FORUMLEDEN en Techniek: ……”equipment”

Bessemer peer voor ijzer (staal?) productie.

Helemaal goed Ron, die peer is misschien een bijnaam, maar het is de oorspronkelijke door Beesemer uitgevonden converter voor staal produktie uit 1856. Staal was toen wel bekend, maar met een redelijke kwaliteit kon maar op kleine schaal geproduceerd worden en het was erg duur. Op grotere schaal kon wel smeedijzer en gietijzer gemaakt worden, maar die hadden veel minder goede sterkte eigenschappen dan staal. De hogere temperaturen werden bereikt door vrijwel zuivere zuurstof door de smelt te blazen, waardoor koolstof werd verbrand en slakken zich veel beter afscheidden met een veel "schoner" produkt als gevolg, dat daarna uitstekend te behandelen was via smeden en walsen. Sleutel daarbij was een goede controle van het koolstofgehalte.
Door het Bessemer proces ging de weg open voor grootschalige staalproduktie waardoor bijvoorbeeld de produktie van volledig stalen schepen mogelijk werd.

Aan jou de beurt, Ron

Groet,

Ad

goed gevonden door Ron.....:D:D:D

ps Ad
ik kan mij nog een en ander produktie proces herineren van staal waar er door middel van een zuurstoflans een redelijke hoeveelheid zuivere zuurstof werd geinjekteerd in het vloeibare "ijzer" mengsel.....om de onreinheden te oxyderen.....(= verbranden)
maar of dit bij het Besemer proces was......dat weet ik net meer.....

steffe

maar of dit bij het Besemer proces was......dat weet ik net meer.....

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, Steffe. Maar het principe was hetzelfde, het verbrandingsproces dat onder meer ook tot hogere temperaturen leidt, waardoor verontreinigingen zich als slak afscheiden en niet in het staal achterblijven. In microscoopfoto's van de structuur van antiek staal zie je erg vaak een soort lamelstruktuur van uitgewalste slakdelen. Met procesessen als dat van Bessemer, of die daar later weer van zijn afgeleid ben je dat kwijt.
Ik kan me nog wel herinneren dat toen ik als jonkie in deze wereld terecht kwam de term "Bessemer staal" nog steeds gebruikt werd als een soort kwaliteitsaanduiding.

Groet,

Ad

Nieuwe opgave. Eerste foto is gemaakt tijdens assemblage van tweede foto. Tijdens productie moet de kast op foto twee vanwege veiligheid gesloten zijn met panelen. Dit equipment maakt onderdelen die in alle vormen van transport gebruikt worden, hoewel ze niet essentieel hoeven te zijn.

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
dag ron

bij de eerste foto ...dan dacht ik dat het iets was in een hospitaal

maar de 2e foto????
lijkt mij geen scanner
MRI%20scanner%20(Siemens%20Symphony),%20scan%20room_groot.jpg

misschien iets om te drukken?, spuiten?, sputteren?....een grote industriele fotocopie machine?.......

steffe

M'n eerste gedachte was: wat een ingewikkelde espresso automaat. Maar dat zal wel aan mijn koffie fixatie liggen. Hoewel, koffie is best wel een belangrijk iets bij alle vormen van transport......

Moet nog eens goed kijken, want ik zie het nog niet!!

Groet,

Ad

ASML Twinscan NXT:1950i/Hi?

Groet,

Ad

EDIT
Bij nader inzien is het exacte typenummer niet te achtehalen, Twinscan XT dus, de NXT ziet er achteraf in detail iets anders uit. Ik denk de 400G of 450G.

Laatst bewerkt:
in ieder geval een ASML machine voor stereolithografie, welk type het is weet ik zo gauw niet.

Volgens mij is dat een machine die micro processors maakt op een silca plaat :confused: ...
Correct Vincent, jij mag de volgende doen. Ad heeft fabrikant en type gevonden. ASML in Veldhoven, het lange witte gebouw naast de A67 en het ziekenhuis. Je hebt bijna een fiets nodig om van de eerste bij de laatste vleugel te komen. Een Philips spin-off.

Niet alleen micoprocessoren, de grootste afnemers zijn fabrikanten van geheugen IC's.

Toen ik bij ASML werkte (1998 ) was de TwinScan in ontwikkeling. Het ding mocht geen TwinScan genoemd worden om de concurrentie niet te laten weten dat er aan een dubbele machine gewerkt werd, TurboScan was de werknaam. Terwijl de ene silicium-wafer belicht werd, werd de volgende wafer alvast uitgelijnd (10 nanometers). In de waferstage bevond zich op een stuk gepolijst graniet van 2,5 ton. Daarop een luchtkussen systeem dat aangedreven werd door drie lineaire motoren in H-opstelling, met de wafer/chuck op de horizontale balk van de H. Daarmee is beweging in X en Y richting mogelijk en rotatie rond de Z-as.

