fokker dr1 1:3 balsa usa

nu ik naar jou foto's kijk, is dit idd een betere optie nog...
dat 90°bochtje is toch niet echt noodzakelijk, en weer wat extra gewicht kwijt:p(al moet ik daar niet naar kijken!)
ik zal hem eens omdraaien en kijken hoe ik er dan geraak met mn uitlaat...
wel zal ik mijn bevestigingspunten moeten veranderen vrees ik dan.
 
zo de vertraging omgedraaid, en idd al heel wat ruimte bespaard.
MAAR!
zowiso moet ik wat aan de bougi en bougikabel doen om ze korter te maken...(zelf heb ik hier jammergenoeg geen verstand van)

2de probleem is de uitlaat... die zit in alle opzichten wel verkeerd:p
nu heb ik de motor eens geplaatst dat ik zowel de motor als uitlaat op de firewall zou kunnen plaatsten, maar dan moet de uitlaat aangepast worden.
ofwel de ingang verplaatsen, ofwel de uitlaatbuis 90° plooien...
beide metaalbewerking en hier heb ik het meeste schrik van om juist te krijgen.

DSCF3714.JPG


DSCF3715.JPG


DSCF3716.JPG
 
ik heb trouwens nog eens in mijn bak gekeken en heb volgende 2 uitlaten ook nog liggen.
de ene is denk ik een standaard potje(zwart) klein en handig, maar dempt volgens mij niet genoeg.
de andere is kleiner dan die dat ik bij de zenoah gekocht heb, deze heeft andere mogelijkheden, maar zal ook verbouwd moeten worden vrees ik...

DSCF3718.JPG
 
hallo,
ik weet dat jij een meester bent in zulke dingen maken enzo, en in ieder geval bedankt dat je het aanbied, maar ik woon natuurlijk in het uiterste westerse puntje van belgie! ever over en het weer is natuurlijk wel een zeer grote afstand. maar ik hou het in mn achterhoofd!

alvast alle onderdelen besteld bij pe reivers voor de kortere bougie opstelling!
 
340km enkele reis namelijk......
kan je niet iets met meten en foto's?
de aansluiting op de motor is natuurlijk gewoon bekend
 
Hallo Chris,

Is het een optie de motor ondersteboven te monteren zoals ze in de TC Pups doen?

uitlaat.jpg


Foto's 'geleend' van Mao :rolleyes:
Demper gezien van de achterzijde

doorvoer.jpg


motorqs.jpg


O.K. je komt misschien niet zo mooi weg met jouw dummy maar qua koeling is het de beste optie.

Je vroeg me nog welke ik zelf gebruikte, wel dat is de #5770 van TC, deze lijkt me minder geschikt voor in jouw Pup omdat er daarbij redelijk wat gewicht achter het brandschot komt

P1010174_zps760b4018.jpg


P1010120.jpg


P1010121-1.jpg


Succes met je keuze

Groeten, Ralf
 
ja idd met de cylinderkop naara beneden is een makkie, maar dan kan er geen dummy meer in...
zoals op de laatste foto's zou ideaal zijn voor de dummy opstelling, minder voor de koeling, maar hier kan denk ik wel wat aan gedaan worden...
de demper zou feitelijk kunnen moest die zijn inlaat bovenaan hebben, en dan met een klein flexibel werken...
 
Als je weet hoeveel ruimte je hebt tussen de cowl en de demper, dan weet je of er gelijk een 90 graden bochtstuk op de uitlaatpijp gezilversoldeerd kan worden.
Dan zou deze opzet kunnen lijkt me.
Pijp is 15mm?

http://www.installand.nl/shop/leidi...-soldeerfitting/viega-bocht-90-15mm-sok-koper

edit: b.v. bij de bouwmarkt een koperen bochtje halen.
De bochtstraal kan ik niet zo snel vinden, meestal 1,5-2x de diam. dus 30mm
Pijp op 1cm afzagen (ongeveer bij je duim ;-)) en zilversolderen


