flybarless van Gaui GU-365 / 368

Ik zeg ook niet dat dat niet zo is, maar ik zou het wel eens getest willen zien worden met wat meer als alleen hoveren.

Greetz,

Michiel

Ik heb het eraf gehaald :(

Ik krijg de heli niet lekker stabiel tijdens hooveren, en dat is juist belangrijk.
Rondvliegen en kunstvlucht (F3c) is geen probleem en gaat makkelijker als met fly-bar.

Hooveren, of lekker rustig rondfladderen moet ook mogelijk zijn met mijn heli zonder met kromme tenen te staan.

Mmm dat is jammer :-(

Toch maar een echt systeem dan ;-)
Deze uitspraak is natuurlijk gekleurd, maar door de lage Britse pond is het nu best aantrekkelijk een CSM flybarless systeem aan te schaffen: 2xSL720 + Cyclock voor 280 Euro bij Fast-lad.

Ondersteuning kan je van mij natuurlijk altijd krijgen!

Greetz,

Michiel.

Ik wil er eerst mee experimenteren in een vliegtuigje.
En ja, het is een prima staartgyro dus komt hij altijd wel weer van pas ;)

Gaui GU 365

Hallo Rhelie,
Ik vlieg reeds 20 paar jaar probleemloos met o.a een Logo 10.-Trex 600 .-Vario -JR enz. Gewoon rondjes Ik heb in de Logo vorige maand zo,n Gaui 365 ingebouwd om te kijken of het voor mij toegevoegde waarde heeft. Dus niet!! De tuimelschijf servo,s komen bij het loslaten van de stuurknuppel niet terug in neutraalstand (Heading lock ook op de tuimelschijf) Ik ben dit niet gewend dus de eerste crash is reeds hierdoor een feit. In de folder heb ik niks kunnen vinden over het uitschakelen- Alleen op de staart uitschakelbaar
Wat is jouw ervaring? Gr Jan

Zo ! even een update, toevallig kreeg ik alles op 1 dag:cool:

Het systeem, heb even een proefopstellinkje gemaakt.

138348fad6f153a88.jpg

En uit Duitsland, de Mikado upgrade.

138348fad7087c2e3.jpg

boven zitten 10 micro-switches voor servokeuze(digitaal/analoog) initialiseren, ompolen, horizontaal of verticaal gemonteerd.

rechts zitten 6 potmetertjes waarvan er 3 gebruikt worden, te weten :
Ailerron gain, elevator gain, en heckrotor max uitslag.
De gain van de heckrotor wordt via de zender ingesteld.

Instellen gaat als volgt, switch 3 aanzetten, zender inschakelen op heliprogramma, in mijn geval dus een 120 graden aansturing.
Accu aansluiten, switch 3 uitschakelen, vol nose down drukken tot de groene led gaat branden, switch 3 weer aanzetten, klaar.

En het werkt, de gyro werkt in alle richtingen en de servo`s komen niet helemaal terug op neutraal, dus heading lock in alle richtingen.

Mocht de heckgyro niet bevallen, kan ik naast dit systeem een andere gyro gebruiken.

Eerst alles maar een netjes inbouwen !

Wordt vervolgt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat heeft niets met heading lock te maken, kun je uitleggen wat er precies is gebeurt ?

Ik heb het systeem op mijn logo-500 gehad en kon er gewoon mee vliegen.
Welliswaar vloog het niet prettig, maar crashen deed ik er niet mee.

Ik hoor inderdaad meer dat het vliegen super gaat maar het hoveren enorm lastig is en niet lekker aanvoelt. Hoe moet ik dat zien? Een soort "speling" gevoel?

Ik citeer hier even een reactie van Mopilot in een ander draadje :

Dan het gevoel wat je hebt bij het sturen, dat spoort niet met een "echt" flybarless systeem. Een normale flybar heeft namelijk de neiging recht te komen na een stick input (door het statische pendulum effect). Echter een flybarless systeem heeft absoluut geen "vlakkende" eigenschappen. Jij stuurt namelijk een keer de heli in een bepaalde hoek, als je daarna niet meer stuurt proberen de gyro actief de heli in deze stand te houden. Sommige systemen kan je meer naar een flybar gevoel instellen, (verschillende modi in Vbar classic/ultra) maar dan zou het dus gelijk aan een flybar moeten vliegen en zeker niet een sterker neutraliserend effect moeten hebben zoals je nu ervaart.

Het Gaui systeem doet dit niet of nauwelijks.
Het gevoel dat dit geeft : een heli op zijn plaats houden met een fly-bar is ongeveer hetzelfde als een stalen kogel op een glasplaat in het midden houden.

De heli met Gaui systeem is hetzelfde maar dan met een bolle glasplaat.

Even achteromkijken is er dus niet bij, want dan is de heli er vandoor.

Nog een ander nadeel is de enorme gevoeligheid voor storinkjes, zelfs een digitale servo die iets te dichtbij zit zorgt voor stoorpulsjes die je meteen terugziet in het al supergevoelige rotorsysteem zonder fly-bar.

Tijdens rondvlucht is een heli wel eigenstabiel, en gaat het gaui systeem prima werken, mits storingvrij ;)
Nu ik de V-stabi heb, begin ik pas te begrijpen hoe complex het allemaal is.

Okee, dat gevoel wil ik liever voorkomen :) Ik ga hem dan niet in een heli zetten maar in een ander vliegend geval.

