Bouwverslag Fokker V.23 - Nr. 1 (1918) - Schaal 1:3

Dat was een optie geweest hoeby, maar de kit is zo, en ik wil het prototype bouwen zoals ie bedoeld is, als test. Uiteraard is vrije interpretatie mogelijk en ook een plan B, maar iets zegt mij dat een gelamineerde longeron weer moeilijker naar binnen te buigen is over de andere dimensie..

Okay, goed om te weten Henri. Ik denk eerder dat ik er misschien nog net niet ben.. we gaan het zien. Ik heb de longeron tegen de mal gehouden, zonder klemmen, en toen kwam ie aan beide kanten precies 15 mm terug van de mal.. dus vervolgens aan beide uiteinden 15 mm extra naar binnen geklemd en die vorm afgetekend. Ook geen exacte wetenschap maar een goede 2e poging. Morgen of overmorgenavond even kijken wat het is geworden. Dan weer terug op de mal om 'm in vorm te houden zo lang ik de rest van de romphelft aan elkaar lijm.

Vooralsnog voel ik er het meeste voor om de romphelften vlak te bouwen, een aantal MDF staanders te maken die de romphelfen naar binnen houden op de juiste maat, en dan de longerons nat te maken (weken zal lastig worden.. misschien natte doeken?) en in de bak/mal te schuiven. Uiteinde vastklemmen, longerons verhitten met strijkijzer en laten drogen. De lijmverbindingen gaan dan nat worden, maar dat moet met de lijm die ik gebruik kunnen.
 
ja, dat zou kunnen, of een natte vaatdoek en dan huishoudfolie eromheen? Dat houdt wat meer water vast dan keukenpapier. En het zijn maar 4 rompcompartimenten (achter de zitting), dus slechts 16 stukjes longeron... dat moet wel te doen zijn.
 
:banana::banana::banana:

Ik geloof dat 'joepie!' hier wel op zijn plaats is :D. Ontzettend bedankt voor de gouden tip Henri! Nu na buigen met overspanning is de onderste longeron vrijwel de juiste vorm! Hier ligt alles los op de bouwtekening:

077-bent-without-clamps.jpg


En een belangrijke test... twee klemmen op de uiteinden, en de longerons liggen _exact_ op tekening, zonder elkaar van zijn plek te trekken. Fantastisch!

078-stress-test.jpg


We kunnen gaan lijmen dus, de verbinding in de bovenste longeron met 30 minuten epoxy. Als die uitgehard is de rest met aliphatic houtlijm:

079-gluing-longeron.jpg
 
.
:wave

Gouden tip Henri en weer erg secuur werk Robert,... Super resultaat!! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
:beer:

Dan geef ik nog 1 tip (die ik me nu pas herinner) ...
Als de lat langer is dan hij moet worden, doe dan eerst het buigen zodat je de uiteinden ook goed gebogen krijgt en zaag hem daarna op maat. De overmaat kan je bij het buigen goed als hendel gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
.
:wave

Gouden tip Henri en weer erg secuur werk Robert,... Super resultaat!! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.

Thanks Ramses! :)

:beer:

Dan geef ik nog 1 tip (die ik me nu pas herinner) ...
Als de lat langer is dan hij moet worden, doe dan eerst het buigen zodat je de uiteinden ook goed gebogen krijgt en zaag hem daarna op maat. De overmaat kan je bij het buigen goed als hendel gebruiken.

Yes, dat heb ik (gelukkig) ook zo gedaan, want het was lastig vooraf te bepalen waar ik precies moest zagen, met de nog te maken kromming en het uitzetten en krimpen van het hout in het proces van het buigen.

