Bouwverslag Fokker FVIII

Dank voor de support in deze mannen :beer:
@ray, Waar een wil is is een weg... :)
DLE30 e.d. hebben elektronische ontsteking en dat wil ik liever niet.
@vandrees, tank in de vleugel kan idd ook zeker nog! daar is ruimte zat :D
Had net John (fuel monkey) aan de lijn die had ook nog wat ideetjes :thumbsup:
Terug naar het tekenprogramma dus want het hoofdstuk Quadra's is nog niet gesloten :yes:

Wordt vervolgd,
Groeten, Ralf
 
Goed zo!
Hoofdtank in de vleugel en buffer tankje in de gondel.
Brandstof leidingen(koper of messing pijp) langs of in de ophanging van de motor gondels.

Mvgr Hans
 
Op de een of andere manier loop ik steeds vast met de brandstofmotoren

Ik had graag daarom jullie input aangaande een elektrische setup :yes:
Han raadde me aan de accu's, regelaar en motor zo kort mogelijk bij elkaar te plaatsen en dit is zoals op deze manier getekend mogelijk (met de 2 packs bovenop elkaar in de gondel)
De regelaar past aan de onderzijde en komt iets buiten de gondel, dat is goed voor de koeling :thumbsup:

s69.JPG


Ik ben hier voorstander van maar heb moeite met 5 dingen in deze opstelling:

1. Vanwege de schoor is het lastig de 2 packs van bovenaf te plaatsen, dit moet apart van elkaar en moeten ze daarna weer onderling gekoppeld worden.
2. Er is krap ruimte voor het inpluggen van de stekers.
3. Veiligheid, je moet de accu aansluiten over de prop heen.
4. Deksel moet ws uit 2 delen vanwege de schoor, een hoop gepriegel op het veld.
(Edit) 5. Het accupakket gaat 25 cm (!) naar voren dat scheelt een hoop neuslood

Reden voor mij om dus even uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn bij het plaatsen van de accu's en regelaars in de neus van de kist zoals hieronder getekend:

s60.JPG


4 accu's in de neus, veel ruimte om de boel eenvoudig aan te sluiten en los te nemen om te laden.
Regelaars zo kort mogelijk op de accu.
Gemeten kabellengte tussen regelaar en motor is iets minder dan 1 meter
(I.v.m. transport stekkerdelingen (de 3 motorkabels) in de kabeldoorvoer tussen romp en gondel.
Hierna kan er een gestroomlijnd kapje over de kabels heen zoals het origineel ook had)

Vraag: geeft 1m kabellengte naar de motor echt problemen?
Ik kan evt. wat dikkere kabels nemen om warmteontwikkeling tegen te gaan.

Hoor graag jullie input/ervaringen :yes:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Voor wat ik weet en ook overal lees: ESC en accu moeten dicht bij elkaar zitten, ESC naar motor kan lang(er) zijn. Ik kom nog langere lengtes tegen dan 1 meter, mijn vermoeden is dat dat geen enkel probleem geeft als je aansluitingen in orde zijn (warmteontwikkeling op zichzelf is niet het issue, maar weerstand wel, al hangt dat natuurlijk ook weer met elkaar samen :-)). Dus liefst wat lagere AWG waarde en goede connectoren (weet niet wat je gebruikt maar ikzelf EC5 bij grote kisten en EC3 bij kleine).

Hoe makkelijk je packs te verwisselen zijn bij een electrokist is recht evenredig met het vliegplezier :-).. makkelijker wisselen is vaker vliegen. Ik zou ze in het vooronder steken :D
 
Dank je wel Robert, dat is goed nieuws :thumbsup:
Het vooronder, een term uit de scheepvaart toch? :rofl: de neus heeft idd wel wat weg van een boot :D

Groeten, Ralf
 
Haha, ja dat was een grapje inderdaad vanwege de vorm en gelijkenis met de scheepvaart toen :D

Het wordt een prachtige kist, volg het met plezier!

Zou overigens wel fijn zijn als iemand anders nog kan bijspringen en mijn aanname kan bevestigen, maar ben er vrij zeker afgaande op wat mij geleerd is.
 
