Bouwverslag Fokker T.VIII W(G-2) ⇨ R-6 | Marine Luchtvaart Dienst

.
Gezien je onderschrift ga ik je een fijn moment geven Jan... Je hebt gelijk! ;)
Het profiel is bij de wortel inderdaad symmetrisch en niet half symmetrisch:

full

.

Er zat een massieve servoplaat in de romp over de gehele lengte van de torpedobay en die was van redelijk dik triplex.
Deze eruit gesloopt wat weer een gewichtsbesparing van 99.4 gram opleverde:

full


Twee fotootjes van het mooie houtwerk aan de binnenkant van de romp, hier de torpedobay:

full


en hier de staart:

full


Vanavond de romp aan de buitenkant (het nieuwe glaswerk) een goede schuurbeurt geven... o_O
Dan de stuurkabels inbouwen en kan de staart bekleedt worden met Oratex

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Bedankt Lex! :)

.
Het hoogte- en richtingroer zijn afgebouwd en bekleed met OraTex.
De hevels en scharnieren zitten inmiddels ook op hun plek.

Twee "voor en na" foto`s:

Voor (1):

full


Na (1):

full


Voor (2):

full


Na (2):

full


Nu eerst de aansturing in de romp maken en dan kan het achtergedeelte van de romp ook bekleed worden met OraTex.
Dan nieuwe stabilo struts maken en is de staart klaar om afgewerkt te worden.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Voor de aansturing van hoogte- en richtingroer gebruik ik Sullivan Gold-N-Rod push-pull stuurstangen.
Ik gebruik deze in bijna al m`n kisten en omdat ze van een specifiek materiaal zijn gemaakt zijn ze amper temperatuurgevoelig.
Deze stuurstangen zetten dan ook 75% minder in- of uit door temperatuurverschillen dan de standaard stuurstangen.

Het hoogteroer stuur ik per vlak aan door middel van push-pull.
Het richtingroer stuur ik daarentegen aan via pull-pull.
(maar omdat het stuurstangen zijn en geen kabels, ook push-push, of push-pull-push-pull... o_O)

De stuurstangen van het hoogteroer steken een behoorlijk stukje uit de romp helaas.
Wanneer ik de kist zelf had gebouwd zou ik de aansturing van het hoogteroer in het kielvlak hebben gemaakt.
Maar het stoort me niet, deze kist wordt sportschaal.
Ik zal helaas ook niet veel schaaldetails kunnen toevoegen vanwege het hoge gewicht van de constructie zelf.

De stringers van de rompachterzijde liepen niet erg strak naar achteren en dat ga je zien door de OraTex bekleding.
Daarom alle stringers bekleed met een dunne strook balsa van 1.5mm, nu is alles weer mooi strak:

full


Hier de stringers voorzien van een latje balsa van 1.5mm en de Sullivan stuurstangen in de romp:

full


Dat ziet er weer strak uit zo:

full


full


De servo`s voor het hoogte- en richtingroer waren achterin de romp geplaatst, ruim 30cm achter het zwaartepunt.
Ik heb ze verplaatst naar helemaal voor in de neus, nu ruim 25cm vóór het zwaartepunt!
Dat is een verschil van 55cm en een verschil van weer minder lood in de neus straks.
Ook de ontvanger accu gaat straks helemaal voor in de neus, nog voor de servo`s.

full


Twee overall shots van de Fokker in de huidige staat:

full


full


En twee foto`s van de Fokker T.VIII W(G) met z`n "restaurateur" ;), voor de schaalverhouding/grootte van de kist:

full


full


De rompachterzijde kan nu gefolied worden... niet m`n favoriete klusje met zo`n dubbel kromme en open romp... o_O
Ik glas liever, maar dat gaat niet over open structuren... ;)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ramses,

Om dit soort issues te overbrugenlijm ik vaak een metalen stuurstang van 2mm in de gele gold n rod. Dan zie je alleen een klein stukje geel waar hij de romp verlaat en de rest metaal, wellicht is dat een optie

Gr

Vinze
 
.
Bedankt voor de tip Vinze!
Ik zal kijken of dat hier ook mogelijk is i.v.m. de radius van de stuurstang aan het einde.

.
Nadat de latjes op de stringers droog waren kon ik beginnen met het folien van de romp achterzijde.
Net als bij het glassen probeer ik zo groot mogelijke stukken te gebruiken.
De achterzijde van de romp heb ik met twee stukken OraTex bekleed.
De deelnaad zit aan de boven- en onderzijde:

full


En de achterzijde van de romp is weer dicht:

full


Over de stringers heb ik dunne strookjes OraTex gestreken (i.p.v. pinking tape):

full


Door middel van dunne tape de paneellijnen gesimuleerd.
Op de "aluminium plaatdelen" klinknagels afgetekend en met de bekende injectienaald en houtlijm deze erop gemaakt:

full


Van dun styreen roerheveltjes voor de trimvlakken gemaakt:

full


full


Verder met de neus van de romp en de cockpit kappen

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ramses

Ziet er weer gelikt uit zoals altijd , heb een vraagje wat voor injectie naald gebruik jij of wat is de maat van het
tuitje .

gr ronald
 
.
Hoi Ronald,

Dank je! :)
De naald die ik voor de klinknagels gebruik is geen naald die gebruikt wordt om "in mensen te steken", maar komt uit de industrie.
Ik denk dat ik de naald ooit bij een verfwinkel heb gekocht.
Hij is ook een stuk dikker en heeft een stompe, rechte punt.
Je kan `m op elke injectiespuit zetten vanwege het conische opschuifstuk.

Hierbij een fotootje van de naald en van de dikte:

20150821_230333.jpg


Groeten, Ramses
.
 