En ik kwam nog een hele mooie tip tegen op je website Henri: mijn gelamineerde balsa rompdelen moesten mooi vlak teruggeschuurd van 13 mm naar 1/2". Dit is het perfecte antwoord op het mooi vlak afschuren, automatisch op de juiste dikte uitkomen en niet te ver kunnen schuren! Twee stukjes longeron van exact de juiste dikte aan weerszijde van mijn schuurblok bevestigd:

080-thickness-sanding.jpg


Mondkapje op en schuren maar :-)

081-thickness-sanding.jpg


Nadat de epoxy voldoende uitgehard was om verder te gaan, begonnen met het lijmen van het frame:

082-gluing-frame.jpg


Nog een paar stukjes te gaan, en dan kunnen de verstevigingsdriekhoekjes erop, zodat het frame goed gefixeerd is voordat ik de onderste longeron plaats. Begint al ergens op te lijken:

083-gluing-frame.jpg


Zoals je ziet besloten om de rompzijdes vlak te bouwen en (nat en met strijken) naar elkaar toe te gaan buigen. Dat is een beter controleerbaar proces dan het apart voorbuigen van alle vier de longerons in mijn ogen.
 
Afgelopen dagen heb ik onder andere former F0 aangepakt. Een hele stapel hout! 10 lagen elk uit drie delen, in totaal bijna 4 cm dik (2x 3/4" om precies te zijn). Ik houd een logboekje bij voor alle kleine dingetjes die ik tegenkom tijdens het bouwen van de kit, zodat Ramses hem verder kan perfectioneren. Zo vond ik in het stapeltje F0C-delen een ontbrekend nokje:

044-F0-cut-out.jpg


...en voor nu natuurlijk gewoon alle laagjes netjes opgevuld. Maar, aangezien F0 in een punt moet worden geschuurd, leek het mij overbodig de onderdelen die toch volledig weg zouden gaan vallen uberhaupt te gaan verlijmen:

045-F0-sorted.jpg


En dat bracht mij weer op het volgende: ik heb op de tekening alle laagjes opgemeten van F0, en vervolgens elke laag op de juiste maat gesneden (+1 mm aan elke kant, beetje marge is wel fijn):

046-measuring-F0.jpg


Waarna ik dit stapeltje balsa overhield. Ik kijk er nu al naar uit om dit balsa niet weg te hoeven schuren :) (of af te hoeven zagen):

047-excess-F0-balsa.jpg


En na een hele lange sessie laagje voor laagje plakken met houtlijm, is dit het resultaat:

048-F0-glued-to-F1.jpg


Ik heb het geheel direct op F1 gelijmd. Volgens de bouwtekening moest dat later pas, als F1 al aan de romp zit, maar ik kon geen reden bedenken waarom dit een nadelige volgorde zou zijn, en zo kan ik veel makkelijker alles vastklemmen, en blijven alle lagen van F0 mooi vlak (als je die 'in de lucht' lijmt trekt het tijdens het lijmen zeker krom):

049-nose-taking-shape.jpg


Voor schaal referentie, en gewoon omdat het een mooi onderdeel is, nog eentje dan:

050-F0-size-reference.jpg


Het bovenste laagje heb ik overigens zelf gesneden, die stond niet op tekening. Gaat bij het schuren vrijwel geheel wegvallen, maar toch nodig om de punt volgens tekening te krijgen. Ben heel blij met hoe recht alles gelukt is qua uitlijning. Onvoorstelbaar licht ook. En opgebouwd uit maar liefst 40 delen!

Heb ondertussen ook al aardig wat rompzijkanten gelamineerd, maar daarover later meer.

Beetje late reactie op deze bouwstap;
Wat ik in een kit wel eens ben tegen gekomen als je diverse lagen moet lamineren;
Gaatjes in de onderdelen, waar saté /coctail prikkers in worden gestoken om de lagen uit te lijnen/te fixeren.
Verder een prachtig verslag en kit!
 
Gaatjes in de onderdelen, waar saté /coctail prikkers in worden gestoken om de lagen uit te lijnen/te fixeren.

