Bouwverslag Fokker FVIII

strutter

PH-SAM
Iedereen hier heeft vast wel een lijstje met kisten welke hij ooit nog eens wil bouwen.
De Fokker FVIII stond bij mij nog steeds hoog op de lijst
Wat mij zo aantrekt in deze kist?
Ten eerste een stukje historie van eigen Nederlandse bodem waar we trots op mogen zijn.
De ingebouwde V-stelling in de houten vleugel met dikke wortelrib en dunne tip
De lomp ogende neus en het fraaie blauw van de KLM in combinatie met zwart


4fe0a9_2b8fc915c29c42aa9f47224bca292727~mv2.jpg


Schaal waarin ik hem ga bouwen is 1:12, spanwijdte wordt 1,91m en de aandrijving wordt elektrisch.
Een mooi handzaam formaat.
Gekozen is voor een vast vleugelmiddenstuk aan de romp met de gondels daaraan vast.
Eenvoudige manier van transporteren en montage op het veld

Groeten, Ralf
 
Er zijn een aantal 3-views van de FVIII, vergelijk met foto's geeft aan dat ze allen toch iets verschillen.
Ik heb geprobeerd de meest juiste aan te houden aan de hand van foto's

De vleugel is in 3D gemodelleerd, voor de profielen gebruikte ik die van Yke Rusticus zijn Fokker FXVIII.
Göttingen 386 en 388 zijn het meen ik
Als negatieve tipverdraaiing heb ik 1 graad ingebouwd.

2 schetsen en een loft vormen de basis

bouw2.JPG


Daaruit kun je doorsnedes genereren welke gebruikt kunnen worden voor een freesfile

bouw3.JPG


bouw4.JPG


Als controle heb ik de ribben gemodelleerd en dan ziet het er zo uit

bouw1.JPG



In Autocad heb ik de uitsparingen voor de liggers gemaakt.
De te frezen ribben en webbings zijn geplaatst in plankafmetingen met verschillende diktes waarmee de frezer uit de voeten kan, in dit geval RBC kits

bouw5.JPG


Het vleugelmiddenstuk loopt voor een deel recht, hier een impressie van de vleugel
De tippen worden uiteraard in vorm geschuurd maar dat heb ik voor het gemak niet gemodelleerd

bouw6.JPG


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Het uitbestede freeswerk is wederom van prima kwaliteit en past perfect (bedankt Rob!)
Begonnen wordt met het middenstuk, beplanking is 2mm balsa

DSC_0316.JPG


1mm triplex toegevoegd aan de 4mm balsa hoofd ligger

DSC_0317.JPG


Past verrekte mooi :)

DSC_0318.JPG


DSC_0319.JPG


Groeten, Ralf
 
Goed te zien dat je begonnen bent met bouwen.
Hebben we weer iets moois om te volgen.

Wat een dik profiel.
Typisch Fokker

Ton
 
De onderste ligger wordt nu gelijmd aan het middendeel
Goede uitlijning is belangrijk dus hiervoor ook de bovenste ligger even los meenemen
De 3mm semi-neuslijst is al verlijmd in het middenstuk

DSC_0320.JPG


Beplanking samengesteld uit delen 2mm balsa, overmaats, aanleggen tegen middenstuk, onderligger haaks uitlijnen en lijmen

DSC_0323.JPG


Webbings lijmen en de ribben ertegenaan, haaks op de ligger
Ribben nu alleen nog achter de ligger vastlijmen

DSC_0327.JPG


De rib voor de vleugeldeling recht uitlijnen
Beplanking wordt nu ook aan elkaar gelijmd

DSC_0326.JPG


DSC_0328.JPG


Werkt lekker vlot door op deze manier

DSC_0329.JPG


De 2 pijpjes voor de vleugeldeling ook ingelijmd, de vleugelpen (10mm koolstof pijpje zit erin voor de uitlijning)

DSC_0330.JPG


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
De 6x6 vuren bovenligger kan nu worden ingelijmd, witte houtlijm op de webbings

DSC_0331.JPG


En aandrukken maar met gewichten

DSC_0334.JPG


Stukjes webbing boven de pijpjes van de vleugelverbinders inlijmen
Sub-neuslijst plaatsen en passend aan de vorm van het profiel schuren
Voorste deel van de beplanking kan nu ook gehecht worden

DSC_0337.JPG


Gereed om de tip te delen van het middendeel

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Over dat aandrukken: ik snap dat je de ligger er niet los in moet leggen, en dan maar afwachten.

Maar waar gaat aandrukken over in 'de zaak bijna verpletteren'?

Ik zie soms foto's van mensen die er gewichten (ronde plakken) uit de sportschool op leggen . . .

Is dat niet wat overdone?

Zoals het hierboven is gedaan: lijkt me ook al aardig aan de maat . . .

(Ben altijd wel erg jaloers op mensen die van die mooie rechthoekige RVS (?) blokjes hebben . . . )


jan.
 
Bison geeft aan 2 tot 5 kg per cm2 klemkracht .
Ligger is 0,6 mm breed, stel lengte is 100cm dan is oppervlakte 60 cm2 en dus de klem kracht 120 tot 300 kg.
Bij minder klem/pers kracht werkt het uiteraard ook alleen zal de fabrikant de houdkracht dan niet garanderen.
 
Thanks Johannes!
thoenderdos het zal 0,6 cm breed zijn en uiteraard heeft Jan een punt als je er teveel kracht op uitoefent.
De beplanking is het zachtste punt en zal daar indrukken.
Omdat de tipribben hol zijn aan de onderkant heb ik er tijdens het lijmen een waterpas als 'aanslag' onder liggen.
Je wil de ligger wel recht hebben en een paar loodaccu's lijken mij niet te zwaar voor deze klus
 
Laatst bewerkt:
Ik heb veel informatie over de FVIII uit het draadje van Rob Hamann op Modelbrouwers.nl kunnen halen

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=49394&sid=c4723fc6df795f72d6ee624f1f3e1951

Hebben jullie enig idee waarom Fokker de romp achter de cockpit schuin laat verlopen?
Enige wat ik me kan voorstellen is een enigszins vloeiende lijn vanaf de neus of een beter zicht voor de piloot bij het naar achteren kijken

Dit is wel een dingetje om mee te nemen bij de constructie van de romp

f8 6.jpg


f8 17.jpg


8a055cfe40c22b539e7c5f2559e43950.jpg


Groeten, Ralf
 
Paspennen inlijmen bij de deling.
Tja en dan moet de zaag er toch echt in...

DSC_0340.JPG


Bovenste ligger voorzichtig doorzagen

DSC_0355.JPG


Dan de beplanking met ligger aan de onderzijde
Je hebt wel iets geleiding met de ribben maar het blijft spannend

DSC_0356.JPG


Ja! hij komt goed los :banana: gelukkig is de vleugelpen niet per ongeluk meegelijmd

DSC_0342.JPG


Beetje schuren nog

DSC_0343.JPG


En op naar de andere vleugelkant

Groeten, Ralf
 
gaat inderdaad lekker rap zo

Dat lijkt zo, zijn allemaal foto's die al maanden gelden genomen zijn! :rofl:

Geintje. :)

Maar, zonder gekheid: de verhouding in termen van bouwtijd tussen vleugels en romp: ik schat 1 op 6, als het niet 7 is.


jan.
 
Hier gingen 2 weken overheen.
Het uitdenken en tekenen heeft echt wel wat langer gekost :hammer:
Ondanks dat de romp simpel lijkt heeft het toch wel wat uitdagingen, ben nu bezig met het uitwerken van de tekening daarvan.
Je wil alles toch zo licht mogelijk houden
Ik hoop dat ik hem vliegklaar onder de 4 kg kan krijgen (3,5 kg zou nog mooier zijn :)).
De ophanging van de gondels ben ik ook nog niet helemaal over uit, afschroefbaar of niet of gewoon vastlijmen...

Groeten, Ralf
 
.
Yesss! Prachtig project Ralf!! :thumbsup:
Je gaat inderdaad als de brandweer, mooie houtbouw.
Ik blijf dit verslag uiteraard volgen, bouwze!

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top