Ondertussen lekker bezig met het zagen van de dwarsbalkjes:
Alles met de hand, netjes aftekenen, afzagen met de Japanse trekzaag en even met het haaks schuurblok erlangs waar nodig. Heerlijke werkje:
Omdat de balkjes ook 1/2" hoog zijn komt de hoek en passing redelijk nauw.. bij kleine balsa kistjes sneed ik dergelijke latjes met een mesje, houtlijm ertussen en speldje erdoor. Hier krijgt elke verbinding, ook door de dubbele hoeken, wat meer aandacht. Een goed passende verbinding geeft een sterk eindresultaat!
Aan de achterzijde, onder het stabilo, verspringt de longeron. Hier wellicht lastig te zien, maar de onderste is in een schuine hoek afgezaagd om de knik naar beneden te maken. Dit ga ik met epoxy vastzetten denk ik, want deze verbinding moet samen mee naar binnen buigen bij het buigen van de rompzijdes..:
En weer een verbindinkje verder, echt leuk om te doen dit!
... en de voorzijde is af:
En de achterzijde ook:
Met dit als resultaat! Nog zonder lijm, maar qua onderdelen klaar voor het bevestigen van de onderste, gebogen longeron:
Ik ga alles op m'n gemak nog even nalopen en stap voor stap lijmen. Dan heb ik een stevige basis om de gebogen longeron op vast te lijmen / klemmen. Kan ie meteen van de buigmal op de romp... en is het te hopen dat ie de rompzijkant niet terug mee krom de andere kant op trekt...
De grote delen balsa aan de voorzijde ben ik op de juiste dikte aan het schuren. De twee kleine delen zijn al klaar (is te zien, zijn iets lichter op de foto). Deze zijn namelijk 13 mm dik (want laminaat van 5, 5 en 3), maar moeten terug naar 1/2"... scheelt niet veel, maar voor een juiste passing van de zijplaat wel belangrijk. Hiervoor heb ik een groot lang schuurblok gemaakt (ligt boven de romp op de foto) met korrel 80.