Dat is slim! :thumbsup: Heb ik niet aan gedacht...
Voor deze Fokker kit ook niet nodig, want de kit krijgt een andere neusopbouw als aangegeven in dit verslag:

Zo was het lasersnijden van de dikke houten delen geen succes en hebben we ze opnieuw in meerdere dunnere lagen gesneden.
Strak passende delen nu, maar wel veel laagjes plakken voordat er gebouwd kan worden.
In de toekomstige kit worden die dikke houten delen niet meer laser gesneden maar gefreesd (en dus geen laagjes plakken).

Zeker een goede tip Nico, ga ik wellicht nog eens gebruiken! :thumbsup:

.
Die schuurklos,... natuurlijk!

080-thickness-sanding.jpg


Ik had Rob voorgesteld om de 1/2" liggers te gebruiken en ernaast te leggen als geleiding tijdens het schuren van de rompdelen, maar dan schuur je ook een klein beetje de liggers zelf.
De Tip van Henri is een slimmere aanpak :thumbsup:
Het kantelt misschien wel iets sneller, maar als de latjes aan de klos breed genoeg zijn werkt dat super.
Je hebt daarbij ook een veel kleiner stukje 1/2" ligger nodig...
Twee kleine stukjes vast aan de klos i.p.v. 2x de lengte van de te schuren neusdelen.
Goede tips Henri!

Mooi werk weer Robert, echt genieten!! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal niet! o_O

:friends:

.
Afgelopen zondagen bezig geweest met tekenwerk voor de 1/3 Fokker V.23
De doorsneden van vleugel- en staartvlak ribben in opbouw stonden nog niet op tekening.
Ook van de bouwvolgorde van het landingsgestel vleugeltje en de staartvlakken was nog geen tekening.
Het tekenwerk is nu bijna klaar, dan de bladen maken. Bouwvolgorde welke nog niet op tekening stond:

full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Helemaal niet! o_O

Ik heb een bakje met allerlei triplex strookjes en blokjes waar ik allerlei diktes mee maak en die zet ik simpel vast met een stukje schilderstape eromheen ... gaat hartstikke goed. :yes:

Inderdaad, het kantelt niet, met name ook omdat je al op een vlak onderdeel begint met schuren, en als je ondergrond mooi vlak is werkt het echt prima.

.
Afgelopen zondagen bezig geweest met tekenwerk voor de 1/3 Fokker V.23
De doorsneden van vleugel- en staartvlak ribben in opbouw stonden nog niet op tekening.
Ook van de bouwvolgorde van het landingsgestel vleugeltje en de staartvlakken was nog geen tekening.
Het tekenwerk is nu bijna klaar, dan de bladen maken. Bouwvolgorde welke nog niet op tekening stond:
full

Prachtig Ramses! :wave
Geweldig tekenwerk weer, hele mooie en duidelijke platen, en tof dat je dit wil doen om de bouwtekeningen verder te verduidelijken! :thumbsup:

Ik heb de smaak te pakken, dus ga nog even door: het blok in de staart moest ingezaagd worden zodat TS1 erin verzonken kan worden. Hier komt de tail skid uiteindelijk aan vast te zitten:

084-tail-block.jpg


En dat twee keer. Het staartblok moet alleen nog taps toelopend gemaakt worden:

085-tail-block.jpg


Verstevigingshoekjes vastgelijmd op de bovenste longeron:

086-reinforcement.jpg


En na twee avondjes lijmen zit alles vast, op de onderste longeron na:

087-glued-side.jpg


En nog wat close ups van het resultaat tot nu toe:

088-front.jpg


089-center.jpg


090-aft.jpg


Het staartblok zit hier overigens als enige nog niet vast. Zal ik voor houtlijm of epoxy gaan voor TS1?
 
Als ik het allemaal zo zie lijkt me de kans op een aircraft catastrophic structural failure vrij gering . . .

Wordt het niet wat zwaar aan de achterkant? :eek:


jan.
 