Ja klopt ha ha , heb wel een paar spuiten maar geen naald . De foto is duidelijk maar eens op zoek naar zo'n
naald zal eens bij een verf winkel kijken bedankt voor je antwoord en ik blijf ook dit project volgen .

gr ronald
 
.
Net de romp achterzijde van de Fokker gegrond... sneak preview ;) :

full


Dit is pas de grondlaag en de foto is genomen bij slecht gloeilamp licht, binnenkort meer...

Ik heb zojuist via dit forum een tweede Saito FA-80 overgenomen, dus ik ben voorzien van de motoren voor deze Fokker! :)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Hey Ronald,

Ik vind net dit: http://www.amazon.com/refillable-syringes-Blunt-Needles-Protective/dp/B006U7KZM0

91Jc2ckzLsL._SL1500_.jpg


Dat is volgens mij exact wat ik heb.
Het wordt ook gebruikt om inkt cardridges (na) te vullen.

Een blunt needle dus!
Wel even de diameter checken natuurlijk.
En ze zullen vast ook hier in NL te koop zijn.
Misschien eens naar zo`n "inkt refill-station" bellen?

Eenmaal de juiste gevonden en je kan er al je modellen mee voorzien van klinknagels.
Ik maak de naald altijd goed schoon en dan kan je `m zo vaak gebruiken als je wilt.
Het rubber in de injectiespuit gaat op ten duur wel kapot, maar je kan de naald op bijna elke injectiespuit schuiven.
Ik heb een voorraadje spuiten en deze ene naald, daar deed en doe ik al m`n modellen mee.
Succes met je zoektocht naar de juiste naald!

Succes, groeten,
Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Spuiten kan je gewoon bij de apotheek halen. Naalden is wat moeilijker.
Dierenartsen hebben vaak die dikke naalden.
Uitleggen waar je het voor nodig hebt en dan krijg je ze wel mee.
 
Naalden voor perfecte rivets bij de apotheker puntdikte 1,2 m,m ,schuine puntje iets afknijpen .
naar gelang rivet grote meer of minder lucht tussen de lijm en drukstaafje ,zie artikel van Ramses hierover.
Gr, john.
 
.
... naar gelang rivet grote meer of minder lucht tussen de lijm en drukstaafje ,zie artikel van Ramses hierover.
Gr, john.

.
`kHad inderdaad een filmpje gemaakt en geplaatst in de tutorials, maar dat is sinds de forummigratie niet meer zichtbaar helaas.

Maar hierbij alsnog die posting, hoe het met PVAc lijm en een hypodermic naald kan.
Normaal zit het rubber tegen de lijm in de neus van de spuit (er zit geen lucht tussen).
Hierdoor moet elk druppeltje eruit gedrukt worden wat een stuk onregelmatiger gaat.
Ook de manier van vasthouden van de spuit wordt erdoor bepaald.

Met 'mijn' methode kan je de spuit als een pen vastpakken want je hoeft niet op de achterzijde te drukken wat eenvoudiger nauwkeuriger werkt.
Door de lucht tussen het rubber van de spuit en de lijm kan je mooi doseren en blijft de lijm constant uit de naald lopen:


Excuses voor de herrie op de achtergrond, maar anders was `t zo`n saai stil filmpje...
Het geluid kan uit, de teksten staan in beeld (na 2 minuten stopt de muziek, de drie laatste minuten is `t rustiger ;) )

Groeten, Ramses
.
 
Spuiten kan je gewoon bij de apotheek halen. Naalden is wat moeilijker.
Dierenartsen hebben vaak die dikke naalden.
Uitleggen waar je het voor nodig hebt en dan krijg je ze wel mee.

Of een insuline spuitje van de apotheek is ook een mooie maat

Klopt! Het enige verschil is alleen dat deze naalden een scherpe punt hebben.
Maar die zou je inderdaad zelf bot kunnen maken.

Groeten, Ramses
.
 
.
Aangezien ik geen tekening van deze kist heb, ga ik de cockpits bouwen aan de hand van foto`s gevonden op het internet.

Eerst de cockpitbodems gemaakt, deze zijn uitneembaar uit de romp:

full


Van liteply de ribben gezaagd voor de koepel op de neus...:

full


... en de ribben voor de lange cockpit op de romp:

full


De cockpits krijgen vorm:

full


Hierbij wat foto`s bij avondlicht buiten:

full


Op deze foto is het oppervlaktereliëf op de staart enigzins te zien.
Na het weatheren straks wordt alles duidelijker zichtbaar:

full


De romp in de huidige toestand:

full


full


Begint nu echt op een Fokker T.VIII W(G) te lijken:

full


Verder met de cockpits...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ramses
Ziet er goed uit, mooi zoals je die cockpits maakt en nogmaals bedankt voor de info over de naald was al bij een verf zaak geweest en die had het niet . Maar nu je dat van die inkt cardridges zei , ja dat moet lukken bedankt :D

gr ronald
 
Hallo Ramses,

Allereerst geweldig wat voor mooie projecten je voor een 'stille lezer' als ikzelf hier op de site neerzet. Zelf heb ik sinds eeuwen niets meer gebouwd, interesses veranderden... Maar kriebelen doet het zeker :)

Voor wat betreft de T8w zou ik toch nog even naar het neusprofiel kijken. Ik heb ooit een 1/72 scratch T8w gebouwd en de juiste neus was wat het model z'n smoel gaf: het huidige profiel op jouw versie loopt in mijn ogen te bol als je naar het beeldmateriaal kijkt. Nu lijkt het zowel in de lengte als in de dwarsrichting haast een deel van een cirkel en voor mijn gevoel mag het iets meer toelopen:

fokker-t8w-003-png.178924
 
Laatst bewerkt:
Back
Top