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
en dan nog een pijpje naar beneden dan?
de uitlaat komt overigens ACHTER de firewall. de uitlaat van de cylinderkop zit dan ook achteraan.
Ik ben nu bezig met 2 alu L profielen te boren om de firewall op de romp te bevestigen. het zou de bedoeling zijn dat zowel de motor aan de ene kant en de uitlaat aan de andere kant op die plaat zouden kunnen geschroeft worden.

straks eventueel wat pics
 
zo hier de plaat met enkele boutjes eens op zijn plaats gezet, er komen er per zijde 8 bouten in. in de zijkant ga ik weken met inslagmoeren zodat ik er achteraf eventueel nog aan kan + er komt nog een grenen plankje onder(nu enkel maar in 3mm triplex)

de motor even ervoor gehouden. op deze manier zit hij niet in de weg voor de dummy, en kan de uitlaat mooi achteraan de firewall in het midden geplaatst worden.
straks eventueel eens vastzetten, in het ergeste geval moet ik een nieuwe plaat zagen maar dat is niets!
DSCF3719.JPG


DSCF3720.JPG


DSCF3721.JPG


de motor plat leggen let de cylinderkop links kan natuurlijk ook en bevorderd wel iets de koeling. maar een 90° bocht op de uitlaat zal zeker niet lukken(zijkant romp zit in de weg)
wat wel kan is de uitlaat standaard te monteren op de zijdelinks geplaatste romp, en dan op de zijkant van de romp(net achter de cowl een uitlaatgaatje zagen waar dan de pijp wat uit komt...)
 
oke eerste poging ondergaan:

motor vlug even wat vastgezet en uitgelijnd
DSCF3722.JPG


wat dichter(de linkse dummycilinder moet wel de achterkant opgeven, maar is niet erg)
DSCF3723.JPG


uitlaat is een ander verhaal, nu heb ik een deeltje uit de alu beugel moeten vijlen om te kunnen passeren.
DSCF3726.JPG

dit zou een ideale opstelling zijn, maar dan moet ik een lange bocht voorzien van aan de motor tot uitlaat + de bevestigingsbeugels van de uitlaat zien te lossen en 90° draaien (zou wel ook mooi uitkomen qua CG)

ofwel:
DSCF3727.JPG

uitlaat aan de achterkant van de firewall, gewoon monteren teflonneke ertussen maar dan heb ik linksonder in de beplanking het uitlaatgat (tenzij ik met een flexibel kan werken, maar dan komen de bochten mss te kort?
 
DSCF3726.JPG

dit zou een ideale opstelling zijn (zou wel ook mooi uitkomen qua CG)

2 gaten in het motorschot, 1 voor motor, 1 voor demper.
Demper aan de voorzijde vastschroeven en de leiding aan de achterzijde koppelen?

zg_zps5dafe449.jpg


Demper op houten blokjes, zo ver mogelijk naar voren toe voor je zwaartepunt
(kan evt. zelfs nog boven de motor geplaatst worden)
Koppeling met teflon zo ver mogelijk weg van de motor i.v.m. hitte

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
zou het kwaad kunnen als ik 1 van de 4 bevestegingspunten van de uitlaat eraf zou zagen? met 3 bouten zit hij al goed vast, dus ik veronderstel dat de 4de er wel af kan... het past net net allemaal op de plaat maar zal wel lukken denk ik!
 
na veel passen en meten en opnieuw passen, hetvolgende bekomen.
ziet er momenteel redelijk goed uit.
firewall later nog eens met glasmat en G4 bekleden denk ik...

vooraanzicht
DSCF3816.JPG


hier het 4de bevestigingspunt die niet gebruikt kan worden, en in de weg zit van de uitlaat
DSCF3817.JPG


hier de zijdelingse bevestiging van de motor moeten opgeven voor plaats voor de uitlaat, maar waar hij nu op de foto staat zou hij kunnen komen, mits grotere standoff en boutje:
DSCF3818.JPG


speling tussen uitlaat en motor:
DSCF3819.JPG


de achterkant:
DSCF3820.JPG


de koperen stukjes zitten er los op en nog niet uitgelijnd, deze worden een stukje verlengt dan, en met teflon verbindingsstuk samengebracht.

de alu beugels zijn ook klaar om te monteren, alleen de romp op de bevestigingspunten versterken
 
Back
Top