Okee, dat gevoel wil ik liever voorkomen :) Ik ga hem dan niet in een heli zetten maar in een ander vliegend geval.

Ik heb het systeem in een snel schuimkistje gehad met aillerons :p bespaar de moeite.
De swash gyro`s vertragen de boel zodanig dat het welliswaar stabiel is maar rete traag stuurt. De enige (goed) bruikbare gyro in het systeem is de staartgyro. Helaas werkt die met afgekoppelde swashgyro`s ook niet :(

Net bij Fast Lad een setje gekocht met kopje erbij. Wil het toch wel eens ervaren en omdat de concurrenten minstens het dubbele kosten was de keus snel gemaakt.

Zal eind van de week / begin volgende week wel binnen zijn. Heb een lang weekend maar als het begin volgende week pas binnekomst moet ik een hele rits achter elkaar werken, ik laat iig mijn ervaringen ZSM weten!

Zit alleen nog te dubben of ik het op mijn Trex 450 zet of op mijn cloontje, zou weer in de crash kosten schelen mocht het niet goed gaan ;)

Ondertussen heb ik hem erop gezet en alles volgens de handleiding afgesteld. Had eerst een maf probleem waar als ik pitch gaf (+ of -) mijn Ele servo ook omhoog of benee gaf. Moest dip switchje 3 nog even neergooien en opnieuw caliberen, toen was dit weg.

Eerste test was vrij spastisch in de tuin. Zonder op te stijgen stuiterde hij alles bij elkaar. Zal even met de Gain moeten spelen op de Ail / Ele potjes.

Momenteel gebruik ik de staart gyro van dit ding. Maar als dat tegenvalt gaat de 401 (cloon, KDS-800) er weer op.

Houd jullie op de hoogte.

EDIT:
Hover is een feit!
Na de ele / aile potjes op middenpunt gezet te hebben blijft hij stabiel hangen zonder gestuiter. Op mijn zender staat ongeveer 77 gain voor de HH functie van de staart ingesteld.
Heb trouwens HS-65MG op de swash en een HSG-5084MG op de staart. Alles draait op 6v.

Nu is het wachten op iets minder wind (ruim 20 khm momenteel, wacht op 10-15) en dan zoek ik het veldje op om alles even op gemak af te stellen.

PS;
De ball-linkjes die van de swash naar de bladegrips gaan zitten er NIET bij, die zul je dus zelf moeten fabriceren. Ik heb twee uit einden van een staartlink gebruikt (van tussen staart servo en staart mechaniek) en de afgeknipte uiteinden in een ball link gelijmt. Op de schroef kanten gewoon twee linkjes geschroeft.

Ze zijn trouwens te lang, ik heb bij neutral iets van 4 graden + pitch, zal dus iets af moeten knippen.

Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd naar je ervaringen !

Bij mij stond hij ook raar te springen in het begin door te hoge gain.
Gewoon lekker rustig weer afwachten, dan zul je hem prima kunnen vliegen mits goed afgesteld. De staartgyro had ik weinig omkijken naar, deed het prima.

Je wilt wel dat een Flybarless systeem meerwaarde heeft.
Ik heb nog geen ENKEL positief verhaal van de GAUI gehoord.
Paul vond hem ook erg slecht, veel onbedoelde stuurneigingen.

Serieus, als je Flybarless wilt gaan zul je een duur systeem moeten gebruiken, anders heeft het geen voordeel.
- AC3X
- mini-VBAR

Lees eens de vergelijking van Jurien Saelens.
ionx2-flybarless-video-8

2 dagen vrij en als de wind nou eindelijk eens onder de 30 kmh zakt dan ga ik vliegen met de GAUI.

In de achtertuin hoveren en afstellen heeft ook grenzen, en hoewel ik het uiterst amusant zou vinden om over alle tuinen te tictoc-en heb ik geen zin in klachten uit de buurt.

Je wilt wel dat een Flybarless systeem meerwaarde heeft.
Ik heb nog geen ENKEL positief verhaal van de GAUI gehoord.
Paul vond hem ook erg slecht, veel onbedoelde stuurneigingen.

Serieus, als je Flybarless wilt gaan zul je een duur systeem moeten gebruiken, anders heeft het geen voordeel.
- AC3X
- mini-VBAR

Lees eens de vergelijking van Jurien Saelens.
ionx2-flybarless-video-8

Toch zijn er wel positieve verhalen te horen/vinden op het net. Tot nu toe geen rampzalige dingen gehoord. Wel dat het wat meer afstelwerk is.

Waarschijnlijk kan ik het van een collega piloot voor een leuk prijsje overnemen. Dan gaan we het eens proberen. Kan het altijd nog op een schaalheli ofzo mocht het niet bevallen ;)

Trouwens, ik heb zoveel slop op de kop van Align dat ik zelfs bij een Gaui FBLS een postief effect ( met de nieuwe kop ) verwacht :o

Ik wil het ook niet vergelijken met v stabi. Maar op een heli van 330 euro, met als voordeel dat alle align slopkoprotzooi eruit is, vind ik stabi een beetje overkill op dit moment.

Het kost de helft van een Stabi en dan heb je de kop voor op de 450 er nog bij ook, ik vond het een leuk systeem om eens te proberen. Tevens wil ik deze heli in een rompje zetten en dan ziet flybarless er wel zo kiek uit.

Hier wat Foto's van mijn setup;

1.png

2.png

3.png

Overall.png

Back