Bouwverslag Fokker FVIII

26A6636E-C681-4B63-941D-7DC21DA54DF5.jpeg

B8BDB9AB-F36B-4318-AE10-436545070CFC.jpeg

F700354D-1ACD-44F6-AE9C-8E5B69954DC2.jpeg

5C4F80D6-172F-4597-99BD-D1AD74528B44.jpeg

EAB5ADDF-C51B-454C-AC5B-CA3A403B5D10.jpeg

En weer wat opgeschoten met de neussectie
Folie zit er nu op :banana:
Helaas zijn de randen van de latjes van het neusdeksel door de spankracht van het folie voelbaar geworden.
Jammer wat het voelde na het schuren mooi glad en strak aan.
Achteraf Mss daar beter 25 grams glasweefsel met epoxy kunnen gebruiken

Groeten Ralf

Helaas zijn de randen van de latjes van het neusdeksel door de spankracht van het folie voelbaar geworden.
Jammer wat het voelde na het schuren mooi glad en strak aan.
Achteraf Mss daar beter 25 grams glasweefsel met epoxy kunnen gebruiken

Groeten Ralf

Misschien ook door de hitte van de strijkijzer?

Hoe is dat deel in het echt gemaakt, is dat hout of bewerkt aluminium? In geval van hout zal er ook in het echt wel spantjes onder zitten denk ik en na verloop van tijd ook zichtbaar.

Grt,
Gerald

Als dat deel afneembaar is zou ik het sowieso zo houden voorlopig. Kan je later als je kist gevlogen heeft altijd nog een alternatief onderdeel voor maken als het je dwars blijft zitten.

Grt,

Laatst bewerkt:
Ach.. de echte waren al zeer knokig ogend... wat dat betreft wordt het al een luxe jacht...
Straks glimlacht het je tegemoed... weet je van mooiheid niet meer waar je moet kijken :-)

Afgelopen dagen de staartsectie geschuurd, pasgemaakt en van roerhoorntjes en folie voorzien

0DAC1B41-75A8-4E86-86C8-9665F3291FF2.jpeg
3B18D41D-B867-4B0F-82E9-3135FDEFEB1D.jpeg
7FAA9F1C-6DD1-44C7-8F7E-6EB23939D578.jpeg

Voor de rompachterzijde kom ik net een paar latjes 4x4 vuren tekort, onhandig om dat te bestellen, ik mis voor dit soort zaken nog steeds het modelbouwzaakje om de hoek

Groeten Ralf

Mooi Ralf. De romp is bijna bekleed, kun je al bijna aan het bekleden van de vleugel beginnen :). Heb je al genoeg triplex op voorraad?

Dank voor de reacties :thumbsup:
Kjel, ik heb ca. 5m2 aan 0,4mm triplex liggen wat wacht om als bekleding voor de vleugels te gaan dienen :yes:
Mijn plan is de romp eerst verder af te werken voordat ik met de vleugels verder ga.
Ik ga eerdaags eens testen hoe het gaat met het smelten van de houtlijm met de foliebout op de manier zoals jij dat gedaan hebt

Groeten Ralf

Het rompachterstuk pasgemaakt en waar nodig verstevigd
Ik heb ca. 150 gram weg kunnen slijpen maar heb ook weer wat in moeten lijmen om het 'starved horse effect' bij de randen te voorkomen
Hier wat plaatjes

IMG_1955.JPG

Wigjes ingelijmd voor de knik aan de bovenzijde en plaatjes Paxolin om de boutjes voor de romp deling vlees te geven

IMG_1960.JPG

Deling pasmaken

IMG_1961.JPG

Kruisverband aanbrengen en helaas wat extra dwarskoppelingen om het doorbuigen van de folie aan de randen weg te nemen

IMG_1981.JPG

Steun voor de rudder servo

IMG_1984.JPG

Wat opdikmateriaal als vlees voor het folie

IMG_1989.JPG

En het lijmen van de 4x4 balsa stroken

Groeten, Ralf

Het uitlijnen van de staart

IMG_1990.JPG

Het folie op het lijmvlak verwijderd met de soldeerbout

IMG_1993.JPG

Uitlijnen met een draadje vanaf het center vleugelmiddenstuk naar 2 kanten van het stabilo

IMG_1997.JPG

Met de instelhoekmeter uitlijnen gelijk met de vleugelbuis

IMG_2008.JPG

IMG_2013.JPG

Eerst de bovenzijde van de romp bekleden en daarna ook de fin ook op zijn plek lijmen

Groeten, Ralf

Wat een imposant geheel word dit toch.
Als je een grotere bouwruimte zou hebben worden de te bouwen toestellen dan nog groter? :rolleyes:
Ik blijf dit met plezier volgen.

Grt John

Back