Bouwverslag Fokker FVIII

De rompzijkanten zijn nu gelijmd

DSC_4993.JPG


Tape op de randen, klemmen bij de spanten, de vergrote sleuven komen nu goed van pas ;)

DSC_4994.JPG


Hoogteroer voorzien van de balsa ribben

DSC_4996.JPG


DSC_4998.JPG


Groeten, Ralf
 
Afgelopen week de dekplaat op de romp gelijmd en vanochtend alle klemmen en tape verwijderd
Het achterstuk voelde toch nog wat 'loojig' aan dus Sonja Bakker er maar eens bij gehaald ;)
Stukje bij beetje wat delen verwijderd, daarbij steeds controleren of de sterkte niet afnam

DSC_5129.JPG


De diagonalen zijn nu weg en het is verbazingwekkend hoe stijf de constructie nog is zonder deze :yes:
De combinatie van de gelijmde rand en de spanten is echt sterk!

DSC_5138.JPG


Achterstuk weegt nu 813 gram, daar kan ik een stuk beter mee leven dan eerst :yes:

DSC_5130.JPG


DSC_5134.JPG


De diagonalen zijn voor het uitrichten tijdens het verlijmen ideaal, de boel laat zich mede daardoor eenvoudig en secuur opbouwen
Voor de eindsterkte doen ze niet echt mee omdat het dunne stripjes zijn,
mocht er nog een diagonaal ergens nodig zijn dan is het beter deze uit een vierkant balsa of vuren latje te nemen en deze in te lijmen
Die zijn een stuk knik-stijver dan een plat stripje triplex met de nerf niet in de lengte richting

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Ruimte gecreëerd in het bouwhok voor de start met de vleugels, o.a. de kisten naar de vliering verhuisd
Begonnen met alle voorbereidingen, liggers op lengte maken en verlijmen

DSC_5163.JPG


Onderdelen welke dubbel uitgevoerd zijn lijmen
De onderdelen waar de struts aan komen opgedikt met 1mm triplex

DSC_5160.JPG


Gaten doorboren en de andere kant weer een plaatje lijmen, daarna nogmaals doorboren, zo blijft de positie van de gaten goed

DSC_5161.JPG


Van alle onderdelen (dat zijn er nogal wat :hammer:) de te verlijmen zijden wat opgeschuurd voor een betere hechting met de witte houtlijm
Zie het maar als een soort van meditatie :D

DSC_5168.JPG


Groeten, Ralf
 
De helling (kribbe in deze tijd van het jaar :D) opgebouwd en de boel maar even 'droog' opbouwen

DSC_5159.JPG


Hier de 22mm bouwplaat eronder, met spijkertjes vastgezet, er komen nog wat blokjes langs de geleiders

DSC_5164.JPG


Opbouw gaat heerlijk vlot met de perfect passende webbings :yes:
Afmeting vleugelhelft 172x75cm

DSC_5173.JPG


Groeten, Ralf
 
De wortelsectie is in behandeling en de voorste- en achterste ligger worden gelijmd en aangedrukt onder wat gewicht
De hoofdligger (middelste) krijgt zijn bovenste lat gelijmd als alle webbings erin zitten

DSC_5179.JPG


DSC_5183.JPG


De afstandmallen voor de ribben moeten licht geschuurd worden voor een soepele passing

DSC_5189.JPG


Werkt prettig met de rib mallen en ik ben tot nu toe erg tevreden over de hulpconstructie :yes:

DSC_5185.JPG


DSC_5186.JPG


Groeten, Ralf
 
Hans, de afmeting komt op deze foto wel een beetje tot zijn recht :hammer:

DSC_5423.JPG


De eerste helft is van de bouwplank, op naar de andere helft
Beginnen met het uitsnijden van de ribben en webbings

DSC_5401.JPG


Toch nog een aardig klusje al die bruggetjes door snijden maar gelukkig heeft Ray ervoor gezorgd dat de meeste in de nerfrichting zijn geplaatst, dat snijdt fijner :thumbsup:

DSC_5404.JPG


DSC_5406.JPG


En na een uurtje snijwerk heb je dit pakketje :yes:

DSC_5411.JPG


Liggers verlengen en het lijmen van de dubbelingen, handig zijn de 3mm gaten voor de uitlijning

