Bouwverslag Fokker T.VIII W(G-2) ⇨ R-6 | Marine Luchtvaart Dienst

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Restauratie verslag van een oude Fokker T.VIII W(G-2) in schaal 1/9 (spanwijdte 2 meter)

Deze Fokker was recent overgenomen door Johnny (Oss) en na een niet zo geslaagde maiden mocht ik de Fokker van Johnny hebben. De Fokker is gekraakt en blijkt ook erg zwaar gebouwd en daar ga ik dus wat aan doen. Mijn eerste twee-motorige kist en een mooi oefenobject voor m`n Whirlwind (qua vliegen met twee motoren).

Wat gegevens van de Fokker T.VIII W

full


Een plastic modelletje van de Fokker T.VIII W (R6):

full


De echte Fokker T.VIII W:

full


De Fokker T.VIII W in Britse dienst:
full


De Fokker T.VIII W in Duitse dienst:

full


Een mooie impressie van de Fokker T.VIII W:

full


En een kleurplaat van de Fokker T.VIII W(G) R-6:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
De Fokker T.VIII W(G) zoals ik hem na de crash van Johnny heb over mogen nemen:

full


full


full


full


De vleugels hebben een flinke klap gehad, een drijver is doormidden en mist een stuk en verder her en der flink wat plekken.
Maar het belangrijkste is op het totaal, en dan voornamelijk in de staart, flink wat gewicht te verliezen!!

De romp lijkt het minste werk nodig te hebben en daar ga ik mee beginnen.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Begonnen met het kaal maken van de romp:

full


De (tissue?) bekleding kwam er maar met kleine stukjes vanaf.
Na heel veel pulken komt een zeer degelijke (lees: zware) constructie tevoorschijn:

full


En maar door pulken...

full


Totdat de romp eindelijk kaal is:

full


Eerst maar eens begonnen met wat triplex weg dremelen van de rompribben tussen de stringers (starved horse):

full


Het stabilo en kielvlak verlicht en in vorm geschuurd en bekleed met 1.5mm balsa.
Tevens twee lange stroken aan weerszijde van de cockpitrand weg geslepen.
Dat was zwaar triplex en nu heb ik gelijk meer ruimte:

full


Zo ligt het nu te drogen:

full


Morgenavond weer verder

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
JJAAAAAA!!!!! wat gaaf , en direct het mbf weer een beetje nieuw leven inblazen! Wel een groot project maar met jouw kunde zal het vast en zeker weer een mooie kist worden.

btw: waar heb je nu je foto's op staan ? (server) .

Mvg,

Bart
 
.
@ Femmo: Het wordt geen Duitse variant. Of de Nederlandse versie of die van de Coastal Command
@ Edwin, Johnny en Han: Thanks! :)
@ Ronald: De Spit mag even wachten tot deze weer klaar is.
@ Bart: De foto`s laad ik nu gewoon via de postings, dus op de mbf server zelf.

.
Hier uniek filmmateriaal van de Fokker T.VIII W uit 1939:


.
De romp is bijgewerkt en geschuurd en inmiddels zit er ook weer een neus op de Fokker.
Vanavond weer verder aan de Fokker en binnenkort een foto update

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Het stabilo en kielvlak zijn geheel ingedekt en ik heb van blauw schuim (roofmate) een nieuwe neus gemaakt.
Ik heb helaas geen bouwtekening van de Fokker T.VIII W(G) dus gebruik een drie zijden aanzicht en verschillende foto`s voor de restauratie van deze Fokker:

full


Zo was de romp, zonder neus en de romp was niet mooi "rond":

full


Zo is de romp nu, met nieuwe neus en vloeiender qua romp contour:

full


full


full


Verder met het hoogte- en richtingroer

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je Femmo! :)

Ik ben "as we speak" nu de romp, kielvalk en stabilo aan het glassen.
Zometeen meer...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Voor het glassen van de romp gebruik ik 25 grams keper geweven glasweefsel en breng deze op met Glitsa PU-lak.
Omdat het keper geweven glasweefsel is, lukt het om de romp uit 1 stuk te bekleden.
Zelfs om de dubbel kromme neus is het eenvoudig heen te trekken en vast te lakken met PU-lak:

full


Onderkant en neus bekleed, nu de romp omdraaien:

full


De romp geheel bekleed uit 1 stuk en begonnen met de staartvlakken:

full


Staartvlakken ook geglast:

full


Nu alles goed laten drogen en morgen de overlappingen er met een fijn schuurpapiertje afschuren

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik een weekje weg heb je gelijk een nieuw project.
Weer een mooie kist.
Heb je water in de buurt om te vliegen.

Ton
 
.
Hoi Ton, bedankt!
Deze Fokker kwam onverwachts plotseling tussendoor...
De Spit is dus even "on hold" tot deze gave Fokker vliegklaar is.
Maar dat hoeft volgens mij niet al te lang te duren.

Water heb ik hier in de omgeving in overvloed dus dat komt wel goed.
Alhoewel deze Fokker volgens mij ook gewoon vanaf gras te vliegen is ondanks de drijvers...
Maar dat gaan we later zien ;)

Groeten, Ramses
.
 
hoi Ramses,

ik ben benieuwd naar het eindresultaat en hoe de kist zal vliegen, bij Johnny ging het niet zo goed, maar ja, hij had ook totaal geen watervliegervaring en dat werkt toch even ietsje anders.

Ik heb nog een boek over RC Watervliegen in PDF, als je geinteresseerd bent hoor ik het wel.

groetjes en succes met het projekt,
Jan

full
 
.
Hoi Jan,

Daar heb ik wel interesse in ja, heel graag! :)

Ik heb trouwens zelf ook amper watervliegervaring... maar denk dat dat wel goed gaat komen.
Het loskomen van het water was ook geen probleem volgens Johnny, bij het indraaien van de eerste bocht in de lucht ging het mis.

Ik zie ook regelmatig watervliegtuigen vanaf gras gevlogen worden.
Gewoon starten en landen op de drijvers in het gras.
Misschien dat dat met deze Fokker ook kan?
Want wielen in de drijvers maken zie ik niet zitten.

En er is nog een mogelijkheid:

Fokker T_VIII (176)_Page_12-960.jpg


Er is een Fokker T.VIII W(L) uitgevoerd geweest met een vast landingsgestel.
Maar dan moet het dus een Duitse versie worden en dat wil ik eigenlijk niet.
En de drijvers zijn nou juist zo`n mooi element aan deze kist...
Ik ga de Fokker in ieder geval gewoon met drijvers bouwen.

.
Het glassen van de romp is klaar.
Ben nu begonnen met het nieuwe richting- en hoogteroer:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top