Bouwverslag Fokker FVIII

D440CF5D-7763-42EF-996F-2C614732F4E6.jpeg


36CEEAEA-2060-4899-9182-81684EB924F9.jpeg


57AF93CD-59E8-4EEE-BEED-35284B441B22.jpeg


3DC26722-E20B-4FF3-B5DE-17542A1B019E.jpeg


4539326A-06F4-46B6-913A-F8947D61FC49.jpeg


213DC82D-E6CE-41B5-83C8-2CD67A9D7C14.jpeg


Het zwart is nu ook geschilderd, alles gedaan met een rollertje en het zit er mooi op :yes:

Iedere avond weer een kant, na 2x dekt het goed

Adri Brand heeft mij wederom weer kunnen voorzien van een prachtige set stickers :beer:
Ik hoop er van het weekend enkele te kunnen plakken :yes:


A97C828E-9EBD-4A62-98DD-E3A5B95E0064.jpeg


Groeten Ralf
 
Laatst bewerkt:
Aan de stikkers te zien gaat het de H-NAED “duif” worden? Al waren de vogelnamen ten tijde van de H-N registratie nog niet ingevoerd als ik me niet vergis.
 
2x juist Kjel!
Ik ga idd voor de registratie H-NAED, daar heb ik meerdere foto's van gevonden.

f8 11.jpg


Later werd dit de PH-AED met de naam "duif"
Vanaf 1937 gebruikte de KLM deze als PJ-AED bij het Westindisch Bedrijf op de Antillen.

FVIII rob 1.JPG


Met dank aan Rob voor de scan :thumbsup:

Weet iemand eigenlijk de reden waarom de KLM-registraties destijds van H-N naar PH- gegaan zijn?

De Duif vloog van 1928 tot 1937 voor de KLM in Europa. Daarna gebruikte de KLM het toestel in Nederlands West-Indië (Suriname en de Nederlandse Antillen).
Het vliegtuig werd in 1939 verkocht aan Venezuela. Binnen een maand kwam het in het oerwoud op een te kleine vliegstrip terecht.
Eén vleugel raakte hierbij de grond, waarna het vliegtuig vlam vatte.
Het toestel brandde uit en de bemanning wist na enkele weken de bewoonde wereld weer te bereiken.
Van 1999-2001 heeft het Aviodome de resten naar Nederland gehaald en deze zijn momenteel te zien in het museum

https://www.fokker-history.com/Berging_van_de_Duif


@jmk1: of verf van de Action ook werkt? geen idee, ik zou het eerst op een teststukje proberen

Groeten, Ralf
 
Geweldig Berto! Samen worden we weer wat wijzer :beer:
Dus de P van Paris of Pays en de H van Holland?
 
Laatst bewerkt:
De P van Papa, de vader van alle luchtvaartmaatschappijen! Ook leuk toch........;):)
 
Volgens de site van Herman Dekker was de naam “duif” eerst toebedeeld aan de Fokker F.XII PH-AID die eind 1936 verkocht werd. In december 1937 zou de H-NAED toen inmiddels vliegende onder de registratie PH-AED de naam “duif” gekregen hebben.
 
En nu is de registratie PH-AED te vinden op een Piper Archer III, gestationeerd op Hilversum.
Registraties kunnen alleen weer (her)gebruikt worden als die registratie 30jaar niet gebruikt is geweest.

Maar nu weer terug naar dit mooi project ;-)
 
Back
Top