Bouwverslag Fokker FVIII

De rompzijkanten zijn nu gelijmd

DSC_4993.JPG

Tape op de randen, klemmen bij de spanten, de vergrote sleuven komen nu goed van pas ;)

DSC_4994.JPG

Hoogteroer voorzien van de balsa ribben

DSC_4996.JPG

DSC_4998.JPG

Groeten, Ralf

Afgelopen week de dekplaat op de romp gelijmd en vanochtend alle klemmen en tape verwijderd
Het achterstuk voelde toch nog wat 'loojig' aan dus Sonja Bakker er maar eens bij gehaald ;)
Stukje bij beetje wat delen verwijderd, daarbij steeds controleren of de sterkte niet afnam

DSC_5129.JPG

De diagonalen zijn nu weg en het is verbazingwekkend hoe stijf de constructie nog is zonder deze :yes:
De combinatie van de gelijmde rand en de spanten is echt sterk!

DSC_5138.JPG

Achterstuk weegt nu 813 gram, daar kan ik een stuk beter mee leven dan eerst :yes:

DSC_5130.JPG

DSC_5134.JPG

De diagonalen zijn voor het uitrichten tijdens het verlijmen ideaal, de boel laat zich mede daardoor eenvoudig en secuur opbouwen
Voor de eindsterkte doen ze niet echt mee omdat het dunne stripjes zijn,
mocht er nog een diagonaal ergens nodig zijn dan is het beter deze uit een vierkant balsa of vuren latje te nemen en deze in te lijmen
Die zijn een stuk knik-stijver dan een plat stripje triplex met de nerf niet in de lengte richting

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Ruimte gecreëerd in het bouwhok voor de start met de vleugels, o.a. de kisten naar de vliering verhuisd
Begonnen met alle voorbereidingen, liggers op lengte maken en verlijmen

DSC_5163.JPG

Onderdelen welke dubbel uitgevoerd zijn lijmen
De onderdelen waar de struts aan komen opgedikt met 1mm triplex

DSC_5160.JPG

Gaten doorboren en de andere kant weer een plaatje lijmen, daarna nogmaals doorboren, zo blijft de positie van de gaten goed

DSC_5161.JPG

Van alle onderdelen (dat zijn er nogal wat :hammer:) de te verlijmen zijden wat opgeschuurd voor een betere hechting met de witte houtlijm
Zie het maar als een soort van meditatie :D

DSC_5168.JPG

Groeten, Ralf

De helling (kribbe in deze tijd van het jaar :D) opgebouwd en de boel maar even 'droog' opbouwen

DSC_5159.JPG

Hier de 22mm bouwplaat eronder, met spijkertjes vastgezet, er komen nog wat blokjes langs de geleiders

DSC_5164.JPG

Opbouw gaat heerlijk vlot met de perfect passende webbings :yes:
Afmeting vleugelhelft 172x75cm

DSC_5173.JPG

Groeten, Ralf

De wortelsectie is in behandeling en de voorste- en achterste ligger worden gelijmd en aangedrukt onder wat gewicht
De hoofdligger (middelste) krijgt zijn bovenste lat gelijmd als alle webbings erin zitten

DSC_5179.JPG

DSC_5183.JPG

De afstandmallen voor de ribben moeten licht geschuurd worden voor een soepele passing

DSC_5189.JPG

Werkt prettig met de rib mallen en ik ben tot nu toe erg tevreden over de hulpconstructie :yes:

DSC_5185.JPG

DSC_5186.JPG

Groeten, Ralf

Hans, de afmeting komt op deze foto wel een beetje tot zijn recht :hammer:

DSC_5423.JPG

De eerste helft is van de bouwplank, op naar de andere helft
Beginnen met het uitsnijden van de ribben en webbings

DSC_5401.JPG

Toch nog een aardig klusje al die bruggetjes door snijden maar gelukkig heeft Ray ervoor gezorgd dat de meeste in de nerfrichting zijn geplaatst, dat snijdt fijner :thumbsup:

DSC_5404.JPG

DSC_5406.JPG

En na een uurtje snijwerk heb je dit pakketje :yes:

DSC_5411.JPG

Liggers verlengen en het lijmen van de dubbelingen, handig zijn de 3mm gaten voor de uitlijning

