Fokker FXX Zilvermeeuw ultra light

Op de NVM tekening van de FXX getekend door C. ter Horst wordt als profiel Naca M6 aangegeven. Maar als ik dat opzoek oogt mij dat ten opzichte van de originele bouwtekening in de post van Ralf iets aan de dunne kant.
NACA M6 heeft ook die S-slag, maar een scherpere leading edge en dat is niet zo Fokker-achtig.
 
Een aanrader voor een slow realistisch vliegbeeld BRUXEL36
Het lampje ging even niet branden maar google helpt! Krijg ik allemaal roemeense sites over windturbines!!o_O Maar ik zal dit profiel eens bestuderen. Bedankt voor de tip!
FC953364-4323-4AE9-8F83-F08628B9D4ED.jpeg
 
4BAA48B6-8324-41D9-B7DC-9798EB1D6FBB.jpeg


A08133C8-CBB9-4EEA-BCDA-1CE93E51698E.jpeg


Ik kreeg zojuist een berichtje van Rob, hij heeft het NACA M6 profiel gebruikt op zijn FXX.
Gelijk naar de tekeningen van de NVM.
Hij kon niet zeggen of deze ook op een langzaam vliegende kist werken.
Op zijn kist gaat het prima ook met 40-45 graden flaps uit

Groeten Ralf
 
Bekijk bijlage 468452

Bekijk bijlage 468453

Ik kreeg zojuist een berichtje van Rob, hij heeft het NACA M6 profiel gebruikt op zijn FXX.
Gelijk naar de tekeningen van de NVM.
Hij kon niet zeggen of deze ook op een langzaam vliegende kist werken.
Op zijn kist gaat het prima ook met 40-45 graden flaps uit

Groeten Ralf
Ralf, wederom dank voor de foto’s. Wat een prachtige kist is dit! Dit profiel blijf ik vreemd vinden (s-slag) maar het vliegt dus prima! Ik zou eventueel wat flap kunnen zetten bij lage snelheden. Het is even stil geweest aan mijn zijde. Druk met werk en de schaarse uren die ik aan de hobby kan besteden gebruik ik om aan de Ikarus Meteoor te werken. Maar binnenkort is het kerstvakantie en dan wil ik verder met de Fokker. Eerst tekeningen afdrukken en een constructie intekenen met potlood! Heerlijk ouderwets!:)
 
Dit profiel blijf ik vreemd vinden (s-slag) maar het vliegt dus prima!

Nog even over dat profiel ... op RCScaleBuilder in een draadje over een Lysander, las ik in een reactie van F4C vlieger Richard Crapp een mogelijke verklaring voor die s-slag. De Lysander-vleugel heeft het profiel RAF 34 dat ook aan de onderkant richting TE omhoog kromt.

"The RAF 34 was widely used in the time period.
I have used it on the Westland Wessex 3 engine documented on RCSB and on the Vickers Venom started on RCSB but not finished.
Apparently the small reflex in the T/E means that a smaller horizontal tail can be used.
NOT using RAF 34 could have consequences!"

Vliegende vleugels zonder staart/stabilo hebben ook zo'n profiel dat achteraan omhoog kromt, toch?
 
Laatst bewerkt:
Apparently the small reflex in the T/E means that a smaller horizontal tail can be used.

Klopt!
Dave Platt heeft om die reden voor zijn Messerschmitt Bf-109 F/G ook een profiel gekozen met lichte reflex (of hele lichte S-slag):

me109%2Bplan%2B2.jpg


Dat maakt de Bf-109 veel "vriendelijker" in de lucht i.c.m. het in verhouding kleine stabilo.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik heb kunnen vinden wel. De wortel rib zou een naca 2R1 14,2 profiel hebben en de tip rib zou t/m de Bf-19E naca 2R1 11 en van af de Bf-109F tot K naca 2R1 11,35. Deze profielen zijn afgeleiden van het naca 2R1 12 profiel die een lichte reflex heeft.

Die R-Modifikationen (engl. reversed; deutsch: umgekehrt) der Untersuchung waren die NACA-Profil 2R1 12 und 2R2 12. Sie haben als Abwandlung des Grundprofils 0012 eine leicht nach oben gebogene Profilhinterkante. Bei den symmetrischen Standardprofilen zeigt die Profilhinterkante direkt nach hinten. Bei den gewölbten Standardprofilen zeigt sie leicht nach unten, während sie bei den R-Modifikationen in die umgekehrte Richtung zeigt (R – reversed – umgekehrt) – leicht nach oben. Durch die leicht nach oben gebogene Profilhinterkante wird der maximale Auftriebsbeiwert (cA max) verringert. Damit einhergehend wird der Widerstandsbeiwert (cW) verringert. Während der Maximalauftrieb deutlich verringert wird, wird der Widerstand nur in geringerem Umfang verringert. Das Grundprofil NACA 2R1 12 wurde bei fast allen Messerschmitt-Flugzeugen eingesetzt z. B. Bf 109, Bf 110, Me 323.
 
Bedankt voor jullie posts over het s-slagprofiel. Klinkt zeer plausibel! Ik heb een tekening van een vrijevlucht rubbermodel van een FXX gevonden waar de staart vlakken aanzienlijk vergroot zijn. Met een s-slagprofiel zou dit wellicht niet noodzakelijk zijn geweest.
Het is overigens erg stil geweest van mijn zijde. Een “tussenprojectje” trok even wat aandacht maar binnenkort gaan we naar de copyshop. (Het kan weer!)
 
Back
Top