Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Plaatje zeg
Heerlijke motor.
Prachtig blok voor je kist Robert
Meer dan voldoende vermogen lijkt meen waarschijnlijk de eerste WW1 kist met een homp lood in de staart
Groeten, Ralf
Als die liggers zo hard zijn dat je moeite hebt om de flauwe bocht aan de onderzijde te nemen , dan gaat het naar elkaar toebuigen van de 2 flanken ook niet lukken.
Die bocht begint verder en is scherper.
Wat je kan doen zijn hulpspanten maken die je onderste boven vastschroeft op de bouwplank en je latten daar op voor buigen , .
Heb je zo een ligger al eens een nacht met wat extra bocht opgespannen ?
Zo'n kist bouwen is even een investering (in tijd), maar zeer de moeite waard.
Niets zo ergerlijk als kromme rompen.
Kijk ook uit dat je links en rechts liggers van dezelfde sterkte gebruikt!
(..)
jan.
3-dimensionaal voor te buigen
Dat kan ook Jan, maar dat wordt zeker minder sterk dan uit een stuk
Daar gaat-ie dan! Bouwtafel leeg en stappenplannetje aan de muur:
Zoals we appten is het voorbuigen van de twee onderste longerons wellicht te doen met stoom (of inderdaad ammonia zoals hierboven getipt)..
Een minimaal inzagen van de longerons aan de binnenzijde kan zeker wel.
De beste manier om te buigen en makkelijk, is in water weken en met een strijkijzer buigen. Zie voor uitleg: http://members.ziggo.nl/henrikaper/tips/bending-wood/
Het lijkt mij dat de het deel van de doorsnede dat ingezaagd is, dan nutteloos is geworden en dat je de longerons dan net zo goed dunner kan maken ... toch? Scheelt dan ook gewicht in de staart.
en als ik met weken en een strijkijzer hetzelfde kan bereiken als met stomen, dan is dat inderdaad een stuk eenvoudiger
Voor de gelijmde romphelften weet ik niet of weken slim is
Het lijkt mij dat het deel van de doorsnede dat ingezaagd is, dan nutteloos is geworden en dat je de longerons dan net zo goed dunner kan maken ... toch? Scheelt dan ook gewicht in de staart.
De longerons opdelen (doorzagen en teruglijmen) in segmenten zou ik persoonlijk alleen zeker niet doen!!
Niet alleen wordt het zwakker, maar de vloeiende curve wordt dan ook hoekig...