Bouwverslag Fokker FVIII

Dank mannen!
Ik heb de beplanking van de tippen opgebouwd uit plankjes 2mm balsa.
samengelijmd met 150 grid schuren voor een mooi glad oppervlak

DSC_0376.JPG


Om de juiste tipverdraaiing te krijgen heb ik 2 mallen laten frezen

DSC_0379.JPG


de tipmal

DSC_0380.JPG


Op deze mallen leg ik de vleugeltip, extra ondersteuning is er voor de achterlijst in vorm van een alu hoeklijn

DSC_0378.JPG


Eerst de achterlijst dun schuren

DSC_0381.JPG


En dan de witte houtlijm erop

DSC_0384.JPG


Als ballast gebruikte ik zandzakjes en oude magazines, ik heb van het lijmen in de hitte van de strijd geen foto's gemaakt

DSC_0410.JPG


Groeten, Ralf
 
De tippen heb ik met 4 strookjes 2mm balsa gemaakt

DSC_0408.JPG


Neuslijst nog schuren en de achterlijst krijgt een 2mm koolstof staafje als versterking

DSC_0412.JPG


De tip voor de 'final sanding'

DSC_0413.JPG


Groeten, Ralf
 
Het stabilo heb ik 5% vergroot t.o.v. het origineel, deze is relatief klein
Ik heb gekozen voor de bouwmethode met de strookjes op de balsa kern omdat ik dat prettig vind werken.
Verder zijn de ribben net als bij het origineel mooi zichtbaar door de bekleding heen

DSC_0391.JPG


DSC_0393.JPG


DSC_0394.JPG


41 gram, daar ben ik blij mee :)

DSC_0396.JPG


Groeten, Ralf
 
Crimineel.:koud: Wat een sneltrein vaart weer.
Het lijkt wel of je haast hebt om dit toestel in de lucht te krijgen.
Maar wat bouw je mooi :worship:

Grt John
 
Thanks John :beer:!
Ik wacht nog steeds op de levering van de 2 Laser 70's om mijn andere twin-project af te ronden.
Waarom ondertussen niet je tijd nuttig besteden :D?

Groeten, Ralf
 
Ik ben ook altijd weer onder de indruk! Even vraagje echter over je stabilo:

Je neemt een plankje op maat en zet er dan boven en onder ribben op. De ribben zijn echter recht (voordeel vlak kunnen bouwen) en daarna ga je ze afschuinen met schuurpapier?

Met dus het voordeel van vlak kunnen bouwen. Heb ik dit correct begrepen?

Groet Q
 
Klopt helemaal Q,
Het is natuurlijk niet zo torsiestijf als een ingedekt stabilo of als eentje met liggers.
Voor deze toepassing (bijna driehoek) vind ik het prima.
Je hoeft geen ribben op maat uit te snijden, wat lastig kan zijn bij een taps toelopend stabilo.
Samen met de GreatPlanes schuurprofielen die ik gebruik (heb er een aantal met daarop schuurpapier met verschillende korrelgrootte) werkt dit heerlijk en heel snel.
Eerst korrel 80 daarna 150.
Vooral het zelfklevende GreatPlanes schuurpapier doet het hem, kost wel wat maar de kwaliteit is werkelijk super.
Zeker een aanrader :thumbsup:.

Groeten, Ralf
 
Ben begonnen de neus op te bouwen uit 4mm balsa, scratchbuilding ten top, heerlijk :)

DSC_0415.JPG


Ruimte voor het accupack in het midden

DSC_0416.JPG


Er komen nog wat gaten in en de 2 regelaars gaan in de zijcompartimenten.
Ik heb inmiddels door schade en schande geleerd dat deze gekoeld dienen te worden dus daar zal ik zeker op gaan letten

DSC_0417.JPG


Groeten, Ralf
 
Klopt helemaal Q,
Het is natuurlijk niet zo torsiestijf als een ingedekt stabilo of als eentje met liggers.
Voor deze toepassing (bijna driehoek) vind ik het prima.
Je hoeft geen ribben op maat uit te snijden, wat lastig kan zijn bij een taps toelopend stabilo.
Samen met de GreatPlanes schuurprofielen die ik gebruik (heb er een aantal met daarop schuurpapier met verschillende korrelgrootte) werkt dit heerlijk en heel snel.
Eerst korrel 80 daarna 150.
Vooral het zelfklevende GreatPlanes schuurpapier doet het hem, kost wel wat maar de kwaliteit is werkelijk super.
Zeker een aanrader :thumbsup:.

Groeten, Ralf

Ik begrijp dat je door het gebruik van een lang schuurprofiel dezelfde voor in alle ribben kunt krijgen. Maar hoe weet je het juiste profiel in de ribben te krijgen? Of doe je dat een beetje op het oog en is het al snel goed bij een stabilo?

Gr, Mark
 
Hallo Mark, ik doe het inderdaad op het oog.
Het originele profiel is nog scherper maar ik heb voor iets meer bolling gekozen.
Naar mijn idee maakt het bij het stabilo hier niet zoveel uit, een hoop kisten hebben zelfs een plankje met afgeronde kanten als stabilo

Groeten, Ralf
 
….. een hoop kisten hebben zelfs een plankje met afgeronde kanten als stabilo
Dat afronden is echter wel heel belangrijk. Een rechte voorkant of een heel "scherpe" voorkant veroorzaken vreemde wervelingen wat de bestuurbaarheid bepaald niet ten goede komt.
Ooit in mijn begin jaren eens een Snoopy gebouwd van tekening. Het stabilo was gewoon een plankje waarvan ik alleen de scherpe randjes af had geschuurd. Het leek me niet nodig om er meer tijd aan te besteden. Het kistje vloog maar de reactie op het hoogteroer was erg onvoorspelbaar. Bij overtrekken was het helemaal een ramp, de kist was er haast niet uit te krijgen. Alleen door aan te duiken en behoorlijk snelheid te maken kon ik met een klein beetje up hem weer onder controle krijgen.
Toen wees één van de meer ervaren leden mij er op dat ik de voorrand van het stabilo en van het kielvlak netjes moest afronden. Dat heb ik toen maar gedaan. De week daarop vloog ik er weer mee en het was een wereld van verschil. Veel minder snel overtrekken en als het dan gebeurde was hij er simpel weer uit te krijgen. Ook tijdens "gewoon" vliegen was het kistje veel beter te controleren en was de reactie op de besturing veel soepeler.
 
Bijval voor Ralf, want z'n stabilo is juist prachtig afgerond toch? Tis niet zo maar op et oog, maar met vakkundig oog ;-).

Er zit van voor naar achteren een mooie profiel vorm in en een wat meer ronde neus werkt juist beter dan een heel erg scherpe neus.

Je techniek bevalt me goed Ralf, bedankt voor de uitleg. Werkt mooi snel en recht zo en het zou je op zich er niet van weerhouden als nog ea te beplanken als het sterker en stijfer moet zijn. Nice!
 
Citaat van Rick:

8. PROFIEL. Niet voor niets hier met een hoofdletter geschreven. Het profiel van de staartvlakken is van groter belang voor een fijn vliegbeeld dan menigeen denkt. Een plank werkt inderdaad, maar is niet ideaal. Er zijn heel goede specifieke staartprofielen gemaakt die zijn geoptimaliseerd om goed te werken bij wat kleinere koorden (en daardoor lagere Reynolds getallen), maar vooral op een beter stuurgedrag dan van een simpele vlakke plaat.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het profiel van mijn stabilo inderdaad 'op het oog' heb geschuurd, de dikte heb ik afgeschaald van de schets
Bij het origineel is het profiel opgebouwd uit gelaste pijpjes
Ik wilde wel graag de scherpe randen imiteren met de bouw
prof.JPG
prof1.JPG


Deze schets lijkt weer dikker
prof2.JPG

Hier lijkt het weer veel dunner/scherper

prof3.JPG


Wel een leuk puntje trouwens, geeft je weer te denken
Hoop dat hij er straks evengoed mee vliegt

Groeten, Ralf
 
Omdat de romp stringers heeft heb ik de rompzijkanten uit planken gemaakt.
De stringers zijn hier straks makkelijk op te lijmen, hebben iets meer 'body' en zullen minder snel 'knakken' mocht je de romp per ongeluk tijdens het vervoer inknijpen..
De grote uitsparing voor het raam haalt heel wat sterkte weg dus heb ik aan de voorzijde voor ik 4mm balsa gekozen, achter (heel licht) 2mm balsa met stroken 3mm.

DSC_0419.JPG


De randlijsten zijn 5x5 vuren

DSC_0422.JPG


En de boel even los in elkaar gestoken om weer even te kijken hoe het gaat worden ;)

DSC_0426.JPG


Breed rompje hoor o_O

DSC_0427.JPG


Ben dit weekend verder opgeschoten dan dat ik had gehoopt :banana:

Groeten, Ralf
 
Back
Top