Dat valt toch wel mee Jan? Van dat blok gaat nog de helft af en het is van balsa. En ik moet ook wat hebben om de scharnieren van het richtingsroer in te steken ;). Het is een flinke (grote en stevige) kist, dan moet de staart wel mee, en het is een open frame he, er komen geen formers meer in. Het meeste is lucht achter de piloot :D.
 
Als ik het allemaal zo zie lijkt me de kans op een aircraft catastrophic structural failure vrij gering . . .

"Vrij gering" is toch teveel,... een kist mag nooit crashen door een te zwakke of te lichte constructie ;)
Schade of vernietiging van een kist bij een crash kan je niet voorkomen, maar het mag nooit de oorzaak zijn van die crash...

Het is in jouw ogen over geconstrueerd, maar de kit is ontworpen met een ruime marge,
Er kan ook een flinke motor op en er kan ook flink mee gevlogen worden (verschillende bouwers & vliegers straks) waarbij de kist heel moet blijven.
Het hout oogt in afmeting fors in doorsnede, maar de gehele staart wordt niet meer dan dit...
Alleen deze latjes, met op de rug een 2,5mm balsa turtledeck en doek eromheen, c'est ca!
Een 2 meter lange romp (3 meter span) en een 85cc 2 cilinder in lijn viertakt benzine voorop.

Wordt het niet wat zwaar aan de achterkant? :eek:

Niet zwaarder dan dit dus, op het doek na...

full


In deze vroege ontwerpschets van de romp kan je zien uit hoeveel hout de staart bestaat.

Groeten, Ramses

.
[edit: Robert, je was me net voor! ;)
.
 
Laatst bewerkt:
Komt allemaal vast wel goed, maar het lijkt me nogal een hefboom, van zwaartepunt naar staart . . .

Met zo'n inch-in-het-kwadraat hardhout, en dan nog de hele 'staart' er bovenop . . .

We gaan het allemaal zien!

(Een gewaarschuwde modelbouwer telt voor twee! :))


jan.
 
Ik begrijp ondertussen dat de longerons niet onder de categorie 'hardhout' vallen.

Wat ik bedoelde te zeggen dat ze in termen van soortelijk gewicht toch wel hoger zitten dan gewoon balsa.

En het zou jammer zijn als je straks een paar ons lood in de neus moet toevoegen . . . :(

Ik zal me d'r verder niet mee bemoeien! :)


jan.
 
Je viel een beetje in herhaling Jan. En je reageerde ook niet heel erg op onze meer inhoudelijke onderbouwing van de ontwerpkeuzes... en je onderbouwing klopte inderdaad niet echt, want het is inderdaad geen hardhout, en de term hefboom gebruik je ook niet juist (dat gaat om kracht die toeneemt door de lengte van de arm, en niet door of over meer gewicht achter het zwaartepunt).

Je mag van mij zeker meedenken en tips geven, dat is 1 van de belangrijkste redenen om mijn bouwverslag hier te delen. Maar het zou wel fijn zijn als je dan ook een beetje ingaat op wat teruggezegd wordt, en met wat minder steekjes onder water.. Maar deze gewaarschuwde modelbouwer wil graag jouw zorg wegnemen. Ik heb het even voor je gewogen: het gedeelte achter de vleugel wat ik nu af heb weegt 170 gram. Uiteraard moet dat keer twee, en komt er nog een staart bovenop, maar voor een kist die naar schatting 15 kg gaat wegen, met een motor op de neus van 2,5 kg, lijkt me dat geen reden tot zorgen. En ik heb liever een paar gram lood in de neus, dan een staart die afbreekt in een krappe looping... al is de kans groot dat het lood in de staart moet met deze motor ;).
 
het gedeelte achter de vleugel wat ik nu af heb weegt 170 gram.

Pas op: komt nog een longeron bij, hè!

Geintje!!! :rofl:

Okay, bij die gewichten die je noemt (en dat in relatie tot het gewicht van het deel achter de staart) is er inderdaad geen probleem.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Succes!


jan.
 
Back
Top