Fokker D.XXI

D.XXI kleuren

Hey Ramses,


Neej nog niet, een uit de 1e patroon dat is me duidelijk maar weet nog niet welk nummer.
Ik ga eerst eens zoeken op internet van welke D.XXI de meeste foto's zijn.

En aan de hand daarvan denk ik proberen het patroon te verwerken op mijn kist.
Alhoewel de donkere kleuren mij natuurlijk nog wel enige kopzorgen gaan bezorgen ;)

Zoals ik al zei ik heb die kunde niet om die donkere kleuren te onderscheiden.


Groetjes pascal
 
Laatst bewerkt:
.
Ha Pascal,

Op deze zwart/wit foto van de Fokkers DXXI No. 212 t/m 215 zijn het bruin en groen moeilijk van elkaar te onderscheiden, maar wat wel duidelijk wordt is dat inderdaad geen enkel camouflagepatroon hetzelfde was. Ze lijken allemaal wel wat op elkaar maar zijn wezenlijk verschillend:

Fokker%20D21%20rij%20212-215.jpg


Ik ga eerst eens zoeken op internet van welke D.XXI de meeste foto's van zijn. En aan de hand daarvan denk ik proberen het patroon te verwerken op mijn kist.

Voor het patroon kan je inderdaad het beste een kist uitzoeken waar je (meerdere) foto`s van kan vinden.

Zal eens in photoshop kijken wat kleur t.o.v. zwart wit doet met deze camouflage voor je. Heel misschien dat we het groen van het bruin kunnen onderscheiden. Moet eerst ff goede foto`s zoeken

Groeten, Ramses
 
Zal eens in photoshop kijken wat kleur t.o.v. zwart wit doet met deze camouflage voor je. Heel misschien dat we het groen van het bruin kunnen onderscheiden.

Als ik het goed begrijp, wil jij in Photoshop de kleuren groen en bruin omzetten naar zwart-wit en dat vergelijken met de oude zwart-wit foto's om te bepalen welke grijstint groen is en welke bruin? ... dat gaat dus niet!

De manier waarop Photoshop kleuren omzet naar grijswaarden is heel anders dan hoe de orthochromatische film van destijds dat deed en dat was weer anders dan hoe panchromatische film het deed. Een vergelijking maken in Photoshop zegt dus helemaal niets.

Ik kan in ieder geval vertellen dat de door jou geplaatste foto met orthochromatische film is gemaakt, omdat het blauw in de cocarde donker is. Bij panchromatische film was het blauw van de cocarde heel licht grijs, bijna net zo licht als het wit.

Verder was een belangrijk kenmerk van orthochromatische film dat rood als diep zwart werd getoond en zwart als donker grijs. Omdat er in bruin meer rood zit dan in groen, zou ik zeggen dat de donkerste van de twee grijstinten het bruin is. De camouflage-vlek op de neus en motorkap zou dan bruin zijn ... en dat komt overeen met hoe het in de kleurillustraties is gedaan.
 
.
Ha Henri,

Dat was ik wel van plan en heb het even geprobeerd. Je kan Photoshop de kleuren laten omzetten naar zwart/wit wat inderdaad erg "onnauwkeurig" gaat. Maar je kan het ook handmatig doen.

Ik heb twee kleurenafbeeldingen even snel omgezet naar zwart wit in Photoshop, hierbij blijven het groen en bruin van elkaar te onderscheiden.

Een kleurentekening:

full


en een kleurenfoto:

full


Het meest ideaal is als je van het gekozen toestel meerdere foto`s kan vinden, natuurlijk bij voorkeur uit verschillende hoeken. Ik heb net even snel twee historische foto`s in zwart gevonden van dezelfde situatie:

full


Het voordeel van meerdere foto`s van hetzelfde onderwerp is dat wanneer een deel onduidelijk is op een foto door over- of onderbelichting, teveel contrast etc, je de andere foto vaak kunt gebruiken voor dat deel (zie hier o.a. bij de staart):

full


Waar bij de onderste foto staat: "hoog contrast, geen kleurverschil" kan je dat deel wel prima zien op de foto erboven

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
@ Henri: Wat ik met bovenstaande bedoel is dat je geen kleuren hoeft te bepalen, alleen te onderscheiden van elkaar. Bepalen zal niet gaan zoals je aangeeft, dat weet ik.
Maar Pascal heeft de kleuren groen, bruin en zand al klaarstaan in de pot en wil alleen weten welk partoon hij daarmee moet schilderen. We weten dat de motorkap (en het landingsgestel) bruin is, dus dan is ook duidelijk welke delen groen moeten. Zart/wit foto`s zijn dan in principe prima