DSC_5408.JPG


Groeten, Ralf
 
De vleugel wordt beplankt met platen 0,4mm triplex (totaal bijna 5m2!) hiertoe moet 'vlees' worden aangebracht waarop dit gelijmd kan worden
Tijdrovend klusje maar wel een goede meditatie ;)
Bij de ailerons worden strookjes 10mm breed balsa ingelijmd
Eenmaal in vorm geschuurd worden de ailerons doorgezaagd en krijgen ze een 10mm balsa strook aan de voorzijde opgelijmd.
Deze kan in de juiste V-vorm geschuurd worden voor de uitslagen

DSC_5623.JPG


Op de liggers stripjes balsa, dit wordt straks in vorm geschuurd met de ribben
DSC_5644.JPG


De mantel voor de 40mm alu vleugelbuis is gemaakt uit 3 lagen 80 grams weefsel met epoxy.
Bakpapier om de alu pijp vastzetten met tape aan de zijkant, hieromheen de mat instrijken, zo krijg je een mooi lichte mantel
Kant en klare Strongal pijp kopen kan ook maar dit is een stuk goedkoper

DSC_5625.JPG


Het is nu een 'rammelpassing' :D in het houtwerk maar dat wordt straks uitgericht en met ingedikte epoxy op de juiste plek gezet
Aan de voorzijde een 20x8 balsa strook aangebracht waarop straks de deling van de indekking komt

DSC_5629.JPG


Hier bezig de tip vorm te geven, ook hier weer stukjes inlijmen welke later in vorm geschuurd gaan worden

DSC_5632.JPG


DSC_5638.JPG


DSC_5639.JPG


Wel een paar puntjes gevonden welke verbeterd kunnen worden in het freespakket voor de kit van Ray
Dat nemen we uiteraard mee :yes:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Vleugelhelft 2 op de bouwplank

DSC_5660.JPG


Gelijk wat aanpassingen gedaan naar aanleiding van de opgedane ervaring van de eerste vleugelhelft

DSC_5652.JPG


De kamer van de hoofdligger dient iets op diepte te worden gevijld, dit bepaald de ligging op de mal

DSC_5665.JPG


even checken, de ligger dient er ca. 0,5mm verdiept in te liggen. Alle ribben op deze manier even nalopen.

DSC_5667.JPG


De mallen voor de liggers worden met blokken en lijmtangen recht gehouden
De mal wordt niet gelijmd, zo kan hij voor de linker en rechterhelft gebruikt worden

DSC_5669.JPG


Het gebruik van de meegeleverde rib afstandhouders

DSC_5673.JPG


En hier nog een overzichts plaatje van mijn bouwhok :rolleyes:

DSC_5657.JPG


Groeten, Ralf
 
Dank je Ray :yes:
Mijn oorspronkelijke idee was de FVIII te voorzien van 2 Zenoah's ZG38 maar ik zag in dat een elektro aandrijving toch echt het mooist weg te werken was.

Uiteraard blijft de oorsprong doorpruttelen in je hoofd en ik kreeg de kans 2 Quadra's over te nemen voor een leuke prijs, deze zijn bijna gelijkwaardig zijn aan de ZG38.
Aangezien het standaard dempertje niet door de geluidskeuring gaat komen heb ik een dempertje bedacht welke dezelfde volume inhoud heeft als de Toni Clark pot demper.
Met redelijk eenvoudig zilversoldeerwerk is dit zelf te maken, hier een doorsnede (terplekke van de pijpjes komt uiteraard wel een sparing ;))

s65.JPG


Hij zou in de gondel passen met wat uitnames.
Er is helaas te weinig ruimte voor de tankaansluiting en ik kan de gasservo niet meer kwijt :(

s68.JPG


Het wordt tijd om dat idee nu los te laten hoe jammer ik het ook vind :(.
Ik moet nog steeds wennen aan het idee van de wachttijd van het op het veld laden van de 4 lipo's en het onderhouden van de packs bij opslag.
Zoals gezegd gaat de kist niet dagelijks gebruikt worden :D en liggen de 4 (toch dure) packs veelal ongebruikt op de plank.
In dit geval waren 2 vertrouwde ZG38's toch echt ideaal, geen onderhoud, geen wachttijden, magneetontsteking, op het veld tanken en vliegen :thumbsup:

s66.JPG


Dat dus...
Groeten, Ralf
 
Back
Top