DSC_5408.JPG

Groeten, Ralf

De vleugel wordt beplankt met platen 0,4mm triplex (totaal bijna 5m2!) hiertoe moet 'vlees' worden aangebracht waarop dit gelijmd kan worden
Tijdrovend klusje maar wel een goede meditatie ;)
Bij de ailerons worden strookjes 10mm breed balsa ingelijmd
Eenmaal in vorm geschuurd worden de ailerons doorgezaagd en krijgen ze een 10mm balsa strook aan de voorzijde opgelijmd.
Deze kan in de juiste V-vorm geschuurd worden voor de uitslagen

DSC_5623.JPG

Op de liggers stripjes balsa, dit wordt straks in vorm geschuurd met de ribben
DSC_5644.JPG

De mantel voor de 40mm alu vleugelbuis is gemaakt uit 3 lagen 80 grams weefsel met epoxy.
Bakpapier om de alu pijp vastzetten met tape aan de zijkant, hieromheen de mat instrijken, zo krijg je een mooi lichte mantel
Kant en klare Strongal pijp kopen kan ook maar dit is een stuk goedkoper

DSC_5625.JPG

Het is nu een 'rammelpassing' :D in het houtwerk maar dat wordt straks uitgericht en met ingedikte epoxy op de juiste plek gezet
Aan de voorzijde een 20x8 balsa strook aangebracht waarop straks de deling van de indekking komt

DSC_5629.JPG

Hier bezig de tip vorm te geven, ook hier weer stukjes inlijmen welke later in vorm geschuurd gaan worden

DSC_5632.JPG

DSC_5638.JPG

DSC_5639.JPG

Wel een paar puntjes gevonden welke verbeterd kunnen worden in het freespakket voor de kit van Ray
Dat nemen we uiteraard mee :yes:

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Vleugelhelft 2 op de bouwplank

DSC_5660.JPG

Gelijk wat aanpassingen gedaan naar aanleiding van de opgedane ervaring van de eerste vleugelhelft

DSC_5652.JPG

De kamer van de hoofdligger dient iets op diepte te worden gevijld, dit bepaald de ligging op de mal

DSC_5665.JPG

even checken, de ligger dient er ca. 0,5mm verdiept in te liggen. Alle ribben op deze manier even nalopen.

DSC_5667.JPG

De mallen voor de liggers worden met blokken en lijmtangen recht gehouden
De mal wordt niet gelijmd, zo kan hij voor de linker en rechterhelft gebruikt worden

DSC_5669.JPG

Het gebruik van de meegeleverde rib afstandhouders

DSC_5673.JPG

En hier nog een overzichts plaatje van mijn bouwhok :rolleyes:

DSC_5657.JPG

Groeten, Ralf

Dank je Ray :yes:
Mijn oorspronkelijke idee was de FVIII te voorzien van 2 Zenoah's ZG38 maar ik zag in dat een elektro aandrijving toch echt het mooist weg te werken was.

Uiteraard blijft de oorsprong doorpruttelen in je hoofd en ik kreeg de kans 2 Quadra's over te nemen voor een leuke prijs, deze zijn bijna gelijkwaardig zijn aan de ZG38.
Aangezien het standaard dempertje niet door de geluidskeuring gaat komen heb ik een dempertje bedacht welke dezelfde volume inhoud heeft als de Toni Clark pot demper.
Met redelijk eenvoudig zilversoldeerwerk is dit zelf te maken, hier een doorsnede (terplekke van de pijpjes komt uiteraard wel een sparing ;))

s65.JPG

Hij zou in de gondel passen met wat uitnames.
Er is helaas te weinig ruimte voor de tankaansluiting en ik kan de gasservo niet meer kwijt :(

s68.JPG

Het wordt tijd om dat idee nu los te laten hoe jammer ik het ook vind :(.
Ik moet nog steeds wennen aan het idee van de wachttijd van het op het veld laden van de 4 lipo's en het onderhouden van de packs bij opslag.
Zoals gezegd gaat de kist niet dagelijks gebruikt worden :D en liggen de 4 (toch dure) packs veelal ongebruikt op de plank.
In dit geval waren 2 vertrouwde ZG38's toch echt ideaal, geen onderhoud, geen wachttijden, magneetontsteking, op het veld tanken en vliegen :thumbsup:

s66.JPG

Dat dus...
Groeten, Ralf

Back