Groeten, Ramses
 
.
@ Henri: ;)

He Pascal, wat vind je van de "215"
Heb er net drie foto`s van kunnen vinden en een getekend camouflageschema:

full


full


full


full


De tekening lijkt redelijk met de foto te kloppen, het mist wel een klein vlekje groen boven het bruin onder de cockpitkap en hier en daar lopen de "krullen" iets anders, maar met de foto`s + het tekeningetje kom je al een eind

full


full


Succes met deze mooie nederlandse jager!
Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
De 215, oorspronkeljk gevlogen door vlieger J. Linzel, heeft helaas niet de kans gehad in onze heroische verdediging succesvol mee te vechten:

De 215 steeg om 3.51 op (vlieger J. Linzel) en landde vrij snel weer.

Daarna werd de 215 hernieuwd gestart (vlieger G. Steen). Wegens gebrek aan munitie en brandstof werd de 215 om 5.05 op het strand bij Kijkduin aan de grond gezet. Daar werd het in brand geschoten.

Meer info over J. Linzel:

Op 10 mei, 1940 staat de 5de JaVa op Ypenburg als de Duitsers Nederland binnenvallen. Linzel start als vleugelman van Steen in de 215, maar keert terug om Steen te volgen als de laatste weer op Ypenburg landt. Het blijkt dat de mitrailleurs van Steen zijn D-XXI weigeren. Steen stapt over in Linzel zijn kist (de 215). Monteurs weten onderhand de mitrailleurs van Steen zijn Fokker weer aan de praat te krijgen en Linzel gaat met de ‘246’ de lucht in juist op het moment dat Duitse bommenwerpers Ypenburg aanvallen. Linzel weet al snel een Me 110 te vinden die hem niet in de gaten heeft. Linzel schiet zijn mitrailleurs af en de Me 110 duikt ter aarde. Even later ziet hij een He 111. Weer vuurt Linzel met zijn Fokker, maar buiten dat de motor getroffen wordt en rook uitbraakt, ziet hij hem niet neerstorten. Want de aandacht voor de Heinkel vervaagt in één keer door een geweldige knal en een snerpende pijn in zijn linkerbeen. Linzel begrijpt gelijk dat hij getroffen is. Overal zit bloed en de Fokker reageert heel erg slecht. Linzel besluit uit te stappen.

Een andere website verteld dit verhaal over de vliegers J. Linzel en G. Steen in de 215 en 246:

The246 had jammed MG’s as well, landed together with 215 (Sgt. Linzel) and changed pilots. Groundcrew only had to put the airpressure on for the MG’s to function. Linzel with 246 shot down a Bf110 (Schroder? 6.ZG1) (maybe only damaged), but was wounded a little later and had to bail out. Pilot wouded and brought to the hospital.
The 215 after changing places with Sgt. Linzel, Lt Steen fought with several German a/c after which he crash-landed on the beach. The 215 was set on fire by German planes and by a Dutch torpedo boat.

Omdat J. Linzel dus plaats moest maken voor G. Steen in de 215, hieronder zijn overwinning op een Messerschmitt Bf-110 in de Fokker D-XXI 246 ipv "zijn" 215:

Claims by D.XXI pilots:

Aarts, P.J.(217), 1x Messerschmitt Bf-110
Doppenberg, H.(221), 1x Messerschmitt Bf-109E-3
Droste, F.(228 ), 1x Junkers Ju88
Eden, J.(247), 1x Messerschmitt Bf-110C-1
Geus de, G(236), 1x Dornier Do-17
Grave de, F.L.M. (213), 1(2)x Messerschmitt Bf-110
Hateboer, W.(244), 1x Junkers Ju88
Kiel, G.(216), 1x Junkers Ju52
Linzel, J.(246), 1x Messerschmitt Bf-110
Overvest van, H(219), 1x Messerschmitt Bf-109
Plesman, J.C.(212), 1x Junkers Ju52
Roos, J.(229), 2x Messerschmitt Bf-110
Sitter, H.(236), 1x Messerschmitt Bf-109
Sluyter, N.(225) , 1x Junkers Ju88
Smits, P.(242), 1x Messerschmitt Bf-109
Stok van der, B.(234), 1x Messerschmitt Bf-109
Vaart van der, A.M.(212), 1x Dornier Do-215B-4