Links in het logo van ASML zie je het figuurtje dat, meervoudig, gebruikt wordt voor uitlijnen, de fiducial.

logo.gif

Ik heb daar een snellere versie van PAS5500 gewerkt, calibratie-software voor de waferstage, veel fysica en servologie, mechanica: trillingen van slangen moesten gecompenseerd worden, evenals het niet samenvallen van zwaartepunt van motor en voet voor de wafer. In totaal 7 Motorola microprocessors uit de 68xxx serie en 5 miljoen regels C-code regels voor besturing. Die machine kregen ze niet goed, tot iemand op het lumineuze idee kwam dat de lasermetingen wel eens beïnvloedt zouden kunnen worden door de luchtwervelingen die de bewegende wafer-stage veroorzaakte. Spoilers op de stage gemonteerd en het meet-probleem was verholpen. Er zaten 6 of 8 meetlasers (infrarood) in die machine.

De lenzen worden geleverd door Zeiss, kosten 1miljoen gulden. De lenzen in de Twinstage, die dikke glimmende pijp opgebouwd uit segmenten, zijn gemaakt van CaFl₂. Niet doorzichtig voor gewoon licht, wel voor UV en deep-UV. De laser voor belichting staat er niet bij, inkoop, ter grootte van de ruimte onder een keukentafel. Die laser had veeeel hoger vermogen dan de meetlaser, vandaar dat de machines niet werken met open panelen, veel te gevaarlijk voor ogen.

Er wordt nu gewerkt aan de ontwikkeling van een magnetisch kussen annex motor op basis van Neodymium magneetblokken. Niet te dichtbij komen met sleutelbossen, pacemaker en horlogie. Ook in ontwikkeling vloeistof tussen lens en siliciumwafer voor hoger oplossend vermogen.

Schitterend high-tech bedrijf, super bedrijfsrestaurant ook :p Ze weten dat ze in sterk cyclische markt zitten, op moment dat weinig verkocht wordt, wordt keihard doorontwikkeld en R&D gedaan.

Er schijnt ooit een PAS5500 bijna door de vloer van een IC fabriek gezakt te zijn, de vloer kraakte vervaarlijk voor de machine op zijn hard-point stond.

Vincent, jouw beurt.

Laatst bewerkt:
Nou, hier komt mijn bijdrage,

full

Voor sommige waarschijnlijk een inkoppertje maar voor de gene die heb absoluut niet zien heb ik een kleine hit: Komt van oorsprong uit 1827 en word vandaag de dag nog steeds gebruikt,

Suc6....

Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft wel met stroom te maken...

Ja, tot die conclusie was ik ook al gekomen. Voorop zie je volgens mij vier aansluitingen voor draden.
Dat handvat met wiel betekent dat het met de hand aangedreven wordt, met een grote overbrenging, zodat de aangedrevene snel roteert.
Je gaat dan denken aan allerlei zaken die met elektro-magnetisme te maken hebben. Dynamo? Iets om spanning op te wekken? Maar ik kan niets vinden dat er maar in de vertste verte op lijkt. Verder moet het vrij rudimentair zijn, want in 1827 moesten een aantal belangrijke vindingen op dit terrein nog plaatsvinden.

Ik zit vast, en elektriciteit en elektronica zijn toch al niet mijn sterkste punten (zei hij eufemistisch).

Groet,

Ad

Ad je hebt het aan het rechte eind,

Dit is een Jedliks dynamo,
Hier een stukje uit wikipedia:

In 1827 begon de Hongaar Ányos Jedlik te experimenteren met draaiende elektromagnetisch apparaten, die hij elektromagnetische zelfrotors noemde. In zijn prototype van de eenpolige elektrische starter waren zowel het vaste als het draaiende gedeelte elektromagnetisch. In essentie kwam dit er op neer twee tegenover elkaar geplaatste elektromagneten te gebruiken in plaats van permanente magneten. Omdat elektromagneten veel sterkere magneetvelden kunnen leveren, kon de dynamo van Jedlik hogere spanningen opwekken en dus grotere vermogens leveren.
In 1859 ontdekte hij het principe van de elektrodynamische zelfbekrachtiging bij dynamo's. In zijn journalen beschreef hij, dat de kleine hoeveelheid remanent magnetisme dat achterblijft in een elektromagneet, voldoende sterk bleek te zijn om zijn dynamo te starten. In 1861 bouwde hij de "eenpolige dynamo", die van deze zelfbekrachtiging gebruikmaakte. Hierdoor formuleerde hij het concept van de moderne dynamo, zeker zes jaar voordat Werner von Siemens en Charles Wheatstone dat zouden doen.

Ik kwam op deze afbeelding naar een zoektocht op het net,
Een dynamo is natuurlijk zeer belangrijk voor alles wat maar een brandstof motor heeft, zonder dynamo geen stroom, geen stroom kan je een motor niet starten,

Dus Ad, jij mag het stokje overnemen.... :worship:

ik hoor zopas dat de 11 stedentocht voorlopig niet doorgaat

jammer......
maar....de winter is nog niet voorbij....!

er is nog hoop

steffe

Back