit systeem wel eens door iemand 3d willen zien vliegen.
En dan wel iemand die ik ken, niet zo;n promotie filmpje van de fabrikant!

Greetz,

Michiel

Misschien is het best een goed ding ? Ik bedoel ; goed genoeg voor de doorsnee helivliegers, waar ik overigens ook onder val.
Ik kan me voorstellen dat voor die-hard wedstrijdvliegers zoals jij dit systeem niet goed genoeg is.
Maar we moeten natuurlijk niet vergeten dat er een kleiner prijskaarte aan hangt ...

Bas

Back