Ik denk er dus anders over.
Zie dit linkje uit 2004.
Na dat de regelaar in mijn lapidar bij de eerste vlucht al kapot was.
Ernst geeft hier een mooie uitleg hoe en waarom.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/hoe-regelaar-beter-ontstoren.5726/
En in mijn eerste beech heb ik 2 maal vonk overslag gehad.
Omdat de stekkers te kort bij elkaar lagen, je schrik je het laplazaris als je vuurwerk uit je vliegtuig ziet komen.
En omdat de foto's weg zijn maar je krijgt dit.

afb3925.jpg

afb3926.jpg

doorn 2004 090.jpg


En een meter is ook wel een heel eind.

Groeten Han.
 
Dank Han, geen leuk bericht maar wel goed om mee te nemen.
Ik zie wel bij jouw opzet dat de motordraden kort zijn en de afstand tussen regelaar en accu lang? Kan dat met de oorzaak te maken hebben gehad?

Groeten Ralf
 
Dat is inderdaad schrikken Han. Wat voor stekkers waren dat als ik vragen mag? De EC3/5 of XT60/90 kun je gewoon naast elkaar leggen dat slaat echt niet over. Ik heb een 2x 5S pack naast elkaar liggen met Y-cable en dat gaat prima. Ik begrijp misschien ook niet helemaal wat je bedoelt, want een langere kabel zorgt toch eigenlijk voor dat alles minder dicht bij elkaar ligt? En dat in het midden v/d kist de packs bij elkaar liggen lijkt me ook geen issue, want dat is exact hetzelfde als bij een 1-motorige kist.

Het valt me ook op dat in de foto de afstand tussen regelaar en packs relatief groot is t.o.v. de afstand tussen regelaar en motor. Ik zou dat omdraaien.

"Extending your battery wires are only harmful on the battery input side of the ESC"
"You can increase the length of wire between the ESC and motor quite easily with nothing special added."

Source: https://www.radiocontrolinfo.com/why-extending-esc-wires-can-be-harmful/

"There is no problem extending the wires on the motor side. No risk to the motor or ESC is taken. The worst thing that can happen is possible interference from these longer wire runs. In order to combat the interference, 3 twists per inch of the 3 wires leading to the motor with help."
Source: https://www.radiocontrolinfo.com/how-to-extend-esc-wires-correctly/

Er zijn talloze draadjes te vinden op alle verschillende modelbouwfora (RCGroups, Wattflyer, etc etc) over dit onderwerp, maar de uitkomst lijkt steeds hetzelfde en wordt hierboven ook goed onderbouwd.
 
5 extra condensators om de pieken van die lange draden op te vangen ????
Regelaar zo kort mogelijk bij batterij en lange dikke draden tussen regelaar en motor dat is de goede opstelling , maar alles zo dicht mogelijk bij elkaar is het beste.
Ik zou in een 2 motor toestel een aparte batterij plaatsen in de motor gondel.
 
Dank voor de reacties :thumbsup:
Laat ik voorop stellen te zeggen dat ik het liefst de opstelling van Han (alles in de gondels) wens.
Echter de 5 punten zetten mij aan het denken. Ik neem alles nog eens mee in mijn gedachten en hoop tot een goede oplossing te komen
Dank zover :thumbsup:

Groeten Ralf
 
Dit is binnen 1 minuten in de lucht zoals die op de foto staat.
En dan moet ik ook nog 16 BH clipjes dicht doen.

70624860_120954335951402_1520237591775936512_n.jpg


En dan voor de andere hier zie hoe dicht alles op elkaar zit.
De regelaar ligt onder de lipo.

PICT2026.JPG


En nog een puntje is dat het gewicht van de lipo's in de gondels een veel stabieler vliegbeeld op levert.

Groeten Han.
 
@roberthabraken
En zo raakt goede informatie weer verstopt en verscholen in de tijd...
Ron van Sommeren hier niet meer actief... hamerde er op... vaste prik nuttige info...
ook een forum raakt verstrikt en verstopt en mist een gestructureerde inhoud... aard van het beestje... en veelal veel ruis...

En... wat ook vergeten is, is de Duitse firma Schulze, destijds van de geavanceerde laders bekend, had setjes er voor. De condensatoren-units op printplaatje werden om de 20 cm zoiets
gesoldeerd om de 'ripple' effecten tegen te gaan. Die had het fenomeen uitgespit, en bood setjes aan.

Jammer dat ik die uitleg nimmer op PDF heb vastgelegd... vluchtig medium dat internet.
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top