G. Steen had met de 215 helaas geen succes, maar maakte later 79 gevechtsvluchten met de Spitfire:

Luitenant Govert Steen was geboren op 12 maart 1917 aan de Rembrandtlaan, waar hij tot 1941 gewoond had. Hij werd jachtvlieger en bij de luchtgevechten in mei 1940 speelde hij een belangrijke rol. Meteen na de capitulatie zocht hij mogelijkheden om uit Nederland weg te komen. In april 1941 lukte het hem een baan te krijgen bij Fokker. Hij raakte betrokken bij een plan te vluchten met een Fokker T8-W, een tweemotorig watervliegtuig, dat afgemeerd lag in de Minervahaven in Amsterdam. Hoewel Govert nog nooit in een watervliegtuig gevlogen had, lukte het hem met drie medevluchters in de nacht van 5 op 6 mei 1941 onder de ogen van de Duitsers op te stijgen. Bij Engeland werd het toestel beschoten, omdat het een hakenkruis voerde. Govert slaagde er echter in het toestel ongeschonden op zee en bij Broadstairs aan het strand te krijgen. Na een lange omscholing werd hij Spitfirepiloot. Hij maakte 79 gevechtsvluchten tot hij op 5 juni 1942 ten noorden van Le Havre werd geraakt door een Duitse jager. Zijn vliegtuig stortte neer. Goverts lichaam is nooit gevonden.

Hulde aan deze dappere mannen! :thumbsup:

Succes met je zoektocht naar foto`s en de keuze van jouw D-XXI, mooi stuk historie!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de 213
volgens mij was dat de kist van de vlieger die eerder door stom toeval dan door moed zijn overwiningen behaalde

nadat I door 2 BF 110 toestellen onder vuur werd genomen besloot de pilot namelijk dat I beter kon springen
hij opened zijn raamkap die daardoor afbrak
dees kwam echter in de motor van de BF 110 terecht die achter hem zat
waardoor die neerstorte
onze D21 vlieger kwam toen in een wolk terecht
en was zijn achtervolgers kwijt
pfffffff moest I gedacht hebben

Dat I uit de wolk vandaan kwam zat I pas achter de andere BF 110
en daar heefd I toen maar flink op los lopen knallen
tja die ging dus ook brandend naar beneden
daarna heefd I met zijn d21 een noodlanding gemaakt
 
.
Ha Jeroen,

Ook mooi de 213, het toestel gevlogen door Lt. Focquin de Grave!

Volgens deze tekst:

11th May 1940 - 13.09 hour, Fokker D-XXI`s 213, 229 and 242 escorted 2 Fokker T-V`s 850 and 856 in an attack on the bridges in Rotterdam. The Fokker T-V 850 was shot down after the bombing.
The formation was attacked by 12 Bf110’s. 213 (Foquin de Grave) was attacked by 6 Bf110’s, shot down 1 of them and probably damaged another after which he was wounded and made an emergency landing. The aircraft was later set on fire by Dutch soldiers.

was hij in gevecht met zelfs zes Messerschmitt Bf-110`s! Hij blijkt tijdens deze vlucht in zijn buik te zijn geschoten door een van de ME-110`s en heeft daarna de noodlanding gemaakt.

Ook een zeer dappere man! :thumbsup:

Groeten, Ramses
 
Er was een oud vlieger ik dacht dat hij dat was die een paar jaar geleden het verhaal vertelde bij een programma over de meivliegers

hij was dus ook nog erg beschijden
want hij was er niet over aan het opscheppen

wat hij ook zij was dat als ze van voren werden beschoten
ze gewoon sigzelf zo klein mogelijk maakte
de Bristol mercurie was een erg sterk motorblok wat een prima panser was
en bleef tog doorlopen
 
.
@ Jeroen: Hele mooie en indrukwekkende documentaire over de meivliegers, ik heb hem in het Aviodrome gezien dit jaar. Ik ben blijven zitten toen de film afgelopen was en heb hem daarna nog een keer bekeken. Inderdaad hele nuchtere en bescheiden helden uit onze luchtvaart historie!

@ Pascal: Je maakt wat los met je DXXI! ;)


Fimpje over meivlieger/gevechtsvlieger J. Linzel
Vlieger van de Fokker DXXI 215 (en de 246, hier meer info daarover in een eerdere posting)
In de Fokker DXXI 246 behaalde hij een overwinning op een Messerschmitt Bf-110 en werd daarbij in zijn been geschoten


Over zijn keuze ons land in de luchtmacht te dienen als gevechtsvlieger:

"Tja, dat eh,... ik vond dat fijn,... he. D`r zijn daar die mogen graag auto rijden, een ander wil graag fietsen. Nou ik wou graag vliegen! Hahaha"

Na de Fokker DXXI vloog hij met Spitfires en Tempest Mk.V`s :worship:


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Hey Pascal,

Flink wat postings inmiddels over de meivliegers in hun DXXI`s ;)
Heb je een keuze gemaakt voor jouw DXXI uitvoering, heb je nog bruikbare foto`s kunnen vinden? Ben benieuwd naar de vorderingen, schaaldetails aanbrengen is inderdaad een hele leuke fase van de bouw!

Succes ermee,
Groeten, Ramses
 
ps. (de laatste) ;)


In dit korte filmpje ook een bijdrage van J. Linzel, hierin verteld hij over zijn overwinning op de Messerschmitt Bf-110 en de treffer in zijn been:

De Meivliegers

Ook relevant:

Eerbetoon aan de Meivliegers (2010)

@ Jeroen: Er hangt in dit filmpje een model van een Fokker DXXI 213 aan het plafond, is dat een model van Yke?

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij wel gebouwd van de tekeningen van Yke maar verkleind
ik denk dat dees 1/5 of 1/6 is gebouwd
inderdaat het zelfde nummer als yke
alleen is dees met de oranje diehoeken uitgevoerd
de mijne is met de nederlanse roundold
 
kist nummer

Hallo iedereen,

Daar ben ik weer,
@ Ramses een keuze is gemaakt ik heb 3 kisten die ik wel zou willen na maken.
Namelijk de 219 waarmee LT. van Overvest een ME-109 E-3 neerhaalde namelijk de nr"1''
commandant van het 1/jg 186 Hauptmann Robitsch.
Die overigens krijgsgevangen is gemaakt.

De 223 Van wachtmeester van Zuijlen lijkt me ook wel een mooie kist,
Alleen al om het tragische verhaal wat hierachter schuilt.

Of de 229 van Sgt j,Roos Die met zijn D.XXI
2 Bf 110 zerstorers neerschoot (nou ja eentje met afwerpen van de canopy kap en een echt neergeschoten).

Wat mijn bedoeling was lukt aardig , Mijn doel is die Dappere kerels van toen te eren en het weer eens onder de aandacht te brengen .
Dankzij iedereen zijn bijdrage wordt dit niet alleen een bouwdraadje maar ook een mooie hommage aan die mannen "die gestreden hebben als hollandsche leeuwen''


Groetjes pascal
 
uitlaat

Uiteraard weer even verder gegaan met de D.XXI

Even een vraag aan de meelezers,

Ik heb mijn 15cc 4takt geïnstalleerd, uiteraard ga ik geen lelijk gat maken voor de uitlaat.
(neej dit is te makkelijk ;) )

hieronder heb ik een 3 tal foto's geplaatst van hoe het komt te zitten :
vooraanzicht met kap erop.


zij aanzicht


vooraanzicht zonder kap


Mijn vraag is kan deze setup zo , ga ik dan geen problemen krijgen met mijn motorloop?

de flens naar de motor moet ik nog haaks solderen maar wil eerst weten of dit zo kan?
voor dat ik een flexibel stuk moet weg bonjouren...


groetjes pascal
 
Als je de ruimte hebd
zet dan de motor op zen kant
met de cylinder naar de rechterzijde
je kunt dan de uitlaat al laten komen op het punt waar de echte ook zit
dan rookt I op de schaal plek
geefd een mooi effect
 
Je kiest net de toestellen waarvan ik in elk geval niet voldoende foto's ken. Ik heb voor de flightsim IL-2 Sturmovik een aantal beschilderingen gemaakt (en ze nooit allemaal afgemaakt), en ben begonnen met de toestellen waarvan ik voldoende materiaal had om ze 80-90% gelijkend te maken, om dan de toestellen waarvan minder foto's zijn te baseren op een schema dat sterk lijkt en dan die met de bestaande foto's zo goed mogelijk te maken (soms alleen maar een zijkant)
Schema's die ik zo heb gemaakt zijn de 212, 214, 215, 220, 228, 230 en 232.
 
Hoi Arianus welkom op dit mooie forum.

Van mij mag je de fokker schema's die je hebt gemaakt wel plaatsen in dit draadje en anders mag je ze via de mail opsturen ,stuur maar een pb.
Hoe meer info ik heb omtrend het kleuren schema hoe overtuigender ik de kleuren erop kan aanbrengen, en dus ook een eventuele jury kan overtuigen.... ;)

greets pascal